Peter Brusvik Fotbollsavdelningen Barn & ungdomsfotboll - filosofi - förhållningssätt - spelarutbildning - tränarutbildning Futsal Beach soccer Tel. 08-735.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Spelarutbildningsplan Östergötlands FF
Coachande ledarskap som mentor
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Vs..
SET Social Emotionell Träning
Tränarskap och ledarskap
Spelare och föräldrar utbildning IK Sleipner P06
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Resultatfokus Den resultatfokuserade definitionen av en vinnare handlar om tre saker: resultat jämförelse med andra undvika misstag.
Fotbollsverksamheten
Historia och Organisation
TÄNK TILL VÄRDEGRUNDSMATERIAL 2014.
Inledning Initiativet till värdegrundsarbetet kommer från de tio medverkande idrotter i Göteborg som började diskutera möjligheten för barn att prova flera.
Coaching.
Föräldramöte 19/10 P05.
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
DM läger 2013 Uppsala Slalom Klubb Björnrike
Ledarmöte Innehållsförteckning 1.Övergripande – Vår policy i stort 2.Att vara ledare inom SGoIF 3.Barnfotboll, upp till 12 år 4.Ungdomsfotboll,
 Sedan 1956  200 st aktiva spelare i 14 lag  en förening för både pojkar och flickor Ludvika Handbollsförening.
”KUL utmaning”. Verksamhetsidé Wisby Simsällskap verkar för att alla genom lek, träning, tävling och motion kan ägna sig åt simidrottsverksamhet samt.
GRUPPUTVECKLING & INDIVIDUTVECKLING
Föräldramöte F 08/09 30 September Policy, spelarutbildningsplan; hur jobbar BK Höllviken med flickfotbollen? 2.Höstens planering: Tjejcupen,
Föräldrarträff P07. Dagens punkter 1.Organisation 2.Aktiviteter Laget.se 4.Våra ledstjärnor 5.Att vara fotbollsförälder 6.Träningarnas.
Roland Larsson SPELARUTBILDNINGSPLAN SKÅNES FF. Roland Larsson Introduktion ” Den utvecklande miljön” ”Barnrättsperspektiv” ”Vår förening” Spelarutbildningsplan.
STD-KM :02 Föräldrarmöte IFK
Världens bästa idrottsförälder - Vill ni bli det är denna föreläsning plus efterföljande diskussioner en bit på vägen.
Landslagets Fotbollsskola 2013 Var och När – Alsike Konstgräs – 14/ /6 Deltagare – 61 barn Organisation – 2 rektorer – 7 huvudledare – 6 hjälpledare.
Vi är en förening med bred ungdomsverksamhet inom fotboll. Vi har 18 lag, 574 aktiva ungdomar, 3 seniorlag och totalt 1400 medlemmar. Det är fantaskiskt.
Välkommen. Föreningens utvecklingsområden Föreningsidé Vision – Mål - Policy Struktur Kommunikation Materiella resurser Medlemmar.
Välkomna till Föräldramöte 8/5 City-P08 Agenda -Tränargrupp/Spelartrupp -Fotbollsfilosofi City-P08 -Träningsupplägg våren-16 -Ansvar som förälder City-P08.
Hemsidans funktioner Lägga in spelares uppgifter Informationsspridning Lok-stöd, statligt stöd.
1 KIF:s AFF Black Knights Värderingar
Årets barn- och ungdomsförening 2015 ((( Vinnare 2014; Burseryds IF från Småland.
Sunderby SK - en värdefull förening -. SISU Idrottsutbildarna – Sunderby SK Lilla Sundis Cup 2012 (fotboll) SSK:s styrelse Sprids till övriga sektioner.
Föräldramöte BBFF F02, 21 oktober Välkomna och presentation av kvällen Johan F 2. BBIF Innebandy F 02 informerar Michael Kubat 4. Förändring.
Verksamhetsidé för Kalix Handboll Varför finns vi? För vems skull finns vi? Vad erbjuder vi? Vilka värden skapar vi? Verksamhetsidé Kalix HK är en förening.
Åsa IF Stiftelsen Dunross
Årets barn- och ungdomsförening 2017 (((
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Lagsammanhållning.
VÄLKOMNA! Ope IF P 07.
Agenda Söderköpings IK PF03 Föräldramöte 19/3
GOIF A och U lag 2010/2011.
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
P02svart2017.
Årets barn- och ungdomsförening 2017 (((
Föräldra- och spelarmöte Brunflo FK P-04/05
Obbola IK.
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Föräldramöte 25/4  .
Värdegrund Hos IK Zenith vill vi att barn och ungdomar har rättigheterna: … att få delta i idrott oberoende av förmåga … att delta på nivåanpassad bas.
Agenda Presentation av ledarstab och ansvarsområden
Värderingar Lekebergs IF
Information kring klasslagsfotbollen
LPP – rörelse Lekar och spel
Välkommen till Nätverk Kustbollen
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Fotboll Fristad Goif F10 Ledare: Magnus Kamsula, Leif Andersson, Anton Björnberg och Niklas Rydell.
Informerar föräldrar om Barn- och Ungdomsverksamheten
Föräldramöte Dagordning: Presentation av ledare
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
VÄRDEGRUND/ SÄKERHET/ BEMÖTANDE
NOLLTOLERANS I UPPLAND
Gemensam ANDT- policy för idrottsföreningar i Mölndals stad
Föräldramöte 7 juni.
NOLLTOLERANS I UPPLAND
Att vara idrottsförälder
MASTERPLAN FOTBOLL
Presentationens avskrift:

Peter Brusvik Fotbollsavdelningen Barn & ungdomsfotboll - filosofi - förhållningssätt - spelarutbildning - tränarutbildning Futsal Beach soccer Tel Mobil

dispositon UEFA Grassroots Programme Fotbollens spela, lek och lär Förhållningssätt (tävla, dubbla budskap, lärande) Spelarutbildning (mål, principer) Utveckling av tränarutbildningen Peter Brusvik

Grassroots football All fotboll som inte är professionell eller elit är definierad som ”Grassroots football”, enligt UEFA.

generellt Innehåll filosofi barn och ungdomsfotboll handlingsplan kommitté som leder arbetet ansvarig tjänsteman budget

ledarprogram ledarutbildning (minst 12 tim) tränarutbildning (minst 60 tim) C-diplom.

spelarprogram spelarutbildning för - barn (7 – 12 år) - ungdomar (13 – 18 år)

Basic level Foundation Star: philosophy, structure, player and ledares programme Star system Advanced level Social andRegisterdWomensPromotional and Disability StarParticipant StarParticipant StarGrowth Star Superior level Progressive/Advanced Star Outstanding level Exceptional/Fully Comprehensive Star

Vår inriktning

Vad är fsll? Svensk barn- och ungdomsfotbolls inriktning Beskriver vad vår verksamhet ska stå för och leda till. Hjälp för föreningen – policy, spelarutbildningsplan, ledarförsörjningsplan mm. Utgångspunkt för diskussion – när verksamheten formas.

Alla barn ska få: - möjlighet att spela fotboll i den utsträckning de vill. - uppleva glädje och kamratskap. - utvecklas personligt och idrottsligt utifrån sina egna förutsättningar. -möjlighet att utveckla ett livslångt fotbollsintresse. värdegrund

Svensk barn- och ungdomsfotbolls riktlinjer behandlar: hänsyn till individens behov positiv och sund miljö målmedveten fotbollssatsning matchen som inlärningstillfälle etiskt och moraliskt förhållningssätt allsidig fotbollsträning riktlinjer

1. Riktlinje: Ta hänsyn till individens behov 2. Ledstjärna: sätta spelaren i centrum 3. Hur/varför: personlighet och egenskaper ska uppmärksammas och stimuleras riktlinjer

Att tävla... Grundvärdering Motivation Mål Syn på motståndare Syn på regler Spela & vinna? Idealtävlingen tävlar mot utnyttjar tävlingen – vill vara överlägsen dominera & vinna hinder är delvis hinder – domaren är en motståndare fokus på resultatet att tävla dominerar tävlingen vara säker på att vinna allvaret överskuggar leken överlägsna = framgångsrik på fel sätt...

Att tävla... Grundvärdering Motivation Mål Syn på motståndare Syn på regler Spela & vinna? Idealtävlingen tävlar med älskar fotboll – delad glädje inlärning & prestation möjliggörare guidar oss – domaren är en medhjälpare fokus på processen att tävla jämt motstånd lek och allvar i balans positiva känslor dominerar ny färdighet = framgång på rätt sätt...

Att tävla... ser negativt på motståndaren har förutfattade meningar om motståndaren agerar fientligt och aggressivt mot motståndaren upplever högre anspänning och nervositet kommunicerar sämre använder sina resurser felaktigt utvecklas mindre på fel sätt innebär att människor...

Tränaren bör prata om... att respektera motståndaren att motståndaren behövs för att det ska bli match att de möjliggör glädje och utmaningar att utan dem kan vi inte utveckla oss själva och att undvika metaforer kring krig och slag etc.

Dubbla budskap ledaren säger ofta att resultatet inte är viktigt och att de vill tona ner allvaret och prestationskraven men i sitt handlande visar ledaren ofta det motsatta

Tona ner kraven på prestation och framtid. Betona istället lärande och de sociala relationerna.

Tänk på att barnet redan är präglat av den ”vuxna” idrottsmiljön.

Bedömning Hur ska vi bedöma kvalitén på en aktivitet? Lär sig spelarna spelet fotboll? Spelar spelarna spelet fotboll? Upplever spelarna glädje?

filosofi vision gällande fotboll – ”vinn” matcherna vision gällande coachning – spelarna ska bli mer och mer ansvariga för att lösa situationerna på planen själva vision gällande undervisning – lära sig genom praktik

filosofi för arbetet att lära sig att spela fotboll...  vision gällande fotboll  vision om hur vi lär ut fotboll (principer för lärande)  individen i centrum för aktiviteten  lära sig att göra det själv (spelaren)

tematräning

rörelseövningar

bollek

anfallsteknik

smålagsspel

målvaktslek

Spelets idé? Att prestera som ett lag? Att få instruktion? Att kunna ta feed-back? Att löpa långt utan boll? Att vara ”åskådare”? Vad lär sig spelaren?