Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

1 Digitalisering i Sverige Nordiska konferensen 10-12/6 2008 Margaretha Holmlund.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "1 Digitalisering i Sverige Nordiska konferensen 10-12/6 2008 Margaretha Holmlund."— Presentationens avskrift:

1 1 Digitalisering i Sverige Nordiska konferensen 10-12/ Margaretha Holmlund

2 2 ►Kanalstrategi ►Tjänster för medborgarna ►Effektivare förvaltning ►Resultat ►Kundernas synpunkter ►Framtid

3 3 Kanalstrategi Kundmötet utifrån kommunikationsbehov ►A: Behöver normalt inte kontakta CSN eller klarar sig bra med elektroniska tjänster ►B: Behöver personlig kontakt, pga att något inte fungerar ►C: Har behov av personlig kontakt oavsett hur väl processen fungerar (sk behovskunder)

4 4 A: Behöver normalt inte kontakta CSN C: Har särskilt stort behov av personlig kontakt B: Behöver personlig kontakt pga att något inte fungerar E-tjänster Kundundersökningar Systematisk återrapportering Vad frågar de om och vad vill de? Personliga tjänster

5 5 Behovskunder ►Svårighet att förstå och göra sig förstådd på svenska språket ►Särskilt ”svåra” eller komplicerade ärenden ►Behov av kvalificerad vägledning ►Pga av funktionshinder har behov av personlig tjänst

6 6 Kanaler – fyra grupper Personliga tjänster -telefon, besök, externa serviceställen, e-post, personligt möte på distans Elektroniska tjänster -webbtjänster, automatisk telefoni, sms Skriftlig information -informationsmaterial, blanketter, utskrifter ur system Vidareinformatörer - Studievägledare m fl på skolor arbetsförmedlingar etc

7 7 CSN:s tjänster för medborgarna 2008

8 8 E-kund 2008

9 9 CSN:s webbtjänster för studeranderapportering ►Webbtjänst för elevrapportering - gymnasieskolan ►Semafor – kommunikationsprogram - vuxenutbildning, folkbildning, gymnasieskolan

10 10 E-tjänster för effektivare förvaltning – Integrerade tjänster ►Kronofogderutin ►Kommunfråga ►A-kassefråga ►Äkta student

11 11 Resultat Mina sidor (hittills) Antal besök3,9 miljoner4,4 miljoner E-ansökan totalt24 %34 %38 %

12 12 Resultat: Antalet ansökningar antalvarav%antalvarav% ans.e-ans.ans.e-ans. EG-nivå307’ 84’27306’ 142’46 Gy-nivå 87’ 11’13 87’ 22’25 Gr-nivå 25’ ’1052 4

13 13 Resultat: Helt automatiska beslut (hittills) EG-nivå47 %51 %49 % Gy-nivå10 %12 %15 % Gr-nivå 2 % 2 % 5 %

14 14 Kundsynpunkter Mina sidor, e- ansökan ►Kunderna är mycket nöjda. 94 % tycker att tjänsterna fungerar bra ►Tjänsterna aktuell skuld, planerade utbetalningar och lämna studieförsäkran används mest ►Få önskemål om nya beviljningstjänster ►Flera önskemål om nya återbetalningstjänster ►Krångligt med e-legitimation ►Befintliga rutiner fungerar bra ►Bra att slippa papper, att få snabb service och att kunna sköta sina ärenden på kvällar och helger

15 15 Framtid ►Tydligare strategi och styrning ►Fler mål för e-kanalen behövs ►Gör det krångligare att ansöka på blankett ►Marknadsföring i alla led ►Strategi för e-legitimation ►Fler tjänster ►E-leg/pinkod? ►Utökat informationsutbyte

16 16 Framtid, exempel på nya tjänster och aktiviteter • Elektroniska årsbesked • Förbättrade simuleringsfunktioner för kunder, medarbetare och vägledare • Elektroniska årsbesked och elektronisk avisering • Kortbetalning för utomlandsbosatta • Elektroniskt utbildningsregister • E-ansökan för studerande utomlands • Studerande- rapportering – webbrutin för samtliga skolformer

17 17 Framtid forts ►Slutar vi att skicka ut ansökningsblanketter ►Kommunicerar vi elektroniskt med alla läroanstalter både avseende utbildningsuppgifter och studerandeuppgifter ►Har vi betydligt färre telefonanrop ►Har vi uppnått följande mål för användandet av e-ansökan: eg-nivå80 % gy-nivå50 % gr-nivå20 % ►Distribuerar vi ca av årsbeskeden elektroniskt (2011) ►Fler utomlandsbosatta återbetalar på sin skuld


Ladda ner ppt "1 Digitalisering i Sverige Nordiska konferensen 10-12/6 2008 Margaretha Holmlund."

Liknande presentationer


Google-annonser