A3-metoden Visuell kommunikation för att komma fram till beslut

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Advertisements

Balanserad styrning och uppföljning i Region Skåne
Magnus Ivarsson Kvalitetssamordnare
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Stöd för analys och förbättring
Sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre
Individuellt utvecklingssamtal - mall
Förbättringsområde enligt handlingsplan: ___________________________________ Mål: ________________________________________ Aktivitet (åtgärd/förändring.
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Regiongemensam utveckling av hälso- och sjukvården Regionstyrelsen
Vårdgaranti och tillgänglighet i Region Skåne
Handlingsöverenskommelse, HÖK Norrbottens läns landsting 2013
Välkommen till Ledardagen!
Beskrivning av strukturen för ledning och styrning i samverkan 4 utgångpunkter är grunden i arbetet 1.Gemensamma värderingar 2.Hälsosamt åldrande 3.Samband.
Modell för arbetsmiljöledningssystem
Ramverk för patientmedverkan
Utvärdering av processmognad
Modell för Utveckling av ledningssystem
Tillsammans för världens säkraste vård
KOMMUNIKATIONSPLAN – Psynk – skarpt läge 2014
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
SOSFS 2012:9 Ändring i föreskrifterna och allmänna råden (SOSFS 2000:1) om läkemedelshantering i hälso- och sjukvården Föreskrifter är bindande regler.
Kvalitetsarbete med internetbehandling i reguljär vård Viktor Kaldo, leg psykolog, Docent Utvecklingsansvarig Psykiatri Sydväst.
Analys av genomförda förändringar Därför lyckades samarbetet mellan Sahlgrenska och Chalmers Ing-Marie Bergbrant, Hud- och könssjukvård, Sahlgrenska Universitetssjukhus,
– överenskommelse mellan de halländska kommunerna och
Kvalitetssäkring ISO 9000.
Strategier för säker hälso- och sjukvård i Västra Götaland
Projekt Kortare Väntetider - mål Tillgänglighet till vård och behandling ska följa regionens vårdgarantier Patienterna ska erhålla överenskommen tid för.
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
Titel: Agera 1. Bakgrund (varför pratar du om detta?)
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Beredningsprocessen vid förslag till nya Nationella riktlinjer och Nationell utvärdering.
nov 06 Samordnad vårdplanering - projektet Ett gränsöverskridande verksamhetsutvecklingsprojekt C. Wisser
Produktionsplanering en viktig
Vad är ett projekt? En grupp projektdeltagare utför under ledning av en projektledare en klart definierad uppgift, på en viss tid, med givna resurser.
Vänersborgs kommun – attraktiv och hållbar i alla delar, hela livet
Lägesuppföljning & rapportering
Indikatorer och mål. Varför mäter man? Inga mål utan mätning Ingen mätning utan analys Ingen analys utan åtgärd Ingen åtgärd utan kommunikation.
Ledningssystem på 60 minuter
Framtidskartläggning
Inspirationsdag Hälsofrämjande primärvård 15 nov 2012.
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Regiongavleborg.se Struktur för ledning och styrning i samverkan i sociala välfärdsfrågor och närliggande hälso och sjukvård i Gävleborgs län  Organisation.
Rekommendationer - Hur handlar vi utifrån resultaten? Bibehåll förbättringsidén eller utveckla/avveckla, ny PGSA? Förbättringsområde: Patientförening för.
Vägledning - 7 steg för en lyckad genomförande av LIKA socialtjänst
Triagering och psykosociala team workshop 18 oktober
Vägledning - 7 steg för ett lyckat genomförande av LIKA socialtjänst
Ramverk för patientmedverkan
Gemensam APT Förskolorna i Svedala
Bakgrund Framtida läge/ Mål Nuläge Plan (inkl. test) Grundorsaker
A3-metoden Visuell kommunikation för att komma fram till beslut
HbA1c <50 efter kost beh
A3-metoden Visuell kommunikation för att komma fram till beslut
Uppstart arbetsgrupper
Lag samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård (2017:612) Träder i kraft 1 januari 2018 enligt beslut 15 juni 2017 och har bestämmelser.
VISAM beslutsstöd – CS 13/
Landstinget i XXX Tillämpning i Stöd och behandling och kommunikationsplanering (5 minuter) Förmiddagen
A3-metoden Introduktion till ett visuellt och effektivt verktyg vid förbättringsarbete/ problemlösning.
Bakgrund och problemformulering Framtida läge/ Mål
Rubriker: Franklin Gothic Demi Brödtext: Franklin Gothic Book
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Uppdrag Ta fram länsgemensam rutin för avvikelsehantering
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet mall kortversion – underlag i annat underlag Datum 2018-XX-XX.
Benchmarking 2 Förbättringsarbete
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Den här delen i presentationen skall handla om Mätning och mätresultat
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
När /Var /Hur ska aktiviteten genomföras?
Presentationens avskrift:

A3-metoden Visuell kommunikation för att komma fram till beslut Ett effektivt hjälpmedel vid förbättringsarbete/ problemlösning

A3-metoden är … Standard på pappersformatet, 2 stående A4-sidor = A3 Standardiserat rapportformat, en sida Standardiserad dokumentation, rubriker Enkel arkiveringsmetod

A3-metoden kan användas till … Planering Budgetering Kommunikation Problemlösning

Allmänt innehåll i en A3-rapport … Problem/ Avvikelse/ Ärende Upprättad av/ Datum / Version: Analys av nuläget - vänster sida Framtida önskade läget - höger sida Bakgrund Beskrivning av nuläget Analys - grundorsaker - 5 varför - fiskbensdiagram Korrigerande åtgärder/ Lösning - kort sikt - lång sikt Implementeringsplan - vad, vem, när? Kostnadsfördelar Tester och utvärdering Uppföljning Godkänd av:

Rubrik A3 Strategi Ämne: xxx Avd/ Enhet: xx Upprättad av: xx Bakgrund, mätningar, mål, gap etc. Handlingsplan för det nya året Mål Aktiviteter J F M A M J J A S O N D Tankar om förra årets aktiviteter Aktivitet Resultat och olösta frågor Bakgrund, mätningar, mål, gap etc. Fortsättning och frågor att lösa senare Upprättad av: xx Version och datum: xx

A3 Problemlösning Problem/ Avvikelse/ Ämne: xxx Avd/ Enhet: xx Bakgrund och mätningar Framtida läge/ Mål Nuvarande situation Införandeplan - Implementering Vad? Vem? Klart när? Grundorsaker (5 varför)/ Fiskbensdiagram Framtida åtgärder/ Eventuell test i liten skala Uppföljning Mål och mätetal? Vad blev resultatet? Upprättad av: xx Godkänd av: xx Version och datum: xx

Arbetet med Vård i rimlig tid 2010 Ämne: xxxxx Avd/ Enhet: xxxxx Bakgrund Så här vill vi arbeta! Så här ser det ut just nu! xxxx Det här behöver vi göra! xxxx Upprättad av: xxxxx Version och datum: xxxxx Beslutad av: xxxxx

Ämne: Vård i rimlig tid på SUS 2010 – planerad vård Avd/enhet: Staben för Forskning och utveckling Bakgrund Nationellt Ökade krav i kömiljard 2010 Lag om vårdgaranti 1 juli Regionalt Tillgänglighet är ett av sex prioriterade fokusområden Tillgängligheten ska vara hållbar över tid och ingen patient ska behöva vänta längre än vårdgarantins 90 - 90 Kraven i kömiljarden ska uppnås till 100 % Leveransskicklighet: välfungerande produktionsplanering som möjliggör vård i rimlig tid till alla Mål för remisshantering enligt praxis ska uppnås till 100 % Fokusområden: Inflöde – Produktionsplanering – Information & kommunikation Så här vill vi arbeta på SUS Skapa förutsättningar - Överenskommelser Beredningsgrupp Stabschef FoU Divisionschef Chefläkare VGA/TK Rätt patient får rätt vård av rätt kvalitet, på rätt nivå, på rätt plats, vid rätt tidpunkt, till rätt kostnad och bara en gång SUS Uppföljningsmöten - Divisionsnivå VGA/TK Ansvarig divisionschef Uppföljning, ledning och styrning Åtgärder vid avvikelser från måltal Körevision genomförs och är klar – när? Info och stöd Division Arbetsgrupp VGA/TK VIS Lean Kommunikation Ansvarig i divisionsstaben Uppföljning av resultat Leverans – Kvalitet Info och stöd Ansvarig klinikchef Uppföljning ledning och styrning Implementering och tillämpning av Medicinska indikationer och Praxis x 2 Så här ser det ut på SUS just nu Besök Op/åtgärd - Orbit ca 3 267 patienter väntat > 1 år 834 patienter väntat > 1 år Op/åtgärd - Provisio 945 patienter väntat > 1 år Klinik Info och stöd Ansvariga på kliniken Inflöde: Remisshantering/ Op.anmälan/ÅB Planering: Schema och samplanering Info/kommunikation – väntande patienter: Medicinskt ansvarig, läkare Planerare/koordinator, ssk Administrativt stöd, med. sekr. Ansvarig för kvalitetssäkring och rapportering Nätverk Workshop Tillgänglighetsseminarium Enhet MOTT US OP Det här behöver vi göra på SUS Fokusområden 2010 Körevision (Kvalitetssäkring – Samordning) Kontroll över inflödet Produktionsplanering Information och kommunikation Författare: Lena Kjellman Kiebach, Marie E Nilsson, Christina Landegren, Annika Ralsmark Version och datum: 4, 2010-04-23 Beslutad i ledningsgruppen SUS 2010-04-26