Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

IT I VÅRDEN – en utveckling som går snabbare än vi anar… Solweig Rydmarker Vård IT Strateg Region Halland 2013-09-26.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "IT I VÅRDEN – en utveckling som går snabbare än vi anar… Solweig Rydmarker Vård IT Strateg Region Halland 2013-09-26."— Presentationens avskrift:

1 IT I VÅRDEN – en utveckling som går snabbare än vi anar… Solweig Rydmarker Vård IT Strateg Region Halland

2 Vem är Solweig Rydmarker ?

3 Morgondagens största utmaningen? -att leda och styra digital förändring och utveckling i en snabbt föränderlig värld -att hitta lösningar som inte är ”Jävla skitsystem” -att skapa inflytande -delaktighet -Samförstånd -Flexibilitet

4 Teknikutveckling •Bankomat (Juli 1967, Uppsala) •PC – IBM PC 1981 (Apple 1984) •Internet www mitten av 1990-talet

5 Avgörande … •Mobiltelefon Den 3 april 1973 ringdes det första samtalet från en bärbar telefon. Det var Martin Cooper, forskare på Motorola, som från en gata i New York ringde samtalet som skulle bli historiskt. •Internetbanken (november 1996 Östgötabanken följt av Föreningssparbanken och SEB

6 Digitala journaler

7 Verksamhetsstödjande •Datoriserade informationssystem • Beslutsstöd •Invånarens medverkan och delaktighet •Självbetjäning

8 Hur ser vi ut som kommer i kontakt med IT och vården?

9 Hantera alla generationer … Rekordgenerationen talister Respekt för ledningen – lojalitet –ambitiösa Generation X talister Antiauktoritära –jag-lojalitet – balans arbete/fritid Generation Y talister Individualister som gillar kollektivet – delaktighet –påverkan Globaliserade – arbete/fritid Flera karriärer utan att vara karriärister

10 För vem?

11 På G …. ”infödingarna”

12 Prioriterar

13 För styrning och ledning

14 Visst har det hänt en del … •Nationella IT-strategin •Digital Agenda för Sverige •Digitala Agenda Europa 2020

15 Handlingsplan för eHälsa

16 Invånarens delaktighet i fokus

17 17 Invånare, patienter och anhöriga ska ha enkel tillgång till allsidig information om vård och hälsa samt om sin egen hälsosituation Ska också ha bra service och delaktighet i vården utifrån individuella förutsättningar Personal inom Vård och omsorg ska ha tillgång till välfungerande och samverkande IT-stöd som garanterar patientsäkerheten och underlättar det dagliga arbetet Ansvariga för vård och omsorg ska ha ändamålsenliga IT- stöd för att följa upp patient- säkerheten och vårdens kvalitet samt för verksamhets- styrning och resursfördelning

18 18 Handlingsplan  Individen  Kunna nå alla uppgifter om sig själv  Aktivt medverka i sin vård och omsorg  Medarbetaren  Har rätt arbetsverktyg  Informationen tillgänglig  Beslutsfattaren  Tillgång till faktabaserade underlag Målbild 2018

19 Finns det bra tänk?

20 Visst har vi gjort en del bra …

21 - Vinnare av flera stora priser. - Nominerad och finalist i många ytterligare tävlingar

22 – ingången till vården via internet •3 miljoner besök per månad •27 % kännedom •Anpassad för mobiler och läsplattor från 14 mars •2700 artiklar, över prenumeranter på nyhetsbrev, frågefunktion med 2000 frågor och svar, tecknade filmer för barn, andra filmer, krönikor, patienternas egna berättelser, appar •Hitta och jämför vård och e-tjänsterna Mina vårdkontakter •Många populära och innehållsrika teman •Översättningar till andra språk

23 Samlingsplats på internet där invånarna med hjälp av personliga e-tjänster på ett enkelt och säkert sätt kan komma i kontakt med hälso- och sjukvård, tandvård och få överblick över sin hälsa, vård och omsorg. Mina Vårdkontakter – ingång till e-tjänster

24 Utvecklingsprojekt och förvaltningsobjekt Tjänsten UMO.se – Nuläge • För unga 13 – 25 år • Om sex, hälsa och relationer • besök per månad •Hälften av besöken i mobilen •Lysande resultat efter utvärdering hos ungdomsmottagningar och elevhälsan •Kännedom i hela målgruppen: 44% •Kännedom i åldern 15 – 17 år: 65%

25 Journalsystem i Sverige

26 26 NPÖ

27 Prenumeration från Mina vårdkontakter till HälsaFörMig/Personligt hälsokonto

28 Medverkan

29 Fler på arenan!

30 Leder utvecklingen

31 Hur ska vi göra … •Dialog kring Behov och Nyttan •Se helheten (Peer Gynt) •Införande och ”Lansering” •Uppföljning

32 Vår framtid •Samordnade insatser •Samverkan •Kreativa lösningar •Nya grepp

33 INTE ALLTID I TAKT …. Med lösning och utveckling men MÅLET TYDLIGT!

34 Vem …

35 Skulle kunna vara vi i Sverige … •Våra investeringar i IT har underlättat enormt. Genom att ge alla parter snabb access till bokningar, hälsodata, labbresultat och recept via nätet har vi fått en fantastisk förbättring, säger Bernard Tyson till Dagens Samhälle.

36 Han säger också •Läkare måste vara mer delaktiga i utvecklingen •Läkartidningen nr 29-31/2013

37 Maktförskjutning …

38 Låt tusen appar blomma på Appstore Kvalitetssäkrade

39 Är det här en framtid?

40 •Beskrivning Armband + iPhone App, som registrerar hur du sover, rör dig och äter 24h/7days. Klarar upp till 10 dagars batteritid. •Bygger på avancerad sensorteknik. Kan programmeras utifrån din hälsoplan och vilka mål som gäller för nutrition och aktiviteter. •Alarmfunktion.

41 ”Bästa vännen” - när inte mamma kan

42 Doktor Watson /11/ibm-watson-medical-doctor /11/ibm-watson-medical-doctor

43 Är detta orsakerna? •Organisation •Styrning och ledning •Samarbete/Samverkan

44 Kan vi bli bättre? •Nätverkande omvärld •Djärvhet – Öppenhet •Fantasi – Kreativitet •Satsa resurser

45 PASSION - våga sticka ut och vara annorlunda

46 TACK …


Ladda ner ppt "IT I VÅRDEN – en utveckling som går snabbare än vi anar… Solweig Rydmarker Vård IT Strateg Region Halland 2013-09-26."

Liknande presentationer


Google-annonser