Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Marknadsföring av turism

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Marknadsföring av turism"— Presentationens avskrift:

1 Marknadsföring av turism
Kapitel 10 Marknadsplan (sid 173) Nulägesanalys, Marknadsmål, Handlingsplan , Utvärdering

2 Marknadsplan Sid 172 Vart står vi nu, Vart vill vi komma,
Hur når vi dit, Hur långt kom vi.

3 Marknadsplan 1. Nulägesanalys (sid 173) Pest ( sid 173)
Swot (sid 176) Klicka på länken: http://www.kamp.se/pdf/SWOT_analys_ pdf Marknadsanalys av kunder och konkurrenter(sid ) Olika marknadsundersökningsmetoder (sid 177)

4 2. Marknadsmål (sid 178) Vart vill vi komma? Marknad - affärsidé
Produkt – målbeskrivning, målgrupper, säljvolym Pris Volym – marknadssegment (en del) Lönsamhet

5 3.Handlingsplan (sid 180) De 5 P:na
Produkt, Plats, Påverkan, Pris, Personal. Produkt: Turisttjänst - service, kvalitet, prestige, namn, varumärke Plats: Geografisk plats, där produkten blir tillgänglig för kunden Påverkan: Fem konkurrensmedel s Annonser, reklam, personlig förs, Mässor Pris: Företagets kostnader, kunden vilja och förmåga att betala, konkurrens på marknaden Personal: Kunnande, kompetens och service Marketing mix= kombination av ovanstående

6 Utvärdering (sid 194) Uppföljning och kontroll Mätbart Realistiskt
Se sid 195 Exempel på utvärdering av en enkät (Karin)

7 Tips till provet: Läs kapitel 10. Repetera power-point . Reflektion i wordpress/blogg


Ladda ner ppt "Marknadsföring av turism"

Liknande presentationer


Google-annonser