Tidig intensiv lästräning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

ÅsaMia Alteryd EQverkstan
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
- en positiv och realistisk självbild
Arbetsterapi i skolan.
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
RINKEBYSKOLAN
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Välkommen Jag heter Bettan Källgren och arbetar här på Stodeneskolan som lärare i special-pedagogik. Jag har utbildat mig ”extra” i bl a Läsmetodik, alltså.
Lär-verktyg hjälper elever med läs- och skrivsvårigheter
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Kliv in i projektet – delaktighet i projekt Steven Kabagambe.
FUNKTIONSSKATTNINGSSKALA
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Högtidstal Retorik.
speciallärare specialpedagog pedagogisk kartläggning
Detta har vi lärt oss sedan vecka 12.
OL108A Distanskurs samhällsentreprenörskap Glokala Folkhögskolan
SET Social Emotionell Träning
Inlärningsmiljö för att öka motivation
- Konsten att ge feed-back
Att skriva en artikel.
Syftet med en personlig handlingsplan
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
STUDIEMILJÖ Nu har du kommit till modul 2. Den handlar om din studiemiljö. Hur mycket har du egentligen tänkt på din fysiska studiemiljö? Har du funderat.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Participants: educators, leaders, representatives from Cau Giay DOET - Monday, Mai Dich Kindergarten, 50 pers - Tuesday, Dich Vong primary school, 50.
I variationsteorins kölvatten
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
I transit – ensamkommande barn berättar
Stimulansbidrag Tidiga insatser Boo Gårds skola Förskola och skola Malin Rinman.
Vad är du för typ av person?
3 timmar om Constructive Alignment (CAL); Konstruktiv länkning
Informationskompetens. Eleven ska kunna… orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb förändringstakt. Deras förmåga att.
Att upptäcka matematiken med symbolhanterande räknare biennetten 2005 Patrik Erixon.
Av egen kraft Marte Meo i Demensvård
Möten med akademins värld Staffan Andersson Uppsala universitet.
MORIA: Frihet och utlitarism. Bentham, Mill och Sidgwick Yttrrande och livsstilsfrihet The harm principle Aktutilitarism (och tumregler)
En metod som ger jobb IPS ökar aktivitetsförmågan hos psykiskt sjuka. Det visar sig genom att fler får jobb, de har längre anställningstid och fler arbetade.
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Specialpedagogiken i matematiken med inslag av appar
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
En utvecklingsmodell för (ingenjörs)utbildning Roger Renström.
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
Idrottspsykologi.
Stefan Samuelsson Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Motivation is the direction and intensity of effort
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
To practise speaking English for 3-4 minutes Genom undervisningen i ämnet engelska ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att: formulera.
Artificiell intelligens och robotar
Att jobba språkutvecklande
Arbetsterapi i skolan.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Läspedagogiska interventioner och bedömningar över tid Stefan Gustafson Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet
Elever läser. Luke och Freebody Kodknäckande praktiken – förstå samband mellan talade ljud och skrivna symboler. Textdeltagande – semantisk förståelse,
Hur du kan lära bättre!.
LINDESKOLANS HANDLINGSPLAN för elever i läs- och skrivsvårigheter.
Bringapillow.com. Online Dating- A great way to find your love! The words ‘Love’ and ‘Relationship’ are close to every heart. Indeed, they are beautiful!
Föräldramöte Tomtebogård
Left hand side is the P (Plan) Right hand side is DSA (Do Study Act)
Strategic Sustainable Development
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

Tidig intensiv lästräning Daglig, intensiv träning under en begränsad period är bättre för barn med läs- och skrivsvårigheter än traditionell specialundervisning. /Ulrika Wolff Jessica Kristoffersson

Tidiga insatser Utmärkande för all forskning kring elever med svårigheter och deras utveckling är vikten av preventiva åtgärder och tidiga insatser (Bowyer-Crane et al. 2011). Om en elev inte uppmärksammas utan istället får förlita sig på mindre effektiva sätt att läsa, blir det mycket svårt att senare lära sig ett annat sätt. Det krävs massiv träning för att ändra på redan inlärda banor i hjärnan (Wolff et al. 2009) För att förebygga läs- och skrivsvårigheter är det betydelsefullt med tidiga insatser redan i första och andra klass (Elbro, 2011).

Under de senaste 25 åren har många effektiva läsprogram utvecklats för att möta behoven hos dem som kämpar med sin läsning. Slavin et al. (2011) beskriver i en forskningsartikel resultatet av en genomgång av 97 olika studier av sådana satsningar. I studierna deltog 14 000 elever, de flesta från USA men några även från England, Australien och Canada. För de elever som behöver mer stöd var det en-till-en-undervisning, som gavs direkt av en utbildad, kompetent lärare gav bäst effekt. Även undervisning i små grupper kan fungera bra, men inte så bra som en-till-en-undervisning av professionella lärare. Förutom kvalitet och intensitet i undervisningen var också långsiktiga insatser ett kriterium för effektivitet.

En till en Denna undervisning skapar effektiv tid vid inlärningen. Den vuxnes roll blir här att ge direkt vägledning, förklara, peka ut och fästa uppmärksamheten samt upprätthålla intresset och koncentrationen. (Lundberg, 2010. Slavin, 2011) Eleverna får mer och effektivare tid för uppgiften, pedagogen kan ge direkt feedback och undervisa i olika strategier.

Intensiv perioder – Elever som får öva intensivt på just det som de har svårt med, får en rejäl skjuts i läsutvecklingen och har då en chans att komma ikapp resten av klassen. Även om de ofta behöver extra stöd efter avslutad intensivträning, har de höjt sin läsnivå så pass mycket att de kan tillgodogöra sig mer av den vanliga lästräningen i klassrummet, säger Ulrika Wolff. (RAFT) Det är en förutsättning att elever får hjälp varje dag, för att utveckling ska kunna ske. Mängd tid och hur effektivt den tid som erbjuds har alltså stor betydelse för elevernas utveckling (Fridolfsson, 2008).

En viktig framgångsfaktor är att undervisningen är strukturerad och intensiv samt att läraren har god kompetens och är väl förtrogen med olika undervisningsmetoder (Torgesen et al., 2001, Singleton, 2009). Lingard (2005) ‘clearly focused intervention’ Specialläraren/specialpedagogen behöver ha kunskap om läsning, olika metoder och arbetssätt för att kunna möta den enskilda eleven och planera undervisningen utifrån hans/hennes behov (starka och svaga sidor). (Høien & Lundberg, 2004).

Hur länge? ”Based on our research and others' research, we recommend 10-20 weeks of a validated tutoring program.” Dr Lynn Fuchs is the Nicholas Hobbs Professor of Special Education and Human Development at Vanderbilt University, where she also co-directs the Kennedy Center Reading Clinic. Ulrika Wolff har lett en interventionsstudie som visar på lovande resultat för elever med fonologiska svårigheter. Eleverna fick arbeta 40 minuter per dag under en intensivperiod på tolv veckor enligt ett strukturerat program. Ingen klar enighet: allt mellan 6-20 veckor, dagligen (någon 4 ggr/vecka), mellan 20-45 min/tillfälle.

Enligt Ulrika Wolff är det viktigaste rådet till lärare och skolledare att följa forskningen och verkligen försöka hitta de barn som har svårigheter och undersöka vad det är som är svårt. Varför har eleverna svårt att läsa? Det är grundläggande att undersöka vilken typ av svårigheter en elev har och sätta in åtgärder utifrån detta.

Ulrika Wolff menar att flera förmågor ska övas samtidigt. Många träningsprogram är uppbyggda så att de antingen tränar ordavkodning eller något annat. Men det som verkar ha bäst effekt är att man tränar alla dessa saker och att man gör det intensivt under en begränsad period.

En viktig del i detta är att eleven bara möter en svårighet i taget under träningen.

“The good news is that we now have an essential research base demonstrating that virtually every child could be reading on grade level by the end of first grade. Now the question we face is this: Will we use what we know to solve the problems faced by the children who struggle to become readers?... The time has come to recognize that struggling readers still exist largely because of us.” (Richard Allington on Doing Right by Struggling Readers, 2013)

En speciallärare bara för mig. Jag blir galen på det En speciallärare bara för mig! Jag blir galen på det. Visst, jag kanske inte var värsta ordningsmannen. Men man får inte skilja ut barn på det viset! Man får inte! […] Den där särbehandlingen sitter kvar i mig. Jag mådde inte bra av det. ur Jag är Zlatan av Lagerkrantz och Ibrahimovic. (2011:97)

En lyhörd organisation med en positiv ledning, lärarkompetens och kontinuitet är betydelsefullt för elever i behov av särskilt stöd. Om det finns elever som trots den anpassade läsundervisningen fortfarande är osäkra läsare bör dessa uppmärksammas och kartläggas vidare för att upptäcka eventuella specifika lässvårigheter (Catts & Kamhi, 2005). En riskfaktor med en-till-en-undervisning kan vara att eleven blir för beroende av en vuxen (Lundberg & Sterner, 2006).

• Bättre att stämma i bäcken än i ån. Tidiga insatser! Vägledande principer • Läs- och skrivsvårigheter växer eller mognar inte bort. Aldrig vänta och se! Låt inte felstrategier cementeras. Insats/intervention! • Individuell läsundervisning, one-on-one tutoring, är den mest effektiva undervisningsformen för att komma tillrätta med läs- och skrivsvårigheter. Uppmärksamhet, koncentration och engagemang. Observera strategier – omedelbar feedback. • Bättre att stämma i bäcken än i ån. Tidiga insatser! • Medveten strukturerad undervisning. Lagom utmaning. • Eleven ytterst ansvarig för inlärning. Motivation. Man kan leda en häst till vattnet… • Tänk på att stärka självkänslan, inte bara svårigheter! • Lust till läsande och skrivande – högläs! • Steget före! Förebygg misslyckanden. (ur Förebygg och åtgärda läs- och skrivsvårigheter, Druid- Glentow, 2013)