Tennislyftet Presentation av Tennislyftet Mål Valberedning Styrelsearbete – processinventering Ungdomsstyrelse, framtidens ledare Samarbete i pooler Ekonomiska problemområden Utveckling av Tennisskola Utveckling av Tävlingsspelare (Mål, Hur gör man, Verktyg) Hur behålla elever i Tennisskolan, Play and Stay Kravanalys Utvecklingstrappan Utbildningsläge och behov – inlämnas före 15 april Idrottsklasser och skolprojekt Handbok ”Att söka fondmedel, stipendier och bidrag” Att bygga hall Enkät – inlämnas före 15 april Tennislyftet 2017-04-22
1. TENNISLYFTET Utbildning i klubbutveckling - innehåll Styrelse o 3. Arbetsplan för Valberedning 7. Ekonomiska problem- områden 4. Styrelsens huvud- o delprocesser, ansvar och aktiviteter 5. Samarbete i pooler 2. Tennis Öst Mål 8. Utveckling av Tennisskola 6. Ungdomsstyrelse, framtidens ledare Styrelse o funktionärer 1 . Ledarskapet Valberedning, styrelse, chefstränare 9. Utveckling av Tävlingsspelare Tränare 15. Handbok ”Att söka fondmedel, stipendier och bidrag 10. Hur behålla TS-elever 0. Beskrivning av innehållet 13. Utbläge och behov. 15 april 17. Enkät 15 april 11. Kravanalys 12. Utvecklings- trappan START 16. Att bygga hall 14. Idrottsklasser o skolprojekt MÅL Tennislyftet 2017-04-22
Uppslag 1. Ledarskapet Valberedningen Styrelsen Chefstränaren Uppgift – samråd med styrelsen under hösten, klargör behoven/kraven Tidsplan Intervjuer Feedback – följ upp Styrelsen Kompetens, engagemang och tid. ”Liten men tydlig, avgränsad uppgift” Styrande dokument, arbetsprocesser Klubb, Sport, Tävling Stöd tränare mfl. Chefstränaren Heltid: 20-30 tim på bana Leda och samordna, rekrytera och behålla Utveckla tävlingsspelare Utbilda hjälptränare för gemensamma mål, teknik, taktik, fys mm Tennislyftet 2017-04-22
Uppslag 2. Tennis Öst Mål och Riktlinjer 2014-2015 Klubbutveckling Vision och strategi Mål (utb, medlemsutv, hall- och banutv, adm, ek och styrdokument) Aktiviteter Sport Mål (1. Elever i TS, 2. Antal licensierade spelare) Tävling Vision och Strategi Mål (antal deltagare/tävling, spridning, olika kategorier) Aktiviteter - tävlingskalender Ledning Mål (Operativt fungerande över hela regionen) Tennislyftet 2017-04-22
2.1 Klubbens mål Kvantitativa mål Kvalitativa mål Vilka krav ställs på målformuleringar generellt ? Hur resonerar klubben i dessa avseenden ? Vilka områden är viktiga ? På vilket sätt styr styrelsen verksamheten ? Kvantitativa mål Antal medlemmar Antal elever i tennisskolan Antal lic spelare 13-18 år Antal deltagare i tävlingar Antal % i vinst i förhållande till omsättningen Kvalitativa mål Tennislyftet 2017-04-22
Uppslag 3. Valberedning Arbetsplan Analys av uppgift – lyssna av nuvarande ledamöter mm, inhämta fakta Införskaffa befattningsbeskrivningar Tidplan – från val till kommande Årsmöte Möte med styrelse Utarbeta rekryteringspolicy Genomför intervjuer och inhämta kompletterande underlag Värdera intervjuer i förhållande till befattningsbeskrivningarna Ev komplettera med nya intervjuer Utarbeta valberedningens förslag Informera styrelsen emellanåt Efter val - följ upp resultatet Tennislyftet 2017-04-22
Uppslag 4. Utveckla styrelsearbetet gm process-arbete 4.1 Klubb Valberedning Styrelse Ungdomsstyrelse Ekonomiadministration Ban- och hallanläggning Bidrag Fonder/stipendier Sponsring Medlemsvård Egen utbildning inom resp område Tennislyftet 2017-04-22
Fortsättning uppslag 4 4.2 Sport Tennisskola inomhus, utomhus Tränar-, domar-, och tävlingsledarutbildning Utveckling av tränare i det dagliga arbetet Spelarutveckling, uppföljning av tävlingsspelare Egen utbildning i teknik, taktik, fysisk träning, mental träning mm Utvecklingstrappa, kravprofil Läger, Utbyten, Sommarkurser Föräldrautbildning Utbildning av gymnastiklärare Genomförande av Mini, Midi och Maxi (Play and Stay) Projekt i skolan Integrationsprojekt Tennislyftet 2017-04-22
Fortsättning uppslag 4 4.3 Tävling Klubbtävlingar Nationella tävlingar Utbyten Serietävlan (Östligan, Östserien) Övriga (SM, RM, F 12, Pirres Pokal, SEB NG Cup) Egen utbildning Tennislyftet 2017-04-22
Uppslag 5. Samarbete i pooler Syfte Vilka klubbar kan vara intresserade ? Inom vilka områden då det gäller - Klubb – jfr processbeskrivningen - Sport – jfr processbeskrivningen - Tävling – jfr processbeskrivningen Formulera en överenskommelse Drivande ? Örebro TK, TK Hobby, SPTK, Åby TK/Norrköpings TK, Linköpings TK/TK SAAB, Mjölby TK, Visby TK Tennislyftet 2017-04-22
Uppslag 6. Ungdomsstyrelse/unga ledare Mentor/eldsjäl. Ge beslutsrätt. Sök bidrag Engagera intresserade tennisungdomar 12-18 år Gärna 2-3 st/skola och från olika klasser Utgå från vad ungdomarna själva är intresserade av att utveckla Bilda arbetsgrupper - utveckla hallen (träningsrum), klubbrum - tjejgrupper i tennisskolan - rekrytering i skolan, hjälptränare (sommarjobb) - sköta kiosken på sommaren (sommarjobb) - festarrangemang Ge utbildning ”Unga ledare”, Föreningskunskap, Plattformen mm. Teambuilding som leds av mentor och chefstränare. Tennislyftet 2017-04-22
Uppslag 7 Ekonomiska frågor Ekonomiska mål Ekonomisystem Ekonomistyrning och genomförande På vilket sätt styr du budgetarbetet mm Budgetansvar – resultatenheter? Budgetarbete – hur genomförs det Kvartalsrapporter, analys, åtgärder Årsredovisning, kommande mål mm Tennislyftet 2017-04-22
Uppslag 8. Utveckling av Tennisskola Chefstränarens roll rekrytera elever organisera, leda, finansiera, administrera och utveckla tennisskolan 50-65% av tiden på banan (av en heltid) leda och utveckla hjälptränarna samt tävlingsspelarna Vad behöver han stöd med ? rekrytering ? Vilka hjälper till ? Med vad ? projekt med/i skolan administration Utbildning kompletterande tränarutbildning – budgetera en skiva/år ledarskapsutbildning – budgetera en skiva/år Tennislyftet 2017-04-22
forts uppslag 8 Tennisskolans ekonomi Intäkter Kostnader +/- Grupp Elev Avgift Intäkt Ban-tim Tim-kost/ bana Ban-kost Trän-kost/ tim Trän-tim Tot trän-kost Total-kost-nad Lör 11-12 21 1000 21200 65 100 6500 800 13 10400 16900 4300 12-13 16 16000 52 5200 700 9100 14300 1700 13-14 12 1400 16800 7800 13000 3800 Mån 17-18 6 1800 10800 26 2600 400 3000 Tennislyftet 2017-04-22
Uppslag 9 Tävlingsverksamhet, mål, hur göra, hur utveckla tävlingsspelare Kvantitativa. Antal lic 13-18 år/antal elever i TS= x % Kvalitativa Övriga mål (Inställning, Samarbetsförmåga, Mognad, Utveckl-potential inom taktik, teknik, fysik samt mentalt. Utvecklingsplan Syfte Allmänna data Träningens inriktning i tidsperioder/faser Tävlingar- plan och resultat Utbildning Analys – styrka och svagheter. Sammanfattning – fortsatt inriktning Tennislyftet 2017-04-22
forts uppslag 9 Utvecklingssamtal Syfte Spelarens mål på kort och lång sikt Hur nå dit ? Diskutera a) träning b) Tävling c) Utbildning d) Styrka och svagheter e) Vilket stöd krävs av klubben, tränare, föräldrar och träningskamrater Vad tycker du som tränare a) Inställning b) samarbetsförmåga c) Mognad d) Utvecklingspotential inom taktik, teknik, fysik och mentalt Det här kom vi överens om. Vem ansvarar för Vad och När. Informera berörda Rulla utvecklingsplanen Kontrakt/överenskommelse Information Tennislyftet 2017-04-22
Uppslag 10 Behålla elever – Play and Stay Antal nyrekryterade – antal som slutat ? När slutar tennisskolelever ? Varför slutar de ? Vilka åtgärder vidtar klubben ? Play and Stay I paketet ingår bl.a. Mini-, midi- och maxitennisbollar Minitennisnät Träningstips och pedagogiska hjälpmedel Trycksaker och presentationsmaterial Ett endagars seminarium i er region (max 5 deltagare/klubb) Tennislyftet 2017-04-22
Uppslag 11-12 Uppslag 11 Utvecklingstrappan Uppslag 12 Kravprofil Visar SvTF presenterade Utvecklingstrappa Uppslag 12 Kravprofil Visar SvTF kravprofil Tennislyftet 2017-04-22
Uppslag 13 Utbildningsläge och behov Ledarutbildning Tävling Matchskola - klubben Matchledarutbildning - klubben Grundkurs för Tävlingsledare - regionen Förbundsfunktionärkurser (för domare- och tävlingsledare) Elitfunktionär (domare och tävlingsledare) Internationell funktionär Tränarutbildning Plattformen TGU 1 TGU 2 TGU 3 Tennislyftet 2017-04-22
Uppslag 14. Idrottsklasser, projekt i skolan Högstadie – Tennisprofil Gymnasium - Tennisprofil Nationell Idrottsutbildning (NIU) Se olika avtalskonstruktioner Projekt i skolan Ansökan kommun alt länsidrotten Friluftsdagar Särskilda projekt - tennis - tillsammans med andra aktiviteter Tennislyftet 2017-04-22
Uppslag 15. Handbok ”Att söka fondmedel, stipendier och bidrag Innehåller en förteckning - fonder - stipendier - bidrag Ändamål Sista ansökningsdag i ordning jan-dec Hänvisningar www, tfn mm Kontakt Tennislyftet 2017-04-22
Uppslag 16. Att bygga hall Innehåller Planering Kontakter kommun mfl Finansieringskalkyl Beslut Organisation Byggprocess (genomförande) Kontroller/besiktning Tennislyftet 2017-04-22
Uppslag 17 Enkät - inlämnas före 15 april Omfattar 1. Klubbutveckling 1.1 Medlemmar 1.2 Ekonomi 1.3 Tennisanläggningarna 2. Sport 2.1 Tennisskola och tränare 3. Tävling 4. Ledning 4.1 Vision 4.2 Möjligheter och hot 4.3 Styrande dokument 4.4 Samarbeten 4.5 Önskemål på stöd från förbundet Tennislyftet 2017-04-22
Övriga frågor/diskussion Vår styrelse och ansvarsfördelning Behov av nyrekrytering Verksamhetsansvarig Enkät Utbildning Spelarutveckling, avgifter, utökning av tjänst Tävlingar, Masters, Mini, Midi Maxi och IF Tour Adressregister Hemsida www.tennisost.se Övriga frågor Tennislyftet 2017-04-22