Bemötande När det är svårt!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Men det här är väl ingenting nytt?
Advertisements

Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Kroppskommunikation Kristina Pettersson
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Vad innebär det för små barn att växa upp i en våldsbenägen familj?
Barnanpassad utredning
SAMTAL.
Hur tänka och göra som processtödjare
STRESS Stress är ett allmännt fenomen i vardagen, som påverkar på människans välmående. Stressen uppstår i människans inre men den är oftast en reaktion.
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Kommunikation.
JOHANNA BJÖRK
för Dig som vill sluta med Hasch och Marijuana Rådgivningsbyrån i
Konsten att leda sig själv
Mindfulness – en hjälp på vägen
Klok filosofi … ?.
Kortseminarium Radical Collaboration, 30 min Presentation av Mixed Minds Presentation av värden Presentation av deltagarna (om de inte är.
Temadag om sexuell hälsa 13/ Del 5
Elva tips inför en intervjusituation
Att samtala med ungdomar om tobak
Livskunskap för de allra yngsta
Klok filosofi.
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Psykologiska redskap.
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Torka alltid tårar med handen. - om ett gott bemötande.
Vad är du för typ av person?
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Ta ställning och handla!
Start & Stegen Tidigt lärande i förskolan
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Nonviolent Communication NVC”Giraffspråk”. Marshall Rosenberg Vad är det som gör att vi tappar kontakten med vår medkänsla? Varför beter sig människor.
Hantera en kronisk sjukdom
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Av egen kraft Marte Meo i Demensvård
ETIK OCH GODA SAMTAL Lasse Lindsjö.
Kommunikation och samspel
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
TÄNK TILL VÄRDEGRUNDSMATERIAL 2014.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Lars-Erik Sandler1 Banvärdsskap ur ett psykologiskt perspektiv. Nynäshamn.
Skriva noveller.
Anställningsintervjun
ART Aggression Replacement training
Bemötande När det är svårt
Start & Stegen Tidigt lärande i förskolan
Idrottspsykologi.
Förändring – hot eller möjlighet?
Ge och ta konstruktiv, förstärkande och utvecklande feedback
Attraktiv Hemtjänst Deluppdrag Införa välfärdsteknologi Max Domaradzki.
Socialpsykologi.
4 årtal Från lydnadskultur till ansvarskultur
Nonviolent Communication
Barn och stress.
Varför arbetar vi med barns sociala lärande?
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Om ett gott bemötande I takt med att antalet hiv-positiva ökar i såväl Sverige som världen kommer antalet möten mellan hälso- och sjukvårdspersonal och.
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
En lärarhandledning från MÄN
Kommunikationsprocesser
Coaching.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Varför gör du inte det du vill göra? Tror du att det är fel på dig?
Tips för bättre kommunikation
Presentationens avskrift:

Bemötande När det är svårt! Siggi Olafsson, Utvecklingsledare Elevhälsan Center för Skolutveckling Utbildningsförvaltningen Göteborgs Stad siggi.olafsson@educ.goteborg.se

Fundera på… När är det svårt för dig… …att möta andra på jobbet? …i vilka situationer?

Dagen… Hjärnan Affekter Socialt Lärande Empatiskt bemötande Auktoritativt ledarskap Lågaffektivt bemötande (Problemlösning)

Sociala Problem Begreppsklargörande När en social situation inte fungerar och parter företräder olika perspektiv Konflikt, när parter med jämt styrkeförhållande träter Mobbing, kan det bli när det råder ojämnt styrkeförhållande Reaktioner, spontana, ej genomtänkta och saknar intention Jag använder ordet Problem, om det mesta

Utlösare Planerat möte som ser ut att bli svårt… Negativa förväntningar Händelser som överaskar… Reaktioner som överaskar… För många saker på en gång, stress Kravsituationer… Problem uppstår ofta i en kravsituation… ca 75% (Pedagoger som kravsättare – vårdnadshavare som kravsättare) Negationer… Du får inte prata så högt, gör inte så… du borde inte… Uppmaning… Sluta, stopp, låt bli, nej, kan du, vill att du, kom hit, sätt i gång…

Hur fungerar människan? Tre relevanta teoretiska perspektiv Neuropsykologi Affektteori Socialinlärningsteori HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Amygdala Amygdala utgör en del av det limbiska systemet och har en funktion vid såväl fruktan som njutning. Information från yttervärlden - syn- och hörselintryck - kopplas i thalamus om till olika områden av hjärnbarken. Gäller informationen yttre hot kopplas informationen vidare till amygdala där allvaret i hotet bedöms. Information når amygdala även via en kortare, snabbare bana.

Möjliga Försvarsreaktioner Orörlighet Passiv, tyst, stilla, blicken tom/sänkt … Flykt Går iväg, ”det var inte jag”, panik, skruvar på sig… Försvar Aggressiv, ”det är ditt fel”, aktiv, markerar sig fysiskt…

Affekter Alla Affekter skapar en viss typ av handlingsberedskap. Alla Affekter är impulser till handlingar.

Basala Affekter (Grundkänslor) Positiva affekter Välbehag <-> Glädje Intresse <-> Iver Neutral affekter Förvåning Överraskning Negativa affekter Vrede <-> Raseri Avsky <-> Avsmak Rädsla <-> Skräck Ledsnad <-> Förtvivlan Skam <-> Förödmjukelse

Affektkommunikation Du kommunicerar direkt vad du känner Du är ärlig i din känslokommunikation Ditt verbala budskap drunknar om din affekt visar något annat….

Affektsmitta Affekter smittar - vi känner av varandras känslor. Det gör vi genom såkallade spegelcellsfunktioner Vi speglar varandras muskelspänningar och smittas av den andres känslor.   Att undvika smitta kan vara svårt. Men viktigt för att inte trappa upp problemet. Det underlättar om den som ska problemlösa, för sig med dämpade känslouttryck.

Social inlärningsteori Tankar Preferenser Intelligenser Temperament Individens inre processer Känslor Reciprok determinism Individens beteende Miljön omkring individen Ansiktsutryck Andra individer Kultur Handlingar Social kontext Verbala utryck

Handlingar, tankar och känslor påverkar varandra Inre processer Handlingar, tankar och känslor påverkar varandra Handlingar Tankar Känslor

Hur gör en? Auktoritativt ledarskap Empatiskt bemötande Lågaffektivt bemötande (Problemlösning) Ex plan B

Kompass i vardagen

Olika sätt att lugna ner sig på… Lugna ned sig tekniker Olika sätt att lugna ner sig på… Självprat (Peptalk) Andas (Fokusering) Gå undan (Låta tiden gå) Omformulera positivt (Tankestyrning) Fler sätt… Stopp Slappna av Tänk högt Berätta om det

Påverka dig själv! Handlingar Tankar Känslor Vad du gör, påverkar hur du tänker och hur du känner. Hur du känner påverkar likaså dina handlingar och tankar. Hur du tänker, påverkar hur du känner och handlar. Handlingar Tankar Känslor

Empati Empati är förmågan att leva sig in i hur en annan människa känner sig och använda denna förståelse i mötet med andra. Uppmärksamma Tolka Förstå Handla gott utifrån den empatiska förståelsen Empatin öppnar upp för medkänsla, lyssnande och att se saker ur olika perspektiv.

Empatiskt bemötande Lyssna på den andre, med inlevelse Intresserad, ställ frågor om det den säger Bekräfta, med dina ord, hur du förstår den andre Vilja göra gott, visa att du vill den andre väl i handling.

Ickekonfrontativt bemötande Behåll lugnet om du kan, eller, uppträd som om du vore lugn. Kontrollera andningen, undvik plötsliga rörelser och förändring i tonhöjd. Tänk på uttrycket ”släck inte eld med bensin”. Undvik allt som kan öka den andres stress, särskilt om han/hon verkar hyperstressad. Undvik fysisk kontakt. Beröring kan vara både lugnande och öka stress. Särskilt när den andre är hyperstressad är risken stor att stressen ökar. Behåll avstånd. Vanlig social interaktion sker på ett avstånd från 1-2 meter. Forskning har visar att ilska och aggression kan öka av att man kommer för nära. Bemöt på ett icke-våldsamt sätt. (där även verbal aggressivitet som anklagelser, kritik och dylikt är våld.) Detta av både moraliska och praktiska orsaker. Våld skapar våld och negativa spiraler uppstår. McDonnell, A. A. (2010). Understanding and Applying Low Arousal Approaches

Lågaffektivt bemötande Undvik ögonkontakt vid problem Även kvittoögonkontakt Respektera det personliga utrymmet Varje gång den andre backar ska du backa Gå baklänges vid kravsättning Placera dig vid sidan av den andre

Lågaffektivt bemötande Sätt dig om den andre blir orolig Små rörelser. (Undvik att markera dig fysiskt) Håll dig lugn, andas. (Undvik att smittas av den andres oro) Smitta den andre med ditt lugn

Lågaffektivt bemötande Undvik beröring med spända muskler Slappna av om den andre tar tag i dig I nödsituationer, där du måste ta tag/hålla i den andre Använd rörelse, inte fastlåsning som ökar adrenalinet Släpp aktivt efter några sekunder Se till att undvika smärta, det ökar amygdals aktivitet

Lågaffektivt bemötande Avledning kan funka bra… Flyttar fokus från begynnande känslointensitet, vinner tid och lugn Avledning upplevs inte som belöning av negativt beteende Avled med affekt Humor Avled med handfasta medel Berätta, Fråga om annat Tuggummi, kaffe, Titta där!

Kravanpassning Att anpassa kraven kan minska problemen Uttrycka kraven på ett annat sätt Ändra kravet Dela upp kravet Pedagogens uppgift är att ställa krav på ett sätt som innebär att den andre både kan vill säga JA

Att förstå ett problem Signaler, Information, Frågor, Att förstå Att beskriva problemet neutralt… Alla parters perspektiv, behov Lösningar Brainstorming, Tänka högt, Möjligheter, Många förslag Värdera en lösning Är det bra för mig? Är det bra för de andra? Vad kan hända? Pröva en lösning Fungerar det? Använda en annan lösning…

Tänk på lösningar, många… Förstå problemet Beskriv problemet neutralt Tänk på lösningar, många… Är det bra för mig? Är det bra för de andra? Vad kan hända? Pröva en lösning Blev det som ni tänkte? Är alla nöjda? Ev pröva en annan lösning… Vad är problemet? Vilka lösningar finns det? Pröva en lösning

Plan – A B C Ross W. Greene Plan A Tvinga barnet Plan B Samarbeta med barnet Plan C Blunda för problemet Barn gör rätt om de kan! Klargör och förstå problemets kärna (Empati) Samarbeta för att hitta lösningar problem Bjud in

Tack för er uppmärksamhet! God utveckling önskar jag eder... 