Media - vän eller fiende?. När Janne Josefsson ringer… Fråga vad saken gäller & vem mottagaren av informationen är Är du den mest lämpade att svara? Konsekvenserna.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
FTFs motionsskola.
Advertisements

Skapa ett video-CV på YouTube
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Anneli och Christians Datorskola
Mediatr ä ning V ä xj ö stifts kyrkomusikerf ö renings å rsm ö te 9 mars 2009.
Textrespons Vad är bra i berättelsen? En händelse? En formulering
Att skriva en argumenterande text
Skapa ideala kundprofiler
”DU KAN ENDAST BLI BÄTTRE PÅ ATT SKRIVA GENOM ATT FAKTISKT SKRIVA” Doris Lessing – Nobelpristagare 2008.
Manual: Att skapa en ny händelse (Tryck på F5 för att se PP-presentationen)
Att använda sig av massmedier
Skriva för webben.
Vänsterskolan Medieskolan.
Formellt, skarpt och snyggt
Intervju inför ViV-projektet.
Logga in i Fronter och klicka på:  Rum  Alla rum  Biblioteket  Projektarbetet En plats att börja på Här hittar du massor av råd och tips – följ länkarna!
Insändare Struktur och respons.
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Bättre Mediekontakter PRIORITERA MEDIA *Visa öppenhet *Var korrekt *Var snabb *Var ärlig *Var nåbar *Var proaktiv *Anpassa budskapet.
1. Uppgiften presenteras
Retorik för politiker Om konsten att fånga väljarens intresse Seminarium med: Jonas Vikman Moderator: Marie Litholm.
Att övertyga ! Disposition och mall.
Presentation 5 p (kräver närvaro hela lektionen) Fundera under presentationen på hur de olika bakgrunderna fungerar ! SRH.
Argumenterande text Ett argument liknar skottet från ett armborst – det är lika verksamt vare sig det är en dvärg eller jätte som skjuter (Francis Bacon)
Bygg ett argumenterande tal
Hur gör man en debattartikel?
Den retoriska arbetsprocessen
Foto: IBL Bildbyrå Känn dig trygg i mötet med media Kommunikation.
Skriva noveller.
Att skriva en debattartikel
Snabbkurs: Meritförteckning och ansökan
Att lära sig att analysera
En guide för arbeten i SO
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
VAD KÄNNETECKNAR EN INSÄNDARE?
INTERVJU - förarbetet Vad är du intresserad av?
Lektionsmaterial Inför ert deltagande i Energikicken 2015.
Personligt brev.
Att påverka politiska beslut
Retoriska arbetsprocessen
Att referera och ange källa!
Formellt, skarpt och snyggt
Förändring – hot eller möjlighet?
Den viktiga konsten att tala
I KONTAKT MED MEDIA MÅNGA LÄSER VIA NÄTET ELLER TALTIDNINGAR EN DEL LÄSTER VANLIGA TIDNINGAR INSÄNDARE I TIDNINGEN VANLIGT FRÅN HANDIKAPPRÖRELSEN NOTISER.
Att återge och sammanfatta vad någon sagt eller skrivit
Olika texter du behöver känna till
Att referera och ange källa!
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
Svenska Pistolskytteförbundet Krishantering Kriskommunikation.
Att nå ut i media Sveriges Arkitekter 17/2 #arkfrukost.
Torsdagen den 3 december. Dagens lektion Fortsatt jobb med den muntliga presentationen (utformning, bilder, kanske lite träning om vi hinner) Boksamtal.
Konsten att samtala och leda ett samtal. Att vara en god samtalare och lyssnare Tittar på den som talar Spinner vidare på vad andra säger Håller sig till.
Vad gör vi med nyheter? Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför? Är nyheten av externt intresse? Lämplig kanal Medarbetare (nyheter,
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Informerande tal Syftet med ett.
Genrer Krönika 1 Carmen Winding, Bäckaskolan 7-10 sär, Gnosjö –
VISA DENNA BILD: INLEDNING
Att skriva en resonerande text
Texttyper inför NP Vi färskar upp minnet och går igenom de vanligaste texttyperna. Anteckna och följ med i din handout!
Videokonferens 4 Läsa upp dikt Hålla föredrag
Resonerande text Använd din elevbok!
Att skriva essä.
Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför?
Att skriva CV och ansökningsbrev Intervju – hur kan det gå till?
Pennfäktaren Föreläsning 6 september 2017
Utbildningspresentationens rubrik
Utbildningspresentationens rubrik
Presentationens avskrift:

Media - vän eller fiende?

När Janne Josefsson ringer… Fråga vad saken gäller & vem mottagaren av informationen är Är du den mest lämpade att svara? Konsekvenserna av din medverkan Vid behov – be att få återkomma Samla information Ställ villkor - be alltid att få kontrollera slutprodukten

Med Janne Josefsson i luren Sammanfatta i punkter, viktigaste först, upprepa ditt budskap Allmänintresse Ha stöd för vad du säger Konkretisera Inga kommentarer? Intervjun är inte slut förrän ni skiljts åt Lämna aldrig information i förtrolighet

När Janne Josefsson ringt Om du inte är nöjd...

Bestäm syftet Ringa in målgruppen Formulera budskap Välj rätt medier Analysera tidigare publicitet Gör en lista över journalister Media som hävstång

Tips på nyhetsvinklingar 1)Liten mot stor 2)Det dagsaktuella 3)Avslöjanden 4)Närhetsprincipen 5)Det oväntade 6)Jämförelser 7)Konfrontation 8)Brott och straff 9)Löftesbrott och lögner 10) Oväntade samarbeten

Pressmeddelanden Rubricera slagkraftigt Sammanfatta först Skriv nyhetsmässigt Skriv kortfattat Använd gärna citat

Pressmeddelanden Använd loggan Datera tydligt Länka till bilder Ange kontaktuppgifter Erbjud exklusivitet Var tillgängliga Förbered frågor och svar Presentera kort verksamheten Skicka på morgonen

Debattartikel Följ debatten Ta initiativ Utnyttja dagsaktualitet Presentera en nyhet Betona allmänintresset Sök allianser Belys motsättningar Rubricera tydligt För resonemanget framåt Bädda för fortsättning – ställ till svars el kräv åtgärd

Debattartikel Välj debattredaktion Ring på förhand Kort text – inledningen sammanfattar Börja ej med bakgrunden – pang på! Huvudbudskap och delbudskap Fel tonläge sänker trovärdigheten Följ upp med pressmeddelande