Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Nationell utbildningspolitik möter lokala genomförandestrukturer eller

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Nationell utbildningspolitik möter lokala genomförandestrukturer eller"— Presentationens avskrift:

1 Olof.Johansson@pol.umu.se Mobil +70 626 1994
Nationell utbildningspolitik möter lokala genomförandestrukturer eller REKTOR – en stark länk i styrningen av skolan Olof Johansson Mobil

2 Olof.Johansson@pol.umu.se Mobil +70 626 1994
Studiens intresse Styrning och ledning av svensk skola – den politiska respektive professionella arenan på olika nivåer Relationen mellan huvudmannen och chefstjänstemannen, skolchefen, mellanchefer, rektorer och lärare Elevresultat - styrsystemets betydelse Framtid: relationer mellan staten – huvudmannen; mellan olika tjänstemannanivåer hos huvudmannen Mobil

3 Olof.Johansson@pol.umu.se Mobil +70 626 1994
Ny regering – ny politik – ny skola – enligt teorin? Politiska beslut Regeringens mål Kommunala nivån Politik/skolor Implementation Mobil

4 Level of understanding
Political intentions Level of understanding Low High Control Support Figure: The relation between political intentions and organizational understanding Mobil

5 Olof.Johansson@pol.umu.se Mobil +70 626 1994
Kunskap om det som ska ske – ett samband Hög Upplevd ansträngning för att nå målet Medel Låg Låg Medel Hög Ansträngning för att nå målet Mobil

6 Olof.Johansson@pol.umu.se Mobil +70 626 1994
Kunskap om det som ska ske – ett samband Hög Upplevd ansträngning för att nå målet Medel Låg Låg Medel Hög Ansträngning för att nå målet Mobil

7 Olof.Johansson@pol.umu.se Mobil +70 626 1994
Ny regering – ny politik – ny skola – i verkligheten? Politiska beslut Regeringens mål Kommunala nivån Politik/skolor Implementation Mobil

8 Bypass of policy from national level to schools
Government & Parliment National Agency for Education & State School Inspection The municipality council & Board / School owner School board Central school office Schools Under pressure The governing chain with a “by-pass” from government/agencies to school and “under pressure” from schools to local political level/school board Mobil

9 Förväntad roll för nämnd/sc/rektor i relation to en ny policy
Lärande – kunskap & motivation rörande det “nya” En ny policy, lag eller förordning Att ha tillräcklig kunskap för att kunna kommunicera det “nya” LEDARSKAP Mobil

10 Om sambandet mellan politiska reformer och implementeringens kvalitet!
Hög Låg Transformation till något nytt Irritation Reformens grad av utmaning! Förbättrat resultat Status Quo Låg Hög Implementeringens el genom- förandeprocessens kvalitet Mobil

11 Kräver en förändrad praktik och fler informativa samtal och tolkningar
Högre resultat Kräver en förändrad praktik och fler informativa samtal och tolkningar Inte göra mer utan agera annorlunda Hur stora förändringar är det Lärarens roll eller business as usual Mobil

12 The school in our district has..
Merit value change 2009–2011 improved greatly in terms of pupil results improved slightly in terms of pupil results Stable pupils results deteriorated somewhat in terms of pupil results deteriorated greatly in terms of pupil results Do not know Total Stable low 3% 37% 21% 29% 8% 2% 344 Stable 39% 22% 24% 6% 637 Stable high 14% 45% 23% 13% 362 111 533 296 300 70 33 1,343 How would you characterize the development of school results in your municipality? Change in merit values between 2009 and 2011 (row percentage in each category). Mobil

13 Olof.Johansson@pol.umu.se Mobil +70 626 1994
Mål är till för Att alla ska vara överens om vad man ska uppnå och vart man är på väg, visa riktningen Att planera och styra arbetet, vilket också gör att man vet vilka resurser som behövs Att utvärdera verksamheten och följa upp att man arbetar tillräckligt effektivt Verksamhetsmål Metodmål effektivitet i undervisningen Ansvarsmål vem gör vad och vem ansvara Personliga mål Relationsmål Beroende på vad vi åstadkommer ställer vi olika frågor Mobil

14 Resultatstyrning - nationellt
Resultat på olika nivåer använts som ett tydligt underlag för styrning Aktivt synliggöra resultaten på internationell, nationell och lokal nivå Införa fler nationella prov som dessutom ska vara styrande – förväntade och verkliga resultat Utökad inspektion med både tillsyn och kvalitetsgranskningar Att bidra med information och tolkningar Lag och förordning Kvalitetsredovisningar för många mer administration än ett aktivit arbete Arbetet med IUP Mobil

15 Styra mål och resultat – lokalt
Undervisningens kvalitet Analyser av resultat – förväntningar och ansvar Lärarroll från facit till elevernas lärmiljöer Innehållet i möten – kollektivt ansvar Rektors arbetsuppgifter – prioriteringar av tid för ledning Skolan som organisation – ledningsgrupper och arbetslag Ekonomiska prioriteringar Kompetensutveckling Utvecklingsprojekt Anställningar …… Mobil

16 Utbildningsminister Jan Björklund på OECD möte i New York, 2012
If, there are too few people involved in leadership, things will simply not change because there are so few people promoting change and so many against it. Mobil

17 Olof.Johansson@pol.umu.se Mobil +70 626 1994
Skolchef Områdeschef Hur politiska beslut, policy och idéer kan spridas i en skolorganisation! Rektorer Arbetslagsledare Lärare Elever Mobil

18 Olof.Johansson@pol.umu.se Mobil +70 626 1994
Om Svenska Rektorer Rektorer trivs med sin roll och anser att deras sätt att leda påverkar lärarnas arbete positivt. De ser sitt arbete som värdefullt för att eleverna ska nå hög måluppfyllelse i sitt lärande. En majoritet av de svarande är vidare endast delvis nöjda med elevernas resultat. Mobil

19 Olof.Johansson@pol.umu.se Mobil +70 626 1994
Endast ett fåtal rektorer anser att de har stora möjligheter att påverka nämndens/ styrelsens beslutsfattande, något som överensstämmer med ledamöternas syn på rektorernas möjligheter att påverka deras beslut. Samtidigt bedömer ledamöterna att rektorernas ansvar kommer att öka i framtiden. Mobil

20 Olof.Johansson@pol.umu.se Mobil +70 626 1994
Rektorerna upplever låga krav från nämnden/huvudmannen och detta resultat speglas av ledamöternas bristande tilltro till rektorernas kapacitet och kompetens kring skolutveckling. Huruvida det finns en reell brist vad gäller kunskaper på olika nivåer kring att leda utveckling, analysera datamaterial etc. kan vi inte belägga. Mobil

21 Olof.Johansson@pol.umu.se Mobil +70 626 1994
Rektorer visar en stor lojalitet i förhållande till statens uppdrag och krav. När rektorerna uttrycker vilka förväntningar de tror att staten har på dem överensstämmer det med den egna synen på vad de själva anser vara de viktigaste arbetsuppgifterna. Dessa förväntningar tillskrivs däremot inte nämnden/ huvudmannen. Mobil

22 Olof.Johansson@pol.umu.se Mobil +70 626 1994
Vill du läsa Rapporten? Sök på SNS.se REKTOR – en stark länk i styrningen av skolan Mobil


Ladda ner ppt "Nationell utbildningspolitik möter lokala genomförandestrukturer eller"

Liknande presentationer


Google-annonser