Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Om att nå fram med sina budskap Susanna Uppling Gullers Grupp.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Om att nå fram med sina budskap Susanna Uppling Gullers Grupp."— Presentationens avskrift:

1 Om att nå fram med sina budskap Susanna Uppling Gullers Grupp

2 Dagens frågor • Kommunikativa förutsättningar • Vad gör man för att ta sig igenom bruset, några exempel • Målgrupper och budskap • Övning kring Jordbruksverkets målgrupper

3

4 Förutsättningar för att kommunicera • Mångfalden har exploderat • Finns många fler producenter • Snabbheten har mångdubblats • Kunskapsnivån har höjts • Gränslösheten i tid och rum har ökat • Tekniken möjliggör medborgarmobilisering

5 Källa: Jan van Cuilenberg Tillhandahållen information Mottagen information Information som fått effekt Tid Effektivitet och kommunikation över tid

6 Ökande mängd information • Mängden tillhandahållen information dubbleras vartannat år - med ökande hastighet • Stor mängd budskap varje dag • Från text till bild • Snabbare, ytligare - budskapsinflation Och vi söker skydd….

7 Övning: e-post • Hur väljer ni?

8 Slutsats • Man behöver inte MER information, utan hjälp att sovra

9

10 • Vi vill helst ha information som stämmer med tidigare erfarenheter • Vi tolkar ofta information utifrån det vi redan vet Slutsats

11 • Vad är svårast i ert kommunikationsarbete? Övning

12 Tre sanningar om kommunikation Det går inte att inte kommunicera All kommunikation sker på mottagarens villkor Tre former av kommunikation samspelar

13

14

15

16

17

18

19 Tre sanningar om kommunikation Det går inte att inte kommunicera All kommunikation sker på mottagarens villkor Tre former av kommunikation samspelar

20 Styrd Operativ Tredjeparts Tre former av kommunikation

21 Styrd Operativ Tredje parts

22

23 Styrd Operativ

24

25 Reflektion • Hur jobbar Jordbruksverket med ”ringarna”? Konkreta exempel? Var lägger ni mest krut? Minst? • När är det svårt? Vilka hinder finns?

26

27 Målgruppsanalys - vilka vill ni nå? • Identifiera institutioner, organisationer, grupper och personer • Värdera målgrupperna • Prioritera målgrupperna

28 INFLYTANDE MOTIVATION Litet … bojstenar … ambassadörer … förlorade får … viktiga stödtrupper Stort LitenStor Olika målgrupper - ett sätt att värdera

29 All kommunikation sker på mottagarens villkor Sätt dig i mottagaren stol Lyssna - hjälp dom att identifiera sina behov Paketera ditt budskap efter mottagarens behov Budskap - vad ska du berätta?

30 Vad är nyttan?  Tänk på vad, varför och hur  Tänk på varför det är viktigt för mottagaren att känna till det du vill säga - ”what´s in it for me”  Tydlighet, slagkraftig formulering, bilder och liknelser  Orsak och konsekvens  Repetera - men variera  Använd både rationella och emotionella argument

31 Olika målgrupper, olika argument MOTIVATION Vissa personer lyssnar till rationella argument Andra lyssnar till känslomässiga argument En del lyssnar bara om man tjatar… En del lyssnar till argument om man får tillhöra en viss grupp… Hög IQEQ AGERANDE Låg

32 Budskap - att tänka på VAD vill ni säga HUR ska det sägas KAN det sägas?

33 Budskap

34

35 Radiotjänst- från kontroll till kärleksbombardemang

36 Ambitionstrappan Hört talas om Blir intresserad av Läser/lyssnar mer aktivt Känner sig berörd Söker mer information Skriftlig info Personlig påverkanRiktad info Överväger testa Handlar

37 Jordbruksverkets målgrupper Lasse Lantbrukare – är beroende av att SJV ger rätt info i rätt tid för att kunna ansöka om EU-stöd. Känner sig sviken när stödet inte kommer i rätt tid…. Lotta Länsstyrelsehandläggare – tycker att informationen från SJV borde komma till henne innan den når lantbrukarna för sent och tycker det är jobbigt att hantera alla sura lantbrukare. Lisa Lantbygdsföretagare – Företagsam hästentreprenör med ridskola som vill utveckla sitt företag mot turism, men tycker att SJV sätter käppar i hjulet genom att vara krångliga och byråkratiska. Kalle Konsult – ger goda råd till lantbrukare kring miljöfrågor och är beroende av nära kontakt med Jordbruksverket och ”sin” handläggare där och att få information i god tid. Vanja Veterinär – distriktsveterinär som ibland tycker det är svårt att få information i rätt tid.

38 Målgruppsanalys • Vad är viktigt för den här personen? Vilka behov och drivkrafter finns som vi ska använda oss av? • Vilket budskap är framgångsrikt? Typ av argument? • Vilket stöd behövs från oss? • Vilka kanaler ska användas? • Vad är rimligt att uppnå i form av samarbete? • Finns det sätt att ”tanka av” målgruppen om vad den tycker? • Mer som är viktigt för att budskapet ska nå fram?

39 Avslutningsvis… • Våga prioritera • Sätt er i mottagarnas stol • Lyssna av in den mån det går…. • Anpassa budskapet (innehåll, kanal etc) • Tänk på tajmingen • Följ upp och lär…

40 Susanna Uppling E-post: Tel:


Ladda ner ppt "Om att nå fram med sina budskap Susanna Uppling Gullers Grupp."

Liknande presentationer


Google-annonser