Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Språkutvecklande undervisningsstrategier i SVA-undervisningen
Språkutvecklande undervisningsstrategier i SVA-undervisningen. En studie av textsamtal i år F-3 (en pilotundersökning) BUV-konferensen, juni 2019, Högskolan Väst, Trollhättan Afrah Abdulla och Anita Varga
2
Pilotstudiens fokus är lärarnas upplevelser och erfarenheter av fortbildningen, och hur de ser på sin egen verksamhet och barnens/elevernas lärande. I ett senare skede, kommer vi att lägga fokus på barnens/elevernas lärande.
3
Syfte och frågeställningar
att studera hur textsamtal som undervisningsform kan stödja elever med svenska som andraspråk (SVA) att utveckla läs- och samtalsförmågan: Läsförståelsestrategier Samtalsstrategier Metaspråk (för text och förståelseprocess)
4
Teoretiska utgångspunkter
Sociokulturell teori Sociokulturellt baserad interaktionsforskning (Vygotskij, 1978; Wood, Bruner & Ross, 1976; Snow, 2002; Wells, 2009). Symboliskt kapital (Bourdieu, 1991).
5
Metod – etnografisk studie, genom samverkansforskning
Genomförandet: Föreläsningar, workshops och seminarier med inblandade lärare. Lärarnas regelbundna fortbildningsträffar på skolan. Datainsamling: Lärarnas loggbok, fältanteckningar och fokusintervjuer.
6
Utmaningar lärarnas utmaningar relaterade till förankringen av undervisningsstrategier lärarnas delaktighet (vill vara med/vill inte vara med). etiska aspekter kopplade till elever och föräldrar övergripande ramar och krav från skolledningen. Vad är samverkansforskning, när vi som forskare vill något, och skolledningen vill något annat?
7
Tidsplan Upplägg Ht-19 Augusti-19: Uppstart Alla lärare som undervisar i SVE och SVA F-9 är välkomna på en inledande föreläsning om hur elevers läsutveckling kan främjas. Enskilt uppstartsmöte med lärare F-3. Två fortbildningsträffar med lärarna i F-3, där det kollegiala lärandet står i centrum. Januari-20 Avslutande möte med lärarna i F-3. Fokusintervjuer med lärarna och utvärdering av projektet.
8
Etiska aspekter Muntligt medgivande från samtliga berörda lärare, på ett möte, vt-19. Ett skriftligt missivbrev kommer att delas ut, i samband med studiens uppstart i augusti. Lärarna har fått direktiv från skolledningen att delta i fortbildningen och verksamhetsutvecklingen. Däremot är det frivilligt att delta i vår forskning och de aktiviteter som ingår där. Detta innebär bl.a. att deras loggboksskrivande är obligatoriskt, men frivilligt att dela med sig av till oss forskare.
9
En räckvidd som sträcker sig bortom det undervisningssammanhang empirin hämtas från, och därför får hög relevans såväl för läsforskningen som för verksamma lärare som arbetar med textsamtal i undervisningen i svenska som andraspråk på alla stadier i den svenska grundskolan.
10
Referenser Bourdieu, (1991), Snow, C. E. (2002). Reading for understanding: Toward a Research and Development Program in Reading Comprehension. Santa Monica, CA: RAND. Vygotskij (1978), Wells, G. (2009). The social context of language and literacy development. In O.A. Barbarin, P. Frome, & D. Marie-Winn (Eds.) The Handbook of Child Development and Early Education. London: Sage, ss Wood, D., Bruner, J. & Ross, G. (1976). The role of tutoring in problem solving. Journal of Child Psychology and Child Psychiatry, vol. 17, nr. 2, ss. 89−100.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.