Den offentliga marknaden Möjligheternas marknad Stockholm
DoubleCheck Marknadsinstitut med unik data om den offentliga marknaden Konsultverksamhet som hjälper säljare och köpare till bättre offentliga affärer
Frågor SMS till # Dagens Industri 10 april 2014
Dagens Industri april/maj 2013
När man vunnit avtalet har man gjort affären Man får inte påverka köparen Beställaren får inte prata med leverantören Krångligt och alla affärer görs via upphandling Leverantörer till offentlig sektor är seriösa eftersom de alltid kontrolleras Det är alltid lägsta pris som vinner Myter
Iakttagelser och trender Våra iakttagelser Ökat fokus på Offentlig upphandling med ny myndighet och minister Nya lagen skapar ökat fokus på marknaden men krav på dialogmakare Förtydligande definierar ”självständig operativ ekonomisk enhet” Ökat intresse för spendanalyser – dvs strategiskt översikt vilka inköp man gör Allt oftare införs sociala krav som en del av avtalsuppfyllandet Fler upphandlingar tar utgångspunkt i Category management Trender i marknaden Inköpschefer från näringslivet blir upphandlare Ökad efterfrågan på säljutbildningar för offentliga leverantörer Allt fler upphandlingar styr mot önskad funktion och nytta Användandet av begreppet dialog ökar Ökad förståelse för att det görs affärer på en offentlig marknad
DoubleCheck’s modell för affärer på offentlig marknad
AFFÄRS- OCH BEHOVSANALYS MARKNADS- FÖRING KONSULT- STÖD MARKNADSANALYS AVTALS- ANALYS UPP- HANDLING Mdr kr TidPRESALEAFTERSALE UPPFÖLJNINGS- STÖD Nyckelfrågor att besvara Marknadskartläggning: Vilka är mina önskade kunder och hur ser deras situation ut i dag? Vad och för hur mycket köper de? Vem levererar idag? Kundanalys: Vilka är nyckelpersonerna? Vilka kommer utvärdera anbudet? Vilken är vår relation med dessa? Strategival: Utgå från typ av upphandling Anbudsprocess: Har vi koll på skall-krav? Har vi en tydlig struktur för vårt anbud? Har vi beskrivit våra mervärden för full pott? Implementering: Når vi ut till de enskilda köparna med våra budskap? Hur får vi dem att välja oss? Har vi en tydlig strategi vid förnyad konkurrensutsättning? Avtalsanalys: Följs avtalet? Är kunden trogen? Finns skäl för överprövning? Uppföljning: Vad är kundens uppfattning om den tjänst vi levererar? Vad bör vi utveckla och förbättra? Marknadsvärde ca 1000 miljarder kronor Marknadsval: Vilka kanaler finns? Vad är den bästa arenan? Hur skapar man kunskapsmöten? När ska man marknadsföra sig?
Fyra framgångsfaktorer AFFÄRS- OCH BEHOVSANALYS MARKNADS- FÖRING KONSULT- STÖD MARKNADSANALYS AVTALS- ANALYS PÅVERKAN UPP- HANDLING Mdr kr TidPRESALEAFTERSALE UPPFÖLJNINGS- STÖD Dialogmakare
Marknadsdata, offentliga marknaden
Offentliga marknaden
Topp-tio branscher Största branscherna – TotaltSNI Affärsvärde 2014 Affärsvärde 2013 Partihandel med hushållsvaror/Medtech och apoteksvaror46426,2 mdr19,9 mdr Byggande av bostadshus och andra byggnader41225,9 mdr29,8 mdr Dataprogrammering, datakonsultverksamhet o.d.62024,4 mdr21,7 mdr Arkitekt- och teknisk konsultverksamhet o.d.71121,0 mdr17,9 mdr Annan landtransport, passagerartrafik49319,4 mdr17,9 mdr Öppen hälso- och sjukvård, tandvård86218,6 mdr17,6 mdr Uthyrning och förvaltning av egna eller arrenderade fastigheter68214,7 mdr18,1 mdr Anläggning av vägar och järnvägar42114,5 mdr16,9 mdr Konsulttjänster till företag70214,1 mdr11,6 mdr Vård/omsorg i särskilda boenden för äldre/ funktionshindrade personer87313,2 mdr12,1 mdr Största ökningen i grönt med 32 % Största minskningen i rött med -19 %
Topp-tio koncerner Största koncerner – TotaltAffärsvärde 2014Affärsvärde 2013Förändring SKANSKA AB (Bygg) ,3% NORDSTJERNAN AKTIEBOLAG ("NCC" Bygg) ,1% SAAB AKTIEBOLAG (Försvarsindustri) ,8% PEAB AB( Bygg) ,9% ATEA ASA (IT) ,6% MARVIN HOLDING LTD ("Academedia" Utbildning) ,5% CAPIO LUX TOPHOLDING SARL (Sjukvård) ,3% ATTENDO AB (PUBL) (Vård/boende) ,5% PRAKTIKERTJÄNST (Tand- och hälsosjukvård) ,1% SWEDBANK AB (Bank) ,6% Dessa tio koncerner omfattar tillsammans 202 företag som är leverantörer och utgör tillsammans 13,7% av det privata marknadsvärdet
Marknadsdata om tryckeribranschen
Offentliga marknadsvärdet, tryckeribranschen SummaStatLandstingKommun Marknadsvärde Förändring-0,6%2,0%-20,7%11,2% Antal leverantörer Snittvärde/leverantör Marknadsvärde Antal leverantörer Snittvärde/leverantör
Största köparna i landet kommuner, landsting och myndigheter 15 största köpare av tryckeritjänsterInköp 2014 Rikspolisstyrelsen Skatteverket Migrationsverket Region Skåne Stockholms läns landsting Västra Götalandsregionen Trafikverket Stockholm Valmyndigheten Regeringskansliet Göteborg Uppsala universitet Riksdagsförvaltningen Pensionsmyndigheten Uppsala läns landsting Summa Andel av total omsättning
Största säljarna i landet Placering15 största säljare av tryckeritjänsterFärsäljning 2014Försäljning (1)Aktiebolaget Svenska Pass 2 (3)Elanders Sverige AB 3 (8)Parajett Aktiebolag 4 (4)Strålfors Svenska Aktiebolag 5 (6)Arkitektkopia Aktiebolag 6 (12)Edita Bobergs AB 7 (2)Annonsbokningen i Sverige AB 8 (5)DanagårdLiTHO AB 9 (10)Bröderna Hansson H-tryck Aktiebolag 10 (11)TMG Tabergs AB 11 (17)Strömberg Distribution i Flemingsberg AB 12 (13)AJ E-Print AB 13 (ny)Idrottens Digital Print i Göteborg AB 14 (7)EO Grafiska AB 15 (19)Bording Aktiebolag Totalt Andel av total försäljning Ramavtalsleverantörer
Samarbete med GFF Regional workshop med medlemsföretaget med syftet att öka insikt, kunskap och motivation kring den offentliga affären Framtagande av upphandlingsguide Marknadsanalys av den grafiska branschen Puffar till GFF:s månatliga nyhetsbrev
Upphandlingsguide Grafiska tjänster Från: Grafiska Företagen Arbetsgivar- och branschorganisationen för företag inom den grafiska branschen, förpackningsindustrin och närliggande verksamhetsområden
Upphandlingsguide Bakgrund –Tryckeriföretagen upplever Orimliga krav i upphandlingen Riggade upphandlingar Fokus på pris – enbart –Branschen behöver ta ett större ansvar för att stötta offentligare köpare av tryckeritjänster att göra bättre inköp –Målgrupp för guiden: offentliga köpare och upphandlare
Upphandlingsguide - syfte Guiden underlättar för upphandlande myndigheter och enheter som skall genomföra en upphandling inom ramen för LOU/LUF. Målet är transparenta förfrågningsunderlag där anbuden blir rättvist bedömda och som innebär en bra offentlig affär.
Rubriker Att tänka på inför en upphandling Grafiska tjänster är komplexa – hur kan vi hjälpa dig? Vad är relevanta kriterier vid upphandling av grafiska tjänster? Vad är relevanta förutsättningar för utvärdering av anbud? Varför är det viktigt med en uppföljning av ställda krav?
Upphandlingsguide Har tagits fram genom: – Workshop med medlemmar i GFF – Intervjuer med upphandlare – Intervjuer med andra sakkunniga inom upphandling samt tryckeribranschen – Ett nära samarbete med GFF Produktion och publikation inom ett par veckor