Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Marknadsplan Sandström de Wit Grupp C2 Erik Antonsson Huanhuan Zhang Amanda Adilova Hendrik Tientang Tobias Larsson.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Marknadsplan Sandström de Wit Grupp C2 Erik Antonsson Huanhuan Zhang Amanda Adilova Hendrik Tientang Tobias Larsson."— Presentationens avskrift:

1 Marknadsplan Sandström de Wit Grupp C2 Erik Antonsson Huanhuan Zhang Amanda Adilova Hendrik Tientang Tobias Larsson

2 Introduktion om Sandström de Wit  Sandström de Wit är ett företag inom smyckesbranschen, och tillverkar samt säljer konstsmycken.  Startade 1973 i Gamla Linköping av Margareth Sandström och Peter de Wit.  Ingen nedskriven affärsidé. Men konst, formgivning och design av kvalitetssmycken genomsyrar verksamheten från råvara till färdigt smycke.

3

4 Nyckeltal  Vinstmarginal, senaste bokslutet, 15.35%  Omsättning, senaste bokslutet tkr, 9022  Årets resultat, senaste bokslutet tkr, 934  Antal anställda, 9  Omsättning/anställd, tkr, 1002,44  Soliditet, 74,03%  Lönekostnad/anställd, tkr, 256,22

5 PESTEL-analys  Politiska/Juridiska:En stabil miljö, rättsäkert och låg korruption.  Ekonomiska: Branschen påverkas till viss del av konjunkturen.  Sociokulturella: Individualism/modetrend.  Teknologiska: Välutvecklad infrastruktur, och teknisk utveckling, främst för massproduktion.  Ekologiska: Påverkar miljön negativt på grund av gruvdrift.

6 Porters femkraftsanalys  Nya aktörer – Svårt att etablera sig på marknaden  Substitut – Lyxiga presentartiklar, exklusiva klockor och väskor etc.  Leverantörer – Inte stark i sin förhandlingskraft.  Kunder – Svag förhandlingskraft inom branschen.  Rivaliserande konkurrenter – Ingen tydligt konkurrens för Sandström de Wit pga klar differentiering.

7 SUP-analys  Segmentering – ålder, kön, inkomst, och konstintresse.  Urval – 4 målgrupper: konstintresserade kvinnor, unga par, personer som söker premiumpresenter, och kunder utanför Linköping.  Positionering – ”4C”

8 Styrkor • Starkt varumärke • Egen design • Bra kvalitet • Kundnära relationer • Rik erfarenhet Styrkor • Starkt varumärke • Egen design • Bra kvalitet • Kundnära relationer • Rik erfarenhet Svagheter • Begränsad kundkrets • Följer ej nutida modetrender • Höga priser • Låg grad av marknadsföring Svagheter • Begränsad kundkrets • Följer ej nutida modetrender • Höga priser • Låg grad av marknadsföring Möjligheter • Ökad individualism • Ökat intresse för smycken Möjligheter • Ökad individualism • Ökat intresse för smycken Hot • Lågkonjunktur • Baspriser på råvaror stiger • Större kedjor tar över • Nya liknande aktörer på marknaden Hot • Lågkonjunktur • Baspriser på råvaror stiger • Större kedjor tar över • Nya liknande aktörer på marknaden SWOT-analys

9 Ansoffs matris Marknadspenetration • Konstfokus • Högtidsfokus Marknadspenetration • Konstfokus • Högtidsfokus Produktutveckling • Presentfokus • Lågprisfokus Produktutveckling • Presentfokus • Lågprisfokus Marknadsutveckling • Internet • Fler butiker utanför Linköping • Kollektion hos andra butiker Marknadsutveckling • Internet • Fler butiker utanför Linköping • Kollektion hos andra butiker Diversifiering Existerande produkter Existerande produkter Nya produkter Nya produkter Existerande marknader Existerande marknader Nya marknader

10 Kärnstrategi  Företagets målmarknad – 4 målgrupper 1. Konstintresserade kvinnor 2. Unga vuxna och unga par 3. Gruppen för presentinköp 4. Kunderna utanför Linköping  Konkurrenters målgrupper Guldfynd och Hallbergs – standardiserade produkter, starkt varumärke, en större kundgrupp. Konkurrerande strategier  Differentiering

11 Marknadsmix – 7P  Produkt: Konstsmycken, ringar, presentartiklar, förpackningar.  Pris: Marknadsledande prissättning, premiumpris.  Plats: Butik på Storgatan, internet försäljning, flera butiker.  Påverkan: Sociala medier, hemsidan, PR, mässor och utställningar.

12 Marknadsmix – 7P  Personal: Kompetent, serviceinriktad och konstintresserad personal, gruppkänsla.  Processer: Få standardiserade rutiner; personaligt och individuellt.  Fysisk bevis: Personalen bär butikens smycken; butiks exteriör och interiör; Kataloger och broschyrer

13 Marknadsföringsåtgärder  Fortsätta fokusera på kvalitet och egen design, innovation och produktutveckling  Kunddatabas  Erbjuda både klassiska och unika kvalitetsringar för unga par  Gradvis utveckla sortimentet av presentartiklar i både låga och höga prissegment.

14 Marknadsföringsåtgärder  Utveckla hemsidan  Utveckla sociala medier  Nya butiker i framförallt storstadsregioner, eller ”shop-in-shop”-koncept  PR i relevanta tidskrifter  Utställningar, venisage och mässor

15 Frågor?


Ladda ner ppt "Marknadsplan Sandström de Wit Grupp C2 Erik Antonsson Huanhuan Zhang Amanda Adilova Hendrik Tientang Tobias Larsson."

Liknande presentationer


Google-annonser