Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Det berättas att en amerikansk copywriter på väg hem från sitt arbete brukade passera en blind tiggare i parken. Tiggaren hade en kartonglåda framför sig.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Det berättas att en amerikansk copywriter på väg hem från sitt arbete brukade passera en blind tiggare i parken. Tiggaren hade en kartonglåda framför sig."— Presentationens avskrift:

1 Det berättas att en amerikansk copywriter på väg hem från sitt arbete brukade passera en blind tiggare i parken. Tiggaren hade en kartonglåda framför sig och i handen höll han en liten skylt med texten ”I’m blind”. Copywritern konstaterade att det oftast var mycket få slantar i lådan. En morgon, när han passerade den blinde tiggaren, tog han upp en penna och skrev några ord på den lilla skylten. Den blinde tackade något konfunderad. På väg hem från arbetet frågade copywritern tiggaren om dagens utdelning hade blivit bättre. ”Oh ja”, sa den blinde, ”nästan alla la pengar i min låda. Vad var det du skrev?”, frågade den blinde. Copywritern svarade: ”Jag la bara till några ord. Nu står där ”It’s spring and I’m blind”.

2  Att skriva säljande texter  Inte att förväxla med copyRIGHT  Många skepnader:  Reklam  Manus till reklam i olika medier  Löpsedlar och ”ettan”  Omslagstexter  Säljande texter i foldrar (ex. politiska partier)  Se film (4 min)

3  Konsten att få människor att läsa, snarare än konsten att skriva  Många metoder att uppnå detta – förändras genom tiderna pga människors sätt att vänja sig  Exempel…

4

5

6

7

8

9  Minsta nämnare: skapa uppmärksamhet + vara tankeväckande  Mål: sälja varor, tjänster, idéer och tankar  Delmål:  Informera om produkt men också om sändare (värden ex. Nike ”Just do it”)  Förändra attityder  Påverka till handling  Hur?

10  Uppmärksamhet  Läsaren väcks ur sitt slummer. ”Sluta rök!” funkar inte, däremot ”Våldtagen av en Prince”  Intresse  Behålla intresse genom hela processen  Trovärdighet  Funkar billiga knep längre (ex. anspela på sex?)  Tydlighet  Avgränsat och med ett enkelt språk  Stämmer detta?

11

12

13

14

15  Analys  Problem och behov ▪ Vilka är konsumentens problem och hur ska vi lösa dem? Abraham Maslow (ca 1950): Kroppsliga behov, trygghet, gemenskap, uppskattning, självförverkligande  Målgrupp ▪ Måste avgränsas och kartläggas. Ålder, kön, intressen, livsstil  Budskap ▪ Den bärande idén. Något unikt, fyndigt och sant

16

17

18

19

20

21

22  Folk köper inte saker, de köper tillfredsställelse!  Det gäller för copywritern att se bakom produkten, och fokusera på det självförverkligande behovet.  Sälj mig inte kläder. Sälj mig en livsstil, attraktion.  Sälj mig inte möbler. Sälj mig en miljö, komfort, renlighet.  Sälj mig inte böcker. Sälj mig timmar av nöje och kunskap.  Sälj mig inte skor. Sälj mig känslan att gå på luft.

23  Sälj mig inte en livförsäkring…  Sälj mig inte deodorant…  Sälj mig inte en film…  Sälj mig inte en bil…  Sälj mig inte banktjänster…

24  AIDA: teori för konsumentbeteende  Attention (Uppmärksamhet)  Interest (Intresse)  Desire (Köplust)  Action (Köpbeslut)  EIDA  Emotion (Väcker känslor). Glädje, lycka, ilska, avsky, hopp, fruktan, avundsjuka, skuld, stolthet,

25

26

27

28

29

30  Retorikens spelregler från antiken regerar fortfarande  Ethos: Företaget bakom produkten, förtroende, konsten att entusiasmera, skapa vi-känsla, kompetens…  Logos: Vädjar till publikens förnuft, fakta, statistik, logiska argument…  Pathos: Övertyga med hjälp av känslor, humor, medkänsla, Fruktan-Hopp…

31

32

33

34

35  Vad reagerade du på i din reklam?  Hur arbetar reklamen utifrån AIDA?  Attention  Interest  Desire  Action  Hur arbetar reklam utifrån de retoriska verktygen?  Ethos (Förtroende för sändaren)  Logos (argumentera med fakta och kunskap)  Pathos (väcka känslor)

36

37

38

39

40

41

42

43

44

45

46

47

48

49

50

51

52

53

54


Ladda ner ppt "Det berättas att en amerikansk copywriter på väg hem från sitt arbete brukade passera en blind tiggare i parken. Tiggaren hade en kartonglåda framför sig."

Liknande presentationer


Google-annonser