Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

ANKNYTNING I FÖRSKOLAN CENTRALA STÖDENHETEN I HANINGE KOMMUN Jenny Jakobsson förskolans psykolog.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "ANKNYTNING I FÖRSKOLAN CENTRALA STÖDENHETEN I HANINGE KOMMUN Jenny Jakobsson förskolans psykolog."— Presentationens avskrift:

1 ANKNYTNING I FÖRSKOLAN CENTRALA STÖDENHETEN I HANINGE KOMMUN Jenny Jakobsson förskolans psykolog

2 A NKNYTNINGSTEORIN H JÄLPER OSS ATT FÖRSTÅ BARNETS UTVECKLINGS PROCESSER Anknytningsteorin förklarar de starka band som skapas mellan barnet och omsorgsgivaren. Spädbarnet är beroende av att det finns vuxna som speglar deras uttryck, det blir viktigt för deras kognitiva utveckling. Spädbarnsgråt/skrik sätter igång omsorgsprogrammet hos den vuxne vårdaren. Det lilla barnet befinner sig i ständigt växelspel mellan att söka närhet/trygghet och att utforska omvärlden. Bra bok: Anknytning i förskolan av Malin Broberg

3 V IKTIGT ATT KÄNNA TILL Det är viktigt för pedagogerna att känna till när de möter barnet i förskolan, för att ett barn ska våga ge sig ut för att utforska och upptäcka måste barnet känna trygghet därefter kommer utvecklingen. När utvecklas en anknytningsrelation: 1 beroende på hur tät kontakten har varit (kvantitet) 2 Hur ofta den vuxna framgångsrikt kunnat trösta barnet (kvalitet) Barnet har ett stort behov av trygghetscirkeln: att den vuxna alltid är större, starkare, snällare och klokare.

4 V IKTIGT ATT KÄNNA TILL Anknytningsmönstret samspelar med biologin (barnets förutsättningar) det vill säga att det sker ett växelspel mellan miljö och arv. Anknytningen i förskolan: att separera från sin huvudsakliga omsorgsgivare är smärtsamt för barnet, men inte skadligt. Det är av vikt att barnet kan knyta an till en pedagog (ett vikarierande anknytningsobjekt) under förskole vistelsen för att säkerställa trygghet. Barnet behöver få nya goda erfarenheter från förskolan, skapa möjlighet till samspel.

5 F ÖRSKOLAN I KOMPENSATORISKT SYFTE Ryggsäcken packas med tillit eller misstro Pedagogen kan bli en ny erfarenhet av vuxna Ju mer misstro desto större krav ställer barnet på pedagogen Dessa barn behöver ännu mer befinna sig i goda samspel Det kan räcka med en ny god erfarenhet som är varaktig över tid Kombinationen låg kvalité både i förskolan och hemma avgör en sämre utveckling. God kvalité på anknytning i förskolan stärker anknytning hemma


Ladda ner ppt "ANKNYTNING I FÖRSKOLAN CENTRALA STÖDENHETEN I HANINGE KOMMUN Jenny Jakobsson förskolans psykolog."

Liknande presentationer


Google-annonser