Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Att planera och följa upp verksamhet inom

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Att planera och följa upp verksamhet inom"— Presentationens avskrift:

1 Att planera och följa upp verksamhet inom
Förslag till bildspel att använda

2 Gislaveds kommun CA 2660 HELÅRSANSTÄLLDA

3 Hur fungerar vår kommun?
Här kan du läsa mer 4fe688c/ / G_kommuntidning_ webbversion.pdf

4 SOCIALFÖRVALTNINGEN

5 Socialförvaltningens grunduppdrag
På uppdrag av kommunfullmäktige ska socialnämnden tillgodose kommuninvånarnas behov av vård, omsorg och service enligt gällande lagar, förordningar, riktlinjer och målsättningar. Socialnämnden har det politiska ansvaret för verksamhet inom individ- och familjeomsorgen, äldreomsorgen, omsorgen om funktionshindrade, vård och stöd till långvarigt psykiskt sjuka, hälso- och sjukvård, flyktingfrågor och integration. Socialnämnden har också uppgiften att leda och samordna de arbetsmarknadsåtgärder som ligger inom nämndens ansvarsområde, samt att leda och samordna samverkan med andra nämnder i syfte att skapa en helhetssyn i arbetsmarknadsfrågor. Socialnämnden ansvarar även för personal-, ekonomi- och målsättningsfrågor samt utvärdering och utveckling av verksamheten

6 Tillsammans bildar alla våra enheter Socialförvaltningen, våra olika funktioner kompletterar varandra och ger våra invånare ett brett skydd och stöd. Vilket grunduppdrag har vi i vår enhet? - Vilken är vår tårtbit?

7 Verksamhetsutveckling och kvalitetssäkring i Gislaveds kommun
En verksamhet behöver ha en metod för hur den planeras och för hur den följs upp. I vår kommun pågår ett förändringsarbete kring arbetssättet för detta. En del av er har säkert hört talas om att vi inför en ny ”styrmodell”. Planera gör vi genom att utifrån vår enhets grunduppdrag och resultat ta reda på vad vi har för förutsättningar. Vad är vi bra på och vad vi behöver bli bättre på. Varje år tar vi fram ett eller flera utvecklingsmål som vi sedan arbetar med och följer upp under nästkommande år. Uppföljning av verksamheten är viktigt för att säkerställa att vi arbetar med rätt saker på ett kvalitativt sätt. Uppföljningarna syftar också till att fånga upp negativa trender på ett tidigt stadium. Vi följer upp våra mål och vår kvalité.

8 Kan vi i verksamheterna påverka allt?
Nej, vad vi arbetar med beror på lagstiftning och politiska och övriga övergripande beslut. Men hur vi gör det har vi stora möjligheter att påverka .

9 Utifrån vårt grunduppdrag…
… vad är vi bra på? … vad behöver vi bli bättre på?

10 Verksamhetsutveckling
Hur gör du om du upptäcker något som du skulle vilja förbättra i ditt arbete eller på din arbetsplats? Har du kanske redan nu en idé till en förbättring?

11 När vi ska arbeta med verksamhetsutveckling har vi nytta av de så kallade påverkanscirklarna
Circle of control Circle of influence Circle of concern När vi arbetar med verksamhetsförbättringar är det viktigt att ha fokus på var i verksamheten som problemet/behovet av förbättringen finns. För de olika nivåerna behöver vi ha olika tekniker. I den inre cirkeln kan vi själva påverka, vi har kontroll över hela förbättringen som behöver göras. I den mellersta kan vi påverka genom att arbeta tillsammans med andra i arbetsgruppen. I den yttre cirkeln finns problem som påverkar oss men som vi inte har möjlighet att lösa. För den yttre cirkeln behöver vi tekniker för att kommunicera med de som har ansvar för aktuell verksamhet. Det är lätt att lägga mycket fokus på problem som man inte har möjlighet att lösa istället för att agera på dem som man har runtomkring sig och har möjlighet att ta hand om.


Ladda ner ppt "Att planera och följa upp verksamhet inom"

Liknande presentationer


Google-annonser