Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Grafisk form Ann Lundqvist Grafisk profil. Grafisk form Ann Lundqvist GRAFISK PROFIL Varför logotyp? 1800-talets industriella tillverkning Skilja sig.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Grafisk form Ann Lundqvist Grafisk profil. Grafisk form Ann Lundqvist GRAFISK PROFIL Varför logotyp? 1800-talets industriella tillverkning Skilja sig."— Presentationens avskrift:

1 Grafisk form Ann Lundqvist Grafisk profil

2 Grafisk form Ann Lundqvist GRAFISK PROFIL Varför logotyp? 1800-talets industriella tillverkning Skilja sig från konkurrenter Logotypens utseende Befolkning ej läskunnig – användning av symboler Namn på företag/produkt + symbol Idag: vanligt att framhäva namnets design

3 Grafisk form Ann Lundqvist GRAFISK PROFIL Logotypen representerar varumärket Naming = ge produkten ett namn Logotyp = grafisk utformning av detta namn Varumärke = namn och logotyp registrerade Varumärkets funktioner: informationsbärare, katalysator, garant, imageskapare, identitet till produkten Färgen på logotypen spelar också en stor roll…

4 Grafisk form Ann Lundqvist GRAFISK PROFIL Logotypen utformning ska: Identifiera företaget Identifiera företaget eller produkten Särskilja företaget eller produkten från andra Kommunicera med marknaden Informera om företagets eller produktens originalitet, värde och kvalitet. Målgruppsanpassas Särskilja från andra logotyper

5 Grafisk form Ann Lundqvist Kännetecken på en bra logotyp: Varaktighet Unik Talar till målgruppen Stödjer företagets budskap Tydlig i alla former

6 Grafisk form Ann Lundqvist En logotypes egenskaper Färger - profilerande färger Typografi - rätt känsla Symboler - förenklad verksamhetsbild etc… Former - uppbyggnad och komposition

7 Grafisk form Ann Lundqvist GRAFISK PROFIL färg Logo och företagsmärkets färg - Färg talat till känslorna Färgen ska genomgå i alla delar av den visuella företagsprofilen

8 Grafisk form Ann Lundqvist Färgers egenskaper: RÖD Entusiastiskt och aktiverande Förknippas med humanism, mänsklig värme och omtänksamhet

9 Grafisk form Ann Lundqvist Färgers egenskaper: BLÅ Trygghet, trovärdighet Kvalité och exklusivitet

10 Grafisk form Ann Lundqvist Färgers egenskaper: GRÖN Balans och hög koncentration Allt är som det ska” Harmoni, lugn, känslighet, naturlighet

11 Grafisk form Ann Lundqvist Färgers egenskaper: GUL Används av företag som verkligen vill synas Ädelhet och präktighet Nyfikenhet och fiffighet Förknippas ofta med billighet, särskilt i kombination med rött Varningsfärg

12 Grafisk form Ann Lundqvist GRAFISK PROFIL Ett företags profil - Ska tydliggöra företagets affärsidé Stämma med företagskulturen och ledningsstil Ge ökad kännedom Bidra till en enhetlig och positiv bild Bidra till känsla av samhörighet internt och externt Ge möjlighet till framgångsrik marknadsföring/reklam

13 Grafisk form Ann Lundqvist GRAFISK PROFIL Företags profil - Logotyp och i designprogrammet Broschyrer och foldrar Byggnader och inredning Skyltar, etiketter DR och övrigt utskick Annonser Webbsajter (människor)

14 Grafisk form Ann Lundqvist GRAFISK PROFIL Ett företags profil - och byggandet av deras egna varumärke - kan avgöra om företaget överlever eller inte… En företagsprofil visar företagets Identitet - det man är Profil - det man vill uppfattas som Image - som man uppfattas Vision - dit man vill komma

15 Grafisk form Ann Lundqvist GRAFISK PROFIL Designprogram Regler samlas i en grafisk manual och används vid all produktion. Logotyp Företagsmärke - om det används Färgsättning Mallar och regler för typsnitt, format och färg för - brevpapper, visitkort, annonser, webbsajter, förpackningar etc

16 Grafisk form Ann Lundqvist GRAFISK PROFIL symbolspråk Företagsmärke Man kan komplettera en logotyp med ett företagsmärke. En förenklad bild - ett bildmärke kan göra att man ännu lättare känner igen en logotyp och företaget. Väl inarbetat märke kan fungera bra t o m utan logotyp

17 Grafisk form Ann Lundqvist Den vanligaste logotypen består av företagets namn skrivet i ett speciellt typsnitt

18 Grafisk form Ann Lundqvist GRAFISK PROFIL symbolspråk Företagsmärken Ideogram - visar idén med verksamheten Piktogram - mycket förenklad stiliserad bild Symbolbild - symboliserar företags verksamhet Bokstavsmärke - initialer eller förkortningar

19 Grafisk form Ann Lundqvist Logotyper med symbolik och bokstavkombinationer

20 Grafisk form Ann Lundqvist GRAFISK PROFIL symbolspråk Företagsmärket ska vara - Enkelt och grafiskt Särpräglat unikt Kunna användas i alla sammanhang Tydligt i stor och liten storlek och i färg och svartvitt


Ladda ner ppt "Grafisk form Ann Lundqvist Grafisk profil. Grafisk form Ann Lundqvist GRAFISK PROFIL Varför logotyp? 1800-talets industriella tillverkning Skilja sig."

Liknande presentationer


Google-annonser