Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Detta är en presentation tänkt att användas som information till vårdpersonal där enheten planerat att starta med Mina vårdkontakter. Gör så här: 1. Skriv.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Detta är en presentation tänkt att användas som information till vårdpersonal där enheten planerat att starta med Mina vårdkontakter. Gör så här: 1. Skriv."— Presentationens avskrift:

1 Detta är en presentation tänkt att användas som information till vårdpersonal där enheten planerat att starta med Mina vårdkontakter. Gör så här: 1. Skriv ut presentationen med anteckningssidor (se bild höger) 2. Starta presentationen från bild 2 i bildspelsläge och läs från bilderna och de utskrivna sidorna.

2

3 En säker kommunikationstjänst - informationen krypterad Som invånare loggar man in med e-legitimation eller personnummer, lösenord och kod Som vårdgivare loggar man in med SITHS-kort Kontot är personligt (ombudsfunktion kommer 2014) Kommunikation i Mina vårdkontakter ska journalföras Mina vårdkontakter

4 Som invånare i Mina vårdkontakter kan jag hålla kontakt med min mottagning, tex avboka tid eller be att de kontaktar mig se mina recept och förnya dem göra vårdvalet kontakta fakturaenheten och ställa frågor om fakturor, kvitton, frikort, inneliggande vård mm Fler tjänster kommer att införas under 2014, tex tidbok, Min hälsoplan, ombudsfunktion. ( Tjänster kan variera mellan mottagningar.)

5 Beställa tid för besök Avboka/omboka tid Förnya recept Beställa journalkopia Begäran om intyg Förnya hjälpmedel Rådgivning Kontakta mig Fråga sjuksköterskan Egen ärendetyp (du gör en egen mall som passar din verksamhet)  Beställ tid för resevaccination  Egenremiss  Hjälp oss bli bättre!  Beställ svar på röntgen och prover  Vill du ha stöd att ändra dina levnadsvanor (mat, tobak, motion och alkoholvanor)?  Har min remiss kommit fram? Omvänt ärendeflöde  Fråga till invånare  Meddelande till invånare Ärendetyper i Mina vårdkontakter Obligatoriska för vårdcentraler enl Krav- och kvalitetsboken

6 Villkorstexter Till varje ärendetyp hör en villkorstext som invånaren måste ta del av innan de kan skicka in ett ärende

7 Behörigheter i Mina vårdkontakter Ärendemottagare – ska vara mer än en på varje mottagning –Ser alla ärenden som kommer till mottagningen –Fördelar ärenden Vårdgivare - kan vara t.ex en sekreterare, sjuksköterska el läkare –Ser sina ärenden och behandlar dem –Kan skicka ärenden till sina patienter –Kan omfördela ärenden till annan vårdgivare –Besvarar ärenden Administratör – ska vara minst en per mottagning –Har hand om behörigheterna på mottagningen –Gör mottagningens inställningar –Administrerar statistikfunktionen * Man kan ha alla tre behörigheterna

8 Ärendemottagare Fördelar/omfördelar Vårdgivare Besvarar/omfördelar Invånare Ärende Delsvar Svar/Delsvar Ärende till invånare Motfråga Ärendeflöde

9 Förutsättningar Mottagningen och personal skall finnas med i Katalog i Väst (KIV) Alla som ska arbeta med Mina vårdkontakter måste ha SITHS-kort Kod

10 Så får ni fler patienter att använda Mina vårdkontakter Affischer, broschyr och visitkort i väntrum Skriv på kallelsen att ni använder Mina vårdkontakter Informera om att ni använder Mina vårdkontakter på er egen webbplats Hjälp invånaren att skaffa konto Få som rutin att prata med dina patienter om Mina vårdkontakter Info-pc i väntrummet

11 Logga in som vårdgivare Välj E-tjänstekort och slå din kod

12 Logga in som invånare via 1177

13 Sök fram din mottagning Välj vilket ärende du vill göra och du skickas vidare till inloggningen i Mina vårdkontakter

14 Startsidan när jag loggat in som invånare Hitta din mottagning

15 Sök fram mottagningen och lägg till i din lista Man kan även göra vårdvalet

16 Här ser jag vilka ärendetyper min mottagning erbjuder Här är de kontaktuppgifter som administratören lagt in

17 Exempel på hur Av/omboka tid kan se ut

18 Planering och förberedelser Utse administratörer och ärendemottagare Rutiner kring Mina vårdkontakter Bestämma vilka ärendetyper som ska erbjudas Personalen ska finns med i Katalog i Väst (KIV) Marknadsföring Utbildning för administratörer – 3 timmar Utbildning av användare – e-lärande, vid behov utbildning för vårdgivare och ärendemottagare på mottagningen och start av tjänsten – 1 timme För mer tips och hjälp i planering finns dokument på vår webbplats: vgregion.se/minavardkontakter Vad händer nu?

19 Kontaktvägar Införandestöd i två månader Information, utbildningsmaterial och förberedelser vgregion.se/minavardkontakter Support för vårdpersonal: , mån-sön Support för vårdpersonal: , mån-sön 06-22


Ladda ner ppt "Detta är en presentation tänkt att användas som information till vårdpersonal där enheten planerat att starta med Mina vårdkontakter. Gör så här: 1. Skriv."

Liknande presentationer


Google-annonser