Media - vän eller fiende?
När Janne Josefsson ringer… Fråga vad saken gäller & vem mottagaren av informationen är Är du den mest lämpade att svara? Konsekvenserna av din medverkan Vid behov – be att få återkomma Samla information Ställ villkor - be alltid att få kontrollera slutprodukten
Med Janne Josefsson i luren Sammanfatta i punkter, viktigaste först, upprepa ditt budskap Allmänintresse Ha stöd för vad du säger Konkretisera Inga kommentarer? Intervjun är inte slut förrän ni skiljts åt Lämna aldrig information i förtrolighet
När Janne Josefsson ringt Om du inte är nöjd...
Bestäm syftet Ringa in målgruppen Formulera budskap Välj rätt medier Analysera tidigare publicitet Gör en lista över journalister Media som hävstång
Tips på nyhetsvinklingar 1)Liten mot stor 2)Det dagsaktuella 3)Avslöjanden 4)Närhetsprincipen 5)Det oväntade 6)Jämförelser 7)Konfrontation 8)Brott och straff 9)Löftesbrott och lögner 10) Oväntade samarbeten
Pressmeddelanden Rubricera slagkraftigt Sammanfatta först Skriv nyhetsmässigt Skriv kortfattat Använd gärna citat
Pressmeddelanden Använd loggan Datera tydligt Länka till bilder Ange kontaktuppgifter Erbjud exklusivitet Var tillgängliga Förbered frågor och svar Presentera kort verksamheten Skicka på morgonen
Debattartikel Följ debatten Ta initiativ Utnyttja dagsaktualitet Presentera en nyhet Betona allmänintresset Sök allianser Belys motsättningar Rubricera tydligt För resonemanget framåt Bädda för fortsättning – ställ till svars el kräv åtgärd
Debattartikel Välj debattredaktion Ring på förhand Kort text – inledningen sammanfattar Börja ej med bakgrunden – pang på! Huvudbudskap och delbudskap Fel tonläge sänker trovärdigheten Följ upp med pressmeddelande