Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

1 En studiemedelsansökan för alla Ny tjänst för studeranderapportering.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "1 En studiemedelsansökan för alla Ny tjänst för studeranderapportering."— Presentationens avskrift:

1 1 En studiemedelsansökan för alla Ny tjänst för studeranderapportering

2 2 ►Vad har vi gjort? ►Varför? ►Hur blev det? En studiemedelsansökan för alla

3 3 V ad har vi gjort? ►Alla studenter fyller i sin ansökan i Mina sidor (csn.se) ►Tjänsten går att använda utan e-legitimation ►Alla pappersblanketter har tagits bort ►Lansering maj 2011

4 4 Varför har CSN tagit bort alla pappersansökningar?

5 5 ► tryckt ansökningsblankett ► förifylld ansökningsblankett ► pdf på csn.se ► e-tjänsten Ansök om studiemedel i Mina sidor Utgångsläge CSN hade fyra olika ansökningssätt för att söka studiemedel

6 6

7 7 ► Förifyllda ansökningar var inte processeffektiva eftersom endast 1/3 av utskickade ansökningar användes för att söka studiemedel ► Stor andel använde manuella blanketter vilket påverkade antalet automatiskt hanterade ansökningar ► Studerande ville ansöka på webben utan e-legitimation Analys av utgångsläget

8 8 Ansök om studiemedel Så här fungerar det!

9 9 Ansök om studiemedel i Mina sidor 1. CSN skickar en uppmaning att det är dags att söka studiemedel via - sms - e-post - brev 2. Loggar in i Mina sidor - e-legitimation - personlig kod - utan inloggning 4. Skriver under och skickar in - e-legitimation - egen underskrift 6. Underskriven ansökan ankomst- registreras, grund- registreras och prövas maskinellt Mina sidor Mina meddelanden 7. CSN skickar ut beslut - Mina meddelanden - brev 5. Registrerade uppgifter mellanlagras i avvaktan på under- skriven ansökan Mellan- lager 3. Fyller i sin ansökan - bidrag & lån - merkostnadslån - tilläggslån - tilläggsbidrag - dus

10 10 Förväntade effekter För studerande ► Enkel att använda, bra stöd när de fyller i ansökan ► Lättare att fylla i rätt – färre kompletteringar – snabbare beslut ► Flera valmöjligheter för den studerande – hur man loggar in och hur man skickar in För CSN ► Effektiv kärnprocess ► Ta bort onödiga arbetsuppgifter ► Mer tid för kundservice och mer kvalificerade arbetsuppgifter

11 11 HUR BLEV DET? ► 99% av alla studerande har fyllt i sin ansökan i Mina sidor ► 59% av alla studerande har skickat in sin ansökan med e- legitimation ► 73% av alla studerande har valt att få sin utskrifter elektroniskt ► manuella arbetsuppgifter har försvunnit ► Handläggningstiden har minskat från 17 dagar till 11 dagar

12 12 Studeranderapportering - ny tjänst i Mina tjänster

13 13 Berätta om.. ►Ny tjänst för att rapportera uppgifter för studerande ►Hur lanserades den nya tjänsten

14 Vad •De skolor som inte elektroniskt rapporterar intygande om påbörjade studier, avvikelser och studieresultat gör detta from maj yrkeshögskolor -högskolor (utanför Ladok) -övriga eftergymnasiala skolor 14

15 Varför ►Rätt från början - undvika felaktiga utbetalningar ►Underlätta för skolor och studenter ►Effektivisera studiestödsprocessen ►Kortare handläggningstid 15

16 Utbildningsanordnare ►På ett effektivt och säkert sätt överföra individuppgifter för pågående studier ►Styra över sin egen tid ►Kvalité - ifyllnadskontroller ►Kunna se vilka uppgifter som rapporterats till CSN, allt finns sparat på individnivå 16

17 Studerande ►Ansöker om studiemedel utan bilagor ►Snabbare beslut och första utbetalning ►Lämnar sin studieförsäkran i Mina sidor ►Undvika felaktiga utbetalningar - skolan skickar avvikelser löpande 17

18 18 Effekter för CSN ►Ny rutin – Rätt från början ►Ökat tryck på support ►Fler arbetsuppgifter ►Framtida maskinell resultatprövning

19 19 Ny rutin ► Skolan rapporterar uppgifter om studerande elektroniskt( Fil el webbgränssnitt) -Intyga påbörjad studieperiod -Ändra uppgifter och meddela studieavbrott -Redovisa studieresultat

20 20 Rätt från början – så här hänger det ihop

21 21

22 22

23 23 Implementation Kommunikationsplan ►Externt -tidplan för informationsaktiviteter -målgrupp: utbildningsanordnare ►Internt -informations- och utbildningsinsatser -målgrupp: chefer, specialister -handläggare i kundmötet

24 24 Informationsinsatser ►Skolträffar med yrkeshögskolor, andra högskolor och eftergymnasiala utbildningar ►Information på webbplatsen ►Stödmaterial och information till utbildningsanordnare och administrativ skolpersonal på webbplatsen ►Förhöjd telefonberedskap vid terminsstarten

25 25 Stöd och support ►www.csn.se - Utbildningsanordnare och vägledare ►Användarhandbok ►CSN:s nyhetsbrev ►Skoltelefonen

26 26 Tack för oss!


Ladda ner ppt "1 En studiemedelsansökan för alla Ny tjänst för studeranderapportering."

Liknande presentationer


Google-annonser