Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012 VÄLKOMMEN!

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012 VÄLKOMMEN!"— Presentationens avskrift:

1 KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012 VÄLKOMMEN!

2 Hålltider Kommunikation som påverkar 9:30 Välkommen, presentationer 10:15 Strategisk kommunikation Ett projektexempel – intervju Andningspaus 5 min 10:50 Workshop 1 12:00 Lunch 13:00 Workshop 2 Hämta Fika 14:00 Workshop 3 15:00 Sammanfattning Slut

3 Strategisk kommunikation utifrån ett helhetsperspektiv Margareta Ivarsson

4 Problem Behov Innovativ idé Projekt Regionala planen Socialfondens programmål EU 2020 Lissabonstrategin Resultat Strukturer Effekter

5 Problemet Idé Projekt- aktiviteter Resultat Effekter i direkt berörd organisation Indirekta intressenter Hur ser er projektkarta ut?

6 Roller och ansvar PROJEKTÄGARE & STYRGRUPP Helhetssyn Delaktighet Förankring Strategi Analys Påverkan UTVÄRDERARE Kritisk reflektion Lärande PROJEKTLEDARE Operativa handlingar

7 Workshop 1:Diskussionsfrågor - koppla till ditt eget projekt Problemet som ska lösas – Varför? Den innovativa idén – Vad? Det långsiktiga målet – Effekter?

8 Workshop 2: VEM? Berörda aktörer och intressenter Internt/Externt Lista och prioritera Gunilla Ivarsson, Jacob Schulze

9 Prioritera målgrupper engagerar sig stöder känner till ? Vilka

10 Vem vill vi påverka?

11 Workshop 2 Diskussionsfrågor : Internt: Vem påverkas av projektresultat? Vem behöver lära nytt? Vem behöver organisera om för implementering? Vem fattar beslut/möjliggör? Externt: Berörda grupper? Externa intressenter? Opinionsbildare?

12 Workshop 3: HUR/Kanaler Kommunikation 2.0 Internt: Lärande miljöer, forum Externt: Välj kanal, målgruppsanpassa, ta sig in i samhällsdebatten, webb, press, radio/TV Gunilla Ivarsson, Jacob Schulze

13 Exempel – Hisspitchen, Storytelling Alltid beredskap! Håll ”projektidén på 30 sek ” i minnet! Berätta vad du håller på med! Glöm inte: ALLT signalerar!

14 ..att spela på alla arenor

15 Kommunikationsplan – flexibelt dokument BUDSKAP – vad MÅLGRUPP – till vem HUR – kanal, tidplan Kommunikationsplanen görs tidigt, är flexibel, följs upp kontinuerligt, är lätttillgänglig, har budget, har ansvarig.

16 Workshop 3: Diskussionsfrågor Hur skapas hållbar påverkan? Hur följer vi upp vår kommunikation? Vägar till de externa intressenterna? Vilka kanaler passar för vårt budskap – ge exempel ur ditt projekt !

17 TACK för idag! Lars Sundström Jacob Schulze Gunilla Ivarsson Margareta Ivarsson


Ladda ner ppt "KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012 VÄLKOMMEN!"

Liknande presentationer


Google-annonser