Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Landsbygdsprogrammet 2014-2020
2
EU 2020 – Strategi för smart och hållbar tillväxt för alla
Varför dessa stöd? EU 2020 – Strategi för smart och hållbar tillväxt för alla Smart tillväxt – utbildning, forskning, innovation Hållbar tillväxt – miljö, klimat och energi, konkurrenskraftig koldioxidsnål ekonomi Tillväxt för alla – nya jobb och bekämpa fattigdom EU 2020 – EU:s strategi som landsbygdsprogrammet ska bidra till. Jordbrukspolitiken har motsvarande mål: Jordbrukets konkurrenskraft – inklusive skog, trädgård, rennäring Hållbar förvaltning av naturresurser och klimatåtgärder Balanserad territoriell utveckling Dessa är alltså en nedbrytning av EU2020 för jordbruk och landsbygd.
3
Så här satsar Sverige pengarna
Tekniskt stöd 3,6 Så här satsar Sverige pengarna Konkurrenskraft och lönsamhet i jordbruks-, trädgårds, skogs- och rennäring 36 miljarder kronor 8,4% Fler jobb och utveckling av landsbygden Miljö och klimat 20,8% Av totalen är 9% bredband, 5% lokalt ledd utveckling Lokalt ledd utveckling 2,1 miljarder kr inklusive offentlig medfinansiering 62,2% Miljoner kronor 1 680 landsbygdsprogrammet 270 social- och regionalfonden 140 havs- och fiskeriprogrammet 5% Korta leveranskedjor och djurvälfärd 3,6% Tekniskt stöd (TA) Havs- och fiskeriprogrammet 1,5 miljarder kronor
4
Prioriteringar och fokusområden i landsbygdsprogrammet
1a Innovation, samarbete och kompetens-utveckling 1b Innovation - Koppling jordbruk, livsmedels-produktion, forskning, även för miljö 1c Livslångt lärande inom jordbruk 2a Konkurrens-kraft, om-strukturering, diversifiering och modernisering 2b Unga 3a Korta livsmedels-kedjan och djurvälfärd 4a Biologisk mångfald 4b Vattenför-valtning, inklusive växtnäring och växtskydds-medel 4c Förebygga markerosion och förbättra markskötsel 5b Energi-effektivisering 5c Förnybar energi 5d Minska utsläpp av ammoniak och växthusgaser 6a Nya jobb och diversifiering 6b Lokal utveckling 6c Bredband 1 Kunskaps-överföring och innovation 2 Lönsamhet, konkurrens-kraft i jordbruket 3 Förbättra djurvälfärd och korta livs-medelskedjan 4 Miljö i jordbruket 5 Klimat Jordbruk och livsmedels-sektorn 6 Utveckling på landsbygden Fokusområden Prioriteringar Smart tillväxt – utbildning, forskning, innovation Hållbar tillväxt – miljö, klimat och energi, konkurrenskraftig koldioxidsnål ekonomi Tillväxt för alla – nya jobb och bekämpa fattigdom EU 2020 – EU:s strategi som landsbygdsprogrammet ska bidra till. Jordbrukspolitiken har motsvarande mål: Jordbrukets konkurrenskraft – inklusive skog, trädgård, rennäring Hållbar förvaltning av naturresurser och klimatåtgärder Balanserad territoriell utveckling Dessa är alltså en nedbrytning av EU2020 för jordbruk och landsbygd.
5
Pengar för att få bättre miljö och ökad konkurrenskraft på landsbygden
Miljöersättningar Kompensationsstöd (LFA) Stöd till ekologisk produktion Djurvälfärdsersättningar Miljöinvesteringar Projekt- och företagsstöd Lokalt ledd utveckling
6
Miljöersättningar Åtta ersättningar med 5-åriga åtaganden:
betesmarker och slåtterängar, med komplement fäbodar restaurering av betesmarker och slåtterängar skötsel av våtmarker och dammar vallodling minskat kväveläckage skyddszoner hotade husdjursraser Syfte Bevara och förstärka biologisk mångfald Bevara det öppna odlingslandskapet Stimulera hållbara produktionsmetoder Förbättra vattenkvalitet
7
Betesmarker och slåtterängar
Allmänna och särskilda värden vs allmän och särskild skötsel Betesfria år – måste söka utbetalning på 75% av arealen varje år, kan inte ha uppehåll två år i rad på ett enskilt block Inga regionala markklasser längre Komplementen blir 5-åriga. Om lantbrukaren lägger till ett nytt komplement blir det 5 nya år på hela åtagandet. Någon aktivitet på komplementet måste ske varje år i åtagandet Kan sökas från och med 2015
8
Fäbodar Egen ersättningsform Inga större ändringar i villkor
Fick dra tillbaka vårt förslag att lantbrukaren endast behövde söka utbetalning på 50% av fäbodbetesarealen Kan sökas från och med 2015
9
Restaurering av betesmarker och slåtterängar
Egen ersättningsform Tidigare som en markklass i Utvald Miljö Finns numera ingen miljöinvestering för restaurering av betesmarker Kan sökas från och med 2015
10
Skötsel av våtmarker och dammar
Inga större förändringar i denna ersättning Kan även söka skötsel för dammar Förhöjd markersättning på våtmarker och dammar anlagda på åkermark i Götalands södra slättbygder Kan sökas från och med 2015
11
Vallodling Stora förändringar inom denna ersättning
Kan nu bara sökas i områden utanför kompensationsområdet Ingen djurkoppling Helt ny åtagandekonstruktion: åtagandets storlek bestäms av det lantbrukaren söker utbetalning för år 1 följande år kan lantbrukaren söka utbetalning för procent av åtagandet Behöver inte odla all vall på företaget enligt villkoren i ersättningen Kan sökas från och med 2015
12
Minskat kväveläckage Flera större ändringar i denna ersättning
Kan bara sökas på mark inom nitratkänsligt område Helt ny åtagandekonstruktion: åtagandets storlek bestäms av det lantbrukaren söker utbetalning för år 1 följande år kan lantbrukaren söka utbetalning för procent av åtagandet andelarna fånggröda, vårbearbetning eller kombination kan variera fritt mellan åren Ingen koppling till vårsädsareal längre Kan sökas från och med 2016
13
Skyddszoner Några större ändringar i denna ersättning
Kan bara sökas på mark inom nitratkänsligt område Består av två delåtgärder: skyddszoner mot vattendrag anpassade skyddszoner (ingick förut i Utvald Miljö) Kan sökas från och med 2016
14
Hotade husdjursraser Samma djurslag som förut men några raser har tillkommit Något flexiblare åtagandekonstruktion– kan söka utbetalning på procent av åtagandet varje år utan att åtagandet påverkas Kan sökas från och med 2016
15
Ekologisk produktion Två ersättningar:
omställning till ekologisk produktion (2-årigt åtagande) ekologisk produktion (5-årigt åtagande) Aktiv lantbrukare Bara certifierad ekologisk produktion Bara mark som kan få gårdsstöd Ingen ersättning för ekologisk vallodling inom växtodlingsåtagandet Kan sökas från och med 2015
16
Djurvälfärd Tre ersättningar: extra djuromsorg för suggor
extra djuromsorg för får (ny) utökad klövhälsovård för mjölkkor (ny) 1-åriga åtaganden Aktiv lantbrukare Ersättningen för extra djuromsorg för suggor innehåller färre villkor än tidigare ersättning Kan sökas från och med 2016 Syfte Förbättra djurvälfärd hos djur som primärt hålls för livsmedelsproduktion
17
Ekologisk produktion Omställning till ekologisk produktion
Syfte Få fler att gå över till ekologisk produktion för positiva effekter för miljö, klimat, djurhälsa och landsbygdsutveckling
18
Vad som ersätts inom miljöersättningar och djurvälfärdsersättningar
Vi ersätter merkostnader och inkomstbortfall på grund av villkoren i åtagandet Vi ersätter inte kostnader för att uppfylla tvärvillkor, nationell lagstiftning eller villkor inom gårdsstödet Tydligare riktlinjer från kommissionen om hur ersättningsnivåer ska beräknas Kalkylerna godkänns av en oberoende granskare och granskas av kommissionen Kalkyler över maximal ersättningsnivå – den faktiska ersättningsnivån som beslutas av regeringen kan vara lägre men aldrig högre
19
Kompensationsstöd 2014 2015 Ges i mindre gynnade områden i Sverige.
Olika mycket stöd i olika delar av landet. Nya områden från 2016. Syfte Främja fortsatt användning av jordbruksmark Bevara landsbygden Främja hållbara jordbrukssystem
20
Definition av miljöinvestering
Icke-produktiv investering med syfte som inte är att öka produktion av marknadsvaror utan med syfte att förbättra jordbrukets miljöeffekter. Öka positiva miljöeffekter tex biologisk mångfald, kulturhistoriska miljöer eller upplevelser i samband med rekreation Minska negativa effekter tex ökad retention av växtnäring Ingen påtaglig ekonomisk nytta för det enskilda företaget utan av samhällsintresse Genomförs i huvudsak på jordbruksmark men även på annan mark om det uppfyller syftet (Begreppet miljöinvestering används även i renskötselområdet, samt även för vissa åtgärder i skog)
21
Miljöinvesteringar 2014-2020 Engångsröjning fast ersättning NY
Stängsel mot rovdjur fast ersättning Kulturmiljöer i renskötselområdet faktiska utgifter NY (Sametinget) Våtmarker och dammar faktiska utgifter syfte biologisk mångfald syfte förbättra vattenkvalitet Förbättrad vattenkvalitet faktiska utgifter NY Tvåstegsdike- faktiska utgifter NY (startar 2016) Reglerbar dränering-fast ersättning (startar 2016)
22
Miljöinvesteringar i skogen
Skogens miljövärden: naturvårdsbränning skapa våtmarker rensa kulturmiljöer sköta natur och kulturmiljöer gallra fram ädellöv eller lövrik skog röja och rensa stenmur Återställande av skadad skog – om något händer…
23
Företagsstöd Startstöd för jordbruksverksamhet Insatsområde 6.1/2b
24
Startstöd Jordbruk, trädgård eller renskötsel
Nystart eller övertag av företag Startpremie till dem som tar steget kr i stöd Stödet ska göra det lättare för unga att starta eller ta över ett jordbruks-, trädgårds- eller rennäringsföretag och underlätta vid generationsskifte Stödet är utformat som ett schablonbelopp till personen och är inte något stöd till företaget Stödet har ingen koppling till investeringar eller köpet i sig, utan är en premie för att man ska våga starta då det kan vara svårt att ta ut lön i början Stödmyndigheten kan inte besluta om ett mindre belopp
25
Vem får startstöd? En person som: Är yngre än 40 år
Etablerar sig som företagare i ett jord-bruks-, trädgårds- eller rennäringsföretag Har yrkesfärdigheter och yrkeskvalifikationer Rennäringsföretag: Mentor i tre år Rennäringsföretag: Medlem och aktiv inom samebyn Det är när ansökan kommer in som man ska vara yngre än 40 år Grundkravet är gymnasiekompetens, vilken linje som helst. Rennäringsföretag ska ha mentor utsedd för tre år (före stödbeslut) Har man gått en lantbrukslinje eller liknande på gymnasiet eller har en högre utbildning som innehåller det som man ska arbeta med i sitt företag så är kompetenskravet uppfyllt. Har man gått en annan gymnasielinje måste man komplettera med utbildning inom jordbruk, trädgård eller rennäring. Trädgårdsföretagare ska ha grönt kort för grönytearbete och trädgårdsanläggning, rennäringsföretagare ska ha utbildning i renskötsel via rennäringslinjen på Samernas utbildningscenter och jordbrukare ska ha minst tio veckor utbildning inom jordbruk. Stödmyndigheten kan i beslut om stöd bevilja uppskov när det gäller kompetenskraven i högst tre år från beslut om stöd. När ansökan kommer in ska rennäringsföretagare vara medlem och aktiv inom samebyn
26
Villkor för startstöd Första övertaget av jordbruks, trädgårds- eller rennäringsföretag Sökt senast sex månader efter etablering Affärsplan på 3 år Aktiv jordbrukare eller företagare inom trädgård eller rennäring Arbetstid vid ansökan max standardtimmar per år och när affärsplanen är genomförd minst 860 standardtimmar Företaget ska tillhöra kategorin små företag (sysselsätter färre än 50 personer och vars omsättning eller balansomslutning inte överstiger 10 miljoner euro per år) Etableringen inträffar när sökanden är ägare eller delägare och ansvarar för företaget genom att ha faktisk och långsiktig kontroll över det i fråga om beslut som rör administration, ersättningar och ekonomiska risker. Ingen annan ska alltså kunna ta beslut i företaget utan medgivande från sökanden. Man visar att etablering skett genom att bifoga registreringsbevis för bolag eller skatter (mervärdesskatt, F-skatt eller SA-skatt). Har man tagit över befintligt företag ska man även visa avtal på övertagandet. Man ska även visa arrendeavtal eller underlag för köp av mark eller köp eller upplåtelse av maskiner eller annat. Samtidigt som företaget ska finnas, får det inte ha varit etablerat (med den nya ägaren) längre än sex månader när man söker stöd. Detta för att stödet ska komma sökanden till del i ett så tidigt skede som möjligt. Att ha haft marginell verksamhet tidigare var OK i förra programmet, men det gäller inte längre. Det är bara under sex månader före ansökan som man får ha haft jordbruks-, trädgårds eller rennäringsverksamhet överhuvudtaget. Flera unga kan få stöd för att etablera samma företag. Man ska dock inte bara uppfylla etableringsvillkoret (=ägarandelen) utan alla måste uppfylla alla stödvillkor, varav ett är storleken på företaget efter genomförd affärsplan. Ett företag med väldigt många unga ägare som alla är söker och är berättigade till startstöd måste alltså vara väldigt mycket större än ett företag med bara en startstödsberättigad. Ett sådant företag skulle kanske falla på att det inte längre räknas som ett småföretag. Affärsplanen ska starta senast nio månader efter ansökan om stöd Aktiv jordbrukare, trädgårds- eller rennäringsföretagare ska man vara inom 18 månader från etableringsdagen. Med det menas att 1/3 av inkomsten ska komma från företagets jordbruks-, trädgårds- eller rennäringsverksamheten. En övre och undre tröskel gäller för att få tillträde till stöd. Trösklarna är formulerade som antal standardtimmar som ska bedömas i samband med ansökan om stöd. När det gäller standardtimmar pågår utredning om ett beräkningsformulär för att göra det enkelt.
27
Utbetalning av startstöd
kr betalas ut i samband med beslut om stöd kr betalas ut när affärsplanen är genomförd och villkor uppfyllda Allt måste vara utbetalt inom 5 år Två delutbetalningar. En första delutbetalning görs vid beslut om stöd. Ansökan om en andra utbetalning ska ha kommit in till den behöriga myndigheten senast 45 månader efter beslut om stöd. För de första besluten som fattas kommer det att gå ovanligt lång tid mellan beslutet om stöd och den första utbetalningen, då stödbesluten kan börja fattas i januari 2016 och de första utbetalningarna kommer kunna ske först i april Detta måste vara tydligt i beslutet om stöd. När allt kommit igång ska utbetalningen ske i anslutning till beslut om stöd. Innan den sista utbetalningen ska affärsplanen vara genomförd och verksamheten man söker stöd för ska stå för en tredjedel av inkomsterna och uppgå till minst 860 standardtimmar per år. Dessutom ska eventuell kompletterande utbildning vara klar. Samtliga krav skulle kunna vara uppfyllda när affärsplanen är genomförd, dvs. tidigare än fem år efter beslut om stöd.
28
Företagsstöd Investeringsstöd inom jordbruk, trädgård och rennäring för ökad konkurrenskraft Insatsområde 4.1/2a
29
Investeringsstöd jordbruk, trädgård och rennäring
Stöd lämnas till inköp av nytt material och ny fast inredning samt köp av tjänst för planering och genomförande för ny-, om- och tillbyggnad av djurstall anläggning för hållande och skötsel av vilt anläggningar för torkning och lagring av skörd, dock inte till halmlager mobila anläggningar för mjölkning eller djurhållning inklusive biodling, uppförande av ny anläggning för dränering, begränsning av vattendirektivet och åtgärdsprogram för vattenförvaltning, nya stängsel för hållande av hjort och annat vilt nya typer av maskiner som utvecklas inom ramen för ett innovationsprojekt inom EIP I djurstall ingår även fast inredning och anläggning för mjölkning, mjölk-, foder-, gödselhantering , personalutrymme, ny- och tillbyggnad av anläggning för gödesllagring
30
Investeringsstöd jordbruk, trädgård och rennäring
Stöd lämnas också till strukturkalkning, både till inköp av kalk och köp av tjänst för spridning av kalk inköp eller avbetalningsköp av ny specialutrustning och programvara för precisionsgödsling inköp eller avbetalningsköp av ny utrustning för biodling I investeringen kan det ingå inköp av programvara och patentansökningar, licensavtal samt skydd av upphovsrätt och varumärken eller för köp av tjänst för utveckling av programvara, om detta direkt kan kopplas till investeringen.
31
Investeringsstöd jordbruk, trädgård och rennäring
Stöd lämnas till inköp av nytt material och ny fast inredning samt köp av tjänst för ny-, om- och tillbyggnad av tunnel och växthus med fast inredning ny precisionsutrustning för trädgårdsproduktion samt inköp och plantering av träd och buskar för odling av frukt och bär ny-, om- och tillbyggnad av anläggningar för torkning och lagring av skörd, uppförande av ny anläggning för dränering, nya stängsel för skydd av frukt- och bärodling, nya typer av maskiner som utvecklas inom ramen för ett innovationsprojekt i det europeiska innovationsparterskapet (EIP),
32
Investeringsstöd jordbruk, trädgård och rennäring
Stöd lämnas till inköp av nytt material och ny fast inredning samt köp av tjänst för nya stängsel för hållande av ren ny-, om- och tillbyggnad av renvaktarstugor ny-, om- och tillbyggnad av anläggning för hållande och skötsel av ren överbyggnader av släpvagnar för transport av ren förrådsbyggnad för att minska transporter och effektivisera renskötselarbetet nya typer av maskiner som utvecklas inom ramen för ett innovationsprojekt i det europeiska innovationsparterskapet (EIP)
33
Enhetskostnad för nybyggnad av stall
Enhetskostnad per förprövad plats Enhetskostnad per kvadratmeter stallyta Djurkategori Oisolerat Isolerat Mjölkko vid förprövning av platser kr kr Mjölkko vid förprövning av mer än 150 platser kr kr Kalvar 0-3 mån kr Ungdjur, nötkreatur, i liggbås kr Dikor i liggbås kr Sugga i produktion kr Slaktsvin 7 400 kr Slaktkyckling 186 kr Djupströ med skrapad gång för nötkreatur 3 900 kr I de fall inget storleksintervall anges under djurkategori gäller enhetskostnaden oavsett storlek på stall och antal förprövade platser. I de fall inget särskilt inhysningssystem anges under djurkategori gäller enhetskostnaden oavsett inhysningssystem. De redovisade kostnaderna är inklusive allt såsom mark, byggnad, inredning, el, VA, utfodring, gödsellagring samt projekteringskostnad. Vid nybyggnation av stallarna i tabellen ovan går det därför inte att få något stöd utifrån faktiska utgifter. Stödet beräknas utifrån ovanstående kostnad och aktuell stödnivå, procent. Stödbelopp om schablonen utgår ifrån enhetskostnad per förprövad plats = stödnivå * enhetskostnad per förprövad plats * antalet förprövade platser i stallet. Detta gäller upp till maximalt stödbelopp Stödbelopp om schablonen utgår ifrån enhetskostnad per kvadratmeter stallyta = stödnivå * enhetskostnad per kvadratmeter stallyta * antalet kvadratmeter stall, yttermått. Detta gäller upp till maximalt stödbelopp Det går inte att söka för några faktiska utgifter vid nybyggnad av dessa typer av stallar.
34
Företagsstöd – jordbruk, trädgård rennäring
Investeringar för konkurrenskraft 4.1/2a 40% i stöd + 10% kan ges i norra länen för investeringar kopplade till betande djur + 10% ska ges till investeringar kopplade till innovationsprojekt inom Europeiska innovationsparternskapet, EIP Minst i stödberättigande utgifter Maximalt stödbelopp 1-7 miljoner kronor, varierar mellan län Renvaktarstugor minst kronor i stödberättigande utgifter max kronor i stöd Nordliga länen: Norrbotten, Västerbotten, Jämtland, Västernorrland, Gävleborg, Dalarna och Värmland
35
Företagsstöd Förädlingsstöd för förädling av jordbruksprodukter till livsmedel Insatsområde 4.2/3a samt 4.2/6a
36
Förädlingsstöd förädling av jordbruksprodukter till livsmedel
Förädling till livsmedel med 4.2, 3a kort livsmedelskedja - säljs direkt till butik, restaurang eller konsument, eller försäljning på lokal marknad, handel inom eget och angränsande landskap. För Öland är Småland angränsande landskap och för Gotland är Småland, Östergötland, Södermanland och Uppland angränsande landskap. Även landskap över landsgräns med anknytning via fastland. Förädling till livsmedel som skapar jobb 4.2, 6a Inte sådant som får stöd i 4.2, 3a
37
Förädlingsstöd får lämnas till
inköp av nytt material och ny fast inredning samt köp av tjänst för ny-, om-, tillbyggnad av anläggning för förädling, inklusive mobil anläggning inköp eller avbetalningsköp av ny specialutrustning för förädling Mikroföretag - sysselsätter färre än 10 personer och vars omsättning eller balansomslutning inte överstiger 2 miljoner euro per år. Små företag - sysselsätter färre än 50 personer och vars omsättning eller balansomslutning inte överstiger 10 miljoner euro per år
38
Förädlingsstöd Krav och stödnivåer
Egna eller inköpta jordbruksprodukter Minst 50% av råvarorna ska vara jordbruksprodukter Kan även vara förädling inne i stan 40% i stöd + 10% om EIP Minst i stödberättigande utgifter Maximalt – 4 miljoner kronor i stöd Statsstödsregler om förädlad produkt inte är jordbruksprodukt
39
Företagsstöd Investeringsstöd för jobb på landsbygden Insatsområde 6
Företagsstöd Investeringsstöd för jobb på landsbygden Insatsområde 6.4/6a
40
Investeringsstöd för jobb till företag inom
turism omsorg tillverkning tjänster detalj- och partihandel hantverk restaurang kultur och nöjen Det kan även vara jordbruks-, trädgårds- och rennäringsföretag som diversifierar sig inom något av ovanstående områden.
41
Investeringsstöd för jobb får lämnas till
uppförande eller upprustning av anläggningar, och då för inköp av nytt material ny fast inredning ny särskild produktionsutrustning programvara köp av tjänst för att planera och genomföra investeringen Bred åtgärd för alla mikroföretag och små företag på landsbygden som skapar fler arbetstillfällen. Även medlemmar i jordbrukarhushåll.
42
Investeringsstöd för jobb på landsbygden
Skapa arbete i företag på landsbygden Inte jordbruksverksamhet, men diversifiering 40% i stöd Minst i stödberättigande utgifter Maximalt kronor – euro i stöd Statsstödsreglerna begränsar
43
Stöd får inte lämnas till
investeringar inom jordbruk, trädgård och rennäring till verksamhet för beredning av fiskeriprodukter eller till yrkesfiskare eller vattenbrukare som diversifierar sin verksamhet investeringar i drivmedelsstationer, dagligvarubutiker och servicepunkter investeringar för förädling av jordbruksprodukter till livsmedel
44
Företagsstöd Stöd till energieffektivisering. och energigrödor
Företagsstöd Stöd till energieffektivisering och energigrödor Insatsområde 4.1/5c
45
Investeringar i energieffektivisering
Stöd till jordbruksföretag 4.1/5c 40% i stöd, minst i stödberättigande utgifter Maximalt 1-7 miljoner kr i stöd Stör får lämnas till inköp av nytt material, programvara och ny fast inredning samt köp av tjänst för uppförande och planering av investering för energieffektivisering
46
Energigrödor – salix, hybridasp och poppel
Stöd till jordbruksföretag 4.1/5c Stöd får lämnas till inköp av plantor och köp av tjänst för iordningställande av mark samt plantering av salix, hybridasp och poppel 5 800 kr per hektar i stöd inköp av nytt material och köp av tjänst för uppförande av stängsel runt planteringar med salix, hybridasp och poppel kr per hektar i stöd
47
Företagsstöd Stöd för att minska utsläppen av ammoniak och växthusgaser Insatsområde 4.1/5d
48
Minska utsläpp av ammoniak och växthusgaser
Stöd till jordbruksföretag 4.1/5d 40% i stöd, minst i stödberättigande utgifter Maximalt 1-7 miljoner kr i stöd Stöd får lämnas till inköp av nytt material, programvara och ny fast inredning samt köp av tjänst för uppförande och planering av investering till nybyggnad av extra lagringskapacitet för gödsel utöver lagkrav om-, ny och tillbyggnad av rötresthantering för jordbruksföretagets egna behov om-, ny och tillbyggnad av andra anläggningar som minskar utsläppen av växthusgaser och ammoniak inköp eller avbetalningsköp av särskild utrustning för spridning och nedmyllning av stallgödsel
49
Företagsstöd Stöd till förnybar energi Insatsområde 6.4/5c
50
Investeringar i förnybar energi jordbruksverksamhet
Stöd till jordbruks, rennärings- och trädgårdsföretag Investeringsstöd får lämnas för inköp av nytt material, programvara, av ny fast inredning samt köp av tjänst för uppförande eller upprustning eller planering av anläggning för produktion av förnybar energi i form av bioenergi vind sol vatten jord berg både till eget behov och till försäljning. Vindkraftverk får dock inte vara så stora att de kräver bygglov enligt plan- och byggförordningen (2011:338), kapitel 6, 1§ vindkraftverk som a) är högre än 20 meter över markytan, b) placeras på ett avstånd från gränsen som är mindre än kraftverkets höjd över marken, c) monteras fast på en byggnad, eller d) har en vindturbin med en diameter som är större än tre meter,
51
Investeringar i förnybar energi företag på landsbygden
Investeringsstöd till övriga små företag får lämnas för inköp av inköp av nytt material, programvara, ny fast inredning samt köp av tjänst för uppförande, upprustning och planering av anläggning för för produktion till försäljning av biobränslen biovärme bio-el biodrivmedel
52
Investeringar i förnybar energi
40% i stöd Minst i stödberättigande utgifter Maximalt 1 miljon kronor – euro i stöd Statsstödsreglerna begränsar Inte till gödselbaserad biogas i 6.4/5c Elenergi från biomassa – minst 30% av spillvärmen ska användas Produktion av el, värme, biogas – max 50% spannmål, annan stärkelserik gröda eller oljeväxter som huvudsaklig energiråvara. Produktion av biodrivmedel från oljeväxter - totala oljeväxtarealen i Sverige får inte överstiga den maximala areal som är lämplig utifrån rådande växtföljdsrestriktioner.
53
Företagsstöd Stöd till gödselbaserad biogas Insatsområde 6.4/5d
54
Gödselbaserad biogas Stöd till mikroföretag och små företag på landsbygden 40% i stöd, minst i stödberättigande utgifter Maximalt 40 miljoner kronor i stöd Inköp av nytt material och ny fast inredning, programvara samt köp av tjänst för uppförande, upprustning eller planering av anläggning för produktion och användning av gödselbaserad biogas anläggningar för rötresthantering. Detta kan också inkludera exempelvis uppgraderingsanläggning, rörledningar och kulvertar Vid produktion av gödselbaserad biogas inom fokusområde 5d ska anläggningar med en rötkammarvolym som är mindre än eller lika med 1 000 m3 ha minst 50 % stallgödsel. Anläggningar som har större rötkammarvolym än 1 000 m3 ska ha minst 1000 ton (våtvikt) stallgödsel.
55
Projektstöd Stöd till investeringar i småskalig infrastruktur Insatsområde 7.2/6b
56
Projektstöd – investeringar i infrastruktur
Stöd till myndigheter, kommuner, landsting, regioner, föreningar, andra organisationer och företag Inköp av nytt material samt köp av tjänst för uppförande, upprustning och planering av vägbelysning mindre vägar bryggor broar pendelparkering och system för samåkning om de är till allmän nytta Investeringen ska bidra till en ökad livskvalitet eller en tryggare utomhusmiljö för de boende på landsbygden. Gärna i anslutning till andra investeringar som fått stöd 90% i stöd, minst i stödberättigande utgifter Statsstödsregler begränsar stödbelopp i vissa fall, alltid max euro
57
Projektstöd Stöd till bredband Insatsområde 7.3/6c
58
Stöd till bredband Stöd till myndigheter, kommuner, landsting, regioner, föreningar, andra organisationer och företag som är juridiska personer Stöd till anläggning av passiv bredbandsinfrastruktur i accessnät, NGA-nät Bredband som tas i drift, både kanalisation och fiber. Inte i tätort med mer än 200 invånare Bredband som tas i drift 7.3 Inte i marknadsmässigt lönsamt område, tätort <200 inv
59
Projektstöd Stöd till investeringar i service och fritid på landsbygden Insatsområde 7.4/6b
60
Projektstöd – investeringar i service
Stöd till myndigheter, kommuner, landsting, regioner, föreningar, andra organisationer och företag Kommersiell och viss offentlig service Dagligvarubutiker, drivmedelsanläggningar, servicepunkter, lokala logistik- och distributionslösningar Idrotts- och fritidsanläggningar samt samlingslokaler Stöd lämnas för om-, ny och tillbyggnad samt större reparationer till inköp av nytt material, ny eller begagnad fast inredning samt köp av tjänst för uppförande, upprustning och planering. ny eller begagnad utrustning till dagligvarubutiker och drivmedelsstationer Även stöd till inköp av byggnad för dagligvarubutiker, drivmedelsanläggningar och servicepunkter.
61
Stöd vid behov Behov av service
Behov av service Stöd till dagligvarubutiker, drivmedelsstationer och servicepunkter får endast lämnas om det behövs för att det i landsbygdsområden ska kunna upprätthållas en försörjning med dagligvaror och drivmedel som är tillfredsställande med hänsyn till geografiska och befolkningsmässiga förhållanden. Stödmottagare Stöd till myndigheter, kommuner, landsting, regioner, föreningar, andra organisationer och företag
62
Projektstöd – investeringar i service
Kommersiell och viss offentlig service 7.4 Dagligvarubutiker, drivmedelsanläggningar, servicepunkter 50% i stöd, minst i stödberättigande utgifter Om särskilda skäl: 90% i stöd, minst i stödberättigande utgifter Maximalt – 4 miljoner kronor i stödbelopp Statsstödsreglerna kan begränsa Idrotts- och fritidsanläggningar samt samlingslokaler 7.4 90% i stöd, minst i stödberättigande utgifter Lokal serviceutveckling 16.2/6b Tillväxtverket handlägger Samarbete för nya service- och samverkanslösningar
63
Projektstöd Stöd till investeringar i infrastruktur för rekreation och turism samt turistinformation Insatsområde 7.5/6b
64
Infrastruktur för rekreation och turism samt turistinformation
Stöd till myndigheter, kommuner, landsting, regioner, föreningar, andra organisationer och företag Inköp eller avbetalningsköp av nytt material samt köp av tjänst för uppförande och upprustning av infrastruktur för rekreation och turism. för att ta fram och sprida informationsmaterial för att få fler besökare till den aktuella platsen Rekreation fri för allmänheten Exempelvis leder, lekplatser, badplatser samt turistbroschyrer, webbplatser och skyltar för att informera om bygden 90% i stöd, minst i stödberättigande utgifter Statsstödsreglerna kan begränsa stödbeloppet gör att det ofta inte bara blir turistinformation
65
Projektstöd Stöd till investeringar för utveckling av natur- och kulturmiljö Insatsområde 7.6/6b
66
Projektstöd – utveckling av natur- och kulturmiljö
Restaurera traditionell byggnad, återskapa trädgårds- och parkmiljöer samt anlägga, restaurera och återskapa naturmiljöer Hembygdsgårdar Byggnader som har ett historiskt värde för lokalsamhället och en social funktion i en bygd och som är öppen för allmänheten För att skapa mötesplatser eller turistmål Om-, tillbyggnad och restaurering av hembygdsgård Om-, tillbyggnad och restaurering av t.ex. kvarnar, smedjor som ingår i verksamheten Ny anläggning för service till besökare 50-100% i stöd, minst i stödberättigande utgifter Stödnivå Stöd ges till 100 procent av stödberättigande utgifter om offentliga aktörer är sökande. Om offentlig aktör är sökande ska minst 30 procent av de stödberättigande utgifterna vara övrigt nationellt offentligt stöd. Stöd ges till 50 procent av stödberättigande utgifter om sökanden är ett företag som äger fastigheten där insatsen görs. Stöd ges till 90 procent av stödberättigande utgifter i övriga fall. Stödbeloppet begränsas enligt förordning (EU) nr 1407/2013 om stöd av mindre betydelse där det är tillämpligt, se även avsnitt 13. Begränsningen gäller per stödmottagare och för de stöd som beviljats under nämnda förordning under året för beslut om stöd samt de två föregående beskattningsåren. Stöd beviljas inte till ansökningar om stöd med mindre än kronor i stödberättigande utgifter.
67
Utveckling av natur- och kulturmiljö
Investeringsstöd får lämnas till investeringar som bidrar till att förstärka landskapets natur- och kulturvärden inom en by eller bygd och genom det även bidrar till att utveckla en attraktiv boendemiljö främja friluftsliv och rekreation eller ge bättre förutsättningar för turism och annat företagande inom bygden.
68
Utveckling av natur- och kulturmiljö
Om investeringen uppfyller någon av punkterna på förra sidan får investeringsstöd lämnas för inköp eller avbetalningsköp av nytt material, för bevarande av kulturmiljöer lämnas stöd även för inköp av återanvänt material, samt köp av tjänst lämnas för restaurering av kulturhistoriskt värdefulla byggnader , inklusive överloppsbyggnader, återskapande av park- och trädgårdsmiljöer, murar och gärdsgårdar och andra värdefulla kulturmiljöer, eller anläggning av småbiotoper och andra värdefulla naturmiljöer . Stöd för återanvänt material får endast lämnas om den sökande bifogar ett intyg där den tidigare ägaren av materialet intygar att materialet inte köpts in med stöd av offentliga medel, priset för det begagnade materialet inte överstiger marknadsvärdet, och. materialet har de egenskaper som behövs för insatsen.
69
Hembygdsgårdar Om investeringen bidrar till att utveckla mötesplatser eller besöks- och turistmål får investeringsstöd lämnas till inköp eller avbetalningsköp av nytt material, för bevarande av kulturmiljöer lämnas stöd även för inköp av återanvänt material, samt köp av tjänst för restaurering, om- och tillbyggnad av hembygdsgård, inklusive investeringar som bidrar till att hembygdsgården blir mer tillgänglig för olika människor, faciliteter för information till besökare om bygden kopplat till hembygdsgården, uppförande av ny anläggning i anslutning till hembygdsgården för service till besökande, återskapande av trädgårds- och gårdsmiljöer kring hembygdsgården, och restaurering, om- och tillbyggnad av annan kulturhistorisk byggnad som ingår i hembygdsgårdens verksamhet. Syftet med stödet är att bevara och utveckla de värden som är förknippade med olika geografiska områdens attraktivetet. Eftersom stödet bidrar både till lokal utveckling och att nå nationella miljökvalitetsmål bidrar åtgärden också till kollektiva nyttigheter. Utveckling av natur och kulturmiljöer Stöd kan beviljas till investeringar för att bevara och restaurera odlingslandskapets och renskötselområdets natur- och kulturmiljöer, inklusive kulturhistoriskt värdefulla bebyggelsemiljöer, överloppsbyggnader och därigenom de värden som är förknippade med olika geografiska områdens attraktivitet. Projekten ska bidra till att förstärka landskapets natur- och kulturvärden inom en by eller bygd och är därmed en del i att utveckla en attraktiv boendemiljö, främja friluftsliv och rekreation eller ge bättre förutsättningar för turism och annat företagande inom bygden. I detta ingår även immateriellt kulturarv. Eftersom stödet dels syftar till lokal utveckling, dels till att nå nationella miljökvalitetsmål, särskilt Ett rikt odlingslandskap, bidrar stödet också till kollektiva nyttigheter. Utveckling av kulturhistoriska byggnader Stöd kan också beviljas till investeringar för att ta tillvara och vårda kulturhistoriskt värdefulla byggnader i form av som hembygdsgårdar, inklusive därtill kopplad trädgårds- och gårdsmiljö så att de kan utvecklas som mötesplatser eller besöks- och turistmål och därmed bidra till social sammanhållning, företagande och en levande landsbygd. För att utveckla hembygdsgården som ett turistmål kan även andra byggnader, som ligger i direkt anslutning till hembygdsgården, komma ifråga för stöd. I detta ingår även att på olika sätt öka tillgängligheten till byggnader, exempelvis genom investeringar som förbättrar tillgängligheten för olika människor samt faciliteter för information till allmänhet och besökare om bygdens historia och de värdefulla byggnaderna med omgivning. Även kulturhistoriskt värdefulla byggnader som är lokaliserade till en annan plats än själva hembygdsgården men som ingår i hembygdsgårdens verksamhet innefattas av stödet. Det kan vara exempelvis kvarnbyggnader, gamla smedjor och gamla vattenkraftverk. Även dessa investeringar ska då bidra till att platsen utvecklas som mötesplats, besöks- eller turistmål. Med hembygdsgård menas en eller flera byggnader som har ett historiskt värde för lokalsamhället och en social funktion i en bygd och som är öppen för allmänheten. En hembygdsgård förvaltas oftast av en förening. Stödnivå Stöd ges till 100 procent av stödberättigande utgifter om offentliga aktörer är sökande. Om offentlig aktör är sökande ska minst 30 procent av de stödberättigande utgifterna vara övrigt nationellt offentligt stöd. Stöd ges till 50 procent av stödberättigande utgifter om sökanden är ett företag som äger fastigheten där insatsen görs. Stöd ges till 90 procent av stödberättigande utgifter i övriga fall. Stödbeloppet begränsas enligt förordning (EU) nr 1407/2013 om stöd av mindre betydelse där det är tillämpligt, se även avsnitt 13. Begränsningen gäller per stödmottagare och för de stöd som beviljats under nämnda förordning under året för beslut om stöd samt de två föregående beskattningsåren. Stöd beviljas inte till ansökningar om stöd med mindre än kronor i stödberättigande utgifter.
70
Projektstöd Kompetensutveckling och rådgivning Insatsområden inom åtgärderna 1 och 2, fokusområdena 2a, 3a, 4abc, 6a, 6b
71
Kompetensutveckling och rådgivning
Ansökningarna måste delas upp i fokusområden, inom miljö och klimat dessutom i Greppa, eko och ett rikt odlingslandskap, växtskyddscentraler, förgröningsrådgivning. Ansökningarna måste dessutom delas upp i delåtgärder kompetensutveckling, som kurser 1.1 information och demonstrationsinsatser 1.2 rådgivning, d.v.s. individuellt anpassad 2.1 fortbildning av rådgivare Upphandlingar, utlysningar samt egen regi Upphandling och egen regi – myndigheten ansöker i IT-stödet Utlysning inom kompetensutveckling och information- och demonstrationsinsatser – slutlig stödmottagare söker kompetensutveckling Inga ansökningar från stödmottagare utanför utlysningar och upphandlingar
72
Fokusområden och ämnesområden
Man söker stöd inom ämnesområden - bara ett ämnesområde per ansökan Fokusområde 2a Ökad konkurrenskraft inom jordbruk, trädgård och rennäring Jordbruksverket beslutar om stöd Fokusområde 3a Kort livsmedelskedja och lokala marknader Ökad djurvälfärd
73
Fokusområden och ämnesområden, forts.
Fokusområde 4abc5bcd – Miljö och klimat, ämnesområden: Greppa Näringen Ett rikt odlingslandskap Ekologisk produktion Jordbruksverket och länsstyrelserna beslutar om stöd Minskad klimatpåverkan eller Förnybar energi Tvärvillkors- och förgröningsrådgivning Växtskyddscentralerna Vattenhushållning Jordbruksverket beslutar om stöd
74
Fokusområden och ämnesområden, forts.
Fokusområde 6a – Skapa nya jobb Företagsutveckling, mat Företagsutveckling, ej mat Jordbruksverket, länsstyrelserna och Sametinget beslutar om stöd. Fokusområde 6b – Lokal utveckling på landsbygden och matkultur Lokal serviceutveckling, 1.1 och 1.2 Tillväxtverket beslutar om stöd Kommersiell service, 2.1 Länsstyrelserna beslutar om stöd Matkultur Jordbruksverket beslutar om stöd
75
Projektstöd Stöd till lantrasföreningar Insatsområde 10.2/4abc
76
Projektstöd till lantrasföreningar
Stöd till löner, eget arbete, köp av tjänster och övriga utgifter kopplade till projektplanen. Aktiviteter som uppfyller nationell handlingsplan för svenska husdjursraser. Exempel: Härstamningsregister och stambokföring Stimulans av avelsverksamhet Kartläggning av för arten viktiga egenskaper Information, utbildning, rådgivning
77
Projektstöd för samarbete 16
Innovationsprojekt inom jordbruk, trädgård och rennäring (EIP) 16.1 Andra samarbets-, utvecklings- och pilotprojekt Ökad konkurrenskraft inom jordbruk, trädgård och rennäring 2a Ökad djurvälfärd 16.2, 3a Bättre miljö och klimat 16.2,4abc & 5cd samt 16.5, 4abc Skapa jobb 16.2, 6a Lokal serviceutveckling 16.2, 6b Kulturarv och kulturmiljöer kopplade till mat 16.2, 6b Underlätta försäljning på lokal marknad och med kort livsmedelskedja 16.4/3a Samarbete med landskapsperspektiv för ökad konkurrenskraft i skogen 16.5, 2a Samarbeten för bättre livsmiljö, mindre mygg 16.5, 6b Information om lokal mat 16.9, 3a Information om jordbrukets miljö 16.9, 4abc Samhällstjänster med gården som bas 16.9, 6a
78
Projektstöd Innovationsprojekt inom Europeiska innovationspartnerskapet (EIP) Insatsområde 16.2/ 2a, 3a, 4abc, 5c, 5d
79
Bilda innovationsgrupp inom EIP
Alla kan söka som har en idé om vad som behöver utvecklas Innovationssupport som hjälper till Schablonbelopp på kronor eller kronor Resultat: förslag till innovationsgrupp projektplan till ansökan om stöd för innovationsprojekt avtal inom gruppen
80
Stöd till innovationsprojekt inom EIP
Innovationsgruppen ska bestå av olika kompetenser inom teori och praktik Urvalskommittén är rådgivande och bedömer projekt utifrån fastställda urvalskriterier Olika projektstorlekar möjliga Samverkan och nätverkande med andra länder i EU Spridning av resultat nationellt och inom EU via EIP-Agris nätverk
81
Lokalt ledd utveckling i 4 fonder – genom leadermetoden
Lokal utvecklingsstrategi styr vilka projekt som får stöd. Trepartnerskap där ideell, privat, och offentlig samverkar och bestämmer vad som är viktigt att utveckla lokalt.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.