"Att tydliggöra kunskapskrav - arbete med källor och källkritik”

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Kort genomgång utifrån grundskolans styrdokument
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Gymnasieelevers tal om kroppsligt erfarande vid löpning Heléne Bergentoft.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Källkritik.
Bedömning och betygsättning av studenters läranderesultat
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Formativ: för att göra eleven medveten om sitt lärande
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Närvaro!!.
Centrala innehåll och kunskapskrav
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Välkommen Skriv ditt namn på en glasspinne och ställ den i muggen.
Lokal pedagogisk planering
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Kunskapskrav betyg E Geografi åk 6
Nya utvecklingssamtal
Lokal Pedagogisk Planering
Hur kan en plan för ett arbetsområde/tema se ut?
Att synliggöra lärande
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Formativ bedömning i itslearning
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
Centrala innehåll och kunskapskrav
Mall för alignmentmatris
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Reseproduktion och försäljning
Utmaningar i arbetet med BfL
KÄLLKRITIK.
Aktiviteter och upplevelser
Nätverk kursplanepiloter
Läroplansträff Välkomna!.
Marknadsföring och försäljning
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Vilka är vi och vem är jag?
Samhällskunskap 1b Bedömning.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Formativt och Summativt
Vo12 Projekt på APL: Lagar och bestämmelser
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Hållbar utveckling - förmåga 1 i biologi.
Elev loggbok.
Språkutvecklande arbetssätt i Musikundervisningen
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
Formativ undervisning – träff 1. Tankar om att vara förstelärare  Hedrande att få detta uppdrag  Mycket att leva upp till.  Dubbla roller – både kollega.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Välkommen till svenska 1
Matspjälkningssystemet
Bedömning för lärande Erfarenheter från arbetet med respons
Sociologi Introduktion.
Ungdomskulturer 100 p Introduktion.
IBSE Viktiga punkter i IBSE
Svenska – skriva berättelser
Ämneslyftet Sätunaskolan
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
BFL, allmänna råden, gröna matriser
Presentationens avskrift:

"Att tydliggöra kunskapskrav - arbete med källor och källkritik” Katarina Schiemann

Vem är Katarina? Nyfiken, ofta kreativ… Utbildning i biologi, systematisk botanik och pedagogik.. Arbetat som lärare och lektor på gymnasiet i drygt 10 år..

Ämnen och kurser Mål Centrala innehåll Kunskaps-krav

Utmaningar… Hur får man samstämmighet mellan mål, centrala innehållet och kunskapskraven? Hur kan eleverna få möjlighet att utveckla det bedömningen går ut på? Hur får man med formativ bedömning i sin planering? Hur formulerar man frågor och uppgifter?

Att arbeta med… Men, jag har ju svarat på frågan!? Men, hur har du svarat!?

Kunskapskrav Formulerade som Vad eleven ska kunna eller vanligare På vilket sätt eleven ska visa kunskaper. Att visa samma förmågor men av olika kvalitet: Vad innebär värdeorden? Översiktligt? Utförligt, med viss säkerhet, något exempel? Utförligt och nyansera, med säkerhet, flera exempel?

Förslag på arbetssätt…. Sammanfatta genomgång – göra eleverna aktiva…. Använda tidigare elevsvar och bedömnings-matris …. Formulera svar i liten grupp – gemensam genomgång av svar…. Enskild uppgift - feedback ”Prov” – bedömning av kursmoment

Samarbete bibliotek, lärare och elever? Kunskapskrav kring att använda källor, värdera källor och ge källkritik finns med i stort sätt alla gymnasiekurser, men formulerade på lite olika sätt.

Kunskapskrav för källor och källkritik (Gy: Bi, Fy, Ke) Eleven gör enkla bedömningar av informationens och källornas trovärdighet och relevans. Eleven gör välgrundade bedömningar av informationens och källans trovärdighet och relevans. Eleven gör välgrundade och nyanserade bedömningar av informationens och källornas trovärdighet och relevans.

Bibliotekens roll? Förslag på ”att exemplifiera vad de olika nivåerna innebär rent konkret. Detta kan ske i diskussion med lärarna. Vi skulle även kunna ha diskussioner med eleverna kring vad de anser att det innebär och t ex lyfta frågor som värdering av olika källor typ NE.se kontra en artikel på Wikipedia eller i Aftonbladet. Att sedan låta eleverna sammanfatta genomgången av informationshantering, källkritik osv i mindre grupper är ett sätt att aktivera dem och låta dem reflektera kring det vi gått igenom."

Men tar det inte tid? Vinst att eleverna känner kunskapskraven väl. Bra att visa på tidigare, goda exempel för att eleverna ska förstå kunskapskravens kvalitetsskillnader. Den tid vi/eleverna lägger ner i början, får vi/de igen vid bedömningstillfällen!

Att diskutera: Hur lägger vi upp vår biblioteksundervisning för att svara upp mot bedömningskriterierna och elevernas lärande?