Nationellt Resurs- Centrum för Fysik 8 augusti 2011.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Frågor som vi brottats med
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Tidplan Akademiska kurser Science center-besök Laborationer Företagsbesök 16 aug 29 okt 23 maj 27 jun Sem 1 Sem 2 Sem 3 Sem 5 Sem 4 14 sep.
Solanderskolan presenterar
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Policy för miljö och hållbar utveckling
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Summering av brainstorm 2
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Pedagogisk dokumentation
En reviderad läroplan för förskolan
Hur bör samhället organiseras
Syftet med en personlig handlingsplan
Lärarlyftet II Möte med lärosäten 2 feb 2011
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Regionalt utvecklingscentrum, RUC Lärarutbildningsnämnden Göteborgs universitet Välkomna! Lärarlyftet – HT 2013 Lärarlyftet.
 Vikande resultat i matematik hos svenska elever  Undervisningen präglas av allt för mycket individuellt arbete  Eleverna erbjuds inte möjlighet att.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Interaktiva medier och lärande Krister Lindwall & Leif Marklund.
Lärarlyftet II Haparanda Lärarlyftet Lärarlyftet LärarfortbildningenVALForskarskolor.
Några godsaker á lá Nacka. Forsknings- och utvecklingssatsning Didaktisk forskarskola i samverkan med universitet och högskolor, för förskollärare och.
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Den individuella utvecklingsplanen
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Läroplansträff fritidshem
Forskningspåverkan i praktiken. Vad gör SKL?  Alla kommuner, landsting och regioner medlemmar  Intressebevakning  Medlemsstöd  Utvecklingsfrågor.
Samordnad Individuell Plan
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
RUC En mötesplats för förskolan/skolan i norrbotten och lärarutbildningen vid LTU.
Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1 PU vid LiU.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
För utveckling av verksamhet, produkter och livskvalitet RUC - Regionalt utvecklingscentrum Samverkan vid Sektionen för lärarutbildning Högskolan i Halmstad.
I det nationella materialet kan vi urskilja tre olika nivåer på arbetet att förbättra högskoleutbildningarna.
Uppföljningsbesök Uppföljningsbesöken Besöken har givit Delegationen för IT i skolan värdefull information om hur satsningen genomförs.
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Strategiska perspektiv på verksamheten
Marknadsföring och försäljning
Nationella forskarskolan i Naturvetenskapernas och Teknikens didaktik (FontD )  Forskarskolan riktar sig till verksamma lärare från förskola till och.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Rörelse och konstruktion
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
NETINFO Samordnat IT-stöd Lunds universitet Birgitta Lastow Anders Sjöö.
SMEER Hans Olof Höglund och Roger Renström. SMEER SMEER - kallas även SMEER Group Science, Mathematics and Engineering Education Research
Mål, kunskapskrav och LGR-11
Förordningstext Speciallärarexamen
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
Annika Kraft Biträdande utbildningschef Michael Rystad
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Analys/bakgrund Problembild Mål/syfte Ansvar Tid Utvärdering
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE ELLER FACEBOOK
IBSE Viktiga punkter i IBSE
Varför just ämnet fysik?
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Presentationens avskrift:

Nationellt Resurs- Centrum för Fysik 8 augusti 2011

Nationella resurscentra / Nationellt Centrum för Språk-, läs & skrivutveckling * Nationella Centra verkar på uppdrag av Utbildningsdepartemetet NC för teknik i skolan

Intäkter, NRCF, 2011 Utb.dep 1.5 Mkr Skolverket: 0.5MKr LTH+LU: 0.55 Mkr + ersättning för kurser etc projektmedel Projektmedel just NU Förskolelyft (≈600kkr) WWW-yngre år (100kkr) Förskolekonferens 17 aug + nätverk (115kkr) Fysikbro (Gy), okt (100 kkr) Klimattoppmöte i skolan (NMR) (≈160 kkr)

Nationellt uppdrag !? Har vi någon unik roll? Hur skulle svensk skola märka om vi försvann? Hur påverkar vi svensk fysikundervisning?

NRCF NCM KRC, Bioresurs CETIS Unga Forskare FUF / UUF RUC Skolverk et Scienc e Center LMNT Fysikersamfu ndet NTA Teknikdelegat ionen Universitet Lärarutbildnin g EUSO LUN E MAXLAB ESS VR Onsal a Företags amt lärande Proje kt arbet e SYV FontD KVA IVA Göteborgs int. Vetenskapsfestival Universitet EU Forskarfre dag FND

Frågor till Skolverkets inspirationsskrift: Nationellt ? Ni har ett nationellt uppdrag att stödja undervisningen inom ert område? Vad innebär det konkret? Vilka lärare kan få stöd av er? Vilka lärare kan inte få stöd av er? (???) Vad erbjuder ert NRC för konkret stöd för lärare?

Enkla experiment - Filmade experiment. Påskfysik 2010 Ljudets hastighet Semesterfysik 2010 Julfysik 2010 Har visats gånger (enligt YouTube, 10 dec 2010) Tidigare filmer har visats gånger var, Totalt visningar (10dec 2010) + Påskfysik Fritt Fall (sommar 2011)

Veckans fråga Fysikaktuellt - stående punkt: Varför är gräset grönt ? (nr 2, 2010) Varför är marsmänniskor just gröna ? (nr3, 2010) Varför är backhoppare små? (nr4, 2010) Kall fusion? (nr 2, 2011) Peter + Lena + AMP planerar artikel om frågelådan, med lite statistik om användare och frågor:

Statistik från frågelådan

Påverkan av kurser? ( Utvärdering vt Allmänbildning i fysik svar) Diskussion med kolleger om vad de lärt sig eller diskuterat på kursen? 7st "regelbundet" 2st mer än 3 gånger under kursen 2st 1-2 gånger "Min kolleger har varit vädligt nyfikna..." "Diskuterat vid planering av ämnesområdet..." Påverkat dem själva ? (skala 1-5) Naturvetenskapligt innehåll 4.3 NV karaktär, 4.6 NV lärande och undervisning, 4.1 Kommer att påverka: 4.5

Resurser (+ oss själva, relationer, varumärke...) WWW: Frågelåda Filmade Experiment Snacks + under utveckling + Kvar på gamla hemsidan, bl.a.: Fysikerporträtt Boktips Fler experiment Länkdatabas....

WWW-sida mot yngre åldrar (koord. av Bioresurs) Vad är syftet med den webbsida riktad mot yngre åldrar som resurscentrumen kommer att ta fram gemensamt? Hur kommer den att fungera? Vad är det som gör att den är speciellt lämpad för yngre åldrar? Vad kommer man som lärare att kunna ha för nytta av den? (Vi vet mer om ett par veckor hur utformningen blir)

Nya kursplaner - implementering Genom undervisningen i ämnet fysik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att använda kunskaper i fysik för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör energi, teknik, miljö och samhälle, genomföra systematiska undersökningar i fysik, och använda fysikens begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara fysikaliska samband i naturen och samhället. + SKOLINSPEKTIONENs rapporter

Fysikutbildning och Lärarfortbildning Hur ser det ut inför framtiden? Är det något nytt på gång när det gäller stöd för lärare? Hur gör man som lärare för att ta del av det stöd ni erbjuder? Vad gör ni när det gäller möjligheter för lärare att fortbilda sig? Kurser? Kursmaterial? Vad är centrets uppgift?

Vad händer med lärarfortbildning ? Lärarlegitimation Nya kursplaner (alla ämnen)... med nya moment: IT, samhälle, NV karaktär... Lärarlyftet I tar slut Lärarlyftet II, från reguljära kurser för att uppfylla behörighetskrav. (Mycket lite information om 2012 på Skolverkets www)

Vilka projekt och aktiviteter är ni inblandade i? Vad är målet med dessa aktiviteter? Förskolelyft /Lärarlyft Som (med)organisatör: NO-biennal Maxlabdagar (?) Tivoli-dagar (mm) Medverkan Skolforum, Fysikdagar, Mattebiennal, MA- NO-biennett, RUC, Ute är Inne... Erbjuda fortbildning + Plattformar för andra aktörer att nå ut med fortbildning Att öka vår synlighet (Vi behöver arbeta på fler sätt för att bli mer synliga!) På vilket sätt stärker den typen av verksamheter lärarna i sin yrkesutövning, direkt eller indirekt? (Vad tror vi? Vad vet vi? Uppföljning + Forskning?)

NT-utvecklarsatsning Rekommenderades av teknikdelegationen. Förstudie koordineras av KRC Kompletterande satsning: FYSIKBRO (jfr Mattebro) - mötesplats för universitetsfysiker i samarbete med lärare

Nätverk Förskola: Didaktisk forskning + förskollärare, Konferens 17 augusti + nätverk Fysikbro: Forskare - gymnasielärare, oktober. FonTD - lic-forskarskola

Ev NT- utvecklare L-utb Fysik UNIVERSITETET LUN Klassbesök Shower... VFU RUC Informatörer Rekrytering Kommuner NMT-dagar mm Utbildnings information Fysik N ! Pedagogik Didaktik Skolkontakter - Stora universitet Besöksdagar Laborationer Studie- dagar Tävlingar Kurser Lärarlyft LUN Tjejdagar

Många lärosäten har... Spridda eldsjälar Fortbildningsdagar, v 44 Forskarfredag Levande frågelåda (skolår 5-6) Läxhjälp (matematik, Intize) Projektbanken - Unga forskare Tjejvecka på sommarlovet Teknikåttan SYV-dagar Universitetskurser för gymnasister. Science Center (eget eller samverkan) Fysik Natur vetenskap

Unika satsningar LU: Fysik och lasershow, LUNE-dagar LU: Upptäckarklubb, forskarklubb (för barn) SU: Öppna föreläsningar varje månad Vetenskapens hus (SU+KTH) LU+LTH - NMT-dagar GU + Chalmers: Intl. Vetenskapfestival. GU: Planetarievisning + show Chalmers Café-å-lär + fysikaliska leksaker Chalmers gymnasiecentrum...

Satsningar riktade mot lärare, t.ex. Lärarlyfts/förskolelyftskurser Didaktiska nätverk för NV: KaU; LiU KVA: Fysikdag för lärare GU + Gbg Centrum för Skolutveckling, lågfartskurser för lärare i olika NV-ämnen (1-9) NO-biennaler Lic-forskarskola (2011)

Informatörer Rekrytering NMT-dagar mm Utbildnings information Besöksdagar Informationsavdelningar Huvudsakligen riktade mot elever

Hinder för fysiker (och NRCF) att nå ut till lärare? Organisation Skolkontakter från fysiker sker ofta på individnivå Frågor kring skola skickas till universitetens organisationer för lärarutbildning - når inte alltid NV-inst, och kan fastna på fakultetsnivå. NRCF finns inte alltid självklart med i LUs utskick till skolor! Bilden av fysiker och fysik Efterfrågan av fortbildning (lärares och skolledares) Skolverkets val av lärarlyftskurser

Erbjuda alla Sveriges lärare som undervisar i fysik god fortbildning Eller Se till att alla Sveriges lärare som undervisar i fysik kan erbjudas god fortbildning!

Skola-Kommun - Fakultet- Forskare

Klimatopmøte.no (stöd av NMR) IoP; ICPE, IOSTE, ESERA, Scientix NSTA, AAPT, (EPS), APS (EUSO; IYPT...) Naturfagsenteret, NV-hus... Vad har ni för internationella kontakter? Vilken roll fyller dessa kontakter för er? Vad ger det lärarna? Inspiration: undervisningsideer att sprida i Sverige Nätverk Nationellt resurscentrum - naturligt kontaktpunkt för andra länders motsvarande centra

T.ex. Naturfagsente r + NV-HUS IOP Inst. of Physics. SLC Science Learning Centers IOP Teacher Networks NORDEN Storbritannien IOP Publishing Physics World J. Phys. B.. Physics Educati on Open University Internationella organisationer EPS GIREP ICPE AAP T NST A

Genom andra delen av våra tjänster, men är inte direkt uppdrag... FontD FND LISMA (HKr) CUL (GU) (jfr Naturfagsenteret - "forskning om man får anslag") Vad har NRCF för förhållande till den forskning som bedrivs på det pedagogiska området i allmänhet och det ämnespedagogiska i synnerhet? Internationellt: NSTA IoP Naturfagsenteret AAPT - PER GIREP

Att synas? Hur kan vi nå ut? Ute/inne sept Gröna Lund 8/9 MA-biennal (jan 2012) Skolforum (v44) Riktade e-post-utskick RUC - samarbete Fysikaktuellt/LMNT- nytt Origo?... Annonser ? Lektion.se ? WWW! Vad ställer vi ut? Vad delar/skickar vi ut? Hur syns vi på mässor?

Att synas... VAD kan vi erbjuda? Kursplane- implementeringsstöd? Workshops IBSE? Förskola - Gymnasium Handouts, give-aways? (Och vad vill vi ha med i LMNT-nytt (v 44) och Fysikaktuellt (omkring NU + 30sept) Material från förskolelyftet - gå igenom, lägg upp. Andra kurser? Examensarbete i lärarutbildningen?

Lekplatsfysik Förskola Mumindalen Svedala - parkförvaltningen Vellinge Studentlitteratur. + WWW-plats, tidigare åldrar Naturskolan - Lund Naturskolebladet Ute-Inne (29-30 sept, Malmö)

Skolinspektionens rapporter (4-6, 7-9) Stöd för skolonas utvecklingsarbete för att ta tag i identifierade problem ? (Ingrid + Lena)

Skolverk, ev- möjliga uppdrag? Fortbildning kring kursplaner Fysikutvecklare Fysik+IT Stöd för implementeringen av kursplaner Förskola - enligt ramkursplan som tagits fram (för NT) Fysik på SC? Nya kursplaner - nya moment i fysiken, t.ex. NV karaktär Klimat Simuleringar Skolledare?

Vad vill lärare ha? Vilka lärare? Vad vill OLIKA lärargrupper ha? Vilken fortbildning vill skolledare finansiera? Vilken fortbildning/skolutveckling vill Skolverket finansiera. Hur får vi dem (lärare, skolledare) att välja OSS? Är det OSS de bör välja?

Vår egen kompetens Separat Delad Gemensam Förslag Seminarieserie tillsammans med Lärarutbildningen ( + FontD) Tid? Frekvens? Önskemål om talare? (Relationer till andra aktörer?) ELLER

Internt arbete - Överblick över projekt: Kräver någon form av tidrapportering. Till 22 augusti vill jag ha lista över ungefär hur många procent (av heltid) ni ägnat åt olika projekt/aktiviteter/delpr ojekt under våren augusti: Logg över timmar/projekt och aktiviteter i augusti Utvecklingssamtal - jag återkommer med förslag på tider i augusti / september Vi behöver att ett NRCF "minne" - Förslag: Minnesanteckningar till intern-www Utse dagens minnesantecknare Kommer alla åt att editera WWW?

Idag Runt bordet: tankar, ideer... efter sommaren Uppföljning av Skolinspektionens rapporter - hur går vi vidare? IJ+ LH inleder. Synlighet - tankar (inledande diskussion) (+ ev. utskick denna vecka?) LUNCH: Kulturkrogen bokad Eftermiddag smågrupper....

Runt bordet... eventuella sommarideer tankar kring NRCF kort statusrapport för aktuella projekt.