1 ANALYSSTRATEGIERINSPIRATIONLÄNKARNOLLVISIONENMÅL.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Advertisements

Allvarligt skadade motorcyklister och mopedister Underlag 2.0.
Dödsolyckor på väg med ”fyrhjulingar” Rev Källa: Trafikverkets djupstudiedata av omkomna i vägtrafiken.
Säker mobilitet för äldre NTF Väst Göteborg Gunnar Carlsson Trafiksakkunnig inom SPF E-post: Mobil:
Olycksutveckling Moped
Vision MISSION VÄRDEGRUND
Cyklisters singelolyckor - orsaker och skador
Vägutformning och hastighetsgräns ersätts från förutsättningen att:
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
Allvarligt skadade i vägtrafiken. 2Utkast Andel allvarligt skadade (medicinsk invaliditet ≥1 %) trafikanter fördelat på färdsätt Flest skadas.
S OCIALA INVESTERINGAR Några frågor. Ä R DET NÅGON SKILLNAD MELLAN SOCIALA INVESTERINGAR OCH VANLIGA UTVECKLINGS - PROJEKT ? Sociala investeringar innebär.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Trafiksäkerhet är en arbetsmiljöfråga! (en avgörande utgångspunkt)
Regional samling Västernorrland – mot nya mål Caroline Ottoson Vägverket Region Mitt
TRAFIKSÄKERHET I LÄNETS UTVECKLING Ambitioner och resultat AVSIKTSFÖRKLARING Fokusering på trafiksäkerhetsaspekter i vårt arbete i länet Säkra egna transporter.
Trafiksäkerhetsarbete Gotlands Kommun Kommunens visioner och mål Prioriterade områden Trafiknätsanalyser Vad har kommunen gjort ? Vad vill kommunen göra.
Motorcyklisters attityder och beteende
Konsekvens-beskrivning av åtgärder för att nå nya etappmål för trafiksäkerheten 2020 Lars Darin Ylva Berg Johan Lindberg Anders Lie Ssbtrp.
Målstyrning av trafiksäkerhetsarbetet i vägtrafik - en beskrivning
Hearing 26 nov Stockholm Moderator: Roberto Vacchi
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
Vad vet vi, hur ser det ut? Fokus: utveckling, indikatorer Tylösandsseminariet, 3 -5 september Håkan Leifman, Direktör, CAN.
Indikator Utgångs­- läge år 2007 Nytt mål år 2020 Ambition för räddade liv utöver prognos Andel i % Viktiga aktörerNyckel­åtgärder 1. Hastighetsefterlevnad,
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Allvarlig skada för oskyddade i singelolyckor Simon Sternlund
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Åtgärdsplan för att nå nya etappmål för trafiksäkerheten 2020 Lars Darin Johan Lindberg Ylva Berg Ssbtrp.
Hastighetsmätningar i tätort – metod och analys Anna Vadeby och Anna Anund.
Information MC-kollektivet viktigaste informationskällan för MC- förares säkerhetsmedvetande Skrifter: Full Kontroll och Bra Tänkt, á ex Medlemstidning.
Antal omkomna i vägtrafiken, Källa: STRADA, Transportstyrelsen.
Regional årlig uppföljning av miljömålen 2014 Källa: Naturvårdsverkets Anvisningar och Vägledning
Ramla snubbla halka. Sjukhusrapporterade skadade år
Omkomna i vägtrafiken 2012 enligt preliminära uppgifter T o m 15 augusti 188 omkomna mot 199 (2011) Jan - juli oförändrat i personbil, färre.
Omkomna i vägtrafiken 2012 enligt preliminära uppgifter T o m 13 juni 116 omkomna mot 128 (2011) Jan - maj oförändrat i personbil, färre mc.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Nämndplan 2015.
Myh.se Kvalitetsarbete konst-och kulturutbildningar Utvecklingsarbete Steg 1 utarbeta en strategi för kvalitetsarbetet Arbetsmetod: diskussion med konstnärliga.
Trafiksäkerhet Nollvisionen Olyckor Illustrationerna är hämtade ur NTF:s bok Rätt och vett i trafiken, illustratör Sara Mazetti-Nissen, FormForm.
EXTREMT BETEENDE I TRAFIKEN Maria Nordqvist Tylösandsseminariet 2016.
Arrangerat av Klimatsamverkan Skåne, ett samverkansorgan i klimatfrågor mellan Region Skåne, Kommunförbundet Skåne och Länsstyrelsen Skåne. Fossilfrihet.
Extremt beteende På MC- handlar om olovlig körning
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Pilotlän för grön utveckling
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Modell för säker trafik
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Mc, Moped - olycksutveckling
Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter
Omställningen av hälso- och sjukvården
Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter
Helena Stigson, Folksam
Miljömålen består av tre slags mål
Analys av trafiksäkerhetsläget 2010 Når vi etappmålen 2020?
Kundundersökning mars 2016 Operatör: KR Trafik AB Trafikslag: Buss
Analys av trafiksäkerhetsläget 2012
Ökad säkerhet på motorcykel och moped
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
LSF 1951 – år.
Vägutformning och hastighetsgräns ersätts från förutsättningen att:
Verktyget Utmärkelsen….
Polisrapporterade skadade på väg, fyrhjulingar
Miljömålen består av tre slags mål
Strategi för kollektivtrafik på jämlika villkor
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Välkomna! Dagordning Inledning: Helene Moquist, Uppföljningsenheten
Nollvisionen går åt fel håll
Presentationens avskrift:

1 ANALYSSTRATEGIERINSPIRATIONLÄNKARNOLLVISIONENMÅL

2 ANALYSSTRATEGIERINSPIRATIONLÄNKARNOLLVISIONENMÅL NOLLVISIONEN ►◄ Nollvisionen är vår vision om att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i trafiken. Nollvisionen är både ett etiskt förhållningssätt och en strategi för att forma den säkra vägtrafiken där ingen dödas eller skadas allvarligt. Den förutsätter att vägar, gator och fordon i högre grad anpassas till människans förutsättningar, samtidigt som trafikanterna följer trafikreglerna. Vad är nollvisionen?

3 ANALYSSTRATEGIERINSPIRATIONLÄNKARNOLLVISIONENMÅL NOLLVISIONEN ►◄ Tillsammans för Nollvisionen är ett slags ramverk för det arbete alla aktörer – företag, organisationer och myndigheter – gör för att Sverige ska nå nollvisionen, visionen om noll döda och allvarligt skadade i trafiken.

4 ANALYSSTRATEGIERINSPIRATIONLÄNKARNOLLVISIONENMÅL NOLLVISIONEN ►◄ Arbetet i Tillsammans för Nollvisionen bygger på att vi aktörer samverkar. Vi utbyter kunskap och koordinerar våra verksamheter inom trafiksäkerhet och vi arbetar strukturerat och systematiskt mot samma mål. Varje aktör har ansvar för att planera och genomföra åtgär­der i sin egen verksamhet. Så här arbetar vi!

5 ANALYSSTRATEGIERINSPIRATIONLÄNKARNOLLVISIONENMÅL NOLLVISIONEN ►◄ Vi är många aktörer som vill driva utvecklingen i samma riktning och vi är överens om vilka områden som bör prioriteras. Genom ett systematiskt arbetssätt ska vi nå Nollvisionen. Arbetssättet bygger på att alla aktörer som vill bidra till en ökad trafiksäkerhet sätter upp mätbara mål för sin verksam­het som bidrar till ökad trafiksäkerhet. Summan av insat­serna leder till en tryggare och säkrare vägtrafik. Din insats gör skillnad

6 ANALYSSTRATEGIERINSPIRATIONLÄNKARNOLLVISIONENMÅL NOLLVISIONEN ►◄ Räddar liv Den största vinsten är att vårt gemensamma arbete räddar liv och minskar antalet allvarligt skadade. Effektivt kunskapsutbyte Genom att delta i ett stort nätverk får du tillgång till kompetens som du kan dra nytta av i din egen verksamhet. Ökad lönsamhet Ett effektivt trafiksäkerhetsarbete kan ge direkt ekonomisk avkastning genom sänkta transportkostnader, högre kvalitet, ökad lönsamhet eller nya affärsmöjligheter. Vad vinner vi? Varumärkesstärkande Att ta ett samhällsansvar och därmed synas i ett positivt sammanhang stärker ditt varumärke. Tydlig identitet Tillsammans för Nollvisionen är en tydlig gemensam identitet som förstärker den externa genomslagskraften när vi berättar för omvärlden vad vi gör och vilka resultat vi uppnår. Bättre arbetsmiljö För dig som i ditt arbete vistas i trafiken innebär insatser för en ökad trafiksäkerhet direkta arbetsmiljövinster.

7 ANALYSSTRATEGIERINSPIRATIONLÄNKARNOLLVISIONENMÅL ►◄ ►◄ Mål

8 ANALYSSTRATEGIERINSPIRATIONLÄNKARNOLLVISIONENMÅL ►◄ Sedan beslut i riksdagen år 1997 utgör Nollvisionen grunden för trafiksäkerhetsarbetet i Sverige. År 2009 sattes ett etappmål om att antalet dödade i vägtrafiken ska halveras från år 2007 till 2020 och antalet allvarligt skadade ska minska med 25 procent. I faktiska tal innebär det max 220 omkomna år 2020 och max 4000 allvarligt skadade. Etappmål – på väg till noll Symbolbild ►◄

9 ANALYSSTRATEGIERINSPIRATIONLÄNKARNOLLVISIONENMÅL ►◄ Vi arbetar både enskilt och tillsammans för att målen ska nås. Till vår hjälp har vi indikatorer som årligen följs upp. Indikatorerna hjälper oss att se om vi förbättringar sker, och i vilken takt de sker. Indikatorerna är utvalda utifrån de områden som har bedömts ha störst påverkan på trafiksäkerheten. Samverkan och konkreta mål Symbolbild ►◄

10 ANALYSSTRATEGIERINSPIRATIONLÄNKARNOLLVISIONENMÅL ►◄ För närvarande är det dessa områden som är de prioriterade insatsområdena – indikatorerna: Indikatorer – prioriterade insatsområden 1.Hastighetsefterlevnad – statligt vägnät 2.Hastighetsefterlevnad – kommunalt vägnät 3.Nykter trafik 4.Bältesanvändning 5.Hjälmanvändning – cyklister och mopedister 6.Säkra personbilar 7.Säkra motorcyklar (ABS) 8.Säkra statliga vägar 9.Säkra GCM-passager 10.Drift och underhåll på cykelvägar i tätort.

11 ANALYSSTRATEGIERINSPIRATIONLÄNKARNOLLVISIONENMÅL ANALYS ►◄ Analys

12 ANALYSSTRATEGIERINSPIRATIONLÄNKARNOLLVISIONENMÅL ANALYS ►◄ Analys av trafiksäkerhetsläget 2015 I följande bilder presenteras analysen som genomförts våren 2016 av trafiksäkerhetsläget år Klicka på bilden för att ladda ner analysrapporten!

13 ANALYSSTRATEGIERINSPIRATIONLÄNKARNOLLVISIONENMÅL ANALYS ►◄ Färre döda i trafiken ─ men utvecklingen till noll går för långsamt Färre människor omkom i trafiken förra året än året innan men minskningen har planat ut. Det krävs fler insatser för att klara maxsiffran 220 dödade år 2020 ─ ett etappmål på vägen mot nollvisionen. Antalet dödade i vägtrafikolyckor var 259 personer under 2015, en minskning med fyra procent från Minskningen finns bland fotgängare och cyklister. Antalet omkomna bilister och motorcyklister ökade däremot jämfört med föregående år. Vi behöver göra insatser som minskar antalet dödsolyckor bland såväl bilister som motorcyklister, fotgängare och cyklister.

14 ANALYSSTRATEGIERINSPIRATIONLÄNKARNOLLVISIONENMÅL ANALYS ►◄ Färre döda i trafiken ─ men utvecklingen till noll går för långsamt Rätt hastighet kan spara 40 liv Det finns tio insatsområden som har pekats ut som de allra viktigaste att arbeta med. För att kunna följa utvecklingen har alla insatsområdena mätbara mål. Insatsområdet hastighet bedöms vara det allra viktigaste för att vi ska nå etappmålet för Om 80 procent av förarna håller hastigheten kan ungefär 40 liv sparas per år. Dessutom kan åtgärder inom det här området, jämfört med andra insatser, få effekt relativt snabbt. Hastighetsgränserna på vägarna följs i för liten omfattning, vi ligger långt ifrån den nödvändiga utvecklingen på både det statliga och det kommunala vägnätet. På det statliga vägnätet är trafiksäkerhetskameror det enskilt viktigaste verktyget för att få fler trafikanter att hålla rätt hastighet

15 ANALYSSTRATEGIERINSPIRATIONLÄNKARNOLLVISIONENMÅL ANALYS ►◄ Färre döda i trafiken ─ men utvecklingen till noll går för långsamt Alkohol och droger tar många liv Under 2015 omkom 75 personer i alkohol- eller drogrelaterade trafikolyckor. Det motsvarar 29 procent av alla omkomna i vägtrafiken. Cirka 25 procent av de omkomna personbilsförarna 2015 var alkoholpåverkade, med mer än 0,2 promille. Denna andel har varit konstant de senaste 10 åren. Bland omkomna moped- och fyrhjulingsförare var andelen betydligt högre ─ 60 respektive 80 procent. Långt till målet om skadade Antalet allvarligt skadade i vägtrafiken ska reduceras med en fjärdedel under tidsperioden 2007 till För 2015 kan inte antalet allvarligt skadade bedömas, på grund av problem med inrapportering i systemet Strada. Men det finns ingen anledning att tro att dessa skador har minskat markant i antal jämfört med tidigare år. I dagsläget ser vi inte ut att nå målet för Av alla allvarligt skadade i trafiken är nästan hälften cyklister. En förutsättning för att nå målet är därför att cykelsäkerheten förbättras.

16 ANALYSSTRATEGIERINSPIRATIONLÄNKARNOLLVISIONENMÅL ANALYS ►◄ Omkomna i vägtrafikolyckor , samt nödvändig utveckling fram till år 2020 Källa: STRADA

17 ANALYSSTRATEGIERINSPIRATIONLÄNKARNOLLVISIONENMÅL ANALYS ►◄ Omkomna fördelade efter trafikantkategori, 2006–2015 Källa: STRADA * Med bil avses här personbil, lastbil och buss ** Fr o m 2010 exkl. suicid

18 ANALYSSTRATEGIERINSPIRATIONLÄNKARNOLLVISIONENMÅL ANALYS ►◄ Dödade per ålder, kön och trafikantgrupp, år

19 ANALYSSTRATEGIERINSPIRATIONLÄNKARNOLLVISIONENMÅL ANALYS ►◄ Allvarligt skadade per ålder, kön och trafikantgrupp, år

20 ANALYSSTRATEGIERINSPIRATIONLÄNKARNOLLVISIONENMÅL ANALYS ►◄ Prognostiserat antal allvarligt skadade 2007–2014 samt nödvändig utveckling fram till år 2020 (inkl./exkl. gående som fallit i vägmiljön) Källa: STRADA

21 ANALYSSTRATEGIERINSPIRATIONLÄNKARNOLLVISIONENMÅL ANALYS ►◄ Antalet allvarligt skadade (≥1 %) fördelade efter färdsätt, 2007–2014

22 ANALYSSTRATEGIERINSPIRATIONLÄNKARNOLLVISIONENMÅL ANALYS ►◄ Andel trafikarbete inom hastighetsgräns på statligt vägnät 1996–2004 och 2012–2015, samt nödvändig utveckling till år 2020 Källa: Trafikverket

23 ANALYSSTRATEGIERINSPIRATIONLÄNKARNOLLVISIONENMÅL ANALYS ►◄ Andel trafikarbete inom hastighetsgräns på kommunalt vägnät 2012–2015, samt nödvändig utveckling till år 2020 Källa: VTI

24 ANALYSSTRATEGIERINSPIRATIONLÄNKARNOLLVISIONENMÅL ANALYS ►◄ Andel trafikarbete med nyktra förare 2007–2015, samt nödvändig utveckling till år 2020 Källa: Polisen och VTI

25 ANALYSSTRATEGIERINSPIRATIONLÄNKARNOLLVISIONENMÅL ANALYS ►◄ Antal personer som omkommit i alkoholrelaterade dödsolyckor efter färdsätt, 2008–2015 Källa: Trafikverkets djupstudier *Exklusive självmord fr.o.m

26 ANALYSSTRATEGIERINSPIRATIONLÄNKARNOLLVISIONENMÅL ANALYS ►◄ Antal personer som omkommit i drogrelaterade dödsolyckor efter färdsätt, 2008–2015 Källa: Trafikverkets djupstudier *Exklusive självmord fr.o.m. 2010

27 ANALYSSTRATEGIERINSPIRATIONLÄNKARNOLLVISIONENMÅL ANALYS ►◄ Andel observerade cyklister med cykelhjälm , samt nödvändig utveckling till år 2020 Källa: VTI:s observationsmätningar 2014

28 ANALYSSTRATEGIERINSPIRATIONLÄNKARNOLLVISIONENMÅL ANALYS ►◄ Cykelhjälmsanvändning för olika grupper, 1996–2015 Källa: VTI:s observationsmätningar 2015

29 ANALYSSTRATEGIERINSPIRATIONLÄNKARNOLLVISIONENMÅL ANALYS ►◄ Andel observerade mopedister med hjälm , samt nödvändig utveckling till år 2020 Källa: VTI:s observationsmätningar

30 ANALYSSTRATEGIERINSPIRATIONLÄNKARNOLLVISIONENMÅL ANALYS ►◄ Andelen bältade i personbilars framsäte1997–2015, samt nödvändig utveckling till år 2020 Källa: VTI:s observationsmätningar

31 ANALYSSTRATEGIERINSPIRATIONLÄNKARNOLLVISIONENMÅL ANALYS ►◄ Bältesanvändning i personbil och tung lastbil, 2001–2015 Källa: VTI:s observationsmätningar *Observationer av tunga lastbilar från 2007 och framåt är inte helt jämförbara med tidigare observationer

32 ANALYSSTRATEGIERINSPIRATIONLÄNKARNOLLVISIONENMÅL ANALYS ►◄ Andel trafikarbete med högsta säkerhetsbetyg i Euro NCAP 2000–2015, samt nödvändig utveckling till år 2020 Källa: Bil Sweden, SCB, Trafikverket Nya bilar Trafiksäkerhetsnytta

33 ANALYSSTRATEGIERINSPIRATIONLÄNKARNOLLVISIONENMÅL ANALYS ►◄ Källa: SCB, Trafikverket Andel trafikarbete med mc utrustade med låsningsfria bromsar (ABS) , samt nödvändig utveckling till år 2020

34 ANALYSSTRATEGIERINSPIRATIONLÄNKARNOLLVISIONENMÅL ANALYS ►◄ Källa: Trafikverket Andel av trafikarbete på statliga vägar med hastighetsgräns över 80 km/tim som är mötesseparerade , samt nödvändig utveckling till år 2020

35 ANALYSSTRATEGIERINSPIRATIONLÄNKARNOLLVISIONENMÅL ANALYS ►◄ Andel GCM-passager med god, mindre god och låg kvalitet på huvudnät för bil i tätort 2015 (n=18 900) Källa: Trafikverket

36 ANALYSSTRATEGIERINSPIRATIONLÄNKARNOLLVISIONENMÅL ANALYS ►◄ Andel kommuner med god kvalitet på underhåll av prioriterat cykelnät, resultat 2015 och föreslaget mål Källa: Trafikverket

37 ANALYSSTRATEGIERINSPIRATIONLÄNKARNOLLVISIONENMÅL ANALYS ►◄ Utveckling indikatorer – sammanfattning IndikatorUtgångslägeNuläge 2013Mål år Hastighet, statligt43 %47 %80 % 2. Hastighet, kommunalt64 % (2012)63 %80 % 3. Nykter trafik99,71 %99,77 %99,90 % 4. Bältesanvändning96 %98 %99 % 5. Hjälmanvändning - Cykelhjälm27 %36 %70 % - Mopedhjälm96 % (2012)96 %99 % 6. Säkra personbilar20%51 %80 % 7. Säkra mc (ABS)9 %34 %70% 8. Säkra statliga vägar50 %72 %75 % 9. Säkra GCM-passager i tätort19 % (2013)19 %Bedöms Drift och underhåll på cykelvägar15 % (2013)15 %Bedöms 2015

38 ANALYSSTRATEGIERINSPIRATIONLÄNKARNOLLVISIONENMÅL STRATEGIER ►◄ Strategier

39 ANALYSSTRATEGIERINSPIRATIONLÄNKARNOLLVISIONENMÅL STRATEGIER ►◄ Strategier I samverkan med olika aktörer har ett antal strategidokument tagits fram. Syfte med strategierna är att hitta och genomföra åtgärder som behövs för att påverka indikatorerna i positiv riktning. Det finns strategidokument för motorcykel och moped, cykling, fyrhjuling samt alkohol och narkotika. Klicka på bilden för att ladda ner strategierna!

40 ANALYSSTRATEGIERINSPIRATIONLÄNKARNOLLVISIONENMÅL INSPIRATION ►◄ Inspiration

41 ANALYSSTRATEGIERINSPIRATIONLÄNKARNOLLVISIONENMÅL INSPIRATION ►◄ Nollvisionen i New York Nollvisionen sprids i världen och är på väg att förändra synsättet på trafiksäkerhet. New Yorks borgmästare skapade sin Vision Zero I filmen ges exempel på hur trafiksäkerheten blivit bättre i New York och vilka effekter som uppnåtts. New York ser sin Nollvision som en del i strävan att skapa en liveable city där cyklister och fotgängares säkerhet är i fokus. Se filmen här!

42 ANALYSSTRATEGIERINSPIRATIONKÄLLORNOLLVISIONENMÅL LÄNKAR ►◄ Vill du veta mer? Mer information om Tillsammans för Nollvisionen finns på Information om STRADA, det nationella trafikskaderegistret, finns hos Transportstyrelsen, Officiell statistik inom områdena transporter och kommunikationer finns hos Trafikanalys,