Socialpsykologi.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Sätt kryss vid ett av följande alternativ:
Advertisements

Samtala om böcker.
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
A survey with a focus on periodontology.
FTFs motionsskola.
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Vi karlar får alltid höra om “reglerna” som gäller från våra kvinnor
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Muntliga nationella prov i svenska
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
Les meilleures photos de
SSQ12-B Instruktioner Namn Datum Ålder
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
Högtidstal Retorik.
Samtalet På Arbetsplatsen.
Muntligt Jag kan….
Intervju inför ViV-projektet.
Kommunikation.
Så når du fram till lantbrukaren – “säljkurs”
God Kharma! Detta är en kort men trevlig läsning. Njut! Det här är vad Dalai Lama har att säga inför Allt tar bara några få sekunder att läsa och.
Ålder Namn Datum SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jag använder en hörapparat (vänster öra) Jag använder en hörapparat (höger öra) Jag använder två hörapparater.
Konsten att leda sig själv
Mindfulness – en hjälp på vägen
Klok filosofi … ?.
Insändare Struktur och respons.
Att hålla en presentation
Elva tips inför en intervjusituation
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Att samtala med ungdomar om tobak
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Ett arbetsområde om poesi
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
Vi karlar får alltid höra om “reglerna” som gäller från våra kvinnor. Här följer nu några regler från oss karlar.
Nonviolent Communication NVC”Giraffspråk”. Marshall Rosenberg Vad är det som gör att vi tappar kontakten med vår medkänsla? Varför beter sig människor.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Av egen kraft Marte Meo i Demensvård
ETIK OCH GODA SAMTAL Lasse Lindsjö.
Finns på kommunens hemsida Under fliken Barn och Utbildning/grundskola.
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Skriva noveller.
Anställningsintervjun
Kognitivt perspektiv.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Diskussionstillfälle 4
Idrottspsykologi.
Identitet Vad formar oss till oss?.
Hur du tar hand om din kunskap
Att inte ha någon egen agenda – aktivt lyssnade
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
Nonviolent Communication
Självutveckling Modul 6 PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624.
Barn och stress.
Feedback Detta kommer du att utöva i olika former i framtida utbildning och yrkesliv.
Konsten att samtala och leda ett samtal. Att vara en god samtalare och lyssnare Tittar på den som talar Spinner vidare på vad andra säger Håller sig till.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Tips för det praktiska ledarskapet
Tips för bättre kommunikation
Presentationens avskrift:

Socialpsykologi

Få människor att utvecklas - beröm! Börja med ett tydligt jag-budskap ” Jag tycker…” Håll ögonkontakt och visa din känsla. Var tydlig och specifik och beröm gärna handlingar och motivera varför du ger beröm. Beröm= det du ger andra får du tillbaka

Återkoppling – eller kritik Förklara ditt positiva syfte eller ge en förvarning. Var öppen med dina känslor. Berätta ärligt om en andres beteende och hur det påverkar dig eller andra. Be om en ändring där du ger förslag till ett specifikt nytt förhållningssätt. Följ upp genom att ställa en fråga om hur den andre upplever ditt budskap och var beredd att lyssna på den andre. Upprepa sedan ditt buskap.

Återkoppling – eller kritik Om reaktionen blir en försvarsreaktion kan du följa upp den genom att lyssna.

Modell för återkoppling Tala först om vad du tänker göra genom en förvarning eller genom att säga att du vill påpeka något. Säg sedan ditt syfte: Det bör helst vara att skapa en utveckling eller förändring till det bättre. Sedan kan du tala om det som är bra och därefter kan du ge konkreta förslag till det som kan förbättras. Var sedan beredd på en diskussion där du frågar den andre hur det du har sagt upplevs.

Att förklara Steg som ofta är nödvändiga för att ge någon instruktioner. Berätta vad han/hon ska göra. Visa genom att själv göra det. Låt den andre försöka och göra det på riktigt eller låt den andre berätta vad du har sagt. Observera den andres utförande. Uppmuntra framsteg och ge nya anvisningar om det behövs. Avsluta gärna med att låta den anställde repetera det viktigaste.

Att hantera känslor under ett samtal Nyckelordet för att hantera alla slags känslor handlar om att bekräfta dem. När du gör det lyssnar du med inlevelse på den som pratar. Du ställer sedan frågor om vilken känslan är och frågar även om orsaken. När du bekräftar känslor handlar det inte om att hålla med om vad den andra människan vill, utan det är mer ett sätt att visa att du förstår den andra människan känslomässigt.

Att hantera aggressivitet Om vreden riktas mot dig, ge sympati men fortsätt samtalet. ”Jag förstår att du känner dig arg på mig, och det är OK. Men jag vill att vi fortsätter och ser om vi kan göra något åt det här.” Personen kan rikta ”strålkastarna” mot någon annan i organisationen, var lugn – ge dig inte in i någon ordväxling. Empati viktigt ”Du känner dig förbannad på mig därför att jag kommer med orättvisa anklagelser, stämmer det?” Vänta på svar. Ev. Korrigering. ” Nej, jag är irriterad för att du överdriver omfattningen av det hela.” = nu får du reda på hela orsaken