Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Trafiksäkerhet, bussar, gupp och arbetsmiljö i Malmö Hossein Ashouri Gatukontoret Malmö stad.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Trafiksäkerhet, bussar, gupp och arbetsmiljö i Malmö Hossein Ashouri Gatukontoret Malmö stad."— Presentationens avskrift:

1 Trafiksäkerhet, bussar, gupp och arbetsmiljö i Malmö Hossein Ashouri Gatukontoret Malmö stad

2 Bakgrund Arrivas skyddsombud gjorde en anmälan till Arbetsmiljöverket Arbetsmiljöverket förordade en mätning av gupp i Malmö för att kunna bedöma arbetsmiljön för busschaufförerna

3 Nationellt projekt Arbetsmiljöverket, Vägverket, Sveriges kommuner och landsting, SLTF (Sveriges Lokaltrafikförening), Kommunal, Bussbranschens Riksförbund, Bussarbetsgivarna, SL, Stockholms stad, Göteborg stad, Malmö stad

4 Guppmätningar Stockholm, Göteborg, Malmö SED=stötvärden (MPa) SED över 0,8 hög risk SED under 0,5 låg risk Mätt SED 50 och SED 300

5

6 Resultat Malmö Ett gupp SED 0,89 Två gupp SED över 0,5 Bra trafiksäkerhet!

7 Resultat generellt Inga gupp är byggda som de ska! Drift och underhåll är väldigt viktigt.

8

9 Inmätningskontroll

10 LUTNING PÅ RAMP

11 Fortsatt arbete Fullfölja utvärderingen Åtgärda guppen SED 0,89 och SED över 0,5 Inventering av samtliga gupp (utformning, placering, reglering) Ta fram en handlingsplan utifrån inventeringen (bibehålla, bygga om, ta bort) Lokal avsiktsförklaring med riktlinjer tas fram Fortsatt gemensamt framkomlighetsarbete inom Kollektivtrafik 2015

12 Gupp policy Vilken typ av gupp: Placering Reglering Material Förankring Skånetrafiken, entreprenörer Drift och underhåll (rutiner) Koppling till Trafiksäkerhetsprogrammet och Kollektivtrafik 2015 Riktlinjer vid nyexpolatering

13 Målsättning Hög trafiksäkerhet för alla trafikanter i kombination med en god arbetsmiljö för yrkesförare och en bra framkomlighet för kollektivtrafiken

14 Cirkulationsplats Lorensborgsgatan-Stadiongatan

15 Allvarliga konflikter under tre vardagar Andel bilister som stannar för GC HastighetOlyckor/år Före 18 st 8 st alvarliga 32% Medel hastighet: 55,8 km/h 85 percentil: 65 km/h ( ) 15 st 1 död 4 svårt skadade Efter 8 st 2 st alvarliga 91% G 68% C Medel hastighet: 26,6 km/h 85 percentil: 33,0 km/h ( ) lindriga

16

17 Allvarliga konflikter under en vardag Andel bilister som stannar för GC HastighetOlyckor/år Före6 st41% Medel hastighet: 45,5 km/h 85 percentil: 52 km/h 3 st (genomsnitt per år mellan ) Efter2 st87% Medel hastighet: 26,9 km/h 85 percentil: 32 km/h 1 st (under 2006)

18 Frågor?

19 Tack för uppmärksamheten! Hossein Ashouri


Ladda ner ppt "Trafiksäkerhet, bussar, gupp och arbetsmiljö i Malmö Hossein Ashouri Gatukontoret Malmö stad."

Liknande presentationer


Google-annonser