Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Acando föreläsning Uppsala caseakademi

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Acando föreläsning Uppsala caseakademi"— Presentationens avskrift:

1 Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Eva Vitell Consultant Niclas Karlsson HR-chef Passion for improvements 03/04/2017

2 Har du någonsin känt för att...
... ta världen och stoppa in den i ett laboratorium. Bara för att kunna öva lite. Innan du skall ge dig ut i den på riktigt. Eva Det är det vi kallar case. 2

3 Varför är det bra att lära sig casemetodik?
Träna problemlösning och analys Träna på att hitta problemet när det inte är serverat Öva på att se frågor och företeelser ur flera olika perspektiv Träna argumentation Lära sig hantera gruppdynamik – lyssna, anpassa, fråga, förstå Öka förståelsen för ”riktiga problem som riktiga människor står inför på riktiga företag” Använda metoden själv i framtiden: Gruppövningar och workshops Använda case/scenarion för att beskriva ett förslag, lösning, projekt, förändring... ... Eva

4 Identifiera problemet
Hur löser man ett case? 1 Identifiera problemet Identifiera både problem och möjligheter Det absolut viktigaste momentet! Ett fel-identifierat problem leder per definition till fel lösning Informationsinsamling – hitta rätt ”datapunkter” Hitta orsak, inte symptom Exempel på metod: ”5 varför” Vänd på perspektiven SWOT-analys Läsa mellan raderna... Elin 4

5 Hur löser man ett case? 1 Identifiera problemet 2 Identifiera alternativa lösningar Lista alla möjliga handlingsalternativ - att låta bli att göra något är också ett alternativ Använd alla relevanta metoder, teorier och erfarenheter för att se problemet utifrån flera synvinklar. Fantasi! Exempel på metoder för att identifiera lösningar: Strategi/marknad: Porter’s: ”Five forces”, komparativa fördelar, värdekedjan, 4 P i marknadsföring... Effektivitet/produktion: Six sigma, JIT, LEAN, Kaizen, Deminghjulet Organisationsstruktur, förändringshantering, kultur Elin 5

6 Hur löser man ett case? 1 Identifiera problemet 2 Identifiera alternativa lösningar 3 Analysera alternativa lösningar En enkel uppställning av fördelar och nackdelar per alternativ är en bra bas Både kvalitativ och kvantitativ analys – när data står mot data måste det valideras (använd omdöme, vilken källa är trovärdig) Redogör för alla antaganden och slutledningar Använd alla relevanta metoder, teorier och erfarenheter för att se problemet utifrån flera synvinklar Exempel på metoder: Ekonomisk analys (NPV, EVA etc.) Balanserat styrkort ... Elin 6

7 Hur löser man ett case? 1 Identifiera problemet 2 Identifiera alternativa lösningar 3 Analysera alternativa lösningar 4 Fatta beslut om lösning Ur lärandesynpunkt den viktigaste aktiviteten – det här är svårast att lära sig En lösning måste rekommenderas även om det saknas information Föreslå/rekommendera en lösning är också ett beslut Varje affärsmässigt beslut innehåller både omdöme och analys av fakta Lösning måste vara konsekvent med analysen – och svara på frågan! Elin 7

8 Hur löser man ett case? Argumentera för ditt förslag till lösning
1 Identifiera problemet 2 Identifiera alternativa lösningar 3 Analysera alternativa lösningar 4 Fatta beslut om lösning 5 Kommunicera lösning Argumentera för ditt förslag till lösning Lyssna på andra argument med respekt Fråga tills du förstår andras argument! Anpassa dina egna argument efter dialogen Medverka aktivt till andras lärande Hantera både fakta och känslor med varsamhet Elin 8

9 I vilken riktning kör bussen?
Eva Svar: Åt vänster, eftersom dörren inte är på denna sida.

10 Vad är lika när vi löser case i verkligheten?
1 Identifiera problemet 2 Identifiera alternativa lösningar 3 Analysera alternativa lösningar 4 Fatta beslut om lösning 5 Kommunicera lösning Formulera problemet är nyckeln till framgång Det finns ALLTID för lite information Lösningen blir bättre om man tänker stort tidigt, använd den kunskap, erfarenhet och fantasi du har Det finns inget facit Utan förberedelse går det inte Steg 6 är INFÖRANDE... Eva 10

11 Skall vi köpa Volvo Personvagnar?
Fråga 1: Vi är Honda. Skall vi köpa Volvo Personvagnar? Här jobbar en ”vad-ska-hända”-konsult! Eva 11

12 Vi är Honda. Vi har köpt Volvo Personvagnar. Vad gör vi nu?
Fråga 2: Vi är Honda. Vi har köpt Volvo Personvagnar. Vad gör vi nu? Eva Här jobbar en ”få-det-att-hända”-konsult! 12

13 Vad krävs av en ”få-det-att-hända”-konsult?
Specialistkompetens som ständigt utvecklas Alltid utgå från kundens situation Exceptionell samarbetsförmåga! Ärlighet och integritet Ödmjukhet Genuin vilja att hjälpa andra att lyckas Självständighet Niclas Fokus på det som skapar verkligt värde och förbättring Se möjligheter och söka lösning 13

14 På Acando jobbar ca 1200 ”få-det-att-hända”-konsulter.
Niclas 14

15 TACK! Kontakta oss gärna!
HR Niclas Karlsson Konsult Eva Vitell Niclas 15


Ladda ner ppt "Acando föreläsning Uppsala caseakademi"

Liknande presentationer


Google-annonser