Språkutvecklande Arbetssätt i ämnet Idrott och Hälsa Sua Språkutvecklande Arbetssätt i ämnet Idrott och Hälsa
Vi trodde att eleverna kunde mer ord och begrepp om vad saker på skolgården heter. T.ex. Stolp- lyktstolpe, Basketkorg, skylt m.m. Flera elever vet inte vad redskapen i idrottshallen heter när de ska beskriva dem. I fortsättningen strävar vi efter att vara ännu tydligare med att använda rätt begrepp när vi ger instruktioner på idrottslektionerna. Vi har t.ex. gjort en tavla på väggen i idrottshallen med bild och namn på alla idrottsredskap. Våra reflektioner
Diskussionsfrågor Hur kan man vara ännu tydligare? Hur gör du? Är det viktigt att eleverna vet vad sakerna i idrottshallen, skolgården m.m. heter? Varför/varför inte? Vilka andra ämnens begrepp kan man integrera i idrott och hälsa? Hur ställer du dig till att arbeta mer intensivt med just ord och begrepp under en period? Diskussionsfrågor