BYGG VARUMÄRKE & KUNDRELATION I SOCIALA MEDIER LINDA HÖRNFELDT lindahornfeldt lalinda betterbloggers.se
lindahornfeldt lalinda
DAGENS SNACKISAR Content & innehållsstrategi – vad vill vi säga? lindahornfeldt lalinda DAGENS SNACKISAR Content & innehållsstrategi – vad vill vi säga? Sociala medier – var ska vi säga det och till vem? Influencer marketing – hur får vi andra att säga det åt oss?
PERSONLIG I SOCIALA MEDIER lindahornfeldt lalinda PERSONLIG I SOCIALA MEDIER – VAD KAN DU VINNA PÅ DET? Relation bygger förtroende Få fler att sprida ditt budskap Öka din trovärdighet
lindahornfeldt lalinda PRESTATION VS RELATION
lindahornfeldt lalinda B2P B2B B2C
B2P B2B B2C BUSINESS TO PERSON Relationsbaserad kommunikation – lindahornfeldt lalinda B2P B2B B2C BUSINESS TO PERSON Relationsbaserad kommunikation – Prata till en person, inte ett företag.
lindahornfeldt lalinda
lindahornfeldt lalinda
lindahornfeldt lalinda HUR PASSAR DET IN?
Företagets vision Affärsmål Avdelningsmål SoMe-mål SoMe-strategi lindahornfeldt lalinda Företagets vision Affärsmål Avdelningsmål SoMe-mål SoMe-strategi Content Creation Action Analys BÖRJA HÄR! INTE HÄR!
lindahornfeldt lalinda SOCIALA MEDIER
VAD ÄR BRA CONTENT I SoMe? lindahornfeldt lalinda VAD ÄR BRA CONTENT I SoMe? Artiklar Blogg Video Podcast Zine/kundtidning Nyhetsbrev
lindahornfeldt lalinda
lindahornfeldt lalinda
lindahornfeldt lalinda
UNDERHÅLLNINGS- VÄRDE RELATIONS- VÄRDE KUNSKAPS- VÄRDE INFORMATIONS- lindahornfeldt lalinda UNDERHÅLLNINGS- VÄRDE RELATIONS- VÄRDE KUNSKAPS- VÄRDE INFORMATIONS- VÄRDE
lindahornfeldt lalinda UNDERHÅLLNINGSVÄRDE
lindahornfeldt lalinda RELATIONSVÄRDE #NELLYHOLIC
lindahornfeldt lalinda KUNSKAPSVÄRDE
lindahornfeldt lalinda INFORMATIONSVÄRDE
lindahornfeldt lalinda VAR DÄR DIN PUBLIK ÄR
KANALSTRATEGI Vilka vill du nå med kanalen och varför? lindahornfeldt lalinda KANALSTRATEGI Vilka vill du nå med kanalen och varför? Hur ofta ska du posta? Best practice (tonalitet, innehåll etc) KPI:er
KANALSTRATEGI lindahornfeldt lalinda KANAL BLOGG FACEBOOK INSTAGRAM YOUTUBE 1) Syfte Bygga SEO, personlighet och kunskapsinnehåll 2) Målgrupp Kvinnor 25-40 3) Primära KPI:er Likes, följare 4) Frekvens 1 gång I veckan 5) Tonalitet Kunnig, förtroendeingivande 6) Innehållsstrategi Högkvalitativa bilder. Innehåll som utbildar kunden kring produktens användningsområden.
lindahornfeldt lalinda TONALITET TJENA! HALLÅ! YO!
lindahornfeldt lalinda INNEHÅLLSVÄRDE KUNSKAP INSPIRATION KÄNSLA
VEM SKÖTER? MARKNAD? COMMUNITY MANAGER? KONSULT? lindahornfeldt lalinda VEM SKÖTER? MARKNAD? COMMUNITY MANAGER? KONSULT?
KRITIK TA ALDRIG BORT! SVARA INOM 24 H TYDLIGT ANSVAR lindahornfeldt lalinda KRITIK TA ALDRIG BORT! SVARA INOM 24 H TYDLIGT ANSVAR
lindahornfeldt lalinda VÅRDA RELATIONEN
TÄNK PÅ! Dialog, inte monolog - aktivera och engagera lindahornfeldt lalinda TÄNK PÅ! Dialog, inte monolog - aktivera och engagera Var tillgänglig och transparent Kontinuitet & variation Svara alltid på kritik i flödet och ta aldrig bort – vänd till ngt positivt!
lindahornfeldt lalinda INFLUENCER MARKETING
VAD ÄR INFLUENCER MARKETING? lindahornfeldt lalinda VAD ÄR INFLUENCER MARKETING? Att använda sig av inflytelserika personer med egna och oberoende (positiva) åsikter om varumärket.
lindahornfeldt lalinda VARFÖR INFLUENCERS? RELEVANS. Placera din produkt hos rätt bloggare för att nå högst relevanta potentiella kunder.
lindahornfeldt lalinda VARFÖR INFLUENCERS? RELEVANS. Placera din produkt hos rätt bloggare för att nå högst relevanta potentiella kunder. RELATION. Bloggläsare har ett förtroende till bloggaren som kan jämföras med det för dem i ens närmsta bekantskapskrets.
lindahornfeldt lalinda VARFÖR INFLUENCERS? RELEVANS. Placera din produkt hos rätt bloggare för att nå högst relevanta potentiella kunder. RELATION. Bloggläsare har ett förtroende till bloggaren som kan jämföras med det för dem i ens närmsta bekantskapskrets. RÄCKVIDD. Bloggare når, i sina samlade sociala kanaler, i många fall fler än de flesta månadsmagasin.
lindahornfeldt lalinda PR ANNONSERING AFFILIATE
AFFILIATEMARKNADSFÖRING lindahornfeldt lalinda AFFILIATEMARKNADSFÖRING E-HANDEL AFFILIATE INFLUENCER
PR REKLAM + * Organiskt * Trovärdigt * Kan ta fart - * Osäkert lindahornfeldt lalinda PR REKLAM + * Organiskt * Trovärdigt * Kan ta fart - * Osäkert * Kan ej planeras * Tidskrävande + * Kostnadseffektivt * Kan planeras * Kräver mindre bearbetningstid - * Kan kännas ”köpt” * Dyrt
SPONSRADE INLÄGG - EXEMPEL lindahornfeldt lalinda SPONSRADE INLÄGG - EXEMPEL VIKTIGT! Märk ut som ”samarbete” för att inte bryta mot MF-lagen!
lindahornfeldt lalinda HUR GÖR MAN? Vilka skriver om oss? Kanske är era bloggambassadörer redan fans?
lindahornfeldt lalinda HUR GÖR MAN? Vilka skriver om oss? Kanske är era bloggambassadörer redan fans? Gör din research! Bloggarna vill känna sig speciella. Välj ut ett fåtal som ni verkligen vill jobba med, skjut inte brett. Inga massutskick!!
lindahornfeldt lalinda HUR GÖR MAN? Vilka skriver om oss? Kanske är era bloggambassadörer redan fans? Gör din research! Bloggarna vill känna sig speciella. Välj ut ett fåtal som ni verkligen vill jobba med, skjut inte brett. Inga massutskick!! Bygg relation. Följ bloggaren på sociala medier, kommentera på bloggen och bygg relationen. Viktigt vid PR-strategi!
lindahornfeldt lalinda WHAT NOT TO DO Massutskick
lindahornfeldt lalinda WHAT NOT TO DO Massutskick Skambud
WHAT NOT TO DO Massutskick Skambud lindahornfeldt lalinda WHAT NOT TO DO Massutskick Skambud Inte ha koll på marknadsföringslagen
WHAT NOT TO DO Massutskick Skambud lindahornfeldt lalinda WHAT NOT TO DO Massutskick Skambud Inte ha koll på marknadsföringslagen Inte vara påläst
lindahornfeldt lalinda HITTA RÄTT BLOGGARE www.bettermatch.se
lindahornfeldt lalinda SAMMANFATTNING B2P – Kom alltid ihåg att vi är människor som kommunicerar med varandra.
lindahornfeldt lalinda SAMMANFATTNING B2P – Kom alltid ihåg att vi är människor som kommunicerar med varandra. Allt bottnar i story – Vilket värde kan ert företag producera kring ert varumärke?
lindahornfeldt lalinda SAMMANFATTNING B2P – Kom alltid ihåg att vi är människor som kommunicerar med varandra. Allt bottnar i story – Vilket värde kan ert företag producera kring ert varumärke? Bygg relation. Transparens, intresse och klassisk vänlighet kommer man långt på!
”Vi måste våga släppa taget. Våga mixa ihop jobb och jag och liv och tro på att eftersom vi alla är människor så är det ändå i slutändan där som vi kommer att Knyta an till varandra.” - Linda Hörnfeldt LINDA HÖRNFELDT lindahornfeldt lalinda betterbloggers.se