Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Marknadsföring av turism Kapitel 10 Marknadsplan (sid 173) Nulägesanalys, Marknadsmål, Handlingsplan, Utvärdering.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Marknadsföring av turism Kapitel 10 Marknadsplan (sid 173) Nulägesanalys, Marknadsmål, Handlingsplan, Utvärdering."— Presentationens avskrift:

1 Marknadsföring av turism Kapitel 10 Marknadsplan (sid 173) Nulägesanalys, Marknadsmål, Handlingsplan, Utvärdering

2 Marknadsplan Sid 172 • Vart står vi nu, • Vart vill vi komma, • Hur når vi dit, • Hur långt kom vi.

3 Marknadsplan • 1. Nulägesanalys (sid 173) • Pest ( sid 173) • Swot (sid 176) Klicka på länken: s_ pdfhttp://www.kamp.se/pdf/SWOT_analy s_ pdf • Marknadsanalys av kunder och konkurrenter(sid ) • Olika marknadsundersökningsmetoder (sid 177)

4 2. Marknadsmål (sid 178) • Vart vill vi komma? • Marknad - affärsidé • Produkt – målbeskrivning, målgrupper, säljvolym • Pris • Volym – marknadssegment (en del) • Lönsamhet

5 3.Handlingsplan (sid 180) • De 5 P:na • Produkt, Plats, Påverkan, Pris, Personal. • Produkt: Turisttjänst - service, kvalitet, prestige, namn, varumärke • Plats: Geografisk plats, där produkten blir tillgänglig för kunden • Påverkan: Fem konkurrensmedel s Annonser, reklam, personlig förs, Mässor • Pris: Företagets kostnader, kunden vilja och förmåga att betala, konkurrens på marknaden • Personal: Kunnande, kompetens och service • Marketing mix= kombination av ovanstående

6 Utvärdering (sid 194) • Uppföljning och kontroll • Mätbart • Realistiskt • Se sid 195 • Exempel på utvärdering av en enkät (Karin)

7 Tips till provet: Läs kapitel 10. Repetera power-point. Reflektion i wordpress/blogg


Ladda ner ppt "Marknadsföring av turism Kapitel 10 Marknadsplan (sid 173) Nulägesanalys, Marknadsmål, Handlingsplan, Utvärdering."

Liknande presentationer


Google-annonser