Hållbar skolutveckling. Erfarenheter från forskning och ledararbete i skolan under fyrtio år. Mats Ekholm Karlstads universitet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Skolelederes faglige skj ø nn og rettslige standarer i skolen. Några eftertankar från svensken. Mats Ekholm Karlstads universitet.
Advertisements

SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
ANALYS AV RESULTAT Vad behöver våra elever för att lyckas?
Maj Elevenkät Utvärderingar Utvecklings- samtal/IUP F-klass – lära känna-samtal Mars. Kollegial feed-back Analys av medarbetarenkäten Nationella Prov åk.
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Sege parks förskola Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
1 Patientlagen 1 januari Varför införs en patientlag? Lagen ska: -stärka patientens ställning -skapa förutsättningar för delaktighet och självbestämmande.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Barn och ungdomars utveckling
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Barnets bästa i främsta rummet
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Utvärdering och systematiskt kvalitetsarbete för ämneslärare, 8 hp Lkk81N LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Barns Röst Vi arbetar för och med: Barn med NPF år. Vi riktar oss också till: Vårdgivare och föräldrar Vi samarbetar med: KIND och Habilitering &
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Mänskliga rättigheter istället för välgörenhet
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Gymnasiearbete 100 p.
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Regiongemensam elevenkät 2016
Svenska i gymnasieskolan
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Regiongemensam elevenkät 2016
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Vi snackar lön!.
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Regionalt utvecklingsarbete evidens- baserad praktik (EBP) inom verksamhetsområdet stöd till personer med funktionsnedsättning Förstärkt delaktighet och.
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Individuellt lärande tillsammans
Enkät i gymnasieskolan 2015
Vård och omsorgsutbildning
Barnkonventionen.
Lärares planeringsarbete!
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Regiongemensam elevenkät 2016
Bedömning för lärande 31/10
Systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Elevhälsoarbete och kvalitet ….vad innebär det?
Klagshamns rektorsområde
VIDD-dag 7 december Skolan och elever i behov av särskilt stöd.
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Det enskilda barnet ska vara förskolans,
Roy Brander Eva Wendt Jarinja Thelestam Mark Jan Halling.
Mänskliga rättigheter -
Att leda förbättringar i förskola och skola
Margareth Jeppson Jarinja Thelestam Mark Jan Halling Eva Wendt.
Gymnasiearbete 100 p.
Barnkonventionen och barnrättslagen
Barns och ungas DELAKTIGHET
Presentationens avskrift:

Hållbar skolutveckling. Erfarenheter från forskning och ledararbete i skolan under fyrtio år. Mats Ekholm Karlstads universitet

Grundläggande idéer bakom skola År 0 År 2000 En som vet sprider vad han vet till dem som inte vet. Lärjungar lär genom att lyssna och följa direktiv. Lärare ställer frågor.

Grundläggande idéer bakom skola År 0 År 2000 En som vet sprider vad han vet till dem som inte vet. Lärjungar lär genom att lyssna och följa direktiv. Lärare ställer frågor. De lärande lär genom att ställa frågor, pröva idéer om hur man kan belysa dessa och genom att ordna vad man får reda på. Lärare stödjer, hjälper och utmanar.

Skollagen säger Syftet med utbildningen inom skolväsendet 4 § Utbildningen inom skolväsendet syftar till att barn och elever ska inhämta och utveckla kunskaper och värden. Den ska främja alla barns och elevers utveckling och lärande samt en livslång lust att lära. Utbildningen ska också förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på. I utbildningen ska hänsyn tas till barns och elevers olika behov. Barn och elever ska ges stöd och stimulans så att de utvecklas så långt som möjligt. En strävan ska vara att uppväga skillnader i barnens och elevernas förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen. Utbildningen syftar också till att i samarbete med hemmen främja barns och elevers allsidiga personliga utveckling till aktiva, kreativa, kompetenta och ansvarskännande individer och medborgare.

Håll målen i sikte Kunna o tänka o känna o uttrycka sej o uppfinna o tillverka o besluta o vilja o lära

Håll målen i sikte Kunna o tänka o känna o uttrycka sej o uppfinna o tillverka o besluta o vilja o lära Vara o självständig o samarbetande o ärlig o ansvarig o medveten

Håll målen i sikte Kunna o tänka o känna o uttrycka sej o uppfinna o tillverka o besluta o vilja o lära Vara o självständig o samarbetande o ärlig o ansvarig o medveten Våga !

En deluppgift för att mäta självständighet I undervisningen får du i uppgift av läraren att så snabbt som möjligt ta reda på hur en sak tillverkas. Du ska läsa om det i en bok i biblioteket. Men på väg till biblioteket kommer du på att en granne till dig kan mycket om denna sak. Det vore enklast att ringa och fråga honom. Hur gör du?

Svarsalternativ: 1.Går till biblioteket som läraren sagt 2.Frågar läraren om du får göra som du själv tänkt 3.Gör som du själv tänkt utan att fråga läraren

Självständighet under skolåren

Skollagen §5 Utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.

Vetenskapligt grundad kunskap o Systematisk och jämförande o Kontrollerbar o Ofärdig

Att ha kunskap är att FÖRKLARA och att vara HANDLINGSBEREDD

Tre strategier för att skapa förklaringar oFörstå oFörutsäga oFörändra

Kunskapens helhet byggs upp av VETSKAP

Kunskapens helhet byggs upp av VETSKAP REDSKAP

Kunskapens helhet byggs upp av VETSKAP REDSKAP KONVENTIONER

Kunskapens helhet byggs upp av VETSKAP REDSKAP KONVENTIONER SAMMANHANG

Kunskapens helhet byggs upp av VETSKAP REDSKAP KONVENTIONER SAMMANHANG STÄLLNINGS- TAGANDEN

Addera! Alla hjälps åt!

Summan blev: 4100 !!!

Vad proven innehåller VetskapRedskapKonven- tioner Ställnings taganden SammanhangAntal uppgifter Pr/est187 Språk340 NO560 SO561 Tot1648

Vad proven innehåller VetskapRedskapKonven- tioner Ställnings taganden SammanhangAntal uppgifter Pr/est187 Språk NO560 SO561 Tot1648

Vad proven innehåller VetskapRedskapKonven- tioner Ställnings taganden SammanhangAntal uppgifter Pr/est187 Språk NO SO561 Tot1648

Vad proven innehåller VetskapRedskapKonven- tioner Ställnings taganden SammanhangAntal uppgifter Pr/est187 Språk NO SO Tot1648

Vad proven innehåller VetskapRedskapKonven- tioner Ställnings taganden SammanhangAntal uppgifter Pr/est Språk NO SO Tot1648

Vad proven innehåller VetskapRedskapKonven- tioner Ställnings taganden SammanhangAntal uppgifter Pr/est Språk NO SO Tot

I skolan har du många olika ämnen och lärare. Klas- sen arbetar på många olika sätt. Hur ofta brukar de olika arbetssätt som finns uppräknade här förekomma i din klass? Flera gånger per dag Enstaka gånger per dag Enstaka gånger veckan Någon gång i månaden Aldrig eller Nästan aldrig Klassen sitter och lyssnar, läraren pratar XX  Läraren pratar och ställer frågor. En- skilda elever svarar XX  Läraren och klassen diskuterar gemensamt XX Grupparbete med speciella uppgifter  XX Eleverna arbetar var för sig med speci- ella arbetsuppgifter XX

Arbetssätt i daglig användning, elevers bild 1969

Arbetssätt i daglig användning, lärares bild 1969

Arbetssätt i daglig användning, elevers och lärares bild. 1969

Arbetssätt i daglig användning, elevers och lärares bild och 1979

Arbetssätt i daglig användning, elevers och lärares bild. 1969,1979 och 1994

Nationella utvärderingar 1992, 1995 och 2003

Orsaker till lärande på skolnivå. Elevers och lärares arbete. Umgänge mellan elever och lärare kognitiv utveckling emotionell utveckling social utveckling fysisk utveckling

Orsaker till lärande på skolnivå. Elevers och lärares arbete. Umgänge mellan elever och lärare Målmedvetenhet kognitiv utveckling emotionell utveckling social utveckling fysisk utveckling

Orsaker till lärande på skolnivå. Elevers och lärares arbete. Umgänge mellan elever och lärare Målmedvetenhet Kommunikationssystem kognitiv utveckling emotionell utveckling social utveckling fysisk utveckling

Orsaker till lärande på skolnivå. Elevers och lärares arbete. Umgänge mellan elever och lärare Målmedvetenhet Kommunikationssystem Normer kognitiv utveckling emotionell utveckling social utveckling fysisk utveckling

Orsaker till lärande på skolnivå. Elevers och lärares arbete. Umgänge mellan elever och lärare Målmedvetenhet Kommunikationssystem Normer Granskningssystem kognitiv utveckling emotionell utveckling social utveckling fysisk utveckling

Orsaker till lärande på skolnivå. Elevers och lärares arbete. Umgänge mellan elever och lärare Målmedvetenhet Kommunikationssystem Normer Granskningssystem Belöningssystem kognitiv utveckling emotionell utveckling social utveckling fysisk utveckling

Orsaker till lärande på skolnivå. Elevers och lärares arbete. Umgänge mellan elever och lärare Målmedvetenhet Kommunikationssystem Normer Granskningssystem Belöningssystem Öppenhet mot omvärlden kognitiv utveckling emotionell utveckling social utveckling fysisk utveckling

Orsaker till lärande på skolnivå. Elevers och lärares arbete. Umgänge mellan elever och lärare Målmedvetenhet Kommunikationssystem Normer Granskningssystem Belöningssystem Öppenhet mot omvärlden Grupperingar kognitiv utveckling emotionell utveckling social utveckling fysisk utveckling

Orsaker till lärande på skolnivå. Elevers och lärares arbete. Umgänge mellan elever och lärare Målmedvetenhet Kommunikationssystem Normer Granskningssystem Belöningssystem Öppenhet mot omvärlden Grupperingar Penningbudget kognitiv utveckling emotionell utveckling social utveckling fysisk utveckling

Orsaker till lärande på skolnivå. Elevers och lärares arbete. Umgänge mellan elever och lärare Målmedvetenhet Kommunikationssystem Normer Granskningssystem Belöningssystem Öppenhet mot omvärlden Grupperingar Penningbudget kognitiv utveckling emotionell utveckling social utveckling fysisk utveckling Tidsbudget

Skollagen 1 kap. Särskild hänsyn till barnets bästa 10 § I all utbildning och annan verksamhet enligt denna lag som rör barn ska barnets bästa vara utgångspunkt. Med barn avses varje människa under 18 år. Barnets inställning ska så långt det är möjligt klarläggas. Barn ska ha möjlig- het att fritt uttrycka sina åsikter i alla frågor som rör honom eller henne. Barnets åsikter ska tillmätas betydelse i förhållande till barnets ålder och mognad.

Skollagen 4 kap. Kvalitet och inflytande Inflytande och samråd.Allmänt om barnens och elevernas inflytande 9 § Barn och elever ska ges inflytande över utbildningen. De ska fortlöpande stimuleras att ta aktiv del i arbetet med att vidareutveckla utbildningen och hållas informerade i frågor som rör dem. Informationen och formerna för barnens och elevernas inflytande ska anpassas efter deras ålder och mognad. Eleverna ska alltid ha möjlighet att ta initiativ till frågor som ska behandlas inom ramen för deras inflytande över utbildningen. Elevernas och deras sammanslutningars arbete med inflytandefrågor ska även i övrigt stödjas och underlättas.

Elevinflytande år 9,

Den lärande organisationen oFöretar sig aktioner – inåt och utåt oIakttar sig själv och andras reaktioner oBearbetar iakttagelserna och analyserar oOrdnar vad man lärt oUtövar minne - lagrar, plockar fram, översätter till nya lägen

Meritvärden år 9,

Jämförelsevärden år 9,

Hur få bättre skolor? o Uttryck tydliga förväntningar på de unga och använd ett varmt bemötande vid återkopplingen o Engagera de ungas vilja i lärandet, förstå hur de ser på vad som ger mening o Ha de unga att använda flera strategier när de lär sig läsa o Lär in matematik mer genom att leka, agera, resonera, tänka och formulera matematik o Använd undersökande arbetssätt när de unga ska lära om sin omvärld o Ge de unga ansvar för uppgifter som att samarbeta, vara självständiga, toleranta och förse dem med andra ungdomar som förebilder

Undersökande arbete oHa eleverna att ställa egna frågor oUtmana eleverna att skapa egna vägar för att belysa frågorna oSe till att eleverna själva prövar de egna vägarna oGör det nödvändigt för eleverna att ordna och visa fram vad de lärt

Framtidens kunniga lärare ofortsätter att lära osköter undervisning odiagnosticerar inlärning oleder de lärande osamarbetar med vuxna okan den lokala organisationen oär en kugge i demokratin

Skolutvecklingens skeden oInitiering oImplementering oInstitutionalisering oSpridning

initiering implementering institutionalisering spridningsskedet tid Innovationsprocessen

Att sätta igång förbättring oSkapa överblick oInventera problem oFör skolideologiska samtal oAnvänd förproducerat material oGör studiebesök oTa emot studiebesök oNyttja konsult oTävla om resurser oDelta i centralt projekt Satsa på minst tre strategier på en gång!

Förbättringens besättning oUppfinnare oFormare oVisionär oFörbättringskritiker oPådrivare oStödjare oStabilisatör oEfterföljare oMotståndsman

Att bruka tid för yrkesutveckling oSatsa ? dagar per år i tre år oIdentifiera utvecklingsteman som leder till yrkesutveckling oVälj ut hållbara teman oLärare väljer sitt tema för treårsperioden oFormera intressegrupper och fördela på olika aktiviteter

Kompetensutvecklingens organisering Intresse gruppering Diagnos på lärande Stödja stu dieovana Stärka språkförtr oende

Kompetensutvecklingens organisering Intresse gruppering Konsumtion av kunnande Diagnos på lärande Stödja stu dieovana Stärka språkförtr oende

Kompetensutvecklingens organisering Intresse gruppering Konsumtion av kunnande Produktion av kunnande Diagnos på lärande Stödja stu dieovana Stärka språkförtr oende

Kompetensutvecklingens organisering Intresse gruppering Konsumtion av kunnande Produktion av kunnande Spridning av kunnande Diagnos på lärande Stödja stu dieovana Stärka språkförtr oende