Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Biblioteken i Norrbotten. Varumärken Varumärkets två aspekter •Trademark registrerade varumärket, varumärket som logotyp, ett namn eller en grafisk.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Biblioteken i Norrbotten. Varumärken Varumärkets två aspekter •Trademark registrerade varumärket, varumärket som logotyp, ett namn eller en grafisk."— Presentationens avskrift:

1 Biblioteken i Norrbotten

2

3 Varumärken

4 Varumärkets två aspekter •Trademark registrerade varumärket, varumärket som logotyp, ett namn eller en grafisk symbol. Ska på ytan särskilja produkterna, tjänsten eller företaget framför andra konkurrenter. •Brand Den emotionella aspekten - finns enbart i människors medvetande och återspeglar konsumentens värdering av företaget och dess produkter.

5 Definition varumärke Ett varumärke existerar bara i betraktarens huvud, allt någon känner, tycker, säger eller tänker om dig är innehållet i varumärket, sant eller falskt, bra eller dåligt. Ett värdefullt varumärke har rätt kännedom och lojalitet hos sin målgrupp.

6 IDENTITET Vem vi är S J Ä L V B I L D PROFIL Hur vi vill uppfattas F Ö R M E D L A D B I L D IMAGE Hur vi uppfattas B E T R A K T A R E N S B I L D Hur skapas ett varumärke?

7 Varumärket byggs genom att organisationen levererar och kommunicerar i enlighet med varumärkesplattformen – i alla kontaktytor Bygga varumärken Tydlig gemensam plattform (manus) Intern realisering: konsekvenser/ beslut (regi) Min egen mentala bild av IKEA Utförande av aktiviteter (föreställning)

8 I åratal trodde vi att vi var ett företag som sålde sportskor, nu förstår vi att det är en livsstil vi saluför

9 Jag trodde det var böcker vi lånade ut, men det är ju upplevelser vi tillhandahåller.

10 Bibliotekets tre största utmaningar. 1.Vision och värdegrund 2.Vi 3.Att berätta historien om biblioteket

11 Visionen. • En vision ska vägleda oss, den ska inte vara mätbar, den ska inte nås – den ska ge oss kraft att alltid vilja nå längre. • En Vision är svaret på varför vi går till jobbet – en kort, energigivande mening som berättar för oss varför vi finns till, och vart vi ska färdas tillsammans..

12 Vår vision. Biblioteken i Norrbotten ska vara en självklar och naturlig del av alla människors liv och vardag och på så sätt bidra till att göra Norrbotten till en mer upplevelserik plats att leva på.

13 Andras visioner •Jag har en dröm om att mina fyra små barn en dag skall leva i en nation, där de inte bedöms efter färgen på sin hud utan efter måttet på sin karaktär •Connecting people •We shall make people happy •Skapa en bättre vardag åt de många människorna

14 Drivkraften Det handlar inte om att ha en vision utan att drivas av den!.

15 Värdegrund/ledord •De skall driva oss fram till visionen •De skall göra oss tydliga •De skall hjälpa oss att fatta beslut i vardagen

16 Våra värdegrunder Inspirerande. Berikande. Möten. Paus.

17 Utmaningen är inte att välja ledord vi kan leva med, utan ledord vi inte kan leva utan.

18 Vi •Skapa Indianstammen •Skapa glädje •Skapa mänsklig kraft och gemensamma värderingar/ledord •Skapa mänsklig tillväxt

19 Den goda historien •Det är inte produkter vi köper. Det är historier. •Berätta den goda historien om biblioteket i alla sammahang.

20

21

22

23

24 Den här veckan bubblar bibblan av hjärtlig romantik.

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34 Ökad synlighet. Våra webbresurser med bibblo.se - ca besök 150 positiva artiklar i dagstidningar, 10 TV-framträdanden, flera radiointervjuer. Världsbokveckan – 12 artiklar, 2 x TV, 1 x radio. Över 150 arrangemang under 8 veckor Utlåning + 3%. Besök +13%..

35 Mervärden för norrbottningarna •Ökad tillgänglighet – öppet 24 timmar •Ljudböcker, E-böcker •Stimulera till skrivande •Stimulera till läsning •Tillgång till granskad information

36 Biblioteken själva säger... Förstärkt självbild. Högre status. Ny energi. Marknadsföringspris Ökning av besök och utlån. Nationell och internationell uppmärksamhet. Mer för pengarna.

37 Tillsammans har vi tagit fram… Gemensam varumärkesplattform, vision, värderingar, kommunikationsstrategi, aktivitetsplanering, logotype och grafisk profil och 10 gemensamma, länstäckande kampanjer.

38 Hur går vi vidare? Ett bibliotek 2013 Gemensamt mediebestånd •Ett bibliotekskort •En katalog •En webblösning •En server

39 Ett bibliotek 2013 Maracasgruppen -kampanjer spetskompetens Mediesamarbete 1. Bibblo.se 2. Paketdatabaser 3. Serversamarbete 4. Mediepolicy 5. Medieplanering Läslust - gemensamma aktiviteter Chefsforum

40

41 Varumärkets styrka och värde kommer inifrån. 1. Beslut. 2. Mod. 3. Handling. 4. Kommunikation. 5. Stolthet.


Ladda ner ppt "Biblioteken i Norrbotten. Varumärken Varumärkets två aspekter •Trademark registrerade varumärket, varumärket som logotyp, ett namn eller en grafisk."

Liknande presentationer


Google-annonser