Egen styrka-projektet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HÄR BOR JAG Skogstrollen vt 2013
Advertisements

Material för projektarbetet
SLÖINGESKOLAN 19 oktober 2010.
AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Barnanpassad utredning
Nivåanpassad träning För att inkludera alla
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Introduktion till NPF Jag tänkte ge en kort introduktion till NPF
Unga14 10 – 21 februari (v 7-8) sker en mätning av folkhälsa bland barn och unga.
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Pilotskolan Strömslund •Vi vill få ett ökat föräldraengagemang! –Genom att ge en beskrivning av styrelsens arbete samt klassombudens roll –För att få ett.
Intervju inför ViV-projektet.
Omsorg Projektet: Bättre introduktion genom kommunal samverkan
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
för Dig som vill sluta med Hasch och Marijuana Rådgivningsbyrån i
Syftet med en personlig handlingsplan
Repetition och tillbakablick
Kliniska problem med sjukskrivning
Närvårdssamverkan Csadadas Asdas Ksaldjaksld Saldöksaldö Närvårdssamverkan Södra Älvsborg.
Varför behövs äldrekurator på Malmköpings VC ?
Du är riktigt trött och frustrerad……
Socialpedagog och Förskollärare står stadigt på samma grund -
Ska arbeta med att: Belysa de svårigheter som föräldrar upplever Föreslå adekvata stödformer för att motverka stress och utbrändhet hos föräldrar.
If you want to build a ship, don´t herd people together to collect wood and don´t assign them tasks and work, but rather teach them to long for the endless.
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Välkommen till årets Ordförandeseminarium 4 – 5 oktober 2014 Här möts vi som vill göra skillnad! 1.
Nycklarna till framgångsrik stresshantering. Anmäld dig redan idag om du …: … känner att du provat allt och vill ha ”nycklar” som verkligen fungerar …
Stöd i vardagen till psykiskt funktionshindrade - utgångspunkter
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Valideringsprocessen
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Dolda funktionsnedsättningar
Kriser Vad är en kris? Följande kännetecken brukar användas att definiera en ”normalkris”   Individen upplever att något viktigt behov är starkt hotat.
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Förmågan att dra korrekta slutsatser. Cannabisrökaren upplever sin personliga historia som höljd i dimmoln. Försämring har noterats inom följande funktionsområden:
Rättigheter och rättsskipning
Hur du tar hand om din kunskap
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Förändring – hot eller möjlighet?
Temaområde 1 Ledarskap i skolan – att leda lärande.
Om oss: Vi är en intresseorganisation för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) Vi företräder våra medlemmar Vi driver på utvecklingen.
Attraktiv Hemtjänst Deluppdrag Införa välfärdsteknologi Max Domaradzki.
Införa välfärdsteknologi Åsa Ericson. 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Kunskapen om och användandet av tjänster via teknik som kan bidra till ökad trygghet,
Pulpetenbladet Juni 2015 Uppfräschning av lokalen Tvärtom om vad vi skrev under aktuellt fliken i förra pulpetenbladet så kommer vi inte att ta in någon.
Studiecirkel Egen Styrka
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Projektstruktur Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Föräldramöte 22 september 2016.
Nuläget i Älvkarleby kommun
Psykiskt funktionsnedsättning
Våga prata om psykisk ohälsa!
Träff 11 Välkomna!.
ISABELLA LILJEBLAD BEHANDLARE MEDVERKAN FAMILJEFRID
Barn som anhöriga Ett projekt som Habiliteringscentrum deltar i utifrån ett nationellt projekt.
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
Den här presentationen innehåller:
Presentationens avskrift:

Egen styrka-projektet Cecilia Brusewitz (cecilia.brusewitz@attention-riks.se) Kerstin Alm (kerstin.alm@attention-riks.se) Monica Jeal Söderberg (jeal.monica@gmail.com)

Projektet ska arbeta med att: Pågår i tre år: september 2013 – september 2016 Projektet ska arbeta med att: Belysa de svårigheter som föräldrar upplever. Föreslå adekvata stödformer för att motverka stress och utbrändhet hos föräldrar.

Vi började med en enkätundersökning som låg uppe på Attentions hemsida i tre veckor november 2013 1182 föräldrar svarade på enkäten varav 8% var pappor 33 frågor Frisvar på 7 frågor Rapporten ”Till slut tar man slut”

Vad upplever föräldrarna? Svårt att veta vart man vänder sig i samhället Svårt att få adekvat stöd Brist på kunskap Svårt att kunna sköta ett jobb Bristande förståelse för det utmanande föräldraskapet En stor ensamhet Stress och utmattningssyndrom

Tagen på allvar men inte förstådd Resultat: Man får insatser som är anpassade efter andra funktionsnedsättningar. Exempel: Habilitering, skola, skolskjutsar mm, är inte anpassade efter de behov ett barn/tonåring med ASD har.

En stor ensamhet Umgänget med släkt och vänner har minskat sedan man fick barnet med ASD

Bristande kunskap om Asperger/ASD Egen bristande kunskap Hos släkt, vänner andra i omgivningen Hos de beslutsfattare man möter i olika verksamheter och instanser. Resultat: Rädsla/handfallenhet för att hjälpa Skuldbeläggande av föräldrarna Stort informationsansvar faller på föräldern. Felaktiga insatser från samhället

Många upplever ökad stress på grund av barnets funktionsnedsättning.

47 % Ja 24 % Nej, men riskerar att bli Är du – eller har du varit - sjukskriven på grund av utmattningssyndrom som du kan härleda till ditt barns funktionsnedsättning? 47 % Ja 24 % Nej, men riskerar att bli

Varför stress? Om man under en lång period är utsatt för överkrav leder det lätt till stress och utbrändhet.

Vad är det som skapar stress? Yttre faktorer som: Skolan som inte fungerar Skolskjutsar som inte kommer i tid eller uteblir Att inte bli förstådd när man söker stöd i form av vårdbidrag, LSS- insatser m.m. Få ”fel” insatser beviljade Att aldrig veta om man kan genomföra planerade aktiviteter på jobbet

Vad är det som skapar stress? Inre faktorer som: Ha en känsla av att man inte förstår sitt eget barn Oberäkneligheten, att alltid ”hålla jour” Inte bli förstådd i det extra utmanande föräldraskapet Ständigt känna sig otillräcklig. Vad är ”normalt” för ett barn med ASD? Inte få återhämtning då hemmet inte är en viloplats Framtidsoro När är man en ”good enough” förälder?

Så vad ska vi göra i projektet och vad har vi gjort?

Resultatet av enkäten fick styra vårt fortsatta arbete.

Material som tagits fram i projektet:

Fyra filmer: Föräldrarna och förväntningarna Föräldrarna och de känsliga sinnena Föräldrarna och samspelet Föräldrarna och att göra världen begriplig Filmerna finns på Attentions Youtube-kanal

Hemsida för både anhöriga och professionen. http://attention-riks.se/npf/anhorig/

Sammanfattningsvis har vi: Tagit fram en Samhällsguide Gjort 4 kortfilmer om att vara förälder Tagit fram en skrift om asperger/ASD Anhörigportal på hemsidan Bilaga till Attentions tidning: Superanhörig En studiecirkelhandledning

Isberget

Upplägg Varje sammankomst har ungefär samma upplägg Tillbakablick på förra gången Teorigenomgång utifrån ett avsnitt från isberget Film där föräldrar berättar Samtal Olika övningar Sammankomsten avslutas med några ”tankeord” att ta med sig hem

1:a sammankomsten: Introduktion

Motorik och perception 2:a sammankomsten: Motorik och perception

3:e sammankomsten: Att uppfatta och förstå andra människor; Mentalisering/Theory of mind

4:e sammankomsten: Att tänka annorlunda

Helheter och sammanhang; central koherence 5:e sammankomsten: Helheter och sammanhang; central koherence

6:e sammankomsten: Tid och planering

Vi arbetar vidare med: Studiematerial till Samhällsguiden Studieplan till kortkurser Identifiera inre faktorer som stressar genom intervjuer med föräldrar Ta fram goda exempel på fungerande verksamheter

Materialen hittar ni här: Finns att ladda ner från Attentions hemsida: Samhällsguiden Vad är Aspergers syndrom? ”Till slut tar man slut”-rapporten Finns på YouTube Attention Play: Fyra filmer om att vara förälder

www.attention-riks.se