Godmanskap Förvaltarskap Överförmyndaren Tillsyn Socialtjänstens roll Frågor.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
God man för ensamkommande barn
Advertisements

Myndighets-presentation
LSO på skadeplatsen.
Brukarfokus i biståndshandläggning
Tillsyn över målstyrd verksamhet Tillsyn över resultat Likvärdigt och tillfredställande skydd.
Att upprätta årsräkning
Granskning av utredningar av vuxna från 18 år med missbruksproblem
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Grunden i en Förening Stadga Reglemente Instruktioner Policys.
JAG Föreningen r.f. Kalevalavägen ESBO Finland
Lag om stöd och skydd för barn och unga (LBU)
Gode män och förvaltare
Budget- och skuldrådgivning
Socialtjänstens möjligheter och begränsningar
Familj, föräldrar och barn
Samordnad individuell plan
Margaretha Edlund-Gustafsson
LSS 1§ Omfattar personer med
Att samtala om barn med patienter med psykisk ohälsa
Handläggning enligt SoL
Juridiska aspekter Eva Nordin-Olson 2007.
Barn som far illa Region Skåne
Dagens program Presentation Syftet med projektet
Lag om stöd och skydd för barn och unga (LBU)
Socialtjänstlagen, SoL
Orosanmälan - anmälningsplikt enligt kap 14 1 § Socialtjänstlagen
Antal Källa Migrationsverket Mars 2014 KUNGSBACKA KOMMUN.
Personrätt Några huvuddrag.
LAG OM GOD MAN FÖR ENSAMKOMMANDE BARN Inget barn skall stå utan företrädare Tillförsäkra barnen en trygg tillvaro Förordnas för barn under 18 år Överförmyndaren.
Kvällens huvudpunkter
Ändra till startrubrik
Stärkt stöd och skydd för b o u Stärka stödet och skyddet för barn och ungdomar som far eller riskerar att fara illa Barnrättsperspektivet stärks Barn.
Några reflektioner kring LSS/LASS-verksamheten
Patientsäkerhetsutredningens betänkande (SOU 2008:117)
Lex Sarah Lex Sarah är en del i det lagstadgade systematiska kvalitetsarbetet. Gäller för verksamheter inom SoL och LSS. Syftet är att verksamheten ska.
Överförmyndarverksamheten. Statistik Antal ställföreträdare per den 5 mars 2014 Förvaltare 56 st Huvudmän 77 st Gode män 271 st Huvudmän 369 st Huvuddelen.
SOCIALTJÄNSTEN - SKYDDANDE AV PERSONSUPPGIFTER
Lag om vård av missbrukare i vissa fall (SFS 1988:870)
Utbildning i SIP – Samordnad individuell plan
Barnets rättigheter i nya patientlagen
Samhällsresurser och fördelning
God man God man enligt 11 kap 4 § föräldrabalken kan förordnas för en person som på grund av sjukdom eller liknande förhållande inte kan bevaka sin rätt,
Juridiska skillnader mellan offentlig och privat hälsovalsenhet
Patientlagen 2014:821 Texten är framtagen och reviderad ( ) av länets Medicinskt Ansvariga Sjuksköterskor tillsammans med Kunskapscentrum för.
Vräkningsförebyggande riktlinjer Gemensamt uppdrag i det vräkningsförebyggande arbetet Stadsdelsnämnderna och de kommunala hyresvärdarna i Göteborg har.
Introduktion till FREDA Eslöv 28 januari 2014 Om utredning enligt socialtjänstlagen.
Överförmyndarnämnden Årsredovisning – utbildning
PRIVATJURIDIK & RÄTTSKUNSKAP KAPITEL 6 F ÖRÄ Ld RAR OCH b ARN KAPITEL 6 F ÖRÄ Ld RAR OCH b ARN.
Äktenskap och samboende Professor Anna Singer Uppsala universitet.
Anders Gunnarsson Frida Nowotny. Godmanskap Förvaltarskap Vem kan bli god man? Överförmyndaren Tillsyn Socialtjänstens roll Frågor.
Rapport OM MISSFÖRHÅLLANDE ELLER RISK FÖR MISSFÖRHÅLLANDE ENLIGT LEX SARAH 14 kap.3 § SoL 24b § LSS Gäller hela socialtjänsten samt all verksamhet vid.
VISA DENNA BILD: INLEDNING
GODE MÄN FÖRVALTARE OCH FÖRMYNDARE.
Information från Överförmyndarförvaltningen
BARN I FARA ANMÄLNINGAR
Föräldrabalken Germaine Hillerström.
Kvalitetsarbete.
Socialnämnden ska erbjuda stöd för att underlätta för de personer som vårdar en närstående som är långvarigt sjuk eller äldre eller som stödjer en närstående.
Godmanskap Förvaltarskap Överförmyndaren Tillsyn Socialtjänstens roll Frågor.
Godmanskap Förvaltarskap Överförmyndaren Tillsyn Socialtjänstens roll Frågor.
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
INFORMATION OM LEX SARAH 2016
Överförmyndarnämnden
God Man till ensamkommande barn
Godmanskap Förvaltarskap Överförmyndaren Tillsyn Socialtjänstens roll Frågor.
Malmö.
Trygghet med skälig avkastning
Nya tillstånd och tydligare krav i IVO:s tillsyn från 1 januari 2019
Välkommen till utbildning för gode män och förvaltare
Rekrytering och utbildning
Presentationens avskrift:

Godmanskap Förvaltarskap Överförmyndaren Tillsyn Socialtjänstens roll Frågor

Godmanskap Förvaltarskap enligt 11 kap 4 § föräldrabalken (hjälp) enligt 11 kap 7 § föräldrabalken (skydd)

Godmanskap Vid sjukdom, psykisk störning eller annat försvagat hälsotillstånd Kan inte få hjälp på annat sätt, till exempel genom fullmakt

Frivillighet och samtycke Godmanskap kräver huvudmannens samtycke om det kan lämnas Huvudmannen behåller sin rättshandlingsförmåga kan själv ta ut pengar på bank, ingå avtal, neka insatser med mera

God mans behörighet Huvudregel – samtycke från huvudmannen Undantag: Regelbundna åtgärder, t ex betala hyra och mediciner Huvudmannen saknar förmåga att samtycka Åtgärder utanför uppdraget eller utan samtycke blir inte bindande för huvudmannen

Då saknas förutsättningar för godmanskap Huvudmannen följer inte överenskommelser, t ex budget samtycker inte (uttryckligen eller genom sitt agerande) är hotfull (eller någon i dennes omgivning) Behovet kan tillgodoses genom mindre ingripande åtgärder

Förvaltarskap ”Ur stånd” att vårda sig själv eller sin egendom Huvudmannen förlorar rätten att bestämma i de delar som omfattas av förvaltarskapet

Förvaltarskap Tvångsåtgärd, stort ingrepp i den personliga integriteten Inget krav på huvudmannens samtycke Förvaltaren bestämmer ensam hur egendomen ska användas tar över huvudmannens rättshandlingsförmåga

Då saknas förutsättningar för förvaltarskap inga eller små skulder inga påtagliga skadeverkningar ingen är beredd att ta uppdraget som förvaltare behovet kan tillgodoses genom mindre ingripande åtgärder

Uppdraget som god man och förvaltare Sörja för person Bevaka rätt Förvalta egendom

Bevaka rätt Företräda huvudmannen vid: Ansökan om bidrag och insatser Kontakt med myndigheter Bouppteckningar - arvskiften Försäljning av bostad Tvister Överklagande av myndighetsbeslut

Förvalta egendom Betala räkningar Förmedla fickpengar Sköta placeringar av kapital Övergripande ansvar för ekonomin Budget

Sörja för person Kontrollera att omvårdnadsbehov tillgodoses och är av bra kvalitet, t ex rätt vårdinsatser materiella behov tillgodoses, t ex mat, möbler och kläder Bevaka personliga intressen, t ex daglig verksamhet, bostad, fritid och hälsovård

Sörja för person Kontrollera att omvårdnadsbehov tillgodoses och är av bra kvalitet, t ex rätt vårdinsatser materiella behov tillgodoses, t ex mat, möbler och kläder Bevaka personliga intressen, t ex daglig verksamhet, bostad, fritid och hälsovård Gode mannen och förvaltaren ska inte själv tillgodose huvudmannens behov utan se till att de blir tillgodosedda

Uppdraget som god man och förvaltare Sörja för person Bevaka rätt Förvalta egendom

Ställföreträdarens skyldigheter Alltid handla på det sätt som bäst gagnar huvudmannen I skälig omfattning använda huvudmannens medel för dennes nytta Löpande föra räkenskaper och redovisa ekonomi Skilja på huvudmannens och sin egen ekonomi Hålla sig informerad om huvudmannens situation

Sekretess och tystnadsplikt Gode män och förvaltare är inte anställda och omfattas därför inte av sekretesslagstiftningen Hur gode män och förvaltare hanterar känsliga uppgifter är en lämplighetsfråga Överförmyndaren får som huvudregel inte lämna ut uppgifter Undantag: huvudmannen och de närmast anhöriga Undantag: uppgift om att någon har god man eller förvaltare och vem denne är

Arvode och ersättning Gode män och förvaltare har rätt till arvode och ersättning för utgifter Överförmyndaren fattar beslut Huvudregel: huvudmannen betalar om den beskattningsbara inkomsten överstiger 2,65 prisbasbelopp eller tillgångarna överstiger 2 prisbasbelopp Prisbasbelopp 2014: 44 400 kr

Vem kan bli god man och förvaltare? Rättrådig (ingen kriminell belastning och inga ekonomiska problem) Erfaren (livserfarenhet, kunskap om samhället) I övrigt lämplig (ingen intressemotsättning, ev. krav på utbildning) Myndig Inte ha förvaltare

Överförmyndarens funktion Tillsyn över gode män, förvaltare och vissa förmyndare Bedömer behov av godman- och förvaltarskap och ansöker till tingsrätt Informerar ställföreträdare, banker, socialförvaltning m.fl.

Hur sker tillsynen? Ekonomiska och andra redovisningar granskas Samtycker till vissa åtgärder (t ex försäljning av fastighet) Klagomål mot ställföreträdare utreds

Socialtjänstens roll Anmälan till överförmyndaren: När någon bedöms behöva god man eller förvaltare När någon inte längre bedöms behöva god man eller förvaltare 5 kap 3 § socialtjänstförordningen och 14 § LSS

Socialtjänstens roll Cirkulär 11:35 SKL Socialnämndens anmälningsskyldighet i frågor som rör god man, förvaltare samt vissa vårdnads- och förmynderskapsfrågor Skyldig att på begäran lämna de uppgifter som överförmyndaren behöver 16 kap 10 § föräldrabalken

Anmälan eller ansökan Huvudmannen, dennes anhöriga och överförmyndaren kan ansöka om god man / förvaltare Skickas till tingsrätten Socialtjänsten (eller t.ex. vården) kan anmäla om behov av god man / förvaltare Skickas till överförmyndaren Notera att huvudmannens samtycke till godmanskap på anmälningsblanketten inte är detsamma som att huvudmannen ansöker om god man.

Handläggning, inledande bedömning Anmälan från socialtjänsten Tingsrätten fattar beslut, uppdraget startar God man eller förvaltare tillfrågas Överförmyndaren bedömer behov Åtagande och ev. samtycke Utan åtgärd

Frågor?

Kontakt www.of.goteborg.se 031-368 09 00 of@of.goteborg.se Besök: Folkungagatan 16, 3 tr., Göteborg Box 2385, 403 16 Göteborg Fax: 031-368 09 12 www.of.goteborg.se Foton: Colourbox.com