Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avDaniel Ek
1
För förbättrade förutsättningar för flerspråkiga elevers lärande från förskola till vuxenutbildning Karin Sandwall Nationellt centrum för svenska som andraspråk (NC) Karin.sandwall@andrasprak.su.se
2
Flerspråkiga Barn, elever och studerande som har ett annat modersmål än svenska och som i olika omfattning behärskar svenska för studier, samhälls- och arbetsliv, dvs såväl nyanlända som de som tillbringat en längre tid inom det svenska utbildningsväsendet.
3
Nationella centra och NC Olika nationella centrum Nationellt centrum för matematik, Centrum för tekniken i skolan, Nationellt resurscentrum för biologi och bioteknik, Kemilärarnas resurscentrum, NATDID (stödjs via/av Skolverket) Nationellt centrum för språk-, läs- och skrivutveckling (NCS, Skolverket) Nationellt centrum för svenska som andraspråk (NC, enhet vid Stockholms universitet) NCs uppdrag enligt SFS 2007:1475 [1997] o Fullgöra vissa särskilda uppgifter av nationellt intresse som rör svenska som andraspråk och sfi o Samla, sammanställa och förmedla kunskaper och erfarenheter o Läromedel, användningen av informationsteknik o Nya former av kompetensutveckling, uppdrag o Regleringsbrev + uppdrag
4
En förändrad omvärld Målgruppen flerspråkiga elever/studerande o Numera: både nyanlända, bott länge, födda här (jfr aktuella regeringsuppdrag Skolverket) o Numera i alla klassrum, alla ämnen o Mycket stor ökning nyanlända i dagsläget Omfattande utbildningspolitiska reformer o Skollag, läro-, kurs-, ämnesplaner, sfi-komvux, obligatorisk kartläggning nyanlända, behörighetsförordning mm Bristande måluppfyllelse o Når inte målen, får inte högkvalitativ, individanpassad, likvärdig utbildning, kritik vuxna invandrares arbetsmarknadsinträde för långsamt… Förändrade behov och krav – förändrat NC o Vidgat ansvarsområde o Ökad efterfrågan
5
NC idag Ett nationellt kompetens-, resurs- och utvecklingscentrum o Både skolämnet svenska som andraspråk och flerspråkiga elevers/studerandes lärande i alla ämnen o BÅDE att lära svenska och att lära på svenska o Från barn till vuxna – alla lärare och skolledare/förskolechefer o Flerspråkiga elevers ökade måluppfyllelse och aktiva delaktighet i samhälls- och arbetsliv Bro, brygga, länk, forskningsmediär (VR 2015) Mellan forskning och beprövad erfarenhet Mellan skolverksamheters och olika myndigheters- och beslutsfattares perspektiv; Samarbetspart för departement, myndigheter, lärosäten, regionala och kommunala aktörer, huvudmän, förskole- och skolverksamheter Skolverksamma samt politiker, organisationer och myndigheter som arbetar med utbildnings-, skolutvecklings- och integrationsfrågor Unik samlad spetskompetens 14 personer, 11,1 heltidstjänster, ansvarsområden Alla behöriga+-lärare, % skoltjänst, magister/master, två FD utbildningsvetenskap
6
Sprider forskning och beprövad erfarenhet, stödjer implementering Information/kommunikation/utbyte/rådgivning o Telefon, mejl (jfr Skolverkets ”städlinje”) o www.andrasprak.su.se (ca 1100 träffar/dag) www.andrasprak.su.se o Sociala medier (FB ca 10.000, Twitter ca 1500) (stor ökning!) Politik, debatt o Kontakter /möten/remisser departement, politiker, förvaltningar, andra beslutsfattare (ökat gehör!) o Media (mycket nu!) Konferenser, seminarier o Symposium 2015 Nätverk o (inter-)nationella, kommunala Uppdrag
7
Uppdrag Experter, referenspersoner o Skolverket; samarbetspart planering och genomförande, kursplaner, stödmaterial, bedömningsmaterial, kartläggningsmaterialet nyanlända… o Skolinspektionens direktiv/granskningar o Strävan: ”komma in så tidigt som möjligt” o Rapporter, projekt, nationella prov/TISUS Kommuner, skolor, organisationer o Kvalificerad kompetens-/skolutveckling o Långsiktigt hållbar skolutveckling från kortare föreläsningar till mer skräddarsydda, omfattande insatser över längre tid Längre förberedelsefas/-process i dialog: förutsättningar, behov, ”bädda för” Krav på kommunen/skolan o Riktad insats för – och involvering av – funktioner med direkt skolutvecklingsansvar o Avsätta tid i tjänst för reflektion, pröva, läsa… Avstämningar under tiden – reviderade mål för insatsen
10
NCs verksamhet i nuläget en fråga om tuffa prioriteringar och kreativ samverkan! Möjlig samverkan ur NCs perspektiv o Hitta excellenta sva-lärare som kan ansvara för kommunens kompetensutveckling sva/språk-/kunskaps? o Formulera behov av kompetensutveckling över kommunala/regionala gränser så även mindre kommuner kan få del av NC o Samverkan kompetensutveckling inom Skolverkets stora aktuella uppdrag
11
Tack för mig/NC idag!
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.