Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

1. 2 Grundläggande eHälsa Maria Pettersson / Mait Nyström Höckert, utvecklingsledare.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "1. 2 Grundläggande eHälsa Maria Pettersson / Mait Nyström Höckert, utvecklingsledare."— Presentationens avskrift:

1 1

2 2 Grundläggande eHälsa Maria Pettersson / Mait Nyström Höckert, utvecklingsledare

3 3 Grundläggande eHälsa  Vad är eHälsa  Var hittar man information? - insidan - Barnhälsovården SLL - Rikshandboken BHV - Vårdguiden/ Mina vårdkontakter - WHO information på olika språk se – Growing people  Rapp – hur kan jag kontrollera mina registreringar?  Avvikelsehantering  E-post  Tips & trix  Framtidsspaning  Sammanfattning och reflektion

4 4 eHälsa – vad är det egentligen?  Vad betyder eHälsa för dig?  Vad tänker du om begreppet, vad får du för associationer, hinder /möjligheter?  Vad kan eHälsa tillföra Barnhälsovården, för föräldrarna och för dig?

5 5 Slutlig budget 2012 och planering 2013 – 2014 FÖR HÄLSO- OCH SJUKVÅRDSNÄMNDEN, SLL eHälsa är den struktur som håller samman patientens vårdprocesser i en hälso- och sjukvård som erbjuds av en mängd olika aktörer. eHälsa definieras som de digitala tjänster som ökar tillgängligheten till vården oavsett tid och plats, förbättrar samordningen av vårdinformationen och stärker patientens ställning i vården genom ökade möjligheter till delaktighet i vårdprocessen.

6 6 Kompetenslyftet eHälsa  Finansieras av EU via Europeiska socialfonden med 47,5 miljoner  Genomförs under 2011 – 2013 inom Stockholms läns sjukvårdsområde med syfte att höja medarbetarnas eHälsa- kompetens Kompetens att använda elektronisk information och kommunikation inom vården. T.ex. Profdoc III eller Medidoc, insidan, Vårdguiden, Mina vårdkontakter, Barnhälsovårdens hemsida m.m.

7 7 Nya förhållanden & behov  Önskemål från föräldrar  eHälso-tjänster för ökad delaktighet  Ökat utbud av information via nätet

8 8 ”e-användandet” i Sverige  9 av 10 hushåll har Internetuppkoppling i hemmet  Var annan 3-åring använder internet  7 av 10 kvinnliga internetanvändare söker efter hälsoinformation på nätet jämfört med 5 – 6 av 10 av männen  Mina vårdkontakter har ca användarkonton och ca ärenden/månad i Stockholms län (sept 2011) Källa: Internetstatistik.se + Mina vårdkontakter

9 9 eHälsa - tillgängligt för alla?

10 10 Kompetensgap?

11 11 Hur använder vi internet hos oss? Internt? För föräldrarna?

12 12 Var hittar vi information på webben?

13 13 Var hittar vi information på webben?

14 14 Var hittar vi information på webben?

15 15 Några eHälso-tjänster idag… Frågetjänster Vårdguiden i mobilen Förnya recept - VC Inloggning med e-tjänstekort!

16 16 Paus

17 17 WHO information olika språk

18 18 Var hittar föräldrarna information?

19 19 Hur kan jag kontrollera mina registreringar?

20 20 Avvikelsehantering

21 21 Avvikelsehantering språktolkar

22 22 E-post Bifoga & spara bifogad fil Skicka till flera personer Skapa mappar Ej på kontoret Mellanlagring

23 23 Pausgympa Pausövningar

24 24 Några tips & trix ni vill dela med er av?

25 25 eHälsa i framtiden  Webb-tidbokning och kallelse via MVK  Rökavvänjning via mobilen (smartphone)

26 26 eHälsa skapar Tillgänglighet och Patientsäkerhet

27 27 Vad har vi gått igenom idag?  Vad är eHälsa  Var hittar man information? - Insidan - Barnhälsovården SLL - Rikshandboken BHV - Vårdguiden/ Mina vårdkontakter - WHO information på andra språk se – Growing people  Rapp – hur kan jag kontrollera mina registreringar?  Avvikelsehantering  E-post  Tips & trix  Framtidsspaning

28 28 Sammanfattning  Behov av specifik utbildning med anledning av dagens tema?  Behov av nya / reviderade lokala rutiner?  Vad skall föras vidare till APT? Kompetenslyftets hemsida på Intranätet

29 29 Reflektion efter seminariet…


Ladda ner ppt "1. 2 Grundläggande eHälsa Maria Pettersson / Mait Nyström Höckert, utvecklingsledare."

Liknande presentationer


Google-annonser