Källängsråd 140213 1.Föregående protokoll, bordlagda punkter Konstgräs Läromedel Paviljongen 2. Skolans verksamhet - Polisingripandet förra veckan - Betyg.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Betygsregistrering Grundskola Grundsärskola 2013
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Kort genomgång utifrån grundskolans styrdokument
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Den nya skollagen.
Välkomna till information kring betyg och bedömning
Arbetsterapi i skolan.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Betyg i årskurser där man ej haft undervisning i ett ämne
Välkommen till Vikenskolan
Provbetyg – Slutbetyg Likvärdig bedömning? En statistisk analys av sambandet mellan nationella prov och slutbetyg i grundskolan,
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Välkommen till läsåret 2011/2012! Vi utbildar morgondagens världsmedborgare! Döderhults skolområde.
Föräldramöte för år 8 Vifolkaskolan 6-9
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Ydreskolan och Hestraskolan
KUNSKAPSBEDÖMNING OCH BETYGSÄTTNING I MODERSMÅL
Planering.
5 feb 2013 Pedagogiskt Forum Beskuren bild Göran Forsberg.
Välkomna.
Hej och välkomna!.
Nya utvecklingssamtal
Lokal Pedagogisk Planering
Välkomna till föräldramöte
Sundsbroskolans IUP Individuell utvecklingsplan
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Föräldramöte Ht
Individuella utvecklingsplaner ska: - vara ett stöd för elevens lärande - innehålla omdömen om elevernas kunskapsutveckling - innehålla en planering av.
Den individuella utvecklingsplanen
Föräldraråd
HLT Hälsa Lärande Trygghet.
Kontaktpersonsmöte 9/ Nätverket Bedömning med digitala verktyg Kommentarbanker Bedömningsmatriser & LPP Utbildningsförvaltningen, Stockholm.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Organisationsstruktur för Elevhälsan. Arbetsgång
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Samverkan kring likabehandlingsarbetet samt information om kommande läsårs organisation Råtorps skolor
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Skriftliga omdömen och kommentarbanker
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Varför läsa ett språk till i åk 8 och 9?
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Hälso- och sjukvårdsberedningarna Beredningarna består av fritidspolitiker från hela länet. Alla partier i landstingsfullmäktige är representerade (utom.
Bedömning - Skolan har ett kunskapsuppdrag som bedömningen ska relateras till - Kunskapssynen uttrycks i styrdokumenten – läroplanen, Lgr 11.
Betyg årskurs 6.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Allt börjar med en bra lärare
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
Gymnasiearbete för högskoleförberedande examen
VÄLKOMNA Föräldramöte
Källängsråd Föregående protokoll, bordlagd punkt Internationellt samarbete 2. Skolans verksamhet Skola och föräldrar 3. Ekonomi och organisation.
Källängsråd Föregående protokoll bordlagd punkt Säkra skolvägar 2. Övriga frågor PRAO 3. Skolans verksamhet Brukarenkäten Utvärdering likabehandlingsplan.
Källängsråd Dagordning 1.Skolans verksamhet - TEMA - studiero 2. Ekonomi och organisation 3.Övrigt - Säkra skolvägar.
Lärande, enligt PUH om hur du kan bli ägare av ditt eget lärande
BETYG Hur? Vad? Varför?. Varför? För att riksdagen har bestämt det! (Men det finns fler anledningar…)
Källängsråd Dagordning 1. Föregående protokoll 2. Ekonomi och organisation Budget 2014 Arbetslagsorganisation 14/15 3. Skolans verksamhet Beslutat.
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
INFÖR BETYGSPROGNOS GY VT ”Ett överordnat mål är att få alla barn, elever och deltagare inom AcadeMedias verksamheter att nå målen för.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
INFÖR BETYGSPROGNOS HT2015 – ELEVER SOM LÄSER ÅRSKURS
Bedömning och betygsättning
Klagshamns rektorsområde
Betyg och bedömning högre måluppfyllelse genom kollegialt lärande
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Öppna jämförelser – Grundskola 2018
Samverkansråd
Presentationens avskrift:

Källängsråd Föregående protokoll, bordlagda punkter Konstgräs Läromedel Paviljongen 2. Skolans verksamhet - Polisingripandet förra veckan - Betyg och skriftliga omdömen 3. Ekonomi och organisation 4.Övriga frågor Internationella kontakter

Polisingripande Mycket narkotika finns bland Lidingös ungdomar för närvarande. Enligt uppgift från Polisen är Lidingö mest drogtätt i hela länet Polisen beslutade att göra ett tillslag mot en elev på Källängen efter tips från olika håll Spice – syntetisk drog. Allt inte olagligt

Vad gör skolan principiellt? Vid rykten om droganvändning kontaktas vårdnadshavare och elev Vid misstänkt droganvändning kontaktas vårdnadshavare och socialtjänst

Vad gör skolan principiellt? Vid konstaterat innehav av misstänkta droger kontaktas vårdnadshavare, polis och socialtjänst. Innehavet beslagtas och lämnas till polisen. Skolan polisanmäler allt som kan vara brottsligt. Polisen utreder därefter och beslutar om ev åtgärder. Polisen meddelar inte skolan resultatet.

Vad är nolltolerans? Enligt Nationalencyklopedin: nolltolerans, 0-tolerans, ett förhållningssätt som gör att vissa beteenden eller företeelser inte accepteras (att inte visa någon tolerans mot något).

Vad skolan inte får göra Stänga av elever Flytta elever som bestraffning Genomföra drogtester Utreda sådant som kan vara brottsligt Bestraffa elever som begått brott

Värdegrundsfrågor Alla är oskyldiga tills motsatsen är bevisad Skolan är vare sig polis, åklagare eller domstol Skolan är inget fängelse Inom EU tillämpas inte dubbelbestraffning Motverka ryktesspridning Ni måste ha tillit till att vi agerar, men vi kan aldrig tala om vad vi gör kring enskilda elever

Vad händer nu? Undervisning i klasserna. Kurator och skolsköterska går ut med information i åk 8-9 i första hand samt med värderingsövningar Har särskilt tagits upp i klasser där eleverna haft mycket tankar, frågor Informationsmöte för föräldrar torsdag 20 februari

Betyg – vad är det och hur funkar det? Terminsbetyg = sammanfattning över hur eleven har uppnått kunskapskraven i resp ämne fram till och med betygsättningstillfället Slutbetyg = sammanfattning över hur eleven har uppnått kunskapskraven för åk 9

Vad terminsbetyg inte är: En prognos över slutbetyget En jämförelse med andra elever Ett genomsnitt av elevens prestationer under terminen

Betygsskalan Fem godkända betyg: E – A, där A är högsta betyg A är svårare att få än gamla MVG F är ett inte godkänt betyg. Sätts F ska pedagogisk utredning genomföras och eventuellt åtgärdsprogram upprättas

Hur sätts betyg? Betyget sätts genom att läraren utvärderar hur eleven har uppnått ämnets samtliga kunskapskrav. Kunskapskraven omfattar inte bara sådant som kan redovisas skriftligt Det finns kunskapskrav för nivåerna E, C och A och för årskurserna 6 och 9.

Hur sätts betyg? Höstterminen åk 6 sätts betyg genom att läraren bedömer varje kunskapskrav utifrån vad som är rimligt att man ska ha klarat hösten åk 6 i förhållande till kunskapskraven för vårterminen åk 6 Betyg i åk 7 t o m ht åk 9 sätts på samma sätt i förhållande till åk 9:s kunskapskrav, men överfört till aktuell årskursnivå.

Hur sätts betyg? Att observera blir då att betyg ofta kan bli lägre ht åk 7 jämfört med vt åk 6, eftersom sjuans terminsbetyg sätts i förhållande till kunskapskrav för åk 9

Hur sätts betyg? För att få betygen E, C eller A ska samtliga kunskapskrav på den nivån vara uppnådda. För betygen D och B ska samtliga kunskapskrav på underliggande nivå vara uppnådda samt kunskapskraven på överliggande nivå till övervägande del

Exempel Ett ämne har 15 kunskapskrav Lisa presterar A på 14 av kunskapskraven, men E på ett av kunskapskraven. Vilket betyg får då Lisa?

Svar: Betyget blir D

Varför blir betyget inte högre? Lisa har inte klarat alla kunskapskrav på den underliggande nivån C. Därmed faller både betygen B och C Däremot har hon klarat alla kunskapskrav på nivån E, samt de flesta på nivån C. Då ska betyget bli D.

När sätts betyg? Betyg är myndighetsutövning och får bara sättas en gång per termin Läraren ska inte ge prognoser för hur terminsbetyg kan komma att bli, men däremot ha en dialog med eleven om elevens kunskapsutveckling

Skriftliga omdömen Ny lagstiftning gäller -Skriftliga omdömen 1 gång/läsår åk 1-5. I åk 6-9 tar terminsbetyget över funktionen som skriftligt omdöme -Skriftlig individuell utvecklingsplan upprättas 1 gång/läsår i åk 1-5 och inte alls i åk 6-9

Utvecklingssamtal Utvecklingssamtal ska även fortsättningsvis hållas en gång/termin

Övriga frågor Internationella kontakter

Nästa Källängsråd 25 mars kl 18.30