Anknytning och omsorgssvikt.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
FREDA – bedömningsmetoder i arbetet mot våld i nära relationer
Advertisements

Men det här är väl ingenting nytt?
. Att minska stress hos modern under graviditeten har en klart förebyggande effekt för postpartum depression Vilket vi vet påverkar relationen o anknytningen.
Hur vet vi att detta är ett bra familjehem för just detta barnet?
Tillgänglighetskonferens Örebro
Barnanpassad utredning
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Södertälje Parallellprocesser i arbetet med familjehemssekreterare och barnsekreterare.
Familjehem och föräldraskap
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
Föräldrastöd inom barnhälsovården individuellt och i grupp ICDP som en del av flera i föräldrastödet inom barnhälsovården International Child Development.
Relationskompetens Förmågan att ”se” det enskilda barnet på dess
ANKNYTNINGSTEORI Ett sätt att förstå hur barn lär sig relatera till andra människor Familjehemsdag i Västernorrland 21 november 2009 Ingegerd Gavelin.
Bedömning av föräldraförmåga med fokus på barnets behov
Psykosocial problematik Barn som far illa Lagstiftning Elisabeth Cedervall 2011.
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
BARNKONFERENS 2012 Said Niklund, förvaltningschef, Arbetsmarknads- och socialförvaltningen Trollhättans Stad.
Skolbarn i sex till tolv årsålder behöver tio till elva timmars sömn.
Att visa fotnot, datum, sidnummer Klicka på fliken ”Infoga”och klicka på ikonen sidhuvud/sidfot Klistra in text: Klistra in texten, klicka på ikonen (Ctrl),
Psykiska konsekvenser av missnöje med utseendet
UNGA VUXNA VID SANKT LUKAS I GÖTEBORG
Barnet föds med förväntan att andra ska ta hand om dess reaktioner
Temadag om sexuell hälsa 13/ Del 5
Barn som far illa My Stein.
Utvärdering av BBIC på Södertörn
Anknytningsteori och barns utveckling
Pappa, därför är du viktig!!! Anknytning – ett band för livet
Vad är du för typ av person?
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Uppsökande och förebyggande arbete
Anknytning och familjehemsföräldraskap.
Dagens program Presentation Syftet med projektet
Att identifiera omsorgssvikt hos förskolebarn
och anknytningsteorier i bakhuvudet!
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
ANKNYTNING I FÖRSKOLAN
”Lär dig säga jag och nej”
MORIA: Frihet och utlitarism. Bentham, Mill och Sidgwick Yttrrande och livsstilsfrihet The harm principle Aktutilitarism (och tumregler)
Vad är mentalisering? Joakim Löf Mikael Cleryd.
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Ur Fem gånger mer kärlek av Martin Forster
MORIA: Frihet och utlitarism
Kriser Vad är en kris? Följande kännetecken brukar användas att definiera en ”normalkris”   Individen upplever att något viktigt behov är starkt hotat.
Anknytning och omsorgssvikt.
Kap 9: Kognitiv psykologi ( )
En undersökning om hälsa och livsvillkor Norrland 2010.
Sjuka barn – vad behöver barn och föräldrar?
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Barnmisshandel ur socialtjänstens perspektiv
Identitet Vad formar oss till oss?.
Social hållbarhet med siktet inställt på de tidiga åren
4 årtal Från lydnadskultur till ansvarskultur
Barn och stress.
Egen styrka-projektet
Barn som växer upp i familjer med våld
Föräldrakraft oktober 2006 Föräldrakraft. ”Moderna familjen” – dagens föräldrar har sällan tillgång till andra vuxna.
1 Att upptäcka våld mot barn - om rutinfrågor inom elevhälsan Karin Blomgren Tematisk rådgivare/Sakkunnig Rädda barnen.
Barn och ungdomar utsatta för misshandel och sexuella övergrepp Steven Lucas, överläkare, med. dr. Akademiska barnsjukhuset.
Barnrätt Docent Anna Singer Uppsala universitet. Doc. Anna Singer, Juridiska fakulteten, Uppsala universitet, socionomutbildningen, mars 2011 Barnrätt.
Utredningen om tvångsvård för barn och unga Utredningen om tvångsvård för barn och unga (2013 – 2015) Håkan Ceder, särskild utredare Sekretariat: Pär Alexandersson.
BARN I FARA ANMÄLNINGAR
Självkänsla.
TF-KBT impact of the trauma narrative and treatment length (2011) Deblinger et al
Psykiskt funktionsnedsättning
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
ISABELLA LILJEBLAD BEHANDLARE MEDVERKAN FAMILJEFRID
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Namn Presentation av er själva samt koppling till ABC. Datum.
Presentationens avskrift:

Anknytning och omsorgssvikt. Karin Lundén, fil.dr. karinlunden@comhem.se Karin.Lunden@socwork.gu.se Karin Lundén, 2015

Viktiga företeelser Barn utvecklas i relation Barns hjärna utvecklas i relation Omsorgssvikt utvecklas i relation Barn läker i relation Det tar många år innan en felutveckling hos små barn blir synlig Förstå det vi ser i förhållande till omsorgssvikt Tidiga insatser hjälper Karin Lundén, 2015

Föräldrars utvecklingsstöjdande uppgifter Neurala processer Erfarenhetsberoende Erfarenhetsförväntande Användningsberoende Scheman Kognitiv utveckling Perception Minne Informationsprocessande Socio-emotionell utveckling Temperament Självreglering Mentalisering Karin Lundén, 2015

Varför anknytningsteori En metateori Förklarar människans utveckling i väsentliga avseenden Förklarar också hur utvecklingen går i icke önskvärd riktning Har stabil forskningsmässig grund att stå på Karin Lundén, 2015

Anknytning Beteendesystem Strategier för att få tillgång till förälder Anknytningssystem Explorativt system Omsorgssystem Strategier för att få tillgång till förälder Organiserade mönster Desorganiserade mönster Inre representationer - inre arbetsmodeller Sitt eget och andras beteende Sig själv som älskansvärd, värdefull och accepterad Andras känslomässiga tillgänglighet, intresse och villighet att skydda Karin Lundén, 2015

Omvårdnadssystem Lyhört för barns signaler – villkorslös Begränsad lyhördhet för barns signaler - villkorad omvårdnad Skrämd/skrämmande omvårdnad Karin Lundén, 2015

Viktiga egenskaper hos föräldrar Reflexiv förmåga Känslomässig tillgänglighet Utgöra en trygg bas Karin Lundén, 2015

Fientlig – hjälplös State of Mind Föräldern skrämmer barnet – konflikt Föräldern skrämmer barnet - kan inte få rädslan att upphöra Fientlig – hjälplös IAM överförs från förälder till barn Karin Lundén, 2015

Desorganiserad anknytning - erfarenheter Adopterade barn Familjehemsplacerade barn Barn där föräldrarna strider Karin Lundén, 2015

Förelöpare till desorganiserad anknytning Omsorgssvikt Tonårsföräldraskap Alkoholmissbruk Psykisk sjukdom inklusive depression Karin Lundén, 2015

Omsorgssvikt Föräldrarna eller de, som har omsorgen om barnet, skadar det fysiskt o/e psykiskt eller försummar det så att barnets hälsa och utveckling är i fara Karin Lundén, 2015

Omsorgssviktande föräldrar lyckas inte Hjälpa barn förstå vad det är som känslomässigt händer med det Hjälpa barnet förstå kognitivt och beteendemässigt vad som händer med det Att få barnet att känna sig trygg, lugnad och reglerad Karin Lundén, 2015

Erfarenheter från forskning En stor andel av förskolebarn var utsatta för omsorgssvikt Omsorgssvikt kan inte förknippas endast med socio-ekonomiskt belastade områden Förmågan att identifiera omsorgssvikt tycks väldigt individuell Få barn anmäldes Drygt hälften av dessa barn utreddes Karin Lundén, 2015

Hur vanligt förekommande var olika former av omsorgssvikt? Vanligast förekommande var fysisk vanvård m.m. Känslomässig otillgänglighet i föräldra - barn relationen kom därnäst Försummelse m.m. var relativt vanligt före-kommande Fysisk misshandel m.m. förekom sällan Karin Lundén, 2015

Fysiska övergrepp Brott på armar, ben, revben, huvud och dylikt (0/386) ”oförklarliga” blåmärken (11/386) ”oförklarliga” brännsår (3/386) Märken efter människobett (1/386) Märken efter fysisk bestraffning (1/386) ”oförklarliga” rodnader och irriterade hudpartier (9/386) Rivmärken eller hudavskrapningar kring mun, läppar, ögon eller genitalier (2/386) Karin Lundén, 2015

Fysisk vanvård Barnet Får skrika väldigt länge innan det tas upp (10/386) Byts inte på som det ska (9/386) Verkar smutsigt och luktar illa (75/386) Har inte för årstiden adekvat klädsel (56/386) Verkar ovanligt hängig och trött (58/386) Går inte upp i vikt utan att det finns någon organisk orsak (21/386) Blir lämnat ensam utan vuxen tillsyn (5/386) Hämtas inte från dagis (10/386) Får för lite eller endast oregelbundet mat (17/386) Får för mycket mat (20/386) Föräldrarna sköter inte BVC-kontrollerna och/eller går inte till doktorn med barnet vid sjukdom (72/386) Karin Lundén, 2015

Försummelse Barnet hålls i perioder hemma p.g.a. att föräldern ”behöver ha barnet hos sig” (22/386) Barnet blir aktivt hindrad samvaro med andra barn och/eller andra vuxna (20/386) Barnet passas av ett stort antal skiftande eller tillfälliga vuxna (28/386) Barnet blir ofta passat av större syskon eller andra barn (36/387) Barnet har varit med om att förälder/na misshandlats eller åsett annat våld i hemmet (29/386) Barnet har ofta passats av personer som varit påverkade av alkohol, narkotika eller psykofarmaka (21/386) Barnets dagliga liv är präglat av oförutsägbarhet (88/386) Karin Lundén, 2015

Känslomässig otillgänglighet Barnet blir känslomässigt avvisat av föräldrarna (129/386) Barnets föräldrar är bara i begränsad omfattning i stånd till att reagera på barnets känslor och signaler (158/386) Barnet ignoreras aktivt av föräldern (33/386) Föräldern hotar barnet med ”förlust av kärlek” och/eller att barnet kommer att mista viktiga relationer (21/386) Föräldern/na hotar med att gå ifrån eller lämna bort barnet (23/386) Barnet hotas med våld/stryk (11/386) Barnet beskrivs på ett kränkande sätt (56/386) Förälder/na förhåller sig i perioder direkt fientligt till barnets behov (29/386 Vid upprepade tillfällen avvisar föräldern/na barnet eller svarar inte adekvat på dess kontaktförsök (72/386) Vid upprepade tillfällen visar föräldern/föräldrarna att den/de inte förmår möta barnet ”på dess nivå” (90/386) Karin Lundén, 2015

Familjehemsplacerade barn och anknytning Anknytningsprocessen ser något annorlunda ut än för barn i allmänhet Umbäranden, omsorgssvikt och anknytningsproblem Desorganiserad anknytning Kognitiva svårigheter Läkningsprocess i relation Karin Lundén, 2015

Anknytning - viktiga erfarenheter Vuxnas anknytning har visat sig kunna förutsäga barns anknytning Familjehemsföräldrars anknytning har betydelse för till vilken grad barns anknytning kan förändras Även barn som har haft en desorganiserad anknytning kan utveckla en tryggare anknytning om familjehemsföräldrarna ”tillåter” det Karin Lundén, 2015

Att befästa anknytningsrelationen Familjehemsföräldrars anknytning förutsade barnens anknytning vilken ålder barnen än var i vid placeringen Ju äldre barn var vid placeringen desto längre tid tog det En stor del av placerade barn hade familjehems-föräldrar med otrygg undvikande eller otrygg desorganiserad anknytning Barn som utsatts för omsorgssvikt har särskilt stort behov av läkande omsorg för att kunna organisera sina anknytningsrelationer Karin Lundén, 2015

Familjehemsföräldrars engagemang och dess betydelse (TIMB) Familjehemsföräldrars engagemang – högt respektive lågt – har betydelse för barns anknytning Ju fler familjehemsplacerade barn föräldrar haft eller har desto lägre engagemang Familjehemsföräldrars engagemang har betydelse för hur länge barnen stannar där Karin Lundén, 2015

Att mäta anknytning hos vuxna Självskattningsformulär Intervjuer AAI – Adult Attachment Interview IAS – Intervju om Anknytningsstil (Attachment Style Interview – ASI) Karin Lundén, 2015

IAS – intervju om anknytningsstil Kvaliteten på förhållandet Kvaliteten på nära relationer Förmåga att skapa och vidmakthålla relationer Trygg, ambivalent och undvikande förhållningssätt i relationer Övergripande anknytningsstil Karin Lundén, 2015

Intervjuns tre delar Demografiska fakta Frågor om Anknytning och stöd. Ursprungsfamilj. Barn Arbete Viktiga livshändelser Frågor om Anknytning och stöd. Kvaliteten på relationen till den intervjuades partner Kvaliteten på relationen till två/tre stödjande personer Attityder – förhållande till människor i allmänhet . Karin Lundén, 2015

Frågor om anknytning och stöd Förtroende Aktivt känslomässigt stöd Samspelets positiva kvalitet Samspelets negativa kvalitet Upplevd anknytning Bedömningsgrund för varje relation (P, och 2 STP) Karin Lundén, 2015

Relationens övergripande kvalitet Mycket gott stöd Tillräckligt gott stöd Otillräckligt stöd Inadekvat/inget stöd Karin Lundén, 2015

Attityder Misstro Svårighet med närhet Rädsla för att avvisas Självtillit Behov av sällskap Rädsla för separationer Vrede Karin Lundén, 2015

Anknytningsstil Trygg Ambivalent Undvikande Dubbel/desorganiserad Insnärjd Ängslig Undvikande Arg/avfärdande Tillbakadragen Dubbel/desorganiserad Karin Lundén, 2015

IAS som en del i utredningar Blivande adoptivföräldrar Blivande familjehemsföräldrar Omsorgssviktande föräldrar Barnavårdsutredningar Hemtagningsbegäran Inför placering Inför behandling I familjerättsliga sammanhang Karin Lundén, 2015

Forskningsspörsmål Hur stor andel av blivande familjehems-föräldrar har en trygg anknytning Hur stor andel familjehemsföräldrar, som redan har barn placerade, har en trygg anknytning Hur många familjehemsföräldrar med trygg anknytning lever samman med någon med betydligt otryggare anknytning Karin Lundén, 2015

Undersökningsgrupp Femtio blivande familjehemsföräldrar där IAS ingår som en del i familjehems-utredningen. Karin Lundén, 2015

Grad av trygg/otrygg anknytning Drygt hälften av familjehemsföräldrarna hade en trygg eller något otrygg anknytning Knappt hälften hade en väsentligt otrygg anknytning varav c:a en fjärdedel hade en påtagligt otrygg anknytning Karin Lundén, 2015

Grad av trygg/otrygg anknytning forts. Drygt hälften av de intervjuade hade samma anknytningsgrad som sin partner Nästan lika många hade en trygg/något otrygg anknytning medan partnern hade en väsentligt otrygg anknytning Karin Lundén, 2015

Fler erfarenheter Familjehemsföräldrarna hade i genomsnitt 3.8 barn Över hälften av de intervjuade hade redan barn placerade hos sig. Av dessa var två tredjedelar väsentligt otrygga. Karin Lundén, 2015

Referenser i korthet Bifulco, Jacobs, Bunn, Thomas & Irving (2008). Attachment Style Interview (ASI). A support-based adult assessment tool for adoption and fostering practice. Adoption & Fostering. Vol. 32, nr 2, s. 33-45. Cassidy, J. & Shaver, P. R. (2008). Handbook of Attachment. Theory, Research and Clinical applications.Second Edition. Dozier, M., Stovall, K.C., Albus, K., & Bates, B. (2001). Attachment for infants in foster care: The role of caregiver state of mind. Child Development, 72, 1467–1477. Dozier, Grasso, Lindheim & Lewis (2007). The Role of Caregiver Comittment in Foster Care: Insights from the This Is My Baby Interview. Fonagy, P. & Target, M. (1997). Attachment and reflective funciton: Their role in self-organization. Development and Psychopathology, nr. 9, s. 679-700. Lundén, K. (2010). Att identifiera omsorgssvikt hos förskolebarn. Vad kan vi lära av forskningen? Lundén, K. (2014). Assessing attachment in foster- and adoptive parents to be. Today’s Children - Tomorrow’s Parents. June-September 2014. Vol. 37-38, s. 33-38. Karin Lundén, 2015