Systemförståelse och systemiskt tänkande

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
De eviga frågorna behöver ett svar
Advertisements

- en positiv och realistisk självbild
Motivation och förändring
Familjehemsvård i systemisk anda
Perspektiv på IT-system!
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
Aktör / Struktur.
EN RESA GENOM UTANFÖRSKAP, BEKRÄFTELSEJAKT OCH MISSBRUK
VÅRDFÖRBUNDET 2007.
Att berätta sin berättelse
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Alla har inneboende.
”Även om man är på rätt väg blir man överkörd om man bara sitter där”
Konsekvenser.
Syften med utvärderingar • Kontrollera och ge beslutsunderlag Har man gjort det man skall? Har man följt riktlinjerna? Behövs det kompletterande åtgärder?
Våld är ett inlärt beteende
AU Digital samverkan LO Process
Avslutning Lärare förädlar Sveriges viktigaste naturprodukt!
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
arbetskooperativ Luleå
Affärssystem som en aktör Linda Askenäs Linköpings universitet.
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Patientsäkerhetsronder
Varför mäta hälsa? Oktober 2009
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Interna system utan kognitivt kaos Stefan Johansson, Funka.
Länsdiabetesdag 15 april 2008 Diabetesvård i Norrbotten – en kedja som håller och ger bra resultat med God hälsa och God vård Elisabeth Holmgren Landstingsdirektör.
Barnens egna ord om sin psykiska ohälsa
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Systemförståelse, systemiskt tänkande och grupprocesser
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Leda känslomässigt krävande arbete i äldreomsorgen
Det internationella systemet – konfliktskapande eller inte?
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
”75% av alla IT-projekt misslyckas, även när tekniken fungerar” Workshop.
SALUTOGENT LEDARSKAP.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Att arbeta med människor Erfarenheter från mina olika ledarroller Uddevalla den 25 januari 2012 Karl-Erik Nilsson.
JOBBET SOM FRISKFAKTOR Alltid varit betydelsefullt..... yrkesstolthet haft mening... men de psykosociala verksamhetsfrågorna har ändrat karaktär.
Begrepp.
Metaforer Systemiskt tänkande
Nolans förbättringsmodell
Värdegrund och yrkesetiska aspekter
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Patientsäkerhetsronder ”Executive Walk Rounds” – EWR.
Diskussionstillfälle 4
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
FL3: Foundations Daniel Nylén. Kognitiv psykologi & IxD Centrala teorier om kognitiv psykologi utgör grunden för HCI- forskningen Att vara människocentrerad.
Personligt agerande PIE. IEI. LiU. Carina Höyheim 2010
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
För ett bättre samarbete runt barn och ungdomar med psykisk ohälsa
MÅLGRUPP Ensamkommande asyksökande ungdomar – väntar på beslut Ensamkommande ungdomar som fått uppehållstillstånd Står utanför arbetsmarknaden Vill ha.
SAMARBETE - OM ATTITYD, FÖRSVAR OCH ATT BEVAKA EGNA INTRESSEN.
Välmående ledarteam Tomas Ekeberg & Cecilia Blanckert
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
Förbättringskunskap Ingrid Ainalem.
Ett system är perfekt designat för att nå precis det resultat det alltid givit…Gäller det förbättringsarbete också?
Handledsvärmare ****************** **************** 
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
Elev loggbok.
Hur gör vi nu när löpande redovisning inte längre är hippt? Ludwig Stendahl Affärsutvecklare / Marknadsansvarig Norrland på EY.
Hemläxa: att se positioner i systemet Reglab: Lärprojekt Integration – regionernas roll Skapa din egen ”system- och relationskarta” enligt instruktionerna.
Coaching.
Finland - på väg mot en decentraliserad produktionsstruktur
Processen att samarbeta för att uppnå ett gemensamt mål.
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Framgång genom lagarbete
Presentationens avskrift:

Systemförståelse och systemiskt tänkande

Vad är ett system?

Varför arbeta med systemförståelse? ”Varje system är perfekt designat för att skapa precis det resultat det skapar. Om vi håller fast vid den övertygelse som vi alltid haft och insisterar på att göra precis som vi alltid gjort, kan vi förvänta oss att få precis de resultat som vi alltid fått. Källa: Don Berwick, IHI

Systemförståelse – vad menas med det? Ett system är en helhet Består av många olika delar som påverkar och är ömsesidigt beroende av varandra. Systemperspektiv vid förändringsarbete - Att förstå att en förändring i en del ofrånkomligt får konsekvenser i de andra delarna. Kunskapen om system - Jag förstår min roll i sammanhanget. Vad är ett system? Och varför ska vi ha ett systemtänkande/systemförståelse? Ett system är en helhet som består av många olika delar som är ömsesidigt beroende av varandra och som påverkar varandra. Att ha ett systemperspektiv vid förändringsarbete innebär att vi är medvetna om att en förändring i en del, ofrånkomligt får konsekvenser i de andra delarna. Gör förändringar hos oss – påverkar andra i systemet, kanske till fördel för oss men oftast nackdel för den andra OM - Att som medarbetare ha kunskap om helheten och förstå min roll i det stora sammanhanget. Vem är jag beroende av för att utföra ett gott arbete? Exempel på system. Ett sjukhus är ett system på samma sätt som Ett primärvårdsområde En enskild vårdcentral Exempel En mottagning berättade att de har problem med ett stort antal återbesök som de inte själva genererar utan de kommer ifrån akutmottagningen. För att kunna komma vidare måste man då jobba med delarna i det system man befinner sig i. Systemtänkande hjälper oss att se och hitta samband och upptäcka mönster. Delarnas relationer - Fokus ligger mer på interaktionen mellan delarna än på delarna själva.

Mellan enheter/kliniker/organisationer Systemnivåer Mellan enheter/kliniker/organisationer Kund Team/enhet Enskild vårdgivare Källa: Fredrik Nilsson, LTH

Varför systemiskt möte?

Agera och sätta i system Systemaktörer – de individer som agerar i systemet Systemsättare – de individer som ”sätter” systemet

Systemiskt möte 4) Identifiera Val 5) Alternativa handlingar 3) Identifiera Mönster AKTÖRER 2) Frågor BERÄTTARE 6) Kvittens 1) Berättelse 7) Ledarskapet 8) Efterreflektion SYSTEMSÄTTARE