Trafikslagsöver- gripande plan för Utveckling av samhällsekonomiska metoder och verktyg.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Ett projekt som leder Ulricehamns kommun in i en lärande organisation - en organisation som är flexibel, tar till vara erfarenheter och utvecklas i takt.
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Vilken riktning och hurudana tjänster ?
Nyttorealisering på 10 min
Kartläggning av energirådgivningen Stockholms län
VÄGLEDNING I NYTTOREALISERING Prioriteringsmodell Bilaga 6
Finska intentionsavtal – något för Sverige?
Stöd för analys och förbättring
Värdering och urval (Internt utvecklingsprojekt – Cissela Genetay)
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
Samlad effektbedömning alla planer 1.Innehåll för nationella planen 2.Kompletteringar för att täcka alla planer 3.Arbetsformer Mattias Lundberg, WSP Analys.
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Mars 2005, bild 1 Vad är på G i LDC? Johnny Nilsson NETinfo 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Kurslitteraturen består av 11 kapitel som var och en belyser olika delar av automatiseringstekniken. De utgör fristående delar men har en gemensam röd.
Från utspridd till samlad myndighetsutövning i transportsektorn
1 Sårbarhetsanalys av vägtransportnätverk Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys, KTH VTI Transportforum, Linköping, januari 2007.
Seminarium 7/4 CTS Värdering av förbättrad kapacitet på järnväg för godstrafik.
Hur kan informationsflödet i detaljplaneprocessen effektiveras
1 Om regionala systemanalyser Varför Viktiga principer Exempel på hur Önskvärda resultat DIALOG OM FRAMTIDENS TRANSPORTSYSTEM OCH INFRASTRUKTUR I VÄSTRA.
En övning i att analysera ett tal
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Att få rätt saker att hända
Effektstyrning® av IT Vad är det? Varför då? Hur gör man?
Introduktionskurs för användare Del 1
Den etiska plattformen för prioriteringar inom svensk sjukvård
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Preliminär rapport delas i slutet av maj till alla som deltagit i seminarieserien Tid för synpunkter till midsommar Förslag till slutlig rapport i augusti.
Välkommen till ESF:s seminarium
En plattform för samhällsekonomisk analys
Bättre miljö Vad löser vi med infrastrukturplanerna ? Helena Ervenius
Från jämställdhet till lönestrategi
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Niklas Lundin Näringsdepartementet
Hur arbetar Västra Götaland med uppföljning och utvärdering Presentation inom lärprojektet uppföljning av regional tillväxt (Reglab) Göteborg 12 april.
Miljökvalitetsmålet Giftfri miljö - målmanual för uppföljning
Strategisk inriktning för Trafikverket
Vägen mot ETT Skaraborgs Sjukhus Redovisning av åtgärdsplaner 12 september 2012 Central administration och stab.
Samarbetsytor i Aurora
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
E-ARKIV Johan Kjernald eSamordnare.
Dålig kvalitet - isberget
Vad kan olika aktörer göra för att öka kollektivtrafikens marknadsandel? Och varför ska de göra det? Karin Brundell Freij, WSP
Nyttoanalys av dokumentuppladdning och färgskanning
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Samhällsekonomiska kalkyler - Ett utifrånperspektiv.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Den kommunala energi- och klimatrådgivningens (EKR) utvecklingsresa.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Utvärdering av patientlagen 2014–2017
Lag utan genomslag Utvärdering av patientlagen 2014–2017
“Counter-marketing” vad finns det för evidens
Sampers användardag Christian Nilsson
Hur säkerställs kvalitén i ett system där många olika utförare levererar tjänster? Det ska finnas en koppling mellan det som står i förfrågningsunderlag.
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Uppstart arbetsgrupper
Upplägg – vad säger forskarna?
Kvalitet i administrationen verksamhetsstödet på KTH – effekterna av AAE:n SUHF-konferens – Kvalitets- och utvecklingsarbete inom administrationen.
Innoveta Innovativa e-tjänster för kompetensutveckling och verksamhetsstöd för kundservice.
Utveckla lönebildningen
Risk- och sårbarhetsanalyser
Samhällsekonomi och modeller
Spelar priset någon roll? Om samhällsekonomiska analyser
Ett ”lyckat” projekt som misslyckades
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Introduktion till processen för balanserad styrning
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

Trafikslagsöver- gripande plan för Utveckling av samhällsekonomiska metoder och verktyg

Syfte med planen Att ge en strategisk och övergripande bild av utvecklingsbehoven för prognoser och samhällsekonomiska kalkyler inom transportområdet

Mål för utvecklingsinsatserna Mer korrekta resultat Öka trovärdigheten i kalkylerna Tydliggör vad som inte ingår i kalkyler Öka jämförbarheten mellan åtgärder och över tiden Fånga mer av effekter som i dag är utanför kalkylen Möjliggör kalkyler för fler tillämpningsområden Snabbare billigare och säkrare analyser Möjliggör snabbare, billigare och säkrare analyser Tillämpa samhällsekonomiska kalkyler tidigare i planeringsprocessen Tydligare, begripligare och mer pedagogiska redovisningar

parallella utvecklingsprocesser Ta vara på det vi har – befintliga metoder fungerar bra för många tillämpningar om det används på rätt sätt Förbättra det vi har – många av svagheterna kan hanteras genom att skruva på befintliga modeller Nya funktioner – kan kräva principiella överväganden och/eller stora insatser

Planens tre delar Förvaltning och användning Förbättring av befintliga modeller och metoder Nya områden

Prioriterade områden Förvaltningen av modellerna – en absolut förutsättning för enhetlig och effektiv tillämpning Nyttan av åtgärder som minskar tågförseningar – kan ge stora nyttor, men effektsambanden är osäkra Nyttan av åtgärder som flyttar gods mellan trafikslag – osäkra nyttoberäkningar p.g.a. jämförelsevis osäker statistik, osäkra prognoser, osäkra värderingar Stadsmiljöeffekter – viktigt argument för många åtgärder, t.ex. förbifarter, men svårt att värdera Regional utveckling – ofta förekommande argument, om än med något varierande innebörd, som behöver belysas och förklaras bättre.

Prioriterade områden (2) Bilparksmodell och modell för bilinnehav – kopplingen mellan modellerna behöver ses över Drift och underhållsåtgärder – stora kostnader men osäkra effektsamband. Prognostidtabeller – avgörande för nyttan av åtgärder för tidtabellagd trafik. Princip behöver fastställas. Vägnät med hög trängsel – restider underskattas, nyttan av kapacitetsökningar underskattas Värdering av trängsel i kollektivtrafik – ofta viktigt argument för åtgärd, men värderas inte med dagens metoder Tidsvärden – otillräckligt differentierade, i visa fall för låga Redovisning av resultat