ALMA-projektet Lägesrapport och konsekvenser för verksamheten på kort och lång sikt.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Arbetet med anmälningsavgifter
Advertisements

Open source eller kommersiellt system?
Scouttåget i Malmö, 6 april 2013 Pontus Vinderos
PDA som förvärvsmetod på universitets- och högskolebibliotek
Projekt KiLEN = Kommunernas Inrapportering till Länsstyrelsen Bakgrund: •Riksdagsbeslut 30 maj 2006 •Ändringen av Socialtjänstlagen från 1 juli 2006 •Kommunernas.
Fujitsu 1. © Fujitsu 2008 Stockholm Libris inspirationsdag Kristian Wallin Anne Sandfær Fujitsu Services A/S.
Picsara 10.2 Picsara Användardagar
Nyutveckling av DOK • Projektorganisationen • Vilka är CTK • Hur uppdraget uppkom • Den gamla versionen • Hur vi har jobbat • Utmaningar i.
Lokala teknikmiljöer Utredning GEM-0001-A NUAK Jenny H Svensson, Projektledare.
Sidnummer1 Nationell katalog – i nationens tjänst 3 maj 2011 Maria Hedenström.
Nationell databrunn – en förstudie
Förväntade fördelar 1 1.Effektivare mer automatiserad beställnings- och betalningsprocess, som minskar administrativa resurser och risk för fel i alla.
1 Mötesplats för framtiden oktober 2005 Speciella tjänster för speciella frågor - att skapa ”virtual desks” – eller virtuella tjänster: Elektronisk.
HelGe-biblioteken NIO KOMMUNER – ETT BIBLIOTEK
Att lyckas med produktionssättning av Ladok3
Samsökning med egen sökprofil. Projektet 3 år Statens Kulturråd Spridning idag: 5 län i norr, 7 län i söder.
Vad krävs av de bibliotek som går med? LIBRIS - det nationella biblioteksdatasystemet Tomas Friberg – ”Biblioteksportalen”
DIVISION Landstingsdirektörens stab Förstudie – virtuell ögonsjukvård Planering av aktiviteter och tidsplan Studieresor Kartläggning och marknadsanalyser.
Utbildning i nya Ladok , Nätverksträff, Högskolan i Borås
Inköp med Librisposter
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
ERM Essentials UUB Katarina Standár 14 juni 2011.
Region Värmland | Länsbiblioteket Gemensamt bibliotekssystem i Värmland RV Länsbiblioteket Gemensamt bibliotekssystem i Värmland.
Vad är ett projekt? En grupp projektdeltagare utför under ledning av en projektledare en klart definierad uppgift, på en viss tid, med givna resurser.
VARFÖR GÅR ÖSTERSUND ÖVER TILL TOPOBASE 2010 NU!!!
Nytt IT-stöd för medlemsregister och hemsidor
U TBILDNING I NYA L ADOK Underlag från informationsdag den 4 juni 2015.
Internportal - möte med ambassadörer
Teknisk infrastruktur för biblioteksservice – vad är på gång?
PA2.0 – Utveckling av personal- administrativa processer samt byte av personaladministrativt system. Projektledare Karin Berglind.
Ö PPEN FRÅGESTUND Adobe Connect, den 22 juni 2016.
Införandestöd och Leveransplanen »Ladok3 Informationsdag »Malin Zingmark – Förnyad förvaltning »Lars Cronfalk - Ladok3/Införandestöd.
U TBILDNING I NYA L ADOK. 2 UTBILDNINGSPAKETET 3 UTBILDNINGSPAKETETS INNEHÅLL Utbildning för utbildare per leverans Övrig system- relaterad utbildning.
Projekt livsmedel för SÄRSKILDA NÄRINGSÄNDAMÅL. Bakgrund Livsmedel för särskilda näringsändamål : Utredningar om dietistresurser och livsmedel.
EDS Luleå tekniska universitet Presentation på EDS Nätverksmöte Stockholm Christina Rask.
173 dagar kvar ….. Nummer 4 vecka
Familjecentraler Uppsala län
projekt livsmedel för SÄRSKILDA NÄRINGSÄNDAMÅL
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Vision Infocenter - en väg in
Öppen frågestund Den 4 maj 2017.
EDS Nordic User Group Eva Sejmyr
Lansering av ny webb 11 mars
Rapport om ALMA-projektet
Göteborgs Universitet Inför Digitala Salstentamina
Cosmic R8.1 i primärvården
PA2.0 – Utveckling av personal-
2015- Validering Valideringshandbok
Öppen frågestund Den 30 november 2016.
Cosmic R8.1 Lägesrapport
Mail med länk.
Mars 2017 Johanna Belzacq, Erik Wallenberg Studentavdelningen
Banarbets- processen.
Kommunikationsavdelningen Studerandeavdelningen Oktober 2018
Status projekt Ladok3 på KTH
Praktiskt och tider kring varumärkesbytet
CORAL & Full Text Finder
Processen utgår ifrån förvaltningens vision internt och externt
Hur kan digitala flöden underlätta, effektivisera och stärka ärendehanteringen?
Välkomna Namn: Mohammed Taha Jobbar på Trafikverket i Malmö
E-identitet för offentlig sektor, Efos
ViP - uppdrag Mars 2015.
Statusrapport införande
Information om webprojektet och nytt anmälningsförfarande
Logga in på din Nacka-sida. Sök på Varbi i sökrutan
Nya 1177.se
Nya 1177.se
Pernilla Severson, projektledare Brita Cederblad, projektdeltagare
Att boka tid för däckskifte.
Rapportera resultat med titel
Presentationens avskrift:

ALMA-projektet Lägesrapport och konsekvenser för verksamheten på kort och lång sikt

Våra bibliotekssystem idag ●Bibliotekssystemet: Book-IT ●Utlån/hantering av tryckta böcker ●Discoverysystemet: EDS (Ebsco) ●Samlad sökingång till biblioteks databaser ●Länkserver: Full Text Finder (Ebsco) ●Länkar från databaser till fulltextfiler ●ERM: saknas idag ●Hanterar licenser och avtal Bibliotekets nya bibliotekssystem: Alma/Primo från ExLibris 2

●Användaren i fokus ●Dela data ●Mellan bibliotek ●Mellan system 3

Varför byta system? ●Ny generation bibliotekssystem ●Användarvänligt med ett gränssnitt ●Bättre anpassade för elektroniska resurser ●Helhetssystem – fördel att ha samma leverantör och support, upphandling vid ett tillfälle, en inloggning, webbaserat, molntjänst ●Flexiblare - enklare med egna anpassningar ●Kopplingar mot andra externa system ●Koppling mot andra MDH system ●System som har forskningsbiblioteken som kundgrupp ●Dags för upphandling rent juridiskt 4

Implementeringsprocessen ●ExLibris projektgrupp ●Biblioteket projektgrupp ●Detaljerad projektplan från ExLibris ●Kick-offmöte 5 februari ●Go live-datum 29 september 5

Milstolpar ●Kick-offmöte 5 februari ●7 mars: Alma-utbildningen startar för projektgruppen ●15-16 mars: System analysis meeting ●April: Migration form, configuration form, 3rd party integration form, P2E form ●2 maj: Dataexporten från Axiell skickas till ExLibris ●20-30 maj: Test av migrerad data ●16 juni: Implementering av Primo startar ●5-6 juli: Workshop on-site ●22-26 augusti: Alma-utbildning för all personal ●1-28 september: Alma administrator certification exam ●15-28 september: Cutover period ●29 september: Go live 6

Projektgruppen ●Karin Wiman, projektledare, systemansvarig bibliotekssystemet ●Piia Berg, systemansvarig bibliotekssystemet, utbildning av personalen ●Patrik Emanuelsson, tekniskt ansvarig, kontakter med IT-avdelningen ●Tord Heljeberg, systemansvarig Discoverysystemet, länkservern, ERM ●Anne-Louise Molin, arbetsflöden (katalogisering, inköp, cirkulation), utbildning av personalen 7

Övriga inblandade ●Styrgrupp = bibliotekets ledningsgrupp ●Dialoggrupp: Helena Aspernäs och Ulrika Nilsson enheten för lärande och forskarstöd. Ansvariga för användarvänligheten i Primo ●IT-sektionen stödjer och utvecklar vissa lokala applikationer och kopplingar 8

Så jobbar projektgruppen ●Följer Exlibris projektplan ●Särskilt projektrum ●Planerade projektmöten varannan vecka ●Många extramöten ●Telefonmöten mellan Karin och Exlibris projektledare varannan vecka ●Övrig kontakt med ExLibris på Basecamp (webbaserad kommunikationsplatform) ●Besökt andra svenska almabibliotek (KTHB och KIB) ●Kontinuerlig kontakt med vår kontaktperson på IT- sektionen. 9

Konsekvenser– utåt mot biblioteks användare ●När det är klart ●En sökingång ●Användarvänligare gränssnitt ●Stabilare länkning ●Säkrare täckning av bibliotekets e-resurser (e-böcker) ●Enklare kontohantering (reservationer, omlån) ●Personuppgifter hämtas från ladok ●Under implementeringen ●Ingen möjlighet att reservera böcker fr.o.m. sommaren ●Stäng en vecka i sommar samt sista veckan i september ●Studenter får utbildning i ett system som är på väg bort ●Konton (sparade sökningar) i nuvarande Discoverysystem försvinner ●Inga nya böcker under september ●Uppdateringar av bibliotekskonton kan krävas ●Störningar och avbrott 10

Konsekvenser– inåt mot bibliotekets personal Mycket stor konsekvenser!!! ●När det är klart ●Ändrade arbetsflöden ●Fjärrlån, kravhantering, katalogisering ●Bättre automatiska uppdateringar av e-resurser ●Säkrare och enklare ●Bättre kontroll av e-resursavtal ●Fler automatiserade funktioner/dataflöden ●Användargrupper med andra bibliotek ●Under implementering ●Energikrävande! Tar resurser från andra arbetsuppgifter Övrig bibliotekspersonal extra belastad ●Osäkerhet bland personalen ●Omfattande utbildningsinsats av personalen 11

●Just nu - Dataöverföring ●Katalogposter ●Låntagarregister ●Uppgifter om pågående lån ●Inställningar Problem: okänt system för ExLibris ●Under hela projektet – utbildning av personal ●Nästa steg - nytt gränssnitt ●I samband med bytet – nya arbetsflöden rutinbeskrivningar 12

Utbildning av personal ●Utbildning i olika faser pågår under hela projekttiden ●Utbildning av projektgruppen sker via video med follow-up calls med ExLibris. Projektgruppen utbildar sedan övrig personal Utbildningsplan ●Nya systemadministratörer (4 personer) ●Avancerade arbetsflöden. Flera olika moduler (9 personer) ●Arbetet ute i biblioteket, utlån/låntagarhantering (Samtlig personal) ●”Hjälpstugor” 13

Kommunikation om projektet Kommunikationsplan finns i projektplanen. Externt via Internportalen och webbsidan ●Information om påverkan på biblioteket undervisning finns i internportalen ●Löpande vid förändringar, tex stopp i Book-it ●Information innan lanseringen Internt Alla ska känna sig delaktiga och veta vad som händer ●Karin mail ut minst varannan vecka till all personal ● Information/diskussion på APT minst en gång i månaden 14

Hinner vi inte nu ●Gränssnitten (Primo) – eget projekt som startar efter Go live ●ERM ●Koppling Agresso ●Se över arbetsflöden 15