Trafikslagsöver- gripande plan för Utveckling av samhällsekonomiska metoder och verktyg
Syfte med planen Att ge en strategisk och övergripande bild av utvecklingsbehoven för prognoser och samhällsekonomiska kalkyler inom transportområdet
Mål för utvecklingsinsatserna Mer korrekta resultat Öka trovärdigheten i kalkylerna Tydliggör vad som inte ingår i kalkyler Öka jämförbarheten mellan åtgärder och över tiden Fånga mer av effekter som i dag är utanför kalkylen Möjliggör kalkyler för fler tillämpningsområden Snabbare billigare och säkrare analyser Möjliggör snabbare, billigare och säkrare analyser Tillämpa samhällsekonomiska kalkyler tidigare i planeringsprocessen Tydligare, begripligare och mer pedagogiska redovisningar
parallella utvecklingsprocesser Ta vara på det vi har – befintliga metoder fungerar bra för många tillämpningar om det används på rätt sätt Förbättra det vi har – många av svagheterna kan hanteras genom att skruva på befintliga modeller Nya funktioner – kan kräva principiella överväganden och/eller stora insatser
Planens tre delar Förvaltning och användning Förbättring av befintliga modeller och metoder Nya områden
Prioriterade områden Förvaltningen av modellerna – en absolut förutsättning för enhetlig och effektiv tillämpning Nyttan av åtgärder som minskar tågförseningar – kan ge stora nyttor, men effektsambanden är osäkra Nyttan av åtgärder som flyttar gods mellan trafikslag – osäkra nyttoberäkningar p.g.a. jämförelsevis osäker statistik, osäkra prognoser, osäkra värderingar Stadsmiljöeffekter – viktigt argument för många åtgärder, t.ex. förbifarter, men svårt att värdera Regional utveckling – ofta förekommande argument, om än med något varierande innebörd, som behöver belysas och förklaras bättre.
Prioriterade områden (2) Bilparksmodell och modell för bilinnehav – kopplingen mellan modellerna behöver ses över Drift och underhållsåtgärder – stora kostnader men osäkra effektsamband. Prognostidtabeller – avgörande för nyttan av åtgärder för tidtabellagd trafik. Princip behöver fastställas. Vägnät med hög trängsel – restider underskattas, nyttan av kapacitetsökningar underskattas Värdering av trängsel i kollektivtrafik – ofta viktigt argument för åtgärd, men värderas inte med dagens metoder Tidsvärden – otillräckligt differentierade, i visa fall för låga Redovisning av resultat