Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Grannsamverkan i flerbostadshus. Utmaningar Att få Grannsamverkan att: •Fungera över tid •Bli intressant för de boende •Bli brottsförebyggande och trygghetsskapande.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Grannsamverkan i flerbostadshus. Utmaningar Att få Grannsamverkan att: •Fungera över tid •Bli intressant för de boende •Bli brottsförebyggande och trygghetsskapande."— Presentationens avskrift:

1 Grannsamverkan i flerbostadshus

2 Utmaningar Att få Grannsamverkan att: •Fungera över tid •Bli intressant för de boende •Bli brottsförebyggande och trygghetsskapande

3 … och möjligheter Guiden fokuserar på: •Skapa organisatoriska förutsättningar – undvik eldsjälsdrift •Bredare metodologiskt grepp som bygger på dialog och delaktighet •Problemorienterat arbetssätt

4 Organisation Partnerskapsgrupp Huvudkontakt ombud Lokal samverkansgrupp Kontaktombud

5 Organisationsmodell för flerbostadshus Partnerskapsgruppen På beställarnivå; polisen, fastighetsägare, bostadsrättsförening, hyresgästföreningen, kommunen, försäkringsbolagen, lokala föreningar och näringsidkare Ansvarar för: Inriktning, resurser, uppföljning och eventuell modifiering av verksamheten

6 Organisationsmodell för flerbostadshus Huvudkontaktombud (Projektledarroll - gärna anställd!) Ansvarig för: Samordningen av det praktiska arbetet, dess organisation och genomförandet av verksamheten Förmedlar information mellan boende och partnerskapsgruppen

7 Organisationsmodell för flerbostadshus Lokal samarbetsgrupp På utförarnivå: fastighetsägare, boende (ev representerade av Hyresgästföreningen alt bostadsrättsförening) polis, kommun (socialtjänst, skola etc) lokala föreningar och näringsidkare Ansvarar för: Planerar och genomför grannsamverkans aktiviteter tillsammans med huvudkontaktombudet

8 Organisationsmodell för flerbostadshus Kontaktombuden Bör vara ett eller två kontaktombud per trapphus Ansvarar för: Sköter informationen mellan de boende i ett trapphus och huvudkontaktombudet

9 Planera och förbered grannsamverkan Skapa en gemensam “problem- och resursbild” genom kartläggning och analys 1. Ta fram befintlig information, statistik etc och låt de olika aktörerna berätta utifrån sina kunskaper Samla partnerskapsgruppen: Kartläggningen görs i två steg: 2. Gör en intervjuundersökning med de boende

10 Planera och förbered grannsamverkan Kartlägg: •Den fysiska boendemiljön •Boendesammansättningen (ålder, kön, familjer/ensamstående, socio- ekonomisk situation, språkgrupper) •Boendegenomströmning •Brott och sociala problem •Trygghet och trivsel •Befintliga verksamheter och aktiviteter som kan bidra till grannsamverkansarbete.

11 Planera och förbered grannsamverkan Intervjuerna ( utförs av huvudkontaktombudet och den lokala samarbetsgruppen) Knacka dörr – suverän möjlighet för att starta en dialog! Ta hjälp av ett enkelt frågeformulär: •Ta reda på vad de boende upplever som problematiskt (otryggt) •Ta reda på vad de boende har för intressen (kopplat till området) •Ta reda på vad de vill bidra med för att öka områdets trygghet och trivsel

12 Planera och förbered grannsamverkan Analys: (Utförs av partnerskapsgruppen och huvudkontaktombudet) Sammanställ de boendes svar och jämför det med er egen första kartläggning. • Stämmer bilden? • Har ny information framkommit och hur kan man förstå den? • Vilken bild av området ger den sammantagna informationen?

13 Ta fram förslag till aktiviteter Aktiviteter: (Huvudkontaktombudet och den lokala samarbetsgruppen) Ta fram förslag på aktiviteter som kan avhjälpa de problem ni ser, eller som kan stärka en positiv process i området Börja med det som de boende lyft fram som viktigt! Tänk kreativt och försök att hitta aktiviteter som motsvarar de boendes intressen och engagemangsnivå.

14 Starta grannsamverkan Anordna till trapphusträffar (Huvudkontaktombud m fl från den lokala samarbetsgruppen) •Börja med att berätta om resultatet av intervjuerna •Presentera idéer som framkommit och ta fram era förslag och diskutera dem med de boende •Utforma trygghets och trivselöverenskommelser •Utse kontaktombud för trapphuset

15 Ett livskraftigt grannsamverkan Ta vara på eldsjälarna, men skapa de organisatoriska förutsättningarna i linjeorganisationen! Tänk långsiktigt! - säkra resurserna, tydlig ansvarsfördelning, följ upp verksamheten och utveckla den vid behov! Stöd kontaktombuden! - avgränsa uppdragen, håll ombuden informerade, ta vara på deras engagemang i området, visa dem uppskattning!

16 Framgångsfaktorer Utgå från de boendes behov och intressen! - det ökar engagemanget, delaktigheten och i förlängningen förtroendet mellan dem som ingår i arbetet.

17 Framgångsfaktorer Skapa en vi-känsla i området: •Kombinera grannsamverkan med andra brottsförebyggande och sociala aktiviteter •Bygg verksamheten på mindre enheter (trapphus) •Gör områdesgemensamma satsningar med jämna mellanrum •Gör det roligt och stimulerande att vara med i verksamheten!!

18 • Skapa e-post och SMS kedjor • Skapa enkla portöverenskommelser T ex att hälsa i porten, att kontrollera att ytterdörrar stängs ordentligt • Bygg upp verksamheten kring befintliga intressen och vanor T ex tillsyn av områden i samband med promenader med hund, eller i samband med träning i motionsspår. Framgångsfaktorer Gör det enkelt för de boende :


Ladda ner ppt "Grannsamverkan i flerbostadshus. Utmaningar Att få Grannsamverkan att: •Fungera över tid •Bli intressant för de boende •Bli brottsförebyggande och trygghetsskapande."

Liknande presentationer


Google-annonser