Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Förskoleklass, grundskoleutbildning och skolbarnsomsorg Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
VÅGA VISA – musik- och kulturskoleverksamhet
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Den svenska förskolan.
Källbystugans kvalitetsarbete
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Utvärdering, varför då? hur då?
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Musik- och kulturskola
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Novus Opinion Föräldrar om skolan Första diagramrapport Arne Modig Viktor Wemminger.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Mot nya höjder! Kvalitetsredovisning för förskola och skola 2010.
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Skolinspektionen Kvalitetsgranskning av svenskundervisning för invandrare i Falkenbergs kommun.
Syftet med rapporten Belysa likvärdighetens utveckling utifrån olika indikatorer Diskutera orsaker till utvecklingen Analysera konsekvenserna för likvärdigheten.
Stöd för analys av självvärdering
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014 Stödboende Södermalm stadsdel.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Årsrapport 08/09 Vad har vi gjort? Hur ser resultaten ut? Vad leder det till? Starka sidor - utvecklingsområden.
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
Måluppfyllelse Åtgärder Lärande i förskola och förskoleklass
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Skillnader i lagstiftningen Analys om de skillnader som finns i lagstiftningen är motiverade ur pedagogiska, sociala eller andra aspekter Se över gällande.
Utvärderingssamarbetet inom VÅGA VISA Danderyd, Ekerö, Nacka, Salem, Sollentuna, Tyresö, Upplands Väsby och Värmdö Kundundersökningen omfattar fler kommuner.
Nämndplan 2015.
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
1 Genevadsskolan Antal svar elever: 45 - svarsfrekvens 96% Antal svar vårdnadshavare: 5 - svarsfrekvens 11% April 2015 Laholms kommun Skolundersökning.
Resultat föräldraenkäten 2015 Stimmet och Nybodas grundsärskolor.
Stimmets skola- resultat enkät föräldrar med barn i grundsärskolan 2015 Undersökningsperiod: > Antal svar: 14 Svarsfrekvens: 50%
Analys/bakgrund Problembild Mål/syfte Ansvar Tid Utvärdering
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Brukarenkät Vilka tillfrågas? Föräldrar i familjedaghem (62% svar) Föräldrar i förskola (80% svar) Föräldrar i förskoleklass (81% svar) Föräldrar.
Brukarenkät Tillfrågade grupper och svarsfrekvens Föräldrar i familjedaghem (35% svar) Föräldrar i förskola (74% svar) Föräldrar i förskoleklass.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Brukarenkät 2010 Till redovisningen:
Delårsrapport Augusti 2017 Barn- och utbildningsnämnden
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Elever - Vårdnadshavare/Föräldrar
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Elever - Vårdnadshavare/Föräldrar
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Vuxenutbildning 2018 i Stockholms län
Enkät i gymnasieskolan 2015
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Personen från Skolverket
Enkät i gymnasieskolan
Rösjöskolan Elever åk 3, 6 och svar, 92%
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Förskoleklass, grundskoleutbildning och skolbarnsomsorg Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen av Utbildningsnämnden i april 2009

Nackas mål är att ge varje elev: möjlighet att utvecklas maximalt ett stimulerande lärande inflytande över sin utveckling trygghet, ordning och arbetsro tydlig information om hur det går för dem stora valmöjligheter vid val av och skola 2 Nacka kommuns kvalitetsredovisning 2008

Hur undersöker kommunen kvaliteten? Föräldrar och elever tillfrågas i kundundersökning Observationer av pedagoger från andra kommuner Självvärderingar visar medarbetarnas syn Prov- och betygsresultat samt annan resultatstatistik Kvalitetsredovisningar från skolor Fördjupade utvärderingar och analyser 3 Nacka kommuns kvalitetsredovisning 2008

Kvalitetsmätningar ska… stimulera och utveckla verksamheten visa om verksamheten utvecklas mot de mål som nämnden satt upp och ge underlag för beslut ge föräldrar och elever information 4 Nacka kommuns kvalitetsredovisning 2008

Starka sidor Matematikresultaten i skolår tre är goda och har utvecklats positivt över tid. Föräldrar med barn i skolår två instämmer i högre grad än tidigare och än i andra kommuner i att fritidshemmen uppmuntrar och tränar barnen att klara sig själv i vardagen. Föräldrarna är också mer nöjda med informationen från fritidshemmet. Både föräldrar och elever i skolår fem och åtta instämmer i högre grad än tidigare i kundundersökningens frågor om utveckling och lärande. 5 Nacka kommuns kvalitetsredovisning 2008

Elever i åttan är nöjda i högre grad än tidigare Källa: Svar från elever i skolår åtta i grundskolan i kundundersökningen..6 Nacka kommuns kvalitetsredovisning 2008

Elever stimuleras till utveckling och lärande, utifrån förutsättningar och behov Källa: Föräldrars svar i kundundersökningen Nacka kommuns kvalitetsredovisning 2008

Starka sidor Skolorna arbetar för att individualisera undervisningen. Individuella planeringar görs utifrån varje elevs behov. Kunskapsmålen är i fokus. Olika former av IT-hjälpmedel utvecklar undervisning och kommunikation. Eleverna som lämnar grundskolan får goda betyg. Fler elever får VG eller MVG i slutbetyget än tidigare. Avvikelsen mellan resultat i nationellt prov och slutbetyg följer samma mönster som i riket. 8 Nacka kommuns kvalitetsredovisning 2008

Nackas grundskoleelever får höga betyg. Fler når målen i alla ämnen. Källa: Skolverkets statistik för elever som gick ut skolår 9 i kommunala skolor. SALSA - värdet tar hänsyn till elevsammansättningen. 9 Nacka kommuns kvalitetsredovisning 2008

Eleverna får bra betyg i de flesta ämnen Källa: Skolverkets statistik för elever som gick ut skolår 9 i skolor i Nacka Nacka kommuns kvalitetsredovisning 2008

Starka sidor, forts Särskolornas verksamhet har utvecklats positivt och fått ökat fokus på lärande. Kundundersökningen visar på vissa förbättringar när det gäller elevers inflytande, särskilt bland elever i skolår åtta som i högre grad svarar att de är med och planerar arbetet i skolan. Trygghet och arbetsro får goda omdömen av föräldrar och elever, och resultaten ligger över genomsnittet för undersökningen totalt. 11 Nacka kommuns kvalitetsredovisning 2008

Starka sidor, forts Andelen föräldrar som får sitt förstahandsval av grundskola har ökat jämfört med tidigare. Alla skolor deltar i kommunens utvärdering. Svarsfrekvensen i den senaste kundundersökningen steg och var mellan 79 och 98 procent i olika svarsgrupper, vilket visar på ett stort engagemang från såväl skolor som föräldrar och elever. 12 Nacka kommuns kvalitetsredovisning 2008

Förbättringsområden  Färre föräldrar än tidigare är nöjda med förskoleklassen. Fortfarande är dock de flesta nöjda.  Matematikresultaten har försämrats det senaste året i skolår åtta och nio, visar prov- och betygsresultat.  Skillnaderna i resultat mellan könen fortsätter att vara tydliga. Pojkar tycker också mindre grad än flickor att det är roligt i skolan. 13 Nacka kommuns kvalitetsredovisning 2008

 Pedagogerna stödjer eleverna, men följer i mindre grad upp de egna arbetsmetoderna Källa: Medarbetarnas svar i självvärderingar genomförda i grundskolor i Nacka. 14 Nacka kommuns kvalitetsredovisning 2008

Förbättringsområden, forts  Modersmålsundervisningen är uppskattad av eleverna, men behöver utvecklas när det gäller undervisningsformer och information. Undervisningen kopplas inte ihop med elevens övriga utbildning eller avstämningstillfällen.  Elevers inflytande behöver utökas. Eleverna svarar dock i högre grad än föräldrar att de är med och planerar.  Alltför få föräldrar och elever tycker att de får tydlig information om lärandet. 15 Nacka kommuns kvalitetsredovisning 2008

Förbättringsområden, forts  Andelen elever som har arbetsro har ökat, men är fortfarande långt från målet.  På några skolor är det jämförelsevis många elever som inte känner att de vuxna aktivt motverkar att någon behandlas illa.  Eleverna tycker i högre grad än tidigare att de fått del av kultur i skolan. Kulturverksamhet kan dock användas mer som drivkraft i det pedagogiska arbetet. 16 Nacka kommuns kvalitetsredovisning 2008

Kulturverksamhet i förskola/skola? Källa: Svar på frågan om jag/mitt barn får ta del av kulturverksamhet av god kvalitet, Kundundersökningen Nacka kommuns kvalitetsredovisning 2008

Förbättringsområden, forts  Några skolor utvecklar ambitiöst karriärutveckling för alla, men arbetet behöver spridas till fler skolor. 18 Nacka kommuns kvalitetsredovisning 2008

 Var fjärde elev och förälder är inte nöjd med vägledningen i grundskolan Källa: Svar på frågan: Jag är nöjd med den information och vägledning som jag/mitt barn får inför framtida utbildningsval (olika formuleringar anges), kundundersökning 2009 (vux 2008). Nacka kommuns kvalitetsredovisning

Åtgärder för ökad måluppfyllelse Skolor bör..  Använda och dra nytta av forskningsresultat.  Pedagoger bör i högre grad dokumentera och följa upp arbetsmetoder för att utveckla dem.  Utveckla arbetet med karriärutveckling.  Ta vara på kultur som drivkraft i det pedagogiska arbetet. 20 Nacka kommuns kvalitetsredovisning 2008

Åtgärder för ökad måluppfyllelse Skolor bör..  Göra elever mer delaktiga i verksamheten.  Fortsätta utveckla informationen om lärandet till föräldrar och elever.  Vara flexibla och anpassa verksamheten efter efterfrågan så att föräldrars och elevers val av skola kan tillgodoses.  Skolor där jämförelsevis många elever inte tycker att vuxna motverkar att någon behandlas illa eller där många tycker att de inte behandlas väl behöver vidta åtgärder. 21 Nacka kommuns kvalitetsredovisning 2008

Åtgärder för ökad måluppfyllelse Kommunen ska…  Satsa på forskning och utveckling för att sprida forsknings- resultat och goda pedagogiska insatser i kommunen.  Ta fram förslag för utveckling av modersmålsundervisningen  Ordna inspirationsseminarier för arbetet med kultur i förskola och skola.  Genomföra studie av matematikundervisningen.  Se över tidsplanen för skolors kvalitetsredovisningar för att skapa bättre förutsättningar för kvalitetsarbetet. 22 Nacka kommuns kvalitetsredovisning 2008

Åtgärder för ökad måluppfyllelse Frågor för riksdag, regering och Skolverket  Nationella lösningar och nationellt stöd krävs på flera förbättringsområden.  Nationella styrdokument - många planerade förändringar bra, med exempelvis tydligare mål.  Utbildning av tillräckligt med pedagoger. 23 Nacka kommuns kvalitetsredovisning 2008

Hot och möjligheter Det ekonomiska läget Förändringar i nationell styrning IT-utvecklingen Globalisering Hållbar utbildning Rekrytering av utbildad personal Demografisk utveckling och kundval Engagerade föräldrar och elever Tydligt och genomtänkt system 24 Nacka kommuns kvalitetsredovisning 2008

Hur ligger det till på min skola? Gäller de starka sidorna och förbättringsområdena också oss? Vad kan vi göra för att förbättra vår måluppfyllelse? Nacka kommuns kvalitetsredovisning 2008

Denna kvalitetsredovisning visar att Nacka har mycket god kvalitet i verksamheten, och att vi i många fall har resultat som ligger bättre till än andra jämförbara kommuner. Vi ska förstås alla glädjas åt de goda resultaten, men samtidigt är det viktigt att vi inte slår oss till ro utan fortsätter att utveckla verksamheten. Tillsammans kan vi ta nästa steg i utvecklingen mot en ännu bättre förskola och skola för alla barn och unga i Nacka! Ur förordet till kvalitetsredovisningen Nacka kommuns kvalitetsredovisning 2008