Den offentliga marknaden Möjligheternas marknad Stockholm 2016-02-15.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Upphandling av välfärdstjänster – valet av modell
1. Varför finns det pengar?
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Genua Nector för ett seriösare svenskt näringsliv Gör rätt på alla sätt Sortera bort de oseriösa leverantörerna.
Swedish Medtech Branschorganisationen för de medicintekniska företagen i Sverige Anders Wennerberg vice vd.
Kompletterande aktörer – utmaningar och erfarenheter
Välkommen till Bevola Bevola har marknadens bredaste produktplattform för påbyggnad av lastbilar, släp och trailers. Våra lösningar skapas genom egna produkter,
Etiska Rådet – On Tour – Underprissättning.
Hur länge har vi haft vi regler?
Arbetsintegrerande sociala företag är företag som driver näringsverksamhet (producerar och säljer varor och/eller tjänster): med övergripande ändamål.
Systembolagets försök med hemleverans av alkoholdrycker - en utvärdering Mats Ramstedt1 & Thor Norström2 STAD 1Stockholm förebygger Alkohol- och.
Grundbult 1 Offentlig upphandling syftar till att förse statliga myndigheter, kommuner och landsting med varor och tjänster så att de kan fullgöra sina.
IT-UPPHANDLING Föredrag vid SFMI:s konferens den 4 november 2014
Att styra mot och följa upp mål i offentlig upphandling
Inköpsrutiner.
DIVISION Service Innovationer och upphandling Ett helt nytt sätt att tänka efter före Theresa Hägglund Upphandlingsjurist Norrbottens läns landsting.
Småföretagen och den offentliga upphandlingen 25 augusti 2009 Sundsvall Peter Germer Företagarna Västernorrland.
Renhållarträffen 2010 Essinge Konferenscenter
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
Affärer med offentlig sektor Några exempel på hur LOU tillämpas i Sverige Torneå 22 februari 2011 Nils Knutsson.
Lantmäteriets informationsförsäljning
Var det bättre förr eller Är det sämre nu? Mina ”dryga” 30 år som upphandlare Gunnar Stålberg mars 2009.
Nytta per skattekrona - Arbetsmodell för att öka, utvärdera och upphandla nytta i offentliga verksamheter Johan Gunnars, Chef Strategiska Projekt.
Vilken roll har de idéburna organisationer Kärt barn har många namn – idéburna, ideella, non-profit, kooperativ och sociala företag Unikt inte komplement.
Hur arbetar Västra Götaland med uppföljning och utvärdering Presentation inom lärprojektet uppföljning av regional tillväxt (Reglab) Göteborg 12 april.
NEA Seminarium 7 december 2004
Krav på privata aktörer i välfärden SOU 2015:7
Fyra marknadsanalyser
Li Jansson, Almega Utbildningsföretagen Helsingborg april 2015 Fyra marknadsanalyser.
Ari Kouvonen, Almega Serviceentreprenörerna Helsingborg april 2015 Fyra marknadsanalyser.
INKÖP/ UPPHANDLING.
Digitalisering för bättre välfärd
1 Det kommunala uppdraget! 2 Verksamhetsidé för SKL En fråga om demokrati. SKL är en arbetsgivarorganisation för kommuner och landsting.
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
Erfarenheter Upphandling NVF 3-4 juni 2010 Konkurrensen Affärsformer Beställarstrategi BEMAG, version
Analys av små och medelstora företag i Region Västra Götaland Jan Fineman Håkan Wolgast.
Den Goda affären Madelene Winbo, Upphandlingschef Region Halland
Kommunledningskontoret Myter och legender inom upphandling.
Offentlig marknad En bra affär för alla. Offentlig marknad Politiken Lagstiftning och tillämpning Marknaden 400 miljarder kr per år.
Genomförd av CMA Research AB Medarbetarundersökning 2014 Oktober 2014 Ängelholms kommun.
56. Goda affärer – 7 konkreta tips – Handlar inköp i offentlig sektor om att följa en lag eller att skapa goda affärer? KOMMEK 18/
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015:5
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015:2
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015:4
Konjunkturen i Stockholms län kv December 2016
Konkurrensverkets upphandlingstillsyn 2016
Ramavtalet ”Utskriftstjänster ” i korthet
Upphandling Therese Klaar, inköpschef.
Birgitta Laurent.
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Sälja en produkt eller tjänst
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Sofia Kialt projektledare​
Kommunalförbundet Fjärde storstadsregionen
En workshop framtagen av Scillani Information AB
Time People Group Aktieträff Laika 13 februari 2018
18 januari 2018 Anna Lönnerberg och Johanna Enberg
Direktupphandling av varor och tjänster
Omställningen av hälso- och sjukvården
Organisationskonsulter
Vi förenklar era affärer - Det här är UpphandlingsCenter
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015
Direktupphandling av varor och tjänster
VÄLKOMNA PÅ ERFARENHETS DAGAR FÖR BESTÄLLARNÄTVERK
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Ramavtalet ”e-Arkiv 2016” i korthet
SPELPLANEN Implementering Identifierat BEHOV! Välj väg!
Direktupphandling av varor och tjänster
Avropsvägledning – Boknings- och bidragslösningar
Presentationens avskrift:

Den offentliga marknaden Möjligheternas marknad Stockholm

DoubleCheck Marknadsinstitut med unik data om den offentliga marknaden Konsultverksamhet som hjälper säljare och köpare till bättre offentliga affärer

Frågor SMS till # Dagens Industri 10 april 2014

Dagens Industri april/maj 2013

När man vunnit avtalet har man gjort affären Man får inte påverka köparen Beställaren får inte prata med leverantören Krångligt och alla affärer görs via upphandling Leverantörer till offentlig sektor är seriösa eftersom de alltid kontrolleras Det är alltid lägsta pris som vinner Myter

Iakttagelser och trender Våra iakttagelser Ökat fokus på Offentlig upphandling med ny myndighet och minister Nya lagen skapar ökat fokus på marknaden men krav på dialogmakare Förtydligande definierar ”självständig operativ ekonomisk enhet” Ökat intresse för spendanalyser – dvs strategiskt översikt vilka inköp man gör Allt oftare införs sociala krav som en del av avtalsuppfyllandet Fler upphandlingar tar utgångspunkt i Category management Trender i marknaden Inköpschefer från näringslivet blir upphandlare Ökad efterfrågan på säljutbildningar för offentliga leverantörer Allt fler upphandlingar styr mot önskad funktion och nytta Användandet av begreppet dialog ökar Ökad förståelse för att det görs affärer på en offentlig marknad

DoubleCheck’s modell för affärer på offentlig marknad

AFFÄRS- OCH BEHOVSANALYS MARKNADS- FÖRING KONSULT- STÖD MARKNADSANALYS AVTALS- ANALYS UPP- HANDLING Mdr kr TidPRESALEAFTERSALE UPPFÖLJNINGS- STÖD Nyckelfrågor att besvara Marknadskartläggning: Vilka är mina önskade kunder och hur ser deras situation ut i dag? Vad och för hur mycket köper de? Vem levererar idag? Kundanalys: Vilka är nyckelpersonerna? Vilka kommer utvärdera anbudet? Vilken är vår relation med dessa? Strategival: Utgå från typ av upphandling Anbudsprocess: Har vi koll på skall-krav? Har vi en tydlig struktur för vårt anbud? Har vi beskrivit våra mervärden för full pott? Implementering: Når vi ut till de enskilda köparna med våra budskap? Hur får vi dem att välja oss? Har vi en tydlig strategi vid förnyad konkurrensutsättning? Avtalsanalys: Följs avtalet? Är kunden trogen? Finns skäl för överprövning? Uppföljning: Vad är kundens uppfattning om den tjänst vi levererar? Vad bör vi utveckla och förbättra? Marknadsvärde ca 1000 miljarder kronor Marknadsval: Vilka kanaler finns? Vad är den bästa arenan? Hur skapar man kunskapsmöten? När ska man marknadsföra sig?

Fyra framgångsfaktorer AFFÄRS- OCH BEHOVSANALYS MARKNADS- FÖRING KONSULT- STÖD MARKNADSANALYS AVTALS- ANALYS PÅVERKAN UPP- HANDLING Mdr kr TidPRESALEAFTERSALE UPPFÖLJNINGS- STÖD Dialogmakare

Marknadsdata, offentliga marknaden

Offentliga marknaden

Topp-tio branscher Största branscherna – TotaltSNI Affärsvärde 2014 Affärsvärde 2013 Partihandel med hushållsvaror/Medtech och apoteksvaror46426,2 mdr19,9 mdr Byggande av bostadshus och andra byggnader41225,9 mdr29,8 mdr Dataprogrammering, datakonsultverksamhet o.d.62024,4 mdr21,7 mdr Arkitekt- och teknisk konsultverksamhet o.d.71121,0 mdr17,9 mdr Annan landtransport, passagerartrafik49319,4 mdr17,9 mdr Öppen hälso- och sjukvård, tandvård86218,6 mdr17,6 mdr Uthyrning och förvaltning av egna eller arrenderade fastigheter68214,7 mdr18,1 mdr Anläggning av vägar och järnvägar42114,5 mdr16,9 mdr Konsulttjänster till företag70214,1 mdr11,6 mdr Vård/omsorg i särskilda boenden för äldre/ funktionshindrade personer87313,2 mdr12,1 mdr Största ökningen i grönt med 32 % Största minskningen i rött med -19 %

Topp-tio koncerner Största koncerner – TotaltAffärsvärde 2014Affärsvärde 2013Förändring SKANSKA AB (Bygg) ,3% NORDSTJERNAN AKTIEBOLAG ("NCC" Bygg) ,1% SAAB AKTIEBOLAG (Försvarsindustri) ,8% PEAB AB( Bygg) ,9% ATEA ASA (IT) ,6% MARVIN HOLDING LTD ("Academedia" Utbildning) ,5% CAPIO LUX TOPHOLDING SARL (Sjukvård) ,3% ATTENDO AB (PUBL) (Vård/boende) ,5% PRAKTIKERTJÄNST (Tand- och hälsosjukvård) ,1% SWEDBANK AB (Bank) ,6% Dessa tio koncerner omfattar tillsammans 202 företag som är leverantörer och utgör tillsammans 13,7% av det privata marknadsvärdet

Marknadsdata om tryckeribranschen

Offentliga marknadsvärdet, tryckeribranschen SummaStatLandstingKommun Marknadsvärde Förändring-0,6%2,0%-20,7%11,2% Antal leverantörer Snittvärde/leverantör Marknadsvärde Antal leverantörer Snittvärde/leverantör

Största köparna i landet kommuner, landsting och myndigheter 15 största köpare av tryckeritjänsterInköp 2014 Rikspolisstyrelsen Skatteverket Migrationsverket Region Skåne Stockholms läns landsting Västra Götalandsregionen Trafikverket Stockholm Valmyndigheten Regeringskansliet Göteborg Uppsala universitet Riksdagsförvaltningen Pensionsmyndigheten Uppsala läns landsting Summa Andel av total omsättning

Största säljarna i landet Placering15 största säljare av tryckeritjänsterFärsäljning 2014Försäljning (1)Aktiebolaget Svenska Pass 2 (3)Elanders Sverige AB 3 (8)Parajett Aktiebolag 4 (4)Strålfors Svenska Aktiebolag 5 (6)Arkitektkopia Aktiebolag 6 (12)Edita Bobergs AB 7 (2)Annonsbokningen i Sverige AB 8 (5)DanagårdLiTHO AB 9 (10)Bröderna Hansson H-tryck Aktiebolag 10 (11)TMG Tabergs AB 11 (17)Strömberg Distribution i Flemingsberg AB 12 (13)AJ E-Print AB 13 (ny)Idrottens Digital Print i Göteborg AB 14 (7)EO Grafiska AB 15 (19)Bording Aktiebolag Totalt Andel av total försäljning Ramavtalsleverantörer

Samarbete med GFF Regional workshop med medlemsföretaget med syftet att öka insikt, kunskap och motivation kring den offentliga affären Framtagande av upphandlingsguide Marknadsanalys av den grafiska branschen Puffar till GFF:s månatliga nyhetsbrev

Upphandlingsguide Grafiska tjänster Från: Grafiska Företagen Arbetsgivar- och branschorganisationen för företag inom den grafiska branschen, förpackningsindustrin och närliggande verksamhetsområden

Upphandlingsguide Bakgrund –Tryckeriföretagen upplever Orimliga krav i upphandlingen Riggade upphandlingar Fokus på pris – enbart –Branschen behöver ta ett större ansvar för att stötta offentligare köpare av tryckeritjänster att göra bättre inköp –Målgrupp för guiden: offentliga köpare och upphandlare

Upphandlingsguide - syfte Guiden underlättar för upphandlande myndigheter och enheter som skall genomföra en upphandling inom ramen för LOU/LUF. Målet är transparenta förfrågningsunderlag där anbuden blir rättvist bedömda och som innebär en bra offentlig affär.

Rubriker Att tänka på inför en upphandling Grafiska tjänster är komplexa – hur kan vi hjälpa dig? Vad är relevanta kriterier vid upphandling av grafiska tjänster? Vad är relevanta förutsättningar för utvärdering av anbud? Varför är det viktigt med en uppföljning av ställda krav?

Upphandlingsguide Har tagits fram genom: – Workshop med medlemmar i GFF – Intervjuer med upphandlare – Intervjuer med andra sakkunniga inom upphandling samt tryckeribranschen – Ett nära samarbete med GFF Produktion och publikation inom ett par veckor