Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Så når du fram till lantbrukaren – “säljkurs” Magnus Ljung SLU i Skara.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Så når du fram till lantbrukaren – “säljkurs” Magnus Ljung SLU i Skara."— Presentationens avskrift:

1 Så når du fram till lantbrukaren – “säljkurs” Magnus Ljung SLU i Skara

2 Påverkansarbete – en evig utmaning I alla tider har organisationer och staten försökt påverka befolkningen att förändra sitt beteende. Olika kanaler används, men också olika ”anslag”. Några aktuella exempel…

3 Att provocera

4 Att överdriva

5 Att fånga välviljan

6 Att moralisera

7 Att roa

8 Att oroa

9 Vad är då rådgivning? • Stimulera och inspirera • Övertyga och resonera • Samtala och lära • Bekräfta och förstärka • Förklara och förmedla • Etc. Rådgivning är en unik form av påverkanskanal – som kräver sin unika kompetens!

10 Stimulans och glädje ”Om du vill pigga upp dig själv – pigga upp någon annan”

11 Övertygelse smittar av sig Rådgivning är en djupare form av kommunikation än bara faktaförmedling

12 Gemenskapens betydelse Känslan av utanförskap hämmar motivationen att lära! Motivera kunden genom att fokusera på att skapa en gemenskap och en positiv inställning till lärandet

13 Att väva samtal – en slags gemenskap

14 Redan de gamla grekerna… PATOS LOGOS ETHOS

15 LOGOS – rationella argument och faktabas ETHOS – anpassning till värderingar PATOS – övertygelse och engagemang Retorisk argumentation !!!

16 Kroppen ljuger inte Kroppsspråket har ungefär signaler I dagligt tal använder vi ca ord Kroppen säger det talet inte berättar och det är kroppen vi litar på när tvetydighet upplevs

17 Att förändra vanor & livsstil Lågintensitetspåverkan eller Högintensitetspåverkan sannolikt en kombination!

18 Rådgivningens funktion ”En rådgivare är någon som hjälper folk att bestämma sig!” och “Att fatta beslut innebär en medveten viljeinriktning som man avser omsätta i handling”

19 Rådgivningens begränsning Rådgivning fungerar sällan ensamt Påverkansarbete innebär att olika styrmedel kombineras och rådgivningen måste därför anpassas till detta Form, innehåll och ambitionsnivå

20 Var befinner sig “kunden”? Sex stadier av beteendeförändring 1.Har inte funderat på att ändra sig 2.Har funderat på att ändra sig 3.Har gjort förberedelse för förändring 4.Handling 5.Vidmakthållande 6.Avslutning – nytt etablerat beteende

21 Var befinner sig “rådgivaren”? Sex stadier av rådgivning 1.Uppmärksamma och skapa tryck 2.Undanröj eventuell ambivalens (+/-) 3.Specifika råd anpassade till gården 4.Stödja, hantera hinder och feedback 5.Visa på vinster (t ex ekonomiskt) 6.Närvaro och visa fortsatt intresse

22 Att forma framtiden Rådgivningen inom Greppa Näringen har bidragit till dagens situation. Nu har vi möjlighet att forma framtiden. Kommunikation har två viktiga funktioner: 1.Ett verktyg för förändring 2.Det som skapar en ny förståelse Rådgivning innehåller både en förutsägbar och en oförutsägbar dimension. Vi vet inte exakt var vi kommer att befinna oss om besök – bara att vi kommer att vara någon annanstans!

23


Ladda ner ppt "Så når du fram till lantbrukaren – “säljkurs” Magnus Ljung SLU i Skara."

Liknande presentationer


Google-annonser