Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Navigator-nätverkets höstseminarium: Living Labs as Spaces for Knowledge Production, Education and Practice Innovation ti 25.9.2018 kl.8.30-12.00.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Navigator-nätverkets höstseminarium: Living Labs as Spaces for Knowledge Production, Education and Practice Innovation ti 25.9.2018 kl.8.30-12.00."— Presentationens avskrift:

1 Navigator-nätverkets höstseminarium: Living Labs as Spaces for Knowledge Production, Education and Practice Innovation ti kl

2 Program Kaffe 9.00 Välkommen Frida Westerback & Ilse Julkunen (Mathilda Wrede-institutet, Helsingfors universitet) 9.10 Prof. Judith Metz (Hogeschool van Amsterdam): Living Labs as Spaces for Knowledge Production, Education and Practice Innovation 10.10 Paus 10.25 Mot ett heltäckande tvåspråkigt Navigator-nätverk? Inledande workshopsresultat & presentation av projektdesign 10.45 Workshoparbete 11.45 Avslutning Westerback

3 Seminarieserien riktar sig till ungdomsaktörer i huvudstadsregionen som erbjuder välfärdsservice till målgruppen 15–29-åringar. Intresset är att stödja utvecklandet av det tvåspråkiga Ohjaamo/Navigator-arbetet och syftet är att skapa ett svenskspråkigt Navigator-samarbetsnätverk i samarbete med det finskspråkiga fältet. Nätverket erbjuder en plattform för kompetensutveckling genom reflektion kring teori och praktik tillsammans med inbjudna sakkunniga, professionella och unga vuxna. Westerback

4 I praktiken I praktiken förverkligas projektet i form av arbetsseminarier under hösten - tillämpar ett Living Lab-tillvägagångssätt (centrala element) - professor Judith Metz fungerar som mentor för processen - användning av vinjetter - servicebrukare/unga vuxna deltar i processen (N=7) - forskarsocialarbetare dokumenterar processen - studerande på kandidat- och magisternivå dokumenterar processen från de ungas samt tredje sektorns perspektiv - ledningsnivå/beslutsfattare involveras Projektet inleddes med ett startseminarium den Westerback

5 Hösten 2018 - upplägg 25.9.2018 kl.8.30-12.00 17.10.2018 kl.8.30-12.00
Slutseminarium ( ) Uppföljning Westerback

6 Service-brukare/ erfarenhets-experter
Ledare Politiker Service-brukare/ erfarenhets-experter Mathilda Wrede-institutet Servicebrukare Arbets-gemenskaper/praktiker Studerande Medborgare och organisationer Forskare Forskare inom olika vetenskapsdiscipliner Westerback Jmf. Satka (2016, 19)

7 Living Labs as Spaces for Knowledge Production, Education and Practice Innovation
Prof. Judith Metz (Hogeschool van Amsterdam) Westerback

8 Westerback

9 Mot ett heltäckande Navigator-nätverk
Mot ett heltäckande Navigator-nätverk? Inledande workshopsresultat & presentation av projektdesign Westerback

10 Varför Navigator-service?
Navigatorerna är multiprofessionella lågtröskelservicepunkter för under 30-åriga unga vuxna. Navigatorerna stöder unga i frågor gällande arbete, studier, livshantering och välmående. Klara strukturer för det svenskspråkiga lösningarna saknas ännu => nätverksarbete i samarbete med det svenskspråkiga servicenätverket. Det svenskspråkiga servicenätverket av ungdomstjänster är splittrat och det saknas en lättgripbar helhetsbild av de olika tjänsterna. Kontinuerliga förändringar i strukturerna gör det utmanande att hålla sig uppdaterad. Att föra samman tvåspråkiga nätverk kräver tid samt ändamålsenliga resurser och kännedom om aktörer och deras roller och strukturer. Det förefaller som om Navigator-modellen svarar på ett viktigt servicebehov och utgör ett steg i rätt riktning när det gäller organisering av sektoröverskridande välfärdstjänster för unga vuxna. De ungas feedback och serviceupplevelser nationellt bekräftar detta. Hur de svenskspråkiga unga förhåller sig till servicen finns det för tillfället lite kunskap om. Av de servicebrukare som tar del av det föreliggande utvecklingsprojektet, uppger 43% sig ha serviceerfarenheter av Navigatorn. Ingen av dem har fått service på svenska och de förhåller sig något kritiskt till den bristande servicen på svenska inom Navigatorn. Westerback

11 Ambitioner Föreliggande utvecklingsprocess strävar efter att stödja utvecklandet av det tvåspråkiga Ohjaamo/Navigator-arbetet i syftet att erbjuda svenskspråkig mångsektoriell/mångprofessionell Navigator-service till svenskspråkiga unga vuxna i åldern år. Målsättningen är att stärka tillgängligheten av servicen (palvelun saavutettavuuden vahvistaminen) för svenskspråkiga unga vuxna. Navigator-servicenätverket garanterar service på svenska - de svenskspråkiga unga får service med principen ”service från en lucka”. För att förverkliga detta skapas ett svenskspråkigt Navigator-samarbetsnätverk i samarbete med det finskspråkiga fältet. Processen resulterar i ett samarbetsnätverk som är väl förankrat i ledning och servicestrukturer där professionella stöder unga vuxna på nya sätt. Westerback

12 Living Lab-processen och förverkligande
Fas 1: Ambition, projektdesign Fas 2: Val av BPU-deltagare Fas 3: Grundförutsättningar Fas 4: Formulering av mål och handlingsplan Fas 5: Förverkligande Fas 6: Resultat, produkter, spridning Act Plan Check Do Westerback

13 Living Lab-processen Living Lab-processen utgår ifrån The Best Practice Unit (BPU)-modellen, som är en modell för inlärning, forskning och utveckling. BPU-modellen strävar specifikt efter att utveckla professionell praktik genom att kombinera innovation och forskning (Wilken m.fl. 2013, 131). Modellen har tillämpats till exempel i Nederländerna inom ramen för utvecklingsprojekt, där professionella, forskare och andra relevanta aktörer samarbetat kring utveckling av praxis. BPU-processen strävar slutligen efter att förbättra kommunikationen och dialogen mellan centrala nyckelaktörer. Tidigare erfarenheter av internationella BPU-processer visar att denna typ av samarbete resulterade i större kunskap och förståelse för varandras perspektiv och ståndpunkter. Westerback

14 Workshopresultat Westerback

15 Aktörernas styrkor som stöder det gemensamma arbetet
Vilja att samarbeta, hitta nya samarbetssätt Ser nyttan i det mångsektoriella arbetet Arbetar med den unga i fokus Intresse, kunskap & öppenhet Flexibilitet ”Thinking outside the box” Westerback

16 Fördelar fungerande multiprofessionellt arbete kan medföra – för servicebrukare
Smidigare tjänster och processer Låg tröskel att söka hjälp, service under samma tak Förkortade övergångsskeden Förbättrad tillgång till och bredd på servicen Effektivare, bekvämt, tryggt, bättre, snabbare Holistiskt klientperspektiv Westerback

17 Fördelar fungerande multiprofessionellt arbete kan medföra – för anställda
Delad kunskap, delat ansvar Bredda det egna kunnande, lära sig av andra Nya perspektiv Minskar stress Westerback

18 Fördelar fungerande multiprofessionellt arbete kan medföra – för organisationen
Smidigare arbetssätt Synergieffekter Kännedom om tjänster i nätverken Effektivitet Gemensam marknadsföring Bättre resultat Westerback

19 Behov av gemensamma insatser för servicebrukarens bästa
Bättre kontakt mellan aktörer, smidigare övergångar mellan tjänster Gemensamt forum eller kommunikationskanal för de som jobbar med unga på svenska Tydliggörande av roller och rollfördelning Uppluckring av organisationsgränser Aktivare kommunikation mellan ledning och praktiker Westerback

20 Hur förverkliga meningsfulla och gemensamma insatser
Servicekarta över svensk service (inkl. kontaktuppgifter) Kartläggning av de olika nätverken Att ledningen lyssnar på arbetstagarnas önskemål gällande processer Westerback

21 Vilka aktörer behövs? Hälsovård (hälsostation, psykiatri) 5/5 TE-tjänster 4/5 Socialservice 4/5 Sveps 4/5 FPA 4/5 Navigatorn 3/5 Krisjouren för unga 3/5 Uppsökande ungdomsarbete (Sveps) 3/5 Studiehandledare 1/5 Anhöriga 1/5 Westerback

22 Utfall/resultat och produkter så här långt
1.1. Nätverket består av "öronmärkta" svenskspråkiga Navigator-kontaktpersoner som tillsammans bildar ett sektoröverskridande, mångprofessionellt team. Utfall 1: Ett svenskspråkigt Navigator-samarbetsnätverk i samarbete med det finskspråkiga fältet. Samarbetsnätverket är förankrat i ledning och servicestrukturer där professionella stöder unga vuxna på nya sätt. 2.1. En processbeskrivning över hur Navigator-nätverket fungerar på svenska samt hur svenskspråkiga unga får service med principen ”service från en lucka”. 2.2. En nätverkskarta över befintliga svenskspråkiga välfärdstjänster. 2.3. Kommunikationsplan (internt och utåt) Utfall 2: Konkreta verktyg som stöder de professionella i sitt arbete. Westerback

23 Spridning av utvecklingsprojektet
En projektrapport över utvecklingsprocessen. En magisteravhandling med fokus på de ungas delaktighet. En vetenskaplig artikel. Utfall 3: Analyser och rapportering (spridning) Utfall x Westerback

24 Workshop Grupp 1) Utfall 1.1. Grupp 2) Utfall 2.1.
Diskussionsfrågor Vad är syftet och målsättningen med denna produkt? Rita/skissa/visualisera produkten Hur kan du och din organisation bidra till denna produkt? Vad krävs för att förverkliga produkten och använda den i praktiken? Hur behöver chefsnivån förankras i skapandet och tillämpning av produkten? Skriv/skissa gruppens diskussion på flap-papper. Sammanfatta kort till resten av nätverket. Westerback


Ladda ner ppt "Navigator-nätverkets höstseminarium: Living Labs as Spaces for Knowledge Production, Education and Practice Innovation ti 25.9.2018 kl.8.30-12.00."

Liknande presentationer


Google-annonser