Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan Göteborg 3 Maj 2011 Gunilla Ivarsson

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan Göteborg 3 Maj 2011 Gunilla Ivarsson"— Presentationens avskrift:

1 Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan Göteborg 3 Maj 2011 Gunilla Ivarsson

2 Kommunikationsplan •Budskap - vad •Målgrupper – till vem •Kanaler – hur, av vem, när •Uppföljning – effekt,utvärdering,feedback 2

3 Budskap •Innovativa resultat/produkter? •Lärdomar? Arbetssätt? Organisation? •Metoder/Modeller? •Hantering motgångar, samverkan? Ta hjälp: Ansökan, projektplan,workshop med styrgrupp, projektgrupp, utvärderare. 3

4 Målgrupp •Interna aktörer: deltagare, projektgrupp, styrgrupp, samverkansparter, referensgrupp…. •Externa intressenter: Beslutsfattare, brukare, konkurrenter, supportrar, media, politiker •Vilka påverkas av våra resultat? Kolla strategiska checklistan! 4

5 Strategisk checklista 1.Identifiera vad som är unikt/nytt i projektet 2.Vilka aktörer påverkas av våra resultat 3.Prioritera viktiga aktöreratt nå för långsiktiga effekter 4.Stärk deras grad av delaktighet 5

6 Målgrupp •Lär känna din målgrupp! •Behovsanpassa •Rangordna målgrupper •Prioritera kvalitet istf kvantitet – information är INTE en bristvara •Omvärldsbevaka - lärande •Invärldsbevaka - lärande 6

7 Kanaler - exempel •Rapporter, nyhetsbrev, debattartikel •Hemsida, sociala medier •Pressmeddelanden •Nätverksmöten - egna eller andras •Konferenser – egna eller andras •Projektinterna kanaler 7

8 Kanaler • Den personliga 30-sekundaren 8

9 Kanaler - Budbärare •Projektledare •Projektmedarbetare •Styrgrupp/referensgrupp •Deltagare •Taktiskt val: Relevans - genomslag – anpassa t målgrp 9

10 Kanaler - Timing •Flexibilitet – projektplan •Flexibilitet - omvärld •Häng på!? Men behåll kontrollen •Exempel: Är Almedalen eller Bokmässan viktiga? Fasta datum •Bin Ladin eller Patrik Sjöberg – berörs vår plan? 10

11 Kommunikationsplanen - ett levande dokument •Skapas tidigt •Överskådlig o tillgänglig •Revideras löpande •Sätt mål, följ upp •Ansvarig, budget •Låt alla interna veta 11

12 (Exempel ur) Kommunikationsplan: Plattform Principer för extern och intern kommunikation •Syfte: •Stärka medvetenhet om projektets mål, syften, förutsättningar, aktiviteter o resultat hos kulturlivets aktörer (yrkesverksamma inom området), politiker, näringsliv för att stärka projektets möjligheter att nå sina mål. •Ansvarsfördelning – viktigt •Vem gör vad och varför, vem godkänner vad, professionella specialkompetenser/branschkunskaper hos styrgrupp och kursledare tillvaratas •Värderingar, kommunikationsrutiner 12

13 Sammanfattning Planerad kommunikation 1.Budskap – vad + 2.Målgrupper – till vem + 3.Kanaler – hur, av vem, när + 4.Uppföljning – effekt, utvärdering, feedback = 5.KOMMUNIKATIONSPLAN 13

14 UPPGIFT: (välj ett projekt i gruppen) 1.Formulera ett budskap – ska spegla det innovativa 2.Bestäm målgrupp – till vem 3.Bestäm kanaler – av vem, hur, när 14


Ladda ner ppt "Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan Göteborg 3 Maj 2011 Gunilla Ivarsson"

Liknande presentationer


Google-annonser