Rev 22006-03-17Vässa dina möten – för Huddinge kommun© Vikraft & KomVäx 2005 1 Rev 1© Facilitatorhuset 2012 1 www.facilitatorhuset.se Pia Larsson Maria.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Mål med samverksanssystemet
Främja Kvinnors Företagande i Blekinge Första utlysningen – beviljade projekt Catharina Rosenquist.
Nulägesanalys genom frågor
Vem i kommunen har de haft kontakt med? På vilket sätt?
Devis ”Alla människor har lika värde, därför behandlar vi alla olika!”
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Markör Marknad och Kommunikation AB 2009
Målorienterade strategiska processer
En guide till SKLs Millenniemålsprojekt (2015)

Ett arbete med att etablera
Work IT smarter – Produktivitet inom Lantmännen
SET Social Emotionell Träning
Systemkarta.
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
VI GÖR INFORMATIONSAVDELNINGEN
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
Business Reflex AB “Marketing som strategiskt verktyg för att driva affärsinnovation”
Konferens och evenemang
Effektiva möten eller möten med effekt?. Meeting Management Optimera effekten av alla möten i organisationen! Se mötet som ett strategiskt verktyg i att.
The Why ? Korpkvalitet betyder att vi uppfyller våra medlemmars behov och förväntningar och att vi tillsammans med våra medlemmar kontinuerligt jobbar.
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Ramverk för patientmedverkan
Lära Använda Testa 1 september 2013 – 31 augusti 2014 Offentliga tjänster - Lokalt - Regionalt - Nationellt Internetfonden – Regionförbundet Kalmar län.
”Samverka eller dö !” Johan Nordenswan
SNACKA OM LÖNEÖKNING! En föreläsning om vad som
LEAN TANKE- & ARBETSSÄTT
VÄLKOMNA till seminarium om Business Health – ett modernt synsätt på hälsa som utgår från affären
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hammarö Särskilt boende.
Kommunikatören.
Regionalt nätverksmöte 22 september 2011 IPKs nya vision: Internationellt samarbete ger förutsättningar för det bästa lärandet Heléne Säll Matsson/IPK.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Idébanken Företag.
Mervärden och aha-upplevelser
Verksamhetsplanering 2012 IPKs vision: Internationellt samarbete ger förutsättningar för det bästa lärandet.
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
Kunskapsöverföring och kunskapsutveckling Erfarenheter från Uppsala stadsbibliotek.
Samarbete med seniororganisationer Mål: Att få Esther delaktig i sin vård. Att sprida information om nätverket till seniororganisationerna.
Eller som den allmänt kallas Serviceassistentutbildningen Funktionshindrades rätt till arbete 1 Projektets namn.
© Copyright APeL 2005 Hanne Randle Seminarium 6, Intern och Extern spridning, torsdagen den 8 december 2005 Intern och Extern spridning Kiruna.
Vad krävs för att nå målen i RUS? Projekt som arbetsform i förändringsarbete Workshop 10 april.
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
Effektiva möten Börja mötet med att klargöra mål. Vad ska ha hänt när mötet är slut för att det ska vara värt tiden? Fånga ”guldkorn” som hänt sedan vi.
Bygd o stad i balans. Möjligheternas Örnsköldsvik- en hållbar och tillgänglig landsbygd för företag att verka i och för människor att leva i och besöka.
ArbetSam – Erfarenheter och satsningar
Hälsofrämjande arbetsplats Bild från Karolinska Universitetssjukhuset
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Stockholms län Resultat för Camillas hemtjänst & service i Täby (minst 7 svarande) Hemtjänst.
Hälsofrämjande ledarskap
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Föreningssmart Umedalens IF 2017.
Ramverk för patientmedverkan
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Strategi för patient- och brukarmedverkan
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
”Vision är ett fackförbund och i fokus för allt står du och dina visioner. Tillsammans ser vi till att du får det du behöver för att uppnå det du vill.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Intro 2016.
Demo - chefsrapport Medarbetarundersökning Mitt ledarskap
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Presentationens avskrift:

Rev Vässa dina möten – för Huddinge kommun© Vikraft & KomVäx Rev 1© Facilitatorhuset Pia Larsson Maria Eliasson Förbättring av mötes- kultur Facilitering Kurser i facilitering av möten

Rev 1© Facilitatorhuset Varför finns vi? Vår vision är att bidra till ett bättre arbetsklimat i svenskt arbetsliv så att möten används som en strategisk resurs. Vår strategi är att:  tydliggöra facilitatorn som yrkesroll  driva professionella nätverk för facilitatorer på den svenska marknaden  att skapa former för att kvalitetssäkra möten  vidareutveckla koncept för att förbättra möteskulturen

Rev 1© Facilitatorhuset Våra grundpelare  tydlighet  delaktighet  kreativitet

Rev 1© Facilitatorhuset Såhär jobbar vi hos våra kunder Privata organisationer AFA Försäkring Apoteket Astra Zeneca EDB Eniro Ericsson FOI Folksam ICA Halvarsson & Halvarson Handelsbanken Landahl Öhman Loomis Scania Scandia Six AB Spring consulting Svenska Kraftnät Swedbank Teliasonera Visab Volvo Offentliga verksamheter Botkyrka kommun Ekonomistyrningsverket Försvarets Materielverk Green Cargo Huddinge Kommun Jönköpingsakademin Karolinska Universitetssjukhuset Kriminalvården’ MSB Naturvårdsverket SL Skogsstyrelsen Sveriges Kommuner och Landsting Stockholms Läns Landsting Sunne kommun Västerbottens läns landsting – Rättspsykiatrin  skapar meningsfulla möten  använder många engagerande metoder  stöttar ledare med handfasta verktyg Föreningar Byggnads Arbetareförbund Konstfrämjandet Läkare utan gränser MPI Projektforum

Rev 1© Facilitatorhuset Facilitering – Vad är det? Ordet facilitera kommer från latinets ”facilis” som betyder lätt. Att facilitera innebär att man leder möten och underlättar för en grupp att komma fram till ett gemensamt resultat. Facilitatorn är: -neutral till innehållet i diskussionerna -ser till att alla kommer till tals -stöttar processen med lämpliga metoder

Rev 1© Facilitatorhuset Våra tjänster Varje uppdrag är unikt – vi arbetar med människor! Facilitering av effektiva och engagerande möten Förbättring av möteskultur Kurser i facilitering av effektiva möten Grafisk facilitering Mötescoachning Förändringsledning med fokus på delaktighet

Rev 1© Facilitatorhuset Kurser Facilitering  Grundkurs i Facilitering (2 dagar, 1 dag, ½ dag)  Fördjupningskurs i facilitering 3 dagar  Grafisk facilitering 1 dag  Kreativitet ½ dag Specialsydda kurser  Möteskulturförbättring  Kommunikation  Förändringsledning  Feedback

Rev 1© Facilitatorhuset Lite statistik om möten Ca 20-25% av den totala arbetstiden i en organisation används till att sitta i möten. I en medelstor organisation på 100 anställda blir det en kostnad på över 15 miljoner/år (timpris 450 kr, årsarbetstid 1700 timmar). 90 % av de tillfrågade i en undersökning tyckte interna mötena inte alltid fungerar bra. De som leder möten är mer positiva än deltagarna….. 80% upplever inte att alla delger sin uppfattning på mötet. Fler kvinnor än män tycker så… 80% upplever inte att alla står för sin uppfattning efter mötena. Källa: Meeting Quality Management, MQM samt TEMO AB

Rev 1© Facilitatorhuset Process för förbättring av möteskultur

Rev 1© Facilitatorhuset Grafisk facilitering = traditionell facilitering + anteckna grafiskt. Med andra ord kan man säga att vi dokumenterar diskussioner både med bilder och text och använder oss mycket av färg och form för att stimulera dialog och kreativitet. Räkna med att fängsla din grupp när de ser sina idéer bli till verklighet genom bilder!

Rev 1© Facilitatorhuset Samarbetspartners Loumé18 Mötesverkstan Förändringsarbetarna Astrakan Strategisk Utbildning Projektforum