Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Agneta Häggström, Försäkringskassan Klarspråk – hur vet vi om vi har lyckats? Juni 2014 Sida 1 Klarspråk - Hur vet vi om vi har lyckats?

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Agneta Häggström, Försäkringskassan Klarspråk – hur vet vi om vi har lyckats? Juni 2014 Sida 1 Klarspråk - Hur vet vi om vi har lyckats?"— Presentationens avskrift:

1 Agneta Häggström, Försäkringskassan Klarspråk – hur vet vi om vi har lyckats? Juni 2014 Sida 1 Klarspråk - Hur vet vi om vi har lyckats?

2 Agneta Häggström, Försäkringskassan Klarspråk – hur vet vi om vi har lyckats? Juni 2014 Sida 2 Det här är jag: Agneta Häggström – Språkvårdare på Försäkringskassan – Utvecklar brev och blanketter (skjemaer) – Utbildar medarbetare i klarspråk

3 Agneta Häggström, Försäkringskassan Klarspråk – hur vet vi om vi har lyckats? Juni 2014 Sida 3 Försäkringskassan på 60 sekunder medarbetare 40 miljoner brev per år Administrerar socialförsäkringen (utom pension) – ca 50 förmåner – ca 10 miljoner kunder

4 Agneta Häggström, Försäkringskassan Klarspråk – hur vet vi om vi har lyckats? Juni 2014 Sida 4

5 Agneta Häggström, Försäkringskassan Klarspråk – hur vet vi om vi har lyckats? Juni 2014 Sida 5 Vad är klarspråk? Att hjälpa sina läsare att hitta, förstå och använda den information de behöver (Svenska Språkrådet) En text är skriven med klarspråk om läsaren tycker att den är det (Plain Language Association International (PLAIN))

6 Agneta Häggström, Försäkringskassan Klarspråk – hur vet vi om vi har lyckats? Juni 2014 Sida 6 Olika metoder för att involvera kunderna (brukerne) Fråga kunderna – den dyra metoden – den billigare metoden – den billigaste metoden Utveckla tillsammans med kunderna – i kundtester – i det dagliga arbetet

7 Agneta Häggström, Försäkringskassan Klarspråk – hur vet vi om vi har lyckats? Juni 2014 Sida 7 Förberedelse Vad behöver vi veta? Vad vet vi redan? Vad säger forskningen? Vem ska vi fråga (målgrupp)? Vad ska vi fråga? Hur ska vi använda resultatet?

8 Agneta Häggström, Försäkringskassan Klarspråk – hur vet vi om vi har lyckats? Juni 2014 Sida 8 Moderatorn läser upp ett scenario med syfte att skapa en känsla i förhållande till det beslutsbrev som intervjupersonen får ta del av. Respondenten ombeds föreställa sig att detta är ett brev som skickas hem till hen. Hen ombeds också att ögna igenom beslutsbrevet och skapa sig en snabb överblick av upplägg och innehåll. Exempel – en undersökning om beslutsbrev

9 Agneta Häggström, Försäkringskassan Klarspråk – hur vet vi om vi har lyckats? Juni 2014 Sida 9 Spontant Vad är dina första spontana intryck av brevet efter att snabbt ha ögnat igenom det? Vilka känslor väcker det hos dig? Vilket intresse väcker det hos dig? Vad upplever du spontant som bra/respektive mindre bra med brevet? Upplever du det som lätt eller svårt att ta till sig och läsa? Varför? Varför inte? Vad upplever du att detta är för typ av brev? Vad innehåller det? Utifrån brevets utformning, vem ser du som avsändare? Upplever du spontant att detta är ett brev som kommer från en myndighet/från Försäkringskassan? Varför? Varför inte?

10 Agneta Häggström, Försäkringskassan Klarspråk – hur vet vi om vi har lyckats? Juni 2014 Sida 10

11 Agneta Häggström, Försäkringskassan Klarspråk – hur vet vi om vi har lyckats? Juni 2014 Sida 11

12 Agneta Häggström, Försäkringskassan Klarspråk – hur vet vi om vi har lyckats? Juni 2014 Sida 12

13 Agneta Häggström, Försäkringskassan Klarspråk – hur vet vi om vi har lyckats? Juni 2014 Sida 13 Den dyra metoden – beställ en undersökning Fördelar – Specialiserat företag – professionellt – Hjälp med analysen – Kunden är anonym Nackdelar – Dyrt – men prisvärt om man gjort ett bra bakgrundsarbete – Man kan behöva göra en undersökning till

14 Agneta Häggström, Försäkringskassan Klarspråk – hur vet vi om vi har lyckats? Juni 2014 Sida 14 Den billiga metoden – gör en egen undersökning Kräver kompetens Fördelar – Billigt – Snabbt och enkelt Nackdelar – Vi kan för mycket – Kunden har en relation till oss

15 Agneta Häggström, Försäkringskassan Klarspråk – hur vet vi om vi har lyckats? Juni 2014 Sida 15 Den billigaste metoden Kollegors värdefulla inkompetens Medarbetare på Försäkringskassan (2014) Hemma vid köksbordet I köket hos min morfar (1935)

16 Agneta Häggström, Försäkringskassan Klarspråk – hur vet vi om vi har lyckats? Juni 2014 Sida 16 Ta hand om resultatet Vad sade respondenterna? Vad betyder det? Vad ska vi göra? – Vad vill vi göra? – Vad kan vi göra?

17 Agneta Häggström, Försäkringskassan Klarspråk – hur vet vi om vi har lyckats? Juni 2014 Sida 17 Utveckla tillsammans med kunderna Involvera kunden i processen Låt kunderna komma till tals

18 Agneta Häggström, Försäkringskassan Klarspråk – hur vet vi om vi har lyckats? Juni 2014 Sida 18 Involvera kunden i processen

19 Agneta Häggström, Försäkringskassan Klarspråk – hur vet vi om vi har lyckats? Juni 2014 Sida 19 Låt kunderna komma till tals Kundsynpunkter på internet eller till en handläggare Förbättringsförslag på internet Workshop med handläggare och kunder

20 Agneta Häggström, Försäkringskassan Klarspråk – hur vet vi om vi har lyckats? Juni 2014 Sida 20 Frågor?


Ladda ner ppt "Agneta Häggström, Försäkringskassan Klarspråk – hur vet vi om vi har lyckats? Juni 2014 Sida 1 Klarspråk - Hur vet vi om vi har lyckats?"

Liknande presentationer


Google-annonser