Lässvårigheter/dyslexi och språkstörning – hur ser överlappningen ut? Dyslexi och komorbiditet Dyslexiföreningen februari 2016 Stockholm Maria Levlin,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
Välkommen Jag heter Bettan Källgren och arbetar här på Stodeneskolan som lärare i special-pedagogik. Jag har utbildat mig ”extra” i bl a Läsmetodik, alltså.
Centrum för lättläst
Närvaro!!.
Att skriva sig till läsning
Vad är ett språk?. Språkstörning/dyslexi – likheter och skillnader, kartläggning och pedagogiska åtgärder/insatser.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
speciallärare specialpedagog pedagogisk kartläggning
Mål och betygskriterier
Tankar kring utsatthet vid funktionshinder
4 delarbeten 14 december 2011 Lena Nylander
Eva-Kristina Salameh Logkurs 5p
SkolPlus Skol- Positivt Lärande Utifrån Samarbete.
Språkgruppen S:t Olofsskolan.
Lokal Pedagogisk Planering
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Språkförskolekonferens i Lycksele augusti 2014 Maria Levlin
Dyslexi på flera språk • Dyslexi kan ta sig uttryck på olika sätt beroende på skriftsystem och ortografi • Parallella svårigheter med fonologisk bearbetning.
Jan-Eric Gustafsson Göteborgs universitet
Barn med långsam start i skolan - hur utvecklas deras läsning fram till åk 6? Den 7:e nordiska kongressen om dyslexipedagogik 2014 Stockholm, augusti 2014.
Läroplansnätverk förskola
Med brukarna i centrum eller vilken roll kan Daisy/Epub spela när det gäller universell utformning? - om Begripsam UD2014 The web and cognitive disabilities.
MBSR: Does mindfulness training affect competence based self-esteem and burnout? Masteruppsats Suvi Rajamäki Psykologiska institutionen, Stockholms universitet.
Tänkande och språk Våga Visa
Språkstörning och dess konsekvenser för inlärning
Kurs läs och skriv Återkoppling
Hur ser en god läs- och skrivutveckling ut?
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Psykolog utan gränser, september 2013
Varför? Hur? om autismspektrumstörningar
SBU-rapport – Dyslexi Barngruppen Martin Jägervall
Stefan Samuelsson Institutionen för beteendevetenskap och lärande
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Läs- och skrivutredningskurs
Varför talböcker? Ingrid Källström Varför talböcker?
Separationer Sorg Stress Familje problem Övergrepp Mobbning Missbruk Trauma ADHD/ADD Asperger syndrom Relations Problem Förskola/skola situation Flykting.
Tidig upptäckt – Tidiga insatser Umeå 28 april 2015
Autism och Asbergers Syndrom
Om oss: Vi är en intresseorganisation för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) Vi företräder våra medlemmar Vi driver på utvecklingen.
Mobila Skolteamet Sjöbo
Skolutveckling genom aktionsforskning
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
Wittingmetoden - en läs- och skrivinlärningsmetod
Utmaningar i arbetet med BfL Anders Jönsson Högskolan Kristianstad.
”The single most important activity for building the knowledge required for eventual success in reading is reading aloud to children.” National Academy.
Läspedagogiska interventioner och bedömningar över tid Stefan Gustafson Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet
Västra Götalandsregionen ska bidra till att personer med funktionsnedsättning kan delta i samhällslivet, få möjlighet att påverka sin livssituation och.
Mångfaldsprojektet Specialpedagogik i ”Mångfaldens Sverige” Ett samarbetsprojekt mellan Specialpedagogiska institutet och Högskolan Kristianstad.
Elever läser. Luke och Freebody Kodknäckande praktiken – förstå samband mellan talade ljud och skrivna symboler. Textdeltagande – semantisk förståelse,
Orebro.se Välkommen till Lärardagen 10 augusti 2016 Skolverkets bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling i svenska åk 1-3.
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.
Barns Röst. För och med: Barn med NPF år och yrkesverksamma inom BUP & Hab Mål: Ökad delaktighet i den egna vården Av: Riksförbundet Attention i.
3C Välkomna!. Information O Vad är 3C? O Kursplan O Planering O Individanpassning.
Dysleximässan 2016 Hur kan man mäta läs- och skrivutveckling? Karin Taube.
LINDESKOLANS HANDLINGSPLAN för elever i läs- och skrivsvårigheter.
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare.
Föräldramöte Tomtebogård
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Argumenterande text.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Propaganda och bilders makt – Bild är ett språk
Världsarvet en pedagogisk utmaning eller möjlighet?
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

Lässvårigheter/dyslexi och språkstörning – hur ser överlappningen ut? Dyslexi och komorbiditet Dyslexiföreningen februari 2016 Stockholm Maria Levlin, lektor i språkdidaktik/leg logoped

Upplägg Funktionsnedsättningar orsak och uttryck Överlappning dyslexi- språkstörning, vilka likheter och skillnader kan vi se… En studie på 43 elever med lässvårigheter från åk 2 till 3 – hur såg den språkliga profilen ut? Datum Sidfot 2

Språkstörning och dyslexi i relation till andra funktionsnedsättningar… 3 Språkstörning Dyslexi ADHD Autism Utvecklings- störning Dyskalkyli

Språkstörning och dyslexi i relation till andra funktionsnedsättningar… 4 Språkstörning Dyslexi ADHD Autism Utvecklings- störning Dyskalkyli

The three-level framework (Frith, 1999, Paradoxes in the Definition of Dyslexia) Biologisk Kognitiv Beteende Genetisk sårbarhet Neuro-anatomi Informations- processande mekanismer Avkodning Fonologisk medvetenhet Snabb benämning 5 Miljö Ortografi Pedagogik Kulturella värderingar Graviditet

Vad beror överlappning mellan diagnoserna på? Samma riskfaktorer i genetik och miljö ökar risken för såväl språkstörning, dyslexi som andra utvecklingsrelaterade funktionsnedsättningar…(Bishop, 2014) –T ex är begränsningar i arbetsminne centralt problem vid både språkstörning, dyslexi och ADHD.. 6

7 Baddeley, 2000; 2003; Bishop & Snowling, 2004; Levelt, 1989; Plaut et al, 1996; Plaut, 2005

Överlappningen dyslexi – språkstörning… Hur ser den ut? Simple View of Reading (Gough & Tunmer, 1986; Tunmer & Greaney, 2010) Specifika förståelse- svårigheter Normal Språk/läs- utveckling Blandade lässvårigheter Specifika avkodnings- svårigheter Hörförståelse/ Språklig förmåga Ordförråd Grammatik Narrativ förmåga + Avkodning/Fonologisk förmåga - Jfr Bishop & Snowling (2004) Catts et al (2005); Pennington & Bishop (2009) Ramus et al (2013) Perc 10 Språk- störning Dyslexi - +

Specifika avkodningssvårigheter  Svårt med de tekniska aspekterna av läsningen, dvs avkoda orden rätt och automatiserat.  Svårigheterna beror på begränsning i fonologiskt processande – svårt matcha ortografisk representation med fonologisk representation  God hörförståelse och läsförståelse – en god språklig förmåga kompenserar för avkodningssvårigheterna framförallt i högre åldrar (Bishop & Snowling, 2004).  Det samma som dyslexi om: a) lässvårigheterna är bestående över tid b) utvecklingen i övrigt är typisk c) eleven har fått evidensbaserad lästräning d) det finns en begränsning i fonologiskt processande (Tunmer & Greaney, 2010) 9

Specifika förståelsesvårigheter  Begränsad hörförståelse och läsförståelse i kombination med god avkodningsförmåga  Hörförståelsesvårigheterna omfattar ordförråd, grammatik, förmåga att lyssna på en berättelse och svara på frågor/återberätta  Utgör ca 10% av en åldersgrupp (Nation & Snowling, 1997)  En del av barnen med specifika förståelsesvårigheter passar in på kriterierna för språkstörning (Nation et al., 2004) 10

Blandade lässvårigheter  Svårigheter med både fonologiskt processande (t ex fonologisk medvetenhet, fonologiskt korttidsminne) och hörförståelse (förståelse av ord, grammatik och diskurs) leder till begränsning i både avkodning och läsförståelse  En del av eleverna med dessa svårigheter stämmer även in på kriterierna för språkstörning (Catts et al., 2005; Ramus et al., 2013) 11

Vad innebär olika gränsvärden… Medel Percentil 10 Percentil 15 Diagnosen bör baseras både på utfallet i standardiserade test i kombination med en bedömning av om den språkliga funktionsnedsättningen hindrar barnet i vardagen

Frågeställningar i studien ” Lässvårigheter, språklig förmåga och skolresultat i tidiga skolår” (Levlin, 2014)  Hur ser relationen ut mellan svag läsning i åk 2 och den språkliga förmågan i åk 3?  Hur relaterar de individuella variationerna i avkodning och läsförståelse i åk 2 till avkodning och hörförståelse i åk 3 utifrån Simple View of Reading modellen? Datum Sidfot 13

Simple View of Reading (Hoover & Gough, 1990; Tunmer & Greaney, 2010) Specifika förståelse- svårigheter Normal läs- utveckling (stavning) Blandad läs- svårighet Avkodnings- svårigheter Hörförståelse - + Avkodning + -

Studiens upplägg Screening i åk elever i 14 klasser - avkodning, läsförståelse, stavning 121 elever Läs- och stavning ≥ stan 4 66 elever Läs- och/eller stavning ≤ stan 3 45 familjer tackar ja Utredning i åk 3 Språklig förmåga Fonologisk förmåga Minnesfunktioner Ordavkodning Läsförståelse Icke-verbal IK -2 elever exkluderades från data-analysen 43 elever

Utfall i olika läsprofiler i åk 2 (n=43) Specifika förståelse- svårigheter Normal läs- utveckling (stavning) Blandad läs- svårighet Avkodnings- svårigheter Läsförståelse - (- 0,8 SD) + Avkodning (-0, 8 SD)

Andel med svag hörförståelse i åk 3 i respektive läsprofil (n=43) Specifika förståelse- svårigheter n= 12 Normal läs- utveckling N= 4 (stavning ) Blandad läs- svårighet n=19 Avkodnings- svårigheter (dyslexi) n=8 Läsförståelse/åk Avkodning/åk % 58 % 47 % Hörförståelse ≤ perc 15 Ordförråd (LOGOS begrepp) Grammatik (TROG-2 ) Hörförståelse text (LOGOS) Lyssna och återberätta (Buss-sagan)

Antal elever med diagnos i åk 3 i respektive läsprofil (n=43) Specifika förståelse- svårigheter n= 12 Normal läs- utveckling N= 4 (stavning) Blandad läs- svårighet n=19 Avkodnings- svårigheter (dyslexi) n=8 Hörförståelse/åk Avkodning/åk dyslexi 0 3 SLI 3 SLI* 8 dyslexi** 1 dyslexi (Hörförst – 0,7 ) * 1 stämde även in på kriterierna för dyslexi ** varav 4 svag hörförståelse (-0,8 till – 0,9 SD)

Svåra språkliga uppgifter för elever med läsförståelsesvårigheter i åk 2 Hörförståelse –Lyssna och återberätta (lättare lyssna och svara på frågor) Uttrycksförmåga –Ordmobilisering/snabb benämning –Signifikant kortare meningar jfr med elever med enbart avkodningssvårigheter  Heterogena språkliga svårigheter inom gruppen! Datum Sidfot 19

Sammanfattning  Svag läsförståelse i åk 2 innebär ökad risk för hörförståelsesvårigheter i åk 3.  Enbart avkodningssvårigheter i åk 2 = god hörförståelse i åk 3  Viktigt att beakta elevers hörförståelse i kartläggning och pedagogisk planering när eleven har läsförståelsesvårigheter.  Svårigheter i avkodning och hörförståelse rör sig på ett kontinuum – många elever som ligger strax över gränsvärdena för diagnos (subkliniska svårigheter = elever som också kan behöva stöd)  21 av 43 elever hade en ålderstypisk utveckling i åk 3, men av dem hade 7 svag hörförståelse och 4 svag avkodning (-0,6 till -0,9).  Ett antal elever med lässvårigheter i åk 2 uppfyllde kriterierna för språkstörning (6/43= 14%) respektive dyslexi (11/43= 26%). Viktigt att beakta att ytterligare 13 elever hade svag hörförståelse även om de inte fick någon diagnos. 20

Framtiden Viktigt med fortsatt forskning om subkliniska svårigheter (elever i ”gråzonen”). Internationellt/nationellt konsensusarbete angående riktlinjer för utredning, diagnostiska kriterier och intervention vid språkstörning. Patientsäkerhetsperspektiv – bör få samma diagnos och insatser oavsett vem man träffar inom en profession. Behövs även en dialog mellan professioner och mellan sjukvård-elevhälsa-skola! Utredning om grav språkstörning på utbildningsdepartementet – klart i april

Tack för att ni lyssnade!