”Att skapa en utvecklande ledarkultur” Fagersta Södra IK.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Tränings och Tävlingslära
Advertisements

FORTUNA FF – P95 Spelarbarometer. Spelarbarometer – Fråga 1 1.Vilken 1.Vilken är din målsättning med fotboll? 1.Har ingen 2.Träffa kompisar 3.Hålla mig.
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Konsten att leda sig själv
Tränarskap och ledarskap
Mental träning Mål & Motivation
Föräldrar - Idrottsföräldrar.
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
IUP Individuell UtvecklingsPlan
Attityder till träning
ETU, Utvecklingstrappor 8/ Inspiration och motivation.
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Resultatfokus Den resultatfokuserade definitionen av en vinnare handlar om tre saker: resultat jämförelse med andra undvika misstag.
Fotbollsverksamheten
Göteborg Distriktlagsverksamhet. Varför är vi här? INSPIRERA!! VINNA TV-PUCKEN!!
Mental Träning Värmlandslagen
Träningspasset Gk Vad ska vi göra idag? Varför ska vi göra det?
Inledning Initiativet till värdegrundsarbetet kommer från de tio medverkande idrotter i Göteborg som började diskutera möjligheten för barn att prova flera.
Handbollsspelet Vad vet vi idag om spelet? Vad vet vi i framtiden ? Utveckling Varför sker en utveckling? Vilka tekniker kommer att utvecklas?
Motivation, Målsättningar & Gruppdynamik
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Talangprogrammet Antal aktiva med dokumenterad medaljkapacitet i sommaridrotter inför respektive år Finns det ett samband mellan pengar och idrottsliga.
ÅLDERSGRUPPEN 8 ÅR HÖSTEN. Kvällens program Rapport från ledarna om säsongen Kvällens tema Gemensamma diskussioner och eventuella överenskommelser Utbildningar.
Idrottspsykologi.
För att inkludera alla Ljusdal IF
Världens bästa idrottsförälder
Peter Brusvik Fotbollsavdelningen Barn & ungdomsfotboll - filosofi - förhållningssätt - spelarutbildning - tränarutbildning Futsal Beach soccer Tel
Sveriges Olympiska Kommitté. Genomföra OS tar ut, förbereder och leder OS-truppen.
VAD ÄR EN TALANG OCH VILKA ÄR TALANGER?. Fotbollsspelare som visar vilja och glöd för att utveckla sina fotbollsfärdigheter är de spelare som kommer nå.
Svensk Innebandys Utvecklingsmodell ”SIU” Så många som möjligt, så länge som möjligt.
Värmdö IF P-00 Spelidé. VIF P00 - Spelidé 1.Formation 2.Speluppbyggnad & etablering 3.Anfallsspel 4.Anfallsvapen 5.Försvarsspel ”Gott omdöme får man av.
Världens bästa idrottsförälder - Vill ni bli det är denna föreläsning plus efterföljande diskussioner en bit på vägen.
Vi är en idrottsförening med spets, bredd och mångfald. Vi som föreningen vill ge dig en chans att utvecklas hos oss. Föreningens värdegrund är glädje,
Hur ska vi bli så bra som möjligt?? © 2009 LBK P96 – Spelarmöte ”Hur ska vi bli så bra som möjligt?” År 2009År 2013 ?? ?
Sunderby SK - en värdefull förening -. SISU Idrottsutbildarna – Sunderby SK Lilla Sundis Cup 2012 (fotboll) SSK:s styrelse Sprids till övriga sektioner.
Policy Vad förväntas av spelare, ledare och föräldrar i Uppsala HK.
HuFF – visionen som blev verklighet. 1) Att verkligen bli hela kommunens gemensamma elit- /representationslag och 2) Att vara en plattform för att samordna,
RÖDA TRÅDEN Att erbjuda så många barn, ungdomar och vuxna som möjligt att vara aktiva i Sköndals IK. ”Så många som möjligt, så länge som möjligt”. Sköndals.
Steg 1 Grundtränarens uppgifter
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Lagsammanhållning.
Agenda Söderköpings IK PF03 Föräldramöte 19/3
GOIF A och U lag 2010/2011.
Göteborgs Ishockeyförbund
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
VIK P03:1 Regler på träning & match
Coachingsamtal Vår ”utbildningsstege” i coachingsamtal
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
V I S I O N Bättre, Starkare och Roligare Sigtuna IF Fotboll
Värdegrund Hos IK Zenith vill vi att barn och ungdomar har rättigheterna: … att få delta i idrott oberoende av förmåga … att delta på nivåanpassad bas.
Dina bästa förberedelser!
Information kring klasslagsfotbollen
Camilla Lantz Robertsson
Annelie Norén SU Stockholm
Dagordning Tankar kring fotbollsträningen BAIK som förening
REGLER FÖR ENHÖRNA IF F-14
Stort hjärta – hårt arbete – mycket glädje!
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Föräldramöte FBC F
Informerar föräldrar om Barn- och Ungdomsverksamheten
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Hur skapar man ett bra samhälle med hjälp av civilsamhället?
Spelarutbildningsplan
Föräldrapolicy Skåre HK
NOLLTOLERANS I UPPLAND
NOLLTOLERANS I UPPLAND
Att vara idrottsförälder
MASTERPLAN FOTBOLL
Presentationens avskrift:

”Att skapa en utvecklande ledarkultur” Fagersta Södra IK

”Att skapa en kultur bland tränarna i Fagersta Södra IK som bygger på utveckling och utbildning där man målmedvetet sätter spelaren i centrum.”

”Att vinna för att utvecklas eller att utvecklas för att vinna”

Vad är en vinnare?

 ” Någon som vinner en tävling..”

 ”Person som lyckas vinna något värdefullt..”  England snöfattigt, ej hoppbackar eller tradition  Överviktig  Nästan blind  ”Hopplöst talanglös” Han gjorde det omöjliga och överlevde! Han deltog i OS!!! Eddie the Eagle ”Kungen av blåbär” 1988 Calgary

Vinnare Resultatfokus Prestationsfokus

Resultat Vinst i matchen det som gäller oavsett hur bra man spelat eller vilket motstånd man spelat mot. Jämförelse med andra Är de bättre än vi? Är jag bättre än honom? Undvika misstag Misstag leder till dåliga resultat. Göra färre misstag än motståndaren. Du saknar egen kontroll !!

1. När allt kretsar kring att vinna är risken stor att man använder sin energi till att oroa sig över om man ska förlora. 2. Den nervösa känslan innebär att man begår fler misstag. 3. Rädslan över att begå fler misstag gör att man blir tveksam och försiktig. 4. Denna rädsla påverkar och försämrar ditt självförtroende vilket i sin tur ger en sämre prestation. 5. Sämre prestation gör det mindre roligt att spela fotboll. Risken finns att man slutar spela fotboll.

ALM  A nsträngning  L ärande och förbättring  M isstag – att hantera misstag Du har egen kontroll ! Du kan själv påverka !

Ansträngning  Försökte jag så gott jag kunde?  Gav jag allt jag hade?  Kan vara positiv även vid en förlust!

Lärande och Förbättring  Att vilja lära sig – lärande attityd  Sin egen utveckling – sin egen prestation utifrån sina egna förutsättningar  Förbättringar gör att självförtroendet växer Varför ej jämföra sig med andra?  Fysisk, social och psykisk utveckling  Född på året  Antal träningstimmar

Misstag  Se misstag som en naturlig del i lärandet  Lär av vad du gjorde – se möjligheter/lösningar och gå vidare.  Lärandet ska vara engagerande och aktivt – det som gör oss passiva är rädsla för att misslyckas.

Fördelar…  Minskar oron och ger ökat självförtroende  Ökad ansträngning och uthållighet ger snabbare utveckling  Din energi går till positiva beteenden och tankar

Miljön runt spelaren hjälper honom att tänka på resultatet på egen hand utan någon hjälp från sin tränare. Spelaren och tränaren ska vilja vinna – en vinnarkultur där man kan hantera situationen. Tränaren ska hjälpa spelaren att fokusera på prestationen och spelarens utveckling.

Vad menas med en talang ?

 Zlatan spelade i 2:a laget i Malmö FF som 16 åring.  Frank Andersson förlorade sina 40 första matcher!  Michael Jordan petad ur collagelaget som 17 åring.  Henrik Larsson var ej med på Elitlägret i Halmstad.

Definition  ”En ovanligt god förmåga, kapacitet, prestations- förmåga eller expertis inom ett särskilt område” Benjamin Bloom  ”Ett uttryck för en övergenomsnittlig fallenhet eller förmåga för någon verksamhet, i intellektuell, fysisk eller annan mening”. Wikipedia  ”Talang är inget man är utan något man förvärvar” Okänd  ”Med talang menar vi aktiva som är förberedda för en fullvärdig elitsatsning och som med uthålligt stöd bedöms kunna nå den yppersta världstoppen” SOK - Svenska Olympiska Kommittén

 Svenska studier  ” Man kan inte med utgångspunkt från resultat presterat i tidiga ungdomsår ställa en säker prognos om senare framgång som stjärna”.  ”Minsta gemensamma nämnare för stjärnor är kärleken till sporten och de oerhört positiva erfarenheter de haft av samverkan med sina kamrater, föräldrar och tränare”. Rolf Carlsson, prof. GIH  Internationella studier  ” Talang är svårt, om inte omöjligt, att förutspå”.  ”I yngre ålder misstas ofta storleken, styrkan och tidig fysisk utveckling för att vara talang”.  ”Talanger som blivit för styrda för tidigt riskerar att sluta innan de nått sin fulla potential”. 100 elitcoacher

 Olika former av talang! Talangidentifikation.. ”Det kan vara att men endast talar om genetik och fysiska förutsättningar. Visst har de betydelse, i synnerhet i vissa idrotter, men att verkligen vara en idrottstalang innebär så mycket mer än det.” Olle Anfelt, SOK Teknisk förmågaTaktisk förmågaFysisk förmågaPsykisk förmågaSocial förmågaOrganisationsförmåga

FörmågaAnsträngningTroBestämdhet Kontext Miljö Determination = Beslutsamhet

 Alla har medfödda talanger! - men har man viljan att utveckla dessa??  Hur vet man att man valt rätt idrott?? Australien – Talangidentifiering “Matching the right athlete at the right time to the right sport with the right coach” ◦ ungdomar/år ◦ Tester för att se vilka som har potential och vilken idrott som är lämpligast. Ian Thorpe – ”the thorpedo”

”Hårt arbete kan besegra talang, när talangen inte arbetar hårt”

”Sluta leta efter talanger – skapa istället gynnsamma miljöer så att talang kan utvecklas”  God prestationsmiljö kvantitet kvalitet se individen  Konstruktiv feedback  Utmanande träning för individen  Reflektion

 Fysik - Intermittent träning – fotbollsspecifik ex. spel - Balanserad styrka/koordination  Teknik - Många bolltouch under träning - Tempoväxling  Taktik - Arbeta med beslutsfattande – sätta spelare i situationer de måste ta ställning till - Spel 1-1 / 2-2, många touch och beslut  Mental styrka - Se egen utveckling - Vinnare i varje situation / tävla  ”Så länge som möjligt, så mycket som möjligt, så många som möjligt” ”Ledande” i Sverige?? IF Brommapojkarna ”Fotboll för alla” 260 lag Elit och bredd

Vad är individens potential? Träna timmar  3 timmar/dag  5 dagar/vecka  11 månader = 48 veckor/år  14 år ex år John Guidetti

”Att vinna för att utvecklas eller att utvecklas för att vinna”

1. Introducera ALM-trädet Ansträngning Lärande ”Alltid göra sitt bästa” ”Lära oss något och förbättra oss varje vecka” Misstag ”Det är OK att göra misstag” 3.Utveckla misstagsritual 2.Belöna resultatlös ansträngning